صندوق توسعه فرهنگ قرآنی؛ خلوتگاه تشکل خاص/ تمام فریادها بر سر شورای توسعه
کد خبر: 3812994
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۸
در نشست بررسی وضعیت ادغام دو اتحادیه قرآنی مطرح شد؛

صندوق توسعه فرهنگ قرآنی؛ خلوتگاه تشکل خاص/ تمام فریادها بر سر شورای توسعه

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد ــ نشست بررسی وضعیت ادغام دو اتحادیه قرآنی شاهد انتقادات تندی از عهدشکنی‌ها در اجرای مصوبه شورای توسعه فرهنگی قرآنی بود که از جمله آنها می‌توان به رویکرد منفعلانه شورای توسعه، اعضای صندوق توسعه، اعطای پنج درصد بودجه به بخش مردمی، ارتباطات پشت پرده و غیبت مؤسسات منتقد در همایش مدیران قرآنی اشاره کرد.

اعتراض شدید به برگزاری همایش مدیران قرآنی در نمایشگاه / کمیته تخصیص حیات خلوت عده‌ای خاص

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست هم‌اندیشی بررسی وضعیت ادغام دو اتحادیه قرآنی مؤسسات و روند آن شب گذشته، ۲۹ اردیبهشت‌ماه، با حضور سیدمحسن موسوی‌بلده، رحیم قربانی، حجت‌الاسلام والمسلمین علوی، از اعضای اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت کشور در غرفه این اتحادیه برگزار شد.

در ابتدای این نشست رحیم قربانی، مدیرعامل اتحادیه، با اشاره به اینکه اولین سالی است که اتحادیه مدغم با عنوان اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت کشور در نمایشگاه حضور یافته است، گفت: یکی از اهداف ما این بوده است که در این نشست وضعیت جدید مؤسسات تشریح و تدوین شود. اکثر مدیران مؤسسات که مراجعه می‌کنند با وظایف اتحادیه و روند تشکیل مؤسسات آشنا می‌شوند.

مصوبه‌ای با هشت سال سابقه پیگیری

وی افزود: چندماهیست که اتحادیه مدغم تشکیل شده است؛ از یک سو هشت سال سابقه پیگیری تشکیل این اتحادیه وجود دارد و از سوی دیگر دو سال است که مصوبه شورای توسعه در زمینه ادغام مطرح شده است و تمام مقدمات برای تشکیل اتحادیه فراهم شد. بیش از ۱۱۰ جلسه با حضور وزیر ارشاد، رئیس سازمان تبلیغات، اعضای شورای توسعه، هیئت رسیدگی به امور مؤسسات و... برگزار شد تا کار برای ادغام نهایی فراهم شود که این کار در آذرماه سال قبل صورت گرفت.

قربانی با طرح این سوال که چرا عده‌ای در آخرین مرحله ادغام و در حالی که همه چیز نهایی شده است تا بیش از ۴۰۰۰ مؤسسه سر و سامان بگیرند، به زیر میز زده و منکر همه چیز می‌شوند، گفت: در صورتی که خود اتحادیه مدغم تشکیل شد و مجوز رسمی دریافت کرد و بیش از دو سوم مؤسسات و اتحادیه‌های استانی مجوز خود را دریافت کردند و از طرفی با وجود ده‌ها و صد‌ها میلیون تومان که بابت ادغام هزینه شده است، یک گروه به راحتی همه مصوبات و تعهدات خود در جلسات مختلف را نادیده بگیرد. همین افراد دم از قرآن و وفای به عهد و... می‌زنند.

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت کشور به تشکیل کمیته حقیقت‌یاب در شورای توسعه فرهنگ قرآنی با مسئولیت حجت‌الاسلام والمسلمین سعید بهمنی اشاره و اظهار کرد: گزارش همین کمیته همه موارد در راستای ادغام را تأیید می‌کند. وقتی عهدشکنان تمام انتخابات استان‌ها را تایید می‌کنند، اما در نهایت و در آخرین لحظه همه چیز را منتفی می‌کنند، چه دلیلی می‌تواند داشته باشد؟

وقتی شورا به مصوبات خود پایبند نیست

قربانی با تأکید بر اینکه در این قضیه بیش از هر چیز تقصیر بر عهده شورای توسعه فرهنگ قرآنی و عملکرد منفعلانه آن است، گفت: وقتی این شورا باید به مصوبات خود احترام بگذارد و این کار را انجام نمی‌دهد مشخص است که مقصر شناخته می‌شود.

وی با بیان اینکه در شورای توسعه نیز عمده تقصیر‌ها به دبیر این شورا بازمی‌گردد، بیان کرد: اگر همین مسئله را باز کنیم متوجه ارتباطاتی که با تشکل‌های قرآنی وجود دارد خواهیم شد. از سوی دیگر صندوق توسعه فرهنگ قرآنی که بودجه قرآنی به آن واریز می‌شود خلوتگاه یک تشکل خاص شده است. رئیس و نایب رئیس کمیته تخصیص این صندوق، عضو و مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت هستند. چند نفر دیگر هم به عنوان اعضای مردمی که در شورا هستند جزء همین اتحادیه خاص‌اند.

اعتراض شدید به برگزاری همایش مدیران قرآنی در نمایشگاه / کمیته تخصیص حیات خلوت عده‌ای خاص

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت کشور اذعان کرد: زمانی که می‌توانند با این موارد کنار بیایند، نیاز به شفاف‌سازی‌های بیشتری احساس می‌شود که البته اگر در جای خود نیاز باشد، چنین شفاف‌سازی‌هایی را حتماً صورت خواهیم داد و خواهیم گفت در قِبَل عضویت در شورای توسعه چه منافعی جذب و ایجاد شده است.

وی تصریح کرد: اینکه از سوی دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در رسانه‌های مختلف اعلام می‌شود قضیه ادغام به خود اتحادیه‌ها مربوط می‌شود و خودشان باید این روند را سپری کنند، این سؤال پیش می‌آید که چرا دو سال قبل چنین اظهاراتی صورت نگرفته است. بیش از ۱۱۰ جلسه برگزار شده، ولی چرا در اولین جلسه این موضوع اعلام نشد؟

اعطای فقط پنج درصد بودجه به بخش مردمی

قربانی با اشاره به اینکه ۱۷۹ نفر مجموع اعضای هیئت مدیره‌های کل استان‌ها انتخاب شده‌اند، گفت: پس از بررسی‌های به عمل آمده حدود ۹۰ نفر دارای مجوز از سازمان تبلیغات بود و حدود ۷۵ نفر هم افرادی که از وزارت ارشاد مجوز گرفته‌اند و سایر افراد نیز دارای مجوز مشترک هستند؛ یعنی به طور منطقی همه چیز با وجود سوءتبلیغات تقسیم شده است.

وی با تأکید بر اینکه بار‌ها اعلام شده که بر اساس مصوبه باید تا ۵۰ درصد بودجه قرآنی به بخش مردمی اعطا شود، گفت: در نهایت تنها پنج درصد بودجه به بخش مردمی تعلق گرفته است. از سوی دیگر حدود ۲۰ درصد بودجه قرآنی کشور را تشکل‌های قرآن و عترت دریافت کرده است. سؤال اساسی این است که چرا بودجه‌ای که برای تقسیم بین نهاد‌ها به اتحادیه تشکل‌ها داده شده است، به اتحادیه مدغم داده نشده است. ارتباطات پشت پرده اجازه نمی‌دهد دست از منافع خود بردارند، اگر اتحادیه مدغم تشکیل شود باید اتحادیه مؤسسات و اتحادیه تشکل‌ها منحل شود و تمام دارایی منقول و غیر منقول خود را منتقل کند. مطمئناً با وجود میلیارد‌ها بودجه و امکاناتی که دارند، مانع از ادغام می‌شود.

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت کشور بیان کرد: اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت با وجود ناملایماتی که از طرف شورای توسعه و برخی از نهاد‌های قرآنی و حتی معاونت قرآن و عترت دیده است، اما به کار خود ادامه می‌دهد. یکی از ناملایمات که در ایام ماه مبارک شاهد آن بودیم برگزاری همین همایش مدیران اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت است که به همت وزارت ارشاد برگزار شده است.

عملکردهایی که قرآنی نیست

وی اظهار کرد: قبل از نمایشگاه اعلام می‌کنند نمایشگاه ملی و بین‌المللی است و همه باید باشند، اما بعد از مدت زمانی امکانات و حمایت‌ها را تنها به مؤسسات تحت حمایت خود می‌دهند، تنها کسانی را دعوت می‌کنند که مطیع باشند و حتی مؤسسات منتقدی که از وزارت ارشاد مجوز دریافت کرده‌اند نیز دعوت نمی‌شوند.

قربانی افزود: آیا این کار و برگزاری چنین همایشی چیزی بجز حرکات منافقانه است؟ در نمایشگاهی که شعار آن «قرآن معنای زندگی» است، آیا این درست است؟ عملکرد مسئولان ارشد قرآنی بعضاً قرآنی نیست. اینکه تمام امکانات و حمایت‌ها را در یک نمایشگاه ملی در اختیار یک اتحادیه قرار دهند چیزی جز تبعیض نیست و این کار با شعار نمایشگاه در تضاد است.

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت کشور با تأکید بر اینکه اعتراض شدید خودمان را به معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد اعلام می‌داریم و تلاش خواهیم کرد تا به یک جمع‌بندی در زمینه حضور یا خروج از نمایشگاه برسیم، بیان کرد: وزارت ارشاد با این حرکات تبعیض آمیز راه به جایی نخواهد برد.

ضربه‌ای که دشمن نتوانست وارد کند

در ادامه این نشست حسن سلطان پناه، عضو هیئت مدیره اتحادیه مدغم و مدیرعامل مؤسسه نورالهدی مازندران نیز به بیان سخنانی پرداخت و گفت: ضربه‌ای که مسئولان بدون تخصص و بدون تعهد به جامعه قرآنی زده‌اند دشمن نتوانسته است بزند. همیشه اعلام کرده‌ام یکی از ضعف‌های ما در جامعه قرآنی انتصابات رابطه‌ای در نهاد‌ها و سازمان‌ها بوده است.

وی با بیان اینکه وزارت بهداشت چه سنخیتی با بودجه قرآنی دارد که یکی از معاونان این وزارتخانه بحث تخصیص بودجه را عهده‌دار شود، افزود: این‌ها خیانت‌هایی است که در سطح کلان و در سطح بالای جامعه قرآنی رخ می‌دهد. بازگشت بخشی از بودجه به خزانه آن هم در موقعیتی که بخش‌های کوچکی از این بودجه بسیاری از مشکلات مؤسسات را برطرف می‌کند، نشانه بی‌کفایتی مسئولان این حوزه است.

سلطان‌پناه با انتقاد از گستردگی دستگاه‌های قرآنی بیان کرد: تا زمانی که این رانت مالی و اطلاعاتی و انتصابات از بین نرود یقین بدانید که روز به روز وضعیت بدتر از قبل خواهد شد.

در بخش دیگری از این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی علوی، نایب رئیس اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت، به بیان سخنانی پرداخت و گفت: تمام مشکل ما این است که قرآن و فعالیت‌های قرآنی در معرض نفوذ شیاطین است لذا باید تلاش کنیم افراد صالح در مسند قرار بگیرند. وقتی افراد براساس رابطه بر مسند قرار می‌گیرند مشخص است که وضعیت به موقعیت فعلی می‌رسد.

وی با بیان اینکه هر دو اتحادیه درگیر بازی مسئولان شده‌اند، افزود: چه کسانی مسئول رد اختلاف بین دو اتحادیه قرآنی هستند؟ آیا غیر از همین افرادی که امکانات و بودجه را در اختیار دارند، نباید پیگیری کنند. شورای توسعه فرهنگ قرآنی باید کار را تمام کند و اگر ادغام درست است به عنوان فصل‌الخطاب اعلام کنند اگر هم درست نیست باز هم اعلام کنند تا همه چیز به اتمام رسد.

نایب رئیس اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه باید از دفتر مقام معظم رهبری اقدام کنیم، گفت: اگر مسئولان از اینکه قرآن را وسیله رزق و روزی خود قرار داده باشند برگردند و هر دو طرف را بنشانند و اختلافات را بررسی کنند، می‌توان این موضوع را ختم کرد.

در ادامه این نشست سیدمحسن موسوی بلده، عضو هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت کشور، نیز به بیان سخنانی پرداخت و گفت: با تمام صراحت می‌گویم که مشکلات جامعه قرآنی از یکجا نشئت می‌گیرد. اعتقاد دارم مقام معظم رهبری در مواضع قرآنی خودشان تنها هستند. شاید مظلومیت ایشان در این باشد که حداقل کسانی که مدعی اجرای منویات معظم‌له هستند کاملاً برعکس آن عمل می‌کنند.

اعتراض شدید به برگزاری همایش مدیران قرآنی در نمایشگاه / کمیته تخصیص حیات خلوت عده‌ای خاص

وی افزود: نظرات مقام معظم رهبری وقتی از مجرای تنگ‌نظرانه برخی افراد می‌گذرد، نتیجه معکوس می‌گیرد. خاصیت امواج نوری نیز همین است که هر جا نور بخواهد به صفحه‌ای بتابد اگر از جای بسیار باریکی رد شود در صفحه مقابل تصویر معکوس نقش می‌بندد. منویات مقام معظم رهبری نیز چون از مجرای تنگ‌نظرانه عده‌ای خاص رد می‌شود نتیجه معکوس می‌دهد.
 
صحنه را خالی نمی‌کنیم

موسوی‌بلده تصریح کرد: باید سعی خودمان را به کار بگیریم و در وهله اول ساکت نباشیم، در ادامه صحنه را خالی نکنیم و در نهایت نیز مطالب و خواسته‌ها و حقایق را ابلاغ کنیم تا حجت تمام شود، اگر اتفاقی هم رخ ندهد مشکلی ندارد ما حجت خود را انجام داده‌ایم.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت کشور در ادامه با تأکید بر اینکه ما وظیفه اطلاع‌رسانی و ابلاغ داریم، گفت: باید تک‌تک افرادی که در این زمینه مسئول هستند را شناسایی کنیم و مطالب و مواضع را ابلاغ کنیم و ظرفیت مجلس و فراکسیون قرآن و عترت مجلس را مورد توجه قرار دهیم.

رحیم قربانی در بخش پایانی این نشست ضمن ارائه جمع‌بندی، گفت: دبیر شورای تخصصی بار‌ها اعلام کرده است که ادغام در شورای توسعه مصوبه قطعی دارد و قرار است در جلسه بعدی این موضوع بررسی شود.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
امیرحجت مرادی
|
Germany
|
۱۳۹۸/۰۲/۳۰ - ۱۱:۳۶
0
0
احسنت
این مواضع مواضع همه اتحادیه های استانی است
بنده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۲/۳۰ - ۱۴:۰۰
0
0
متأسفانه در این کشور اعضای شورای توسعه مثل همه مسئولین کشور هیچ گونه پاسخگویی نسبت به تصمیمات خود ندارند. طبعاً جریانات مختلف سعی می کنند نظر اعضا را به خود جلب کنند.
اینان هرچه داد بزنیم نمی شوند کلام خداوند است که انک لاتسمع الصم الدعا
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۲/۳۰ - ۱۴:۲۰
0
0
با این اوصاف آیا مسئولان شورای توسعه قرآنی کشور به قرآن وکار قرآنی اعتقاد دارند؟
امیرحجت مرادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۳/۰۹ - ۱۳:۱۵
0
0
شورای توسعه تنها با تغییر در دبیرخانه و انتخاب فردی مستقل و غیر وابسته به مراکز قدرت و ثروت و فارغ از منافع خاص سامان خواهد یافت عملکرد فعلی شورا وهن شورا است.
وضغیت فعلی شورا آینه و ترجمان نظام دیوانسالاری فعلی کشور است که حاصل سیستم گذشته از یکسو و نیز تفکرات لیبرالیستی دیوانسالاران است.
محمد الهی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۳/۱۲ - ۱۰:۳۴
0
0
سلام علیکم
در عجبم از پارلمان قانونگذاری قرآنی کشور (شورای توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی کشور ) قوانینی را که مصوب نموده است خود مورد استناد و قبول نمی داند (وای به وقتی که بگندد نمک) و متأسفانه دبیر محترم این پارلمان هم با اینکه مفسر قرآن کریم هستند و بارها تفسیر آیات مربوط به عهد و وفای به عهد و عقود را از زبان ایشان از رادیو قرآن شنیده ایم پای تعهدشان می لنگد و به لحاظ ملاحظاتی که دارند که خدا میداند چیست در مصاحبه ها یکی به نعل میزنند و یکی به میخ ، تلویحاً مقرّ به این معناهستند که اتحادیه های استانی برابر قوانین مصوبه شورا و شیوه نامه مصوب با نظارت دو اتحادیه تشکیل شده و کاملا قانونی است ولی از اینجا به بعد را گریز به نا کجا آباد غیر قانونی میزنند یکی نیست بگوید پدر آمرزیده اتحادیه واحد تشکیل شده را همان اتحادیه های قانونی استانها برابر قوانین و شیوه نامه مصوب خودتان با روندی کاملاً قانونی تشکیل داده اند و اصولاً ساختار تشکیلات ( مؤسسات ، شرکتها و اتحادیه ها) از پایین به بالاست اعضاء حقوقی (مؤسسات و تشکلهای قرآنی ) اتحادیه های استانی را به صورت قانونی بارعایت قوانین ثبتی کشور تشکیل داده اند و در سیر این فرایند اعضاء حقوقی تشکیل شده در استانها ( اتحادیه های مؤسسات و تشکلهای مردمی ، فرهنگی قرآن و عترت استانهای کشور ) برابر قوانین مصوب شورای توسعه و شیوه نامه مصوب اتحادیه واحد کشوری را تشکیل داده اند این روند کاملاً قانونی بوده و دیگر جایی برای ابراز وجود دو اتحادیه سابق ( تشکلها ی قرآن و عترت ) و مؤسسات قرآنی ) نمی ماند آیا درک چنین مسئله ساده ای خیلی سخت است اینهمه حرافیهای بی مورد و گریز زدن کلامی برای توجیه یک حرکت غیر اصولی و غیر قانونی که سردمدار آن چند نفر که تعدادشان از انگشتان یک دست کمتر است برای چیست مگر خدای سبحان را ناظر بر گفتار و اعمال خود نمی دانیم چرا قانونمدار بودن برای ما اینقدر سخت است در شبانه روز 17 بار هدایت بر صراط مستقیم را از درگاه حضرت باری تعالی مسئلت می کنیم ولی در عمل گام بر طریق هدایت نداریم ، يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ (2 صف)
captcha