رشد و تعالی انسان در ماه رمضان
کد خبر: 3813177
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۰

رشد و تعالی انسان در ماه رمضان

گروه معارف ــ روزه شوق و‌ اشتیاق انسان را دوچندان می‌سازد، زیرا هر‌چه انسان بیشتر روزه می‌گیرد پاکی و پاکیزگی نفس او بیشتر شده و تقوای عالی را کسب می‌کند و این گونه در مقام اکرام قرار گرفته و از مواهب آن بهره‌مند می‌شود.

رشد و تعالی انسان در ماه رمضان

ماه مبارک رمضان، فرصتی ارزشمند و مغتنم برای تهذیب و پالایش روح و روان انسانی است. ماه سلوک و زدودن زنگارهای شیطانی از آیینه دل و برافروختن چراغ معرفت در شبستان وجود‌ و گاه تلاوت و تدبّر و هنگامه دعا خواندن و تحوّل است. عاشقان کوی دوست در این ماه، مهر صیام بر لب می‌زنند و آتش محبت در قلب مشتعل می‌سازند و با گام نهادن بر نردبان کمال و فضیلت، پلّه پلّه به معبود و معشوق خویش نزدیک‌تر می‌شوند. انسان روزه‌دار در این ماه مهمان حضرت دوست است و سفره‌ای از رحمت و مغفرت در پیش‌ روی وی گشوده شده است. در ماه مبارک رمضان، عشّاق از سفره پرفیض الهی، بهره‌مند می‌شوند و مشام جان را با عطر عبادت و معنویت می‌نوازند.

روزه انسان را برای بهشت صفات تشویق می‌کند
حجت‌الاسلام ابراهیم بجانی، امام جمعه تسوج، در گفت‌‌وگو با ایکنا از آذربایجان شرقی، اظهار کرد: روزه انسان را برای بهشت صفات و فعل تشویق می‌کند و شوق و‌ اشتیاق او را دوچندان می‌سازد، زیرا هر چه انسان بیشتر روزه می‌گیرد پاکی و پاکیزگی نفس او بیشتر شده و تقوای عالی را کسب می‌کند و این گونه در مقام اکرام قرار گرفته و از مواهب آن بهره‌مند می‌شود.
وی از به ارمغان آوردن حکمت برای انسان با روزه گفت و افزود: روزه برای انسان، حکمت به ارمغان می‌آورد؛ ‌ قلب را از وسواس حفظ می‌کند؛ روزه‌‌ تقرّب به خداست و نیاز به مردم را کم می‌کند.
وی با استناد به آیه 97 سوره نحل «مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَكَر أَوْ أُنْثَى وَهُوَ مُؤْمِن فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَاة طَيِّبَة» بیان کرد: در این آیه می‌خوانیم: هرکس از مرد و زن کار نیکی به شرط ایمان به خدا به جای آرد ما او را به زندگانی خوش و با سعادت زنده ابد می‌گردانیم و اجری بسیار بهتر از عمل نیکی که می‌کردند به آنان عطا می‌کنیم.
‌بجانی ادامه داد: برای رهایی و پناه بردن از شر شیطان انسان می‌تواند از عوامل چندی از جمله معاذالله و روزه و نماز بهره گیرد؛ زیرا شیطان از این امور می‌ترسد و خشمگین می‌شود؛ زیرا خود اهل عبادت نیست و با بی‌تقوایی، خود را نابود ساخته است.
امام جمعه تسوج‌ ضمن بازگو کردن آثار روزه یادآور شد: روزه آثاری چون روحیه نظم، قناعت و صبر در برابر گناهان و مشکلات زندگی را در فرد و جامعه به جا می‌گذارد و باعث می‌شود رفتارهای هنجاری جایگزین نابهنجاری رفتاری در جامعه شود.
وی با اشاه به فرموده پیغمبر(ص) افزود: ایشان می فرمایند: روی شیطان را سیاه می‌کند، صدقه پشت او را می‌شکند، دوست داشتن برای خدا و همیاری در کار نیک، ریشه او را می‌کَند و استغفار شاهرگش را می‌‏زند و برای هر چیزی زکات است و زکات بدن‌ها روزه است.
‌بجانی‌ ماه رمضان را ماه رحم و بشارت دانست و تأکید کرد: ماه مبارک رمضان، ماه برکت، رحمت و بشارت است و فصل روی آوردن به درگاه الهی و تلاوت قرآن و خواندن دعا و عبادت.

ارتباط انسان روزه‌دار با خداوند ‌
حجت‌الاسلام رحیم همزبان، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌‌وگو با ایکنا اظهار کرد: با در نظر داشتن متعالی بودن خداوند، ارتباط انسان روزه دار با پروردگار موجب متعالی شدن او می‌شود و تمامی عبادات، رشد و تعالی انسان را در پی دارد.
وی با استناد به آیه 30 سوره آل‌عمران «يَوْمَ تَجِدُ كُلُّ نَفْسٍ مَا عَمِلَتْ مِنْ خَيْرٍ مُحْضَرًا وَمَا عَمِلَتْ مِنْ سُوءٍ تَوَدُّ لَوْ أَنَّ بَيْنَهَا وَبَيْنَهُ أَمَدًا بَعِيدًا ۗ وَيُحَذِّرُكُمُ اللَّهُ نَفْسَهُ ۗ وَاللَّهُ رَءُوفٌ بِالْعِبَادِ» بیان کرد: در این آیه می‌خوانیم: روزی که هر شخصی هر کار نیکو کرده همه را پیش روی خود حاضر بیند و نیز آنچه بد کرده؛ آرزو کند که ای کاش میان او و کار بدش به مسافتی دور جدایی بود! و خداوند شما را از(عقاب) خود می‌ترساند، و خداوند در حق بندگان بسی مهربان است.
همزبان روزه گرفتن را به معنای ترک بسیاری از مباحات دانست و ادامه داد: از آنجا که روزه گرفتن به معنای ترک بسیاری از مباحات از خوردن و نوشیدن و سخن گفتن و مانند آنها است، باید آن را جزو جهاد اکبر نفس دانست؛ بویژه آنکه ترک بسیاری از اینها بویژه در جوانی یا در هوای گرم تابستان که تشنگی‌آور و به سبب بلندای روز آن، گرسنگی‌آور است، بسیار سخت و دشوار است.
این استاد حوزه و دانشگاه‌‌ با اشاره به فرموده امام جعرصادق(ع) افزود: ایشان می‌فرمایند: هرکس که در روز بسیار گرم برای خدا روزه بگیرد و تشنه شود خداوند هزار فرشته را می‌گمارد تا دست به چهره او بکشند و او را بشارت دهند تا هنگامی که افطار کند.
‌همزبان‌‌ ضمن بازگو نمودن کوتاهی زندگی دنیوی تأکید کرد: زندگی کوتاه دنیوی تنها بخشی از زندگی انسان است که ابدیت انسان را رقم می‌زند؛ زیرا انسان هر چه در دنیا انجام می‌دهد برای ابدیت ضبط و ثبت می‌شود و آخرت چیزی جز سازه‌های انسان در دنیا نیست.

انتهای پیام

captcha