نمی‌توان با سخنرانی در مقابل پیر شدن جامعه ایستاد/ لزوم حمایت مدیران از خانواده‌های بی‌بضاعت
کد خبر: 3813249
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۳

نمی‌توان با سخنرانی در مقابل پیر شدن جامعه ایستاد/ لزوم حمایت مدیران از خانواده‌های بی‌بضاعت

گروه اجتماعی ــ معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مرکزی گفت: جمعیت ایران رو به پیری رفته است، اما با سخنرانی که نمی‌توان در مقابل پیر شدن جامعه ایستاد، اگر در جامعه احساس پیری می‌شود باید برای کند شدن این روند و افزایش جمعیت جوان برنامه‌ و راهکارهای اجرایی اتخاذ کرد.

نمی‌توان با سخنرانی در مقابل پیر شدن جامعه ایستاد/لزوم حمایت مدیران از خانواده‌های بی‌بضاعت

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، بهروز اکرمی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی امروز، 30 اردیبهشت در کارگروه تخصصی اجتماعی فرهنگی استان که در سالن شهید شبان استانداری برگزار شد، گفت: بازدید از خانواده‌های تحت پوشش نهادهای حمایتی باید در دستور کار مدیران کل قرار گیرد، درست است که برای ریشه‌کنی فقر نیازمند راهکارهای علمی و کاربست راهکار‌ها هستیم، اما فقر نه در جامعه ما، نه در سایر کشورها و نه در اعصار مختلف به صفر نمی‌رسد.
وی تصریح کرد: حتی در کشورهایی که بالای 90 درصد در رفاه هستند نیز فقر وجود دارد حال ممکن است با شدت کمتری وجود داشته باشد، فقر همیشگی است و هیچ راهکار علمی که فقر را به طور مطلق ریشه کن کند وجود ندارد، وقتی نمی‌توان فقر را ریشه‌کن کرد و به صفر رساند خصوصا در شرایط اقتصادی نامناسب، وظیفه ما است که حمایت‌های مادی و معنوی از خانواده‌های آسیب‌پذیر داشته باشیم.
اکرمی اضافه کرد: ما به عنوان مسلمان از الگویی همچون مولاعلی(ع) تبعیت می‌کنیم، درست است که حاکمان وقت خود را صرف برنامه‌ریزی می‌کنند، سعادت می‌خواهد مدیر جمهوری اسلامی با خانواده‌های بی‌بضاعت همنشین شده و با آنان سخن بگوید، راه تزکیه مدیران این است که بین خانواده کم برخورداران حضور پیدا کنند.
این مقام مسئول بیان کرد: مدیر جمهوری اسلامی اگر ادعا دارد در تراز جمهوری اسلامی حرکت می‌کند یکی از وظایف قانونی او این است که از خانواده فقرا و نیازمندان مراقبت کند. گاه خانواده‌ها به حضور ما در جمع خودشان نیاز ندارند اما من و شما نیاز داریم که بین آنان حضور پیدا کرده و بدانیم مدیریت چه مسئولیت اجتماعی مهمی بر دوش ما قرار داده است. بازدید مدیران از این خانواده‌ها در نوع تصمیم‌گیری‌ها، رفتار و اعمال ما تأثیر مثبت دارد.
اکرمی یکی از عوامل آموزش عملی مدیران در عرصه اخلاقی، مسائل مدیریتی، تربیت را حضور بین جامعه بی‌بضاعت دانست و ابراز کرد: دیدار با این افراد که گاهاً از مناعت طبع بسیار بلندی نیز برخوردارند به تزکیه روحی و روانی مدیران کمک کرده و بر افزایش احساس مسئولیت مدیران تأثیر مستقیم دارد.
وی با اشاره به اینکه بازید و دلجویی از خانواده افراد بی‌بضاعت تنها مختص به زمان و مناسبت خاصی نیست، اظهار کرد: برای اینکه فراموش نکنیم ما برای این افراد کار می‌کنیم دیدار با این خانواده‌ها باید در برنامه‌های اصلی قرار گیرد. ما نیازمندیم در عرصه مسائل اجرایی برای تازه ماندن از این خانواده‌ها بازدید کنیم؛ لذا از کمیته امداد و بهزیستی خواستارم که بازید از خانواده افراد بی بضاعت اقدامی مستمر باشد. درست است که تأمین منابع مالی بخشی از بازدیدها به شمار می‌آید اما دنبال کردن تقویت مبانی معنوی از اصولی‌ترین مزایای بازدید از خانواده فقرا به شمار می‌رود.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مرکزی گفت: باید از مدیران فعال در حوزه بازدید از خانواده فقرا تجلیل و به مدیرانی که به این مهم توجهی ندارند تذکر جدی داد. دفتر امور اجتماعی استانداری مرکزی باید با جدیت بیشتری ورود پیدا کند، بازدید از خانواده افراد بی‌بضاعت باید دغدغه مدیران باشد. همه مدیران برای رفع دغدغه رهبری که در بیانیه گام دوم انقلاب بر آن تأکید شده است موظف هستند از خانواده نیازمندان بازید کنند، کمیته امداد، بهزیستی و دفتر امور اجتماعی استانداری خواستارم این امر را با جدیت در دستور کار همه مدیران بدون استثنا قرارگیرد و همه موظف هستند با شما همکاری کرده و در بازدیدها حضور بهم رسانند.
وی در خصوص برگزاری جایزه کتاب سال جوان در 30 خرداد سال جاری اضافه کرد: به منظور رفع مشکلات اداره کل ورزش و جوانان در خصوص اسکان مهمانان جهت برگزاری آیین اختتامیه دستگاه‌ها در راستای صرفه‌جویی و کاهش هزینه‌ها مهمان‌سراهای خود را معرفی کنند. مدیرکل کتابخانه‌ها و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان باید نیازهای لازم جهت برگزاری این جایزه را رفع کنند.
اکرمی گفت: انجمن کتابخانه‌های استان نیز باید خروجی بیشتری در امر کتابخوانی داشته باشند و کمیت و کیفیت کتابخوانی را به صورت توأمان دنبال کند.
وی همچنین برنامه‌ریزی در راستای عرضه کتاب، امکان دسترسی سهل و آسان در هر زمان و مکان به کتاب را ضروری دانست و گفت: باید عطش کتابخوانی در جامعه شکل گرفته و برای چگونگی این شکل‌گیری باید برنامه‌ریزی دقیقی داشت. برای ارتقای سرانه مطالعه باید از برنامه‌ریزی‌های روتین و همیشگی خارج شده و برنامه‌های خلاقانه در نظر گرفت.
اکرمی درخصوص وضعیت چهار واقعه حیاتی استان مرکزی در سال 97 و مقایسه آن با وضعیت کشور در جلسه کارگروه بیان کرد: این آمار در واقع داده‌های خام هستند که باید توسط مراجع ذی‌ربط مانند دانشگاه‌ها تجزیه و تجلیل شوند، باید بررسی شود که چرا موالید 12 درصد و ازدواج 10 درصد در استان کاهش یافته است و پس از تحلیل علمی راهکاری علمی نیز ارائه شود.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مرکزی افزود: جمعیت ایران رو به پیری رفته است، اما با سخنرانی که نمی‌توان در مقابل پیر شدن جامعه ایستاد، اگر در جامعه احساس پیری می‌شود باید برای کند شدن این روند و افزایش جمعیت جوان برنامه‌ و راهکارهای اجرایی اتخاذ کرد.
به گزارش ایکنا؛ مجید رستگاری‌گوهر، سرپرست کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی هم در این نشست از برگزاری هفدهمین جشنواره رضوی(ع) و نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی(ع9 خبرداد و افزود: سال گذشته 800 هزار نفر در این جشنواره کتابخوانی شرکت داشتند.
وی تصریح کرد: توجه بیشتر این جشنواره به مناطق روستایی و شهرستان‌هاست، هر سال که از اجرای این طرح می‌گذرد نقاط ضعف استخراج و برای جشنواره جدید رفع می‌شود. این جشنواره بستر مناسبی برای مشارکت خانواده‌هاست، 75 درصد مشارکت در بخش مکتوب و 25 درصد در بخش الکترونیک است.
رستگاری‌گوهر ادامه داد: تبلیغات وسیعی برای جشنواره کتابخوانی رضوی صورت گرفته است. تهیه تراکت، ارسال پیامک، درج اخبار در رسانه‌های مختلف و عقد تفاهم‌نامه با صداو سیما از جمله اقداماتی در راستای آشنایی عموم مردم با این طرح است. موفقیت این در طرح در راستای تلاش‌های دبیرخانه است. بیشترین جامعه هدف ما در آموزش و پرورش و آموزش عالی قرار دارند که تبلیغات در این دو حوزه انجام شده و ادامه دارد.
سرپرست کتابخانه‌های عمومی استان در بخش دیگر از سخنان خود گفت: اداره کل کتابخانه‌‌ها از سال 84 از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جدا شد و در راستای تأمین هزینه‌ها براساس اصل 40 قانون اساسی مصوب شد این اداره کل اعتبارات خود را از تخصیص نیم درصد درآمد شهرداری‌ها داشته باشد.
وی ادامه داد: برخی شهرها مشارکت خوبی دارند و برخی شهرداری‌ها تخصیص نیم درصد هزینه‌ها را تأمین نمی‌کنند، برخی شهرستان‌ها و مراکز استان‌ها که درصد خوبی دارند به دلایل مختلفی از اجرای این طرح سرباز می‌زنند.
رستگاری‌گوهر اضافه کرد: با توجه به مصوبه جلسه قبل که قرار براین بود ظرف یک هفته نیم درصد جاری شود تاکنون اتفاقی نیفتاده است. از سال 92 واریزی شهرداری اراک به حساب انجمن کتابخانه‌های استان محقق نشده است. نکته مهم این جاست که اگر نیم درصد در خود استان واریز شود قطعا تمامی آن با نظر استاندار که رئیس انجمن کتابخانه‌های عمومی استان هستند در خود استان هزینه می‌شود، اما اگر شهرداران به این مطلب توجه نکنند و به صورت سرجمع از حساب درآمدهای شهرداری‌ها در مرکز تهران برداشت می‌شود و به سختی می‌توان تنها بخشی از این اعتبار را به استان تزریق کرد.
به گزارش ایکنا، علیرضا قبادی، مدیرکل ثبت احوال استان مرکزی نیز در این نشست میزان واقعه وفات در استان مرکزی در سال گذشته را با 1.7 درصد کاهش هفت هزار و 763 مورد دانست و افزود: واقعه ازدواج در سال گذشته با کاهش 9.7 درصدی روبرو بوده و هشت هزار و 619 مورد نیز به ثبت رسیده است، همچنین سه هزار و 13 مورد طلاق به ثبت رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال 96 کاهش 6.1 درصدی را شاهد هستیم.
قبادی افزود: میزان امید به زندگی مردان استان مرکزی 69 و هشت صدم درصد و زنان 71 و 6 صدم درصد است و میزان ثبت فوت در منطقه شهری 4هزار و 671 و در مناطق روستایی نیز سه هزار و 92 مورد گزارش شده است.
وی در خصوص بیشترین دلایل فوت در استان مرکزی در گروه سنی کمتر از پنج سال را بیماری‌های مادرزادی، قلبی و عروقی، بیماری‌های حول دوران تولد و دستگاه تنفس برشمرد و ادامه داد: در گروه سنی 15 تا 29 سال حوادث غیر‌عمدی، بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان‌ها و تومورها و بیماری‌های دستگاه تنفسی و در گروه سنی بالای 60 سال نیز بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان‌ها و تومورها و دستگاه‌های تنفسی از عوامل مرگ و میر محسوب می‌شوند.
مدیرکل ثبت احوال استان مرکزی بیان کرد: جمعیت جوان این استان در سال 95، 346 هزار و 375 نفر بود که در سال 97 به 324 هزار و 350 نفر رسیده است. همچنین استان مرکزی در سال گذشته 18 هزار و 442 واقعه ولادت داشته است که نسبت به مدت مشابه در سال 96 بالغ بر 11.3 درصد کاهش داشته است.
به گزارش ایکنا؛ قنبر موسی‌نژاد، مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان مرکزی در خصوص اجرای طرح مفتاح‌الجنة گفت: در راستای اجرای مصوبه شماره 22297 مورخه دوم خرداد سال 97 کارگروه تخصصی فرهنگی اجتماعی استانداری و بخشنامه به شماره 58207 مدیران کل موظف به بازدید از خانواده‌های بی‌بضاعت شدند که در این طرح بسیاری از مدیران مکلف معاونان حضور داشتند و تعدادی نیز حضور نداشتند.
وی محور اساسی مورد توجه در بازدیدها را پیروی از سیره عملی ائمه اطهار(ع) در همنشینی با محرومان و مستضعفان، آشنایی با زندگی اقشار نیازمند در شرایط سخت اقتصادی، گره‌گشایی از خانواده‌های مورد بازدید، رعایت ملاحظات محرومین در تصمیم‌گیری سازمانی هر دستگاه برشمرد.
موسی‌نژاد با بیان اینکه 225 خانواده پیش‌بینی ما در اجرای طرح یاد شده بود، از بازدید 159 خانواده توسط استاندار، معاونان استانداری، مدیران کل و معاونان خبرداد و افزود: میزان مساعدت مهمانان 18میلیون و 620 هزار تومان و میزان مساعدت کمیته امداد 79 میلیون و 407 هزار تومان است.
وی در خصوص اجرای طرح مفتاح‌الجنة در سال 98 نیز گفت: امسال در نظر داریم بازدیدها در دو نیم فصل انجام شود، پیش بینی ما امسال 1400 بازدید از 4200 خانوار است، امسال مدیران کل در نیم فصل اول از 100 خانوار و در نیم فصل دوم نیز از 100خانواده بازدید کنند، در سطح شهرستان‌ها نیز با محوریت فرماندار و مسئولان در مجموع دو نیم فصل 1200 بازدید صورت می‌گیرد.
به گزارش ایکنا؛ عابد حقدادی، مدیرکل ورزش و جوانان استان مرکزی نیز گفت: در اواخر سال 97 مصوبه‌ای در خصوص اجرای کتاب سال جوانان ارائه شده است. آیین اختتامیه این طرح 17 شوال روز فرهنگ پهلوانی مقارن با 30 خرداد برگزار می‌شود.
وی با اشاره به اینکه اجرای طرح کتاب سال جوانان از سوی سمن‌های جوانان طراحی و پیشنهاد شده و با همکاری خانه کتاب ایران این کار ساماندهی شد. کار از لحاظ اجرایی اتمام یافته و تنها مراسم اختتامیه با هدف معرفی برگزیدگان و تجلیل از آنان باقی مانده است. فراخوان این طرح در بهمن ماه اعلام شد و یکهزار و 34 اثر به دبیرخانه ارسال شد این رقم از کمی نسبت به کتاب سال‌های موضوعی همچون بانوان، دانشجویان و ... از نظر کمی عدد قابل توجهی است.
انتهای پیام

captcha