ضرورت تشکیل انجمن رسانه‌ای دفاع مقدس در همدان
کد خبر: 3813545
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۰

ضرورت تشکیل انجمن رسانه‌ای دفاع مقدس در همدان

گروه فرهنگی ــ مدیر بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان ضمن تأکید بر تشکیل انجمن رسانه‌ای دفاع مقدس در استان، گفت: امیدواریم انجمن رسانه‌ای دفاع مقدس در جهت گفتمان‌سازی و بیان حقایق پنهان دفاع مقدس در استان شکل گیرد.

ضرورت تشکیل انجمن رسانه‌ای دفاع مقدس در همدانبه گزارش ایکنا از همدان، مهدی ظفری، مدیر بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس، سه‌شنبه، 31 اردیبهشت‌ماه در ستاد بزرگداشت سوم خرداد اظهار کرد: دفاع مقدس دارای زوایای پنهان بسیاری است که هنوز بسترسازی لازم جهت بیان حقایق جنگ در جامعه ایجاد نشده است.
وی با بیان اینکه ما در ترویج و جریان‌سازی حقایق دفاع مقدس آن‌گونه که باید موفق نبوده‌ایم، افزود: ترویج و فرهنگ‌سازی هر ارزشی نیازمند دو ابزار مهم تبلیغ یا شعار و گفتمان سازی است.
ظفری بیان کرد: قریب به‌اتفاق فعالیت‌هایی که در طول سه دهه پس از دوران دفاع مقدس در حوزه معرفی جنگ و ارزش‌های آن انجام‌گرفته است بیشتر در حوزه تبلیغ و شعار بوده است.
مدیر بنیاد حفظ ارزش‌های دفاع مقدس بابیان اینکه از ویژگی‌های تبلیغ، ناپایداری آن است، ادامه داد: تبلیغ موجب انگیزش و هیجان می‌شود اما نباید فراموش کرد که تبلیغ مانایی آن‌چنانی ندارد.
وی با اشاره به اینکه ما آن‌گونه که باید در حوزه‌های مختلف ارزش‌های دفاع مقدس ورود جدی نداشته‌ایم، گفت: تبلیغ یک پروژه است و کاربرد زمانی دارد درحالی‌که گفتمان سازی یک پرسه‌ای است که توانایی تولید و بازتولید دارد.
ظفری بابیان اینکه گزارش در برنامه‌های فرهنگی قابل‌ارائه نیست، ابراز کرد: متأسفانه در سه دهه پس از دوران دفاع مقدس، دچار برخی چالش‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و ... شده‌ایم که آن نیز به دلیل فاصله از ابزار مهم، گفتمان سازی است.

اجماع‌سازی؛ از مراتب گفتمان‌سازی
مدیر بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس با اشاره به اینکه یکی از مراتب گفتمان سازی، اجماع سازی است، بیان کرد: برخی فقیر از موضوع دفاع مقدس هستند لذا گفتمان سازی در حوزه دفاع مقدس می‌تواند نجات‌بخش جامعه باشد.
وی با اشاره به اینکه عاشورا به یک گفتمان تبدیل‌شده است، گفت: انقلاب نیز برگرفته از عاشورا است و بسیاری از اهداف و آرمان‌های آن نیز برگرفته از عاشورا است لذا باید تلاش کرد تا دفاع مقدس نیز همچون عاشورا، تبدیل به یک گفتمان شود.
ظفری بابیان اینکه تاکنون ساختار مناسبی برای بیان دفاع مقدس و ارزش‌های آن ایجاد نشده است، عنوان کرد: ساختار سازی، یکی از الزامات جریان سازی انقلاب اسلامی است؛ لذا باید با تمام تلاش به این سمت‌وسو پیش رفت.
مدیر بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس گفت: یکی از ویژگی‌های شاخص و مهم جنگ ایران با عراق و راز موفقیت ما در دفاع مقدس، رعایت اخلاق و حدود دینی بوده است؛ لذا اگر این مهم بازگو شود جامعه نجات خواهد یافت.
وی با اشاره به اینکه 3 عملیات مهم در دوران دفاع مقدس سرنوشت جنگ را تغییر داد، ابراز کرد: عملیات بیت‌المقدس، والفجر 8 و کربلای 5 سه عملیات مهم و سرنوشت‌ساز دوران دفاع مقدس است.

مهم‌ترین ویژگی‌ عملیات بیت‌المقدس
ظفری با بیان اینکه سهم استان همدان با حضور سه گردان از استان در این عملیات در عملیات بیت‌المقدس سهم ویژه‌ای است، بیان کرد: از مهم‌ترین ویژگی‌های دفاع مقدس و عملیات بیت‌المقدس انسجام و وحدت میان مردم و گروه‌های نظامی بود.
این مقام مسئول ادامه داد: تبدیل استراتژی دفاعی به هجومی، ایجاد امید در جامعه، نشاط معنوی متناسب با جامعه دینی ایران، تحکیم باور‌های دینی، اجتماعی و فرهنگی و پاسخگویی و کمک به نیازمندان جامعه از دیگر دستاورد‌های عملیات بیت‌المقدس است.
وی با اشاره به اینکه بیان حقیقت دفاع مقدس و عملیات بیت‌المقدس می‌تواند در اعتمادسازی مردم به حکومت نقش مهمی داشته باشد ابراز کرد: ابهام‌زدایی و اعتمادسازی مردم نسبت به حکومت از دیگر دستاورد‌های مهم عملیات بیت‌المقدس است.
ظفری با بیان اینکه نگاه به دفاع مقدس و ارزش‌های آن باید راهبردی باشد، ادامه داد: بیان نقش‌های دفاع مقدس به‌صورت تسلسل، بیان نقش مردم و امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری در دوران دفاع مقدس از دیگر ثمرات عملیات بیت‌المقدس است.
مدیر بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس ضمن تأکید بر تشکیل انجمن رسانه‌ای دفاع مقدس در استان، گفت: امیدواریم هر چه زودتر انجمن رسانه‌ای دفاع مقدس در جهت گفتمان سازی و بیان حقایق و زوایای پنهان دفاع مقدس و ارزش‌های آن در راستای هم‌افزایی در این حوزه در استان شکل گیرد.
وی بابیان اینکه یکی از مراتب گفتمان سازی، نمادسازی است عنوان کرد: متأسفانه نمادسازی در کشور دچار آسیب شده است که این خود نیز موجب آسیب به حوزه اعتمادسازی می‌شود لذا این نماد‌ها باید هر چه زودتر بازسازی شوند.
ظفری بابیان اینکه ما اصول و ارزش‌های دفاع مقدس را بی‌قیدوشرط پذیرفته‌ایم، گفت: حضور فرماندهان بزرگی همچون شهید محمود شهبازی و سردار همدانی و خانواده‌های آن‌ها و بسیاری از شهدا و رزمندگان دفاع مقدس ما را بران می‌دارد تا اصول و ارزش‌های این حماسه بزرگ بدون هیچ قید و شرطی بپذیریم.
مدیر بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس بابیان اینکه امسال نیازمند یک انسجام در برنامه‌های بزرگداشت سوم خرداد هستیم گفت: امسال 28 عنوان برنامه توسط ستاد بزرگداشت سوم خرداد در استان اجرا می‌شود.
انتهای پیام

captcha