بهره‌مندی برابر دو اتحادیه قرآنی از بودجه/ ادغام، بخشی از ظرفیت قرآنی را نابود می‌کند
کد خبر: 3813705
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۷
محمدرضا فراهانی:

بهره‌مندی برابر دو اتحادیه قرآنی از بودجه/ ادغام، بخشی از ظرفیت قرآنی را نابود می‌کند

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ رئیس کمیته تخصیص صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به اینکه دو اتحادیه قرآنی از بودجه سال 97 تقریباً برابر بهره‌مند شده‌اند، گفت: کمیته تخصیص هیچ دخالتی در تعیین میزان بودجه دستگاه‌ها نداشته است.

بهره‌مندی برابر دو اتحادیه قرآنی از بودجه / ادغام، بخشی از ظرفیت قرآنی نظام را نابود می‌کند

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست تخصصی گزارش فعالیت کمیته تخصیص اعتبارات صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی شامگاه سه‌شنبه، ۳۱ اردیبهشت‌ماه، با حضور محمدرضا فراهانی، رئیس این کمیته، برگزار شد.

محمدرضا فراهانی در ابتدای این نشست به تشکیل شورای توسعه فرهنگ قرآنی به عنوان یکی از شورا‌های اقماری شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۳۸۸ اشاره کرد و گفت: منشور توسعه فرهنگ قرآنی در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد که هم اهداف قرآنی کشور را مشخص می‌کرد و هم ساختاری را که در آن منشور دیده شده بود ایجاد می‌کرد. موقعی که شورا تشکیل شد، به این نتیجه رسیدیم منابعی که دستگاه‌ها برای کار قرآنی دارند کافی نیست.

تشریح نحوه شکل‌گیری کمیته تخصیص

وی با اشاره به اینکه تلاش‌ها در شورای توسعه فرهنگ قرآنی و معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد برای جذب منابع از دولت، گفت: به یاد دارم در سال ۱۳۹۰ برای اولین بار ۳۰۰ میلیارد تومان در قانون بودجه تصویب شد. از آن مبلغ ۱۹۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اختصاص پیدا کرد و به شورای عالی انقلاب فرهنگی داده شد تا آن را توزیع کند. بخشی از آن مبلغ یعنی ۱۳۸ میلیارد در شورای توسعه هزینه و بقیه نیز از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی توزیع شد که گزارشی از آن ارائه نشد.

رئیس کمیته تخصیص اعتبارات صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی تصریح کرد: در سال‌های بعد پیشنهاد تشکیل صندوق ارائه شد تا بشود از کمک‌های مردمی هم استفاده کند و دولت نیز به آن کمک کند تا آن صندوق متکفل این کار شود. نهایتاً در سال ۱۳۹۵ صندوق مشارکت تشکیل شد و کمیته تخصیص آن نیز مشخص و حالت قانونی پیدا کرد. در آن سال دولت ۱۰ میلیارد تومان کمک کرد که یک درصد آن به بخش پژوهش و «عتف» تعلق گرفت و مابقی جذب نشد و برگشت داده شد و ۹ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان بین دستگاه‌ها توزیع شد.

وی افزود: قراردادی که در این سال با دستگاه‌ها بسته شده بود بر اساس دریافت ۲۵ میلیارد تومان بود که محقق نشد. سال ۱۳۹۶ نیز به طور کلی بودجه‌ای داده نشد. در ادامه در سال ۱۳۹۷ بیست و سه میلیارد تومان بودجه دریافت شد. از این بین باید ۱۵ میلیارد را به مانده سال ۹۵ اختصاص می‌دادیم. با توجه به اینکه برخی دستگاه‌ها تمام پروژه‌های خود را اجرا نکرده بودند، بودجه به بخش‌هایی داده شد که کل پروژه‌ها را اجرا کرده بودند. از ۲۳ میلیارد حدود ۱۰ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان باقی ماند که سال گذشته توزیع شد.

اتحادیه تشکل‌ها ریز بودجه پرداختی را منتشر کند

فراهانی با اشاره به اینکه گزارش این بودجه توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام شده است، تصریح کرد: البته در این جدول ریز بودجه واریزی از طریق اتحادیه تشکل‌های قرآنی به دستگاه‌ها اعلام نشده است. دلیل این کار این بود که در سال ۹۵ دستگاه‌ها باید تا آخر سال بودجه را دریافت می‌کردند، اما موفق به این کار نشدند، برای اینکه این پول از بین نرود آن را به اتحادیه دادیم تا این رقم در ادامه به دستگاه‌ها واریز شود. خواهش می‌کنم اتحادیه رقمی را که گرفته تا به دستگاه‌ها بدهد اعلام کند تا در کمیته تخصیص با عدد دستگاه‌ها جمع کنیم و فهرست شفاف در اختیار دستگاه‌ها قرار بگیرد.

فراهانی در ادامه به تشریح ساختار صندوق پرداخت و گفت: ساختار صندوق به این شکل است که یک ماهیت مستقل و یک هیئت امنا دارد. هیئت امنای این صندوق اعضای شورای توسعه فرهنگ قرآنی هستند. یک رکن دیگر صندوق رئیس صندوق است که دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی است. کمیته تخصیص نیز یکی دیگر از ارکان صندوق است که ۱۱ عضو دارد و از جمله اعضای آن می‌توان به چهار دبیر کمیسیون‌های تخصصی شورای توسعه فرهنگ قرآنی اشاره کرد. رئیس و نایب رئیس در این کمیته با رأی گیری انتخاب می‌شود. برخی در مصاحبه‌های خود اعلام کرده‌اند که چرا معاون وزیر بهداشت رئیس این کمیسیون است، برای اینکه ممکن است هر کدام از معاونان وزرای عضو این کمیته رئیس این کمیته باشد. همه چیز ممکن است و حتی ممکن است رئیس صندوق که دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی است به عنوان رئیس کمیته نیز معرفی شود.

بهره‌مندی برابر دو اتحادیه قرآنی از بودجه / ادغام، بخشی از ظرفیت قرآنی نظام را نابود می‌کند

رئیس کمیته تخصیص اعتبارات شورای توسعه فرهنگ قرآنی با بیان اینکه کمیته تخصیص به خودی خود بودجه را توزیع نمی‌کند، تصریح کرد: چهار کمیسیون شورای توسعه فرهنگ قرآنی از همه دستگاه‌ها و نهاد‌های مردمی برنامه دریافت می‌کنند؛ برای مثال دو اتحادیه قرآنی برنامه‌های خود را به کمیسیون‌ها داده‌اند، در کمیسیون نیز برنامه‌ها بررسی شده و برنامه‌های قابل قبول را ارائه داده‌اند و گفته‌اند که چه مقدار و به چه دستگاهی داده شود. نسبت بین کمیسیون‌ها هم از سوی هیئت امنا مشخص شده است که برای مثال ۳۹ درصد بودجه به بخش تبلیغ و ترویج، ۴۹ درصد به آموزش عمومی و ۱۲ درصد هم به بخش پژوهش داده شود.

کمیته دخالتی در رقم بودجه نداشته است

فراهانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در این نشست با اشاره به برخی انتقادات گفت: برخی دوستان که از این موضوع اطلاع ندارند مطالب خلاف واقع گفته‌اند؛ مثلاً گفته‌اند که چون من عضو هیئت مدیره بوده‌ام به اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت بودجه بیشتر داده شده است. در صورتی که این گونه نیست و بر اساس مصوبات و هرآنچه کمیسیون‌ها تعیین کرده‌اند بودجه را تقسیم کرده‌ایم. پس وظیفه ما این است که به نسبت مقداری که کمیسیون‌ها تعیین کرده‌اند، ارقام را تخصیص دهیم. در واقع کمیته تخصیص هیچ اعمال نظری در مصوبات کمیسیون‌های دیگر نکرده و هر چقدر را کمیسیون‌ها گفته‌اند پرداخت کرده‌ایم.

این عضو شورای توسعه فرهنگ قرآنی در ادامه صحبت‌های خود در این بخش با تأکید بر اینکه کمیته تخصیص هیچ اعمال نظری در کمیسیون‌ها نداشته است، اظهار کرد: کمیته تخصیص حتی نمی‌تواند یک ریال دخل و تصرف داشته باشد؛ بار‌ها گفته شد که برای مناطق سیل‌زده یا زلزله‌زده از محل این بودجه کمک‌هایی در نظر بگیریم، اما با توجه به اینکه اجازه دخل و تصرف وجود نداشت هیچ کمکی در این بخش انجام نشد.

امکان بازگشت ۷۰ میلیون از ۳۰۰ میلیون واریزی

وی در ادامه در پاسخ به سؤالی در مورد بازگشت سه میلیارد ریال از بودجه قرآنی به خزانه گفت: یک شورای عالی فناوری و علمی وجود دارد که مخفف آن (عطف) می‌شود، این شورا در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مستقر است. همچنین یک ماده قانونی وجود دارد که دستگاه‌ها یک درصد بودجه خود را با نظر شورای عطف به بخش پژوهشی اختصاص دهند. یک درصد ۲۳ میلیارد تومان بودجه قرآنی سال گذشته ۲۳۰ میلیون تومان می‌شود که باید به بخش پژوهشی داده می‌شد. برای اینکه این یک درصد اختصاص یابد، باید فرایندی طی شود. این وسط چون تاکنون این فرایند انجام نشده و مقداری سخت بود، آن را انجام نداده بودند و نمی‌دانستند. لذا این مبلغ به خزانه برگشت رده شد.

فراهانی با بیان اینکه در این بین هیچ تقصیری متوجه کمیته تخصیص نبوده است، گفت: یا صندوق کوتاهی کرده است یا دوستان در بخش پژوهش. همچنین قرار شده بود یک درصد بودجه به صداوسیما داده شود. صداوسیما درست عمل کرده بود و حتی قرارداد منعقد شد، اما ذی حساب اعلام کرد یک درصد را قبول ندارد، لذا قرار شد تا ۶۰ درصد این مبلغ پرداخت شود و ۴۰ درصد هم به صورت موقت به خزانه برگشت داده شود؛ بنابراین از این ۳۰۰ میلیون تومان حدود ۷۰ میلیون تومان قابل بازگشت است.

شفاف‌سازی در مورد یک سوءبرداشت

فراهانی در ادامه در پاسخ به این سؤال که چرا ۵۰ درصد بودجه قرآنی به بخش مردمی داده نشده است، گفت: این موضوع به جهل برخی در مورد اخبار و اطلاعات بازمی‌گردد. نگفته‌ایم که پنجاه درصد این پول مستقیم به نهاد‌های مردمی داده شود، بلکه گفته شده است که ۵۰ درصد این بودجه مستقیماً یا با واسطه از سوی مؤسسات مردمی هزینه شود؛ یعنی بودجه‌ای که به شورا‌های قرآنی استان‌ها داده شده و گفته شده از این پول ۵۰ درصد به بخش مردمی و ۵۰ درصد به بخش دولتی داده شود. با توجه به اینکه نمی‌توانیم مستقیماً پولی به استان‌ها بدهیم به ارشاد داده شده است تا به استان‌ها داده شود؛ بنابراین از مبلغ ۲۳ میلیارد تومان بودجه سال ۹۷ یک میلیارد تومان برای استان‌ها بوده که به ارشاد داده شده است؛ بنابراین اطلاعاتی که صندوق داده صددرصد شفاف نیست، چرا که این یک میلیارد در سهم وزارت ارشاد آمده است.

دلایل انتخاب نشدن اعضای جدید کمیته

رئیس کمیته تخصیص اعتبارات صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی در ادامه در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا در مورد پایان حق عضویت برخی اعضای فعلی کمیته تخصیص و انتخاب نشدن اعضای جدید، افزود: مدت مسئولیت صاحب‌نظران شورای توسعه فرهنگ قرآنی که سه نفرند از شهریورماه سال قبل تمام شد. همچنین عضویت سه عضو بخش مردمی شورای توسعه فرهنگ قرآنی نیز در آبان‌ماه سال قبل تمام شد. اگر اعضای صاحب‌نظر جدید شورای توسعه را در شهریور و در ادامه اعضای مردمی این شورا را در آبان ماه انتخاب می‌کردیم، در آذرماه هم می‌توانستیم اعضای جدید کمیته تخصیص را انتخاب کنیم.

وی با بیان اینکه باید از دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی پرسیده شود که چرا این اعضا در شهریور و آبان‌ماه انتخاب نشده‌اند، افزود: چون این دو انتخابات انجام نشده است هیئت امنا نمی‌توانست اعضای کمیته تخصیص را انتخاب کند. در آذرماه رئیس صندوق به ما گفت کمیته تخصیص قانونی نیست. در جواب گفتیم که هیچ دستگاهی در جمهوری اسلامی قابل تعطیل شدن نیست و افراد تا زمانی که جایگزینشان انتخاب نشده است، قانوناً باید به مسئولیت خود ادامه دهند؛ بنابراین تا نفرات بعدی نیایند باید این اعضا ادامه فعالیت دهند، اما برای اینکه هیچ خدشه‌ای وارد نشود، آذرماه در شورای توسعه این اشکال را مطرح کردیم. بنابراین مدت زمان عضویت اعضای کمیته تخصیص را تا آخر سال تمدید کردیم، اما متأسفانه در پایان سال هم اعضای صاحب‌نظر بخش مردمی و حقیقی انتخاب نشدند و علت این را باید از دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی پرسید.

جلسه شورای توسعه در نمایشگاه

وی در ادامه به برگزاری جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی در شامگاه ۳۱ اردیبهشت‌ماه در نمایشگاه قرآن اشاره کرد و گفت: خوشبختانه در این جلسه سه عضو صاحب‌نظر که شامل «مستفید»، «محمدعلی خواجه پیری» و «لاله افتخاری» بودند معرفی شدند. ان‌شاالله در جلسه بعد اعضای مردمی انتخاب خواهند شد و در جلسه آینده کمیته تخصیص مشخص خواهد شد. در حال حاضر از نظر ما تا موقعی که اکثریت داشته باشد به فعالیت خود ادامه می‌دهد و برای رسمیت داشتن حداقل می‌توانیم در مورد انتخاب اعضای صاحب‌نظر و نماینده مجلس رأی‌گیری کنیم. هرچند در حال حاضر پولی وجود ندارد. پس بود و نبود کمیته تخصیص فرق چندانی نخواهد داشت. اگر می‌خواستیم براساس نظر رئیس صندوق مشارکت عمل کنیم و کمیته تخصیص را قانونی ندانیم، تمام بودجه قرآنی برگشت داده می‌شد.

بهره‌مندی برابر دو اتحادیه قرآنی از بودجه / ادغام، بخشی از ظرفیت قرآنی نظام را نابود می‌کند

رئیس کمیته تخصیص اعتبارات صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی در پاسخ به سؤالی در مورد میزان بودجه دریافتی دو اتحادیه قرآنی بخش مردمی گفت: اتحادیه مؤسسات و اتحادیه تشکل‌ها تقریباً مبلغ برابری دریافت کرده‌اند. البته ۱۰ تا ۲۰ میلیون اختلاف وجود داشت. زمانی که در سال ۱۳۹۵ اعتبارات را تقسیم می‌کردیم به خاطر تخلفاتی که اتحادیه مؤسسات انجام داده بودند، مقرر شد پول به اتحادیه تشکل‌ها داده شود تا آن را به مؤسسات بدهد.

وضعیت بودجه ۹۸

فراهانی در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار ایکنا در مورد اعتبارات سال ۹۸ نیز گفت: با وضعیت دشواری که وجود دارد حتماً دولت کسری منابع خواهد داشت و اولویت‌بندی خواهد داشت. پیش‌بینی خوبی در مورد اینکه بودجه قرآنی دریافت شود وجود ندارد. اگر دولت پرداخت‌های اولویت‌دار را بتواند پرداخت کند، بعید است که بتواند برای اولویت‌های فرهنگی بودجه‌ای داشته باشد. در وزارت بهداشت از آذرماه سال قبل نتوانسته‌ایم مبلغی را جذب کنیم.

فراهانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در این نشست به بحث ادغام دو اتحادیه قرآنی نیز اشاره و اظهار کرد: دو اتحادیه قرآنی در کشور وجود داشت که یکی از آن‌ها در سال ۱۳۸۲ و یکی دیگر در سال ۱۳۸۸ تشکیل شد. در همان سالی که قرار بود اتحادیه دوم تشکیل شود، بسیار تلاش کردیم تا اتحادیه دوم تشکیل نشود، اما در نهایت تشکیل شد؛ بنابراین اولین سؤالی که باید پرسیده شود این است که چرا دومین اتحادیه را تشکیل دادند. نکته دیگر این است که ابتدا درخواست ادغام از سوی ما مطرح شد،  در حالی که تا چند سال اعتنا نکردند و وقعی ننهادند.

وی بیان کرد: در ادامه با هیئت مدیره‌ها صحبت شد و توافق شد ادغام انجام نشود و اساسنامه مشترکی نوشته شود. گفتیم ارشاد تأیید کند و آن‌ها گفتند سازمان تبلیغات تأیید کند. بعد از مدتی به این نتیجه رسیدیم که در شورای توسعه فرهنگ قرآنی مطرح شود. شورای توسعه در نهایت کلیات آن را تصویب کرد و در ادامه فرایند‌هایی تعریف شد تا ادغام انجام شود و تا حدودی هم پیشرفت کردیم، اما در نهایت شدنی نبود.

ادغام امکان‌پذیر نیست

عضو شورای توسعه فرهنگ قرآنی اظهار کرد: در ادامه دوستان به این نتیجه رسیدند که فرهنگ سازمانی و تشکیلاتی و نوع نگرش به مسائل و استقلال اتحادیه‌ها و شیوه عملکرد‌ها با هم همخوانی ندارد. تمایل داشتیم که اتحادیه در قالب صنفی رسمی شناخته شود، مثلاً مجوز مؤسسات را اتحادیه صادر کند و بعد از اینکه درخواست مطرح و کلیات تصویب شد، صدور مجوز با اتحادیه باشد. گفتند چون حاکمیتی نیستیم صدور مجوز از سوی ما را قبول ندارند. گفتیم نماینده مردمی را خودمان تعیین کنیم. گفتند نه باید شما معرفی کنید و ما رأی می‌دهیم؛ بنابراین وقتی دیدیم این اتحادیه نمی‌تواند یک اتحادیه رسمی باشد و فرهنگ سازمانی ما یکی نیست، چرا باید ادغام انجام شود. ادغام باعث می‌شود انرژی‌ها از بین برود و اکنون ادغام به هیچ وجه شدنی نخواهد بود، چرا که قانون اساسی این اجازه را به آن‌ها نمی‌دهد.

فراهانی بیان کرد: ضمن اینکه شورای توسعه فرهنگ قرآنی نمی‌تواند خلاف شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه وضع کند، ما در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه داشته‌ایم که حتی پنج اتحادیه می‌تواند تشکیل شود؛ بنابراین بعید می‌دانم عقلانیت در شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای توسعه در حدی باشد که بخواهیم از هزار مؤسسه، که برخی از آن‌ها به تنهایی ۵۰۰ مؤسسه هستند، اختیار همدلی کردن و هم‌افزایی را بگیریم. اعتقاد دارم با ادغام بخشی از ظرفیت قرآنی خودمان را نابود کرده‌ایم. بعید است که سفاهت به خرج دهیم و بخشی از ظرفیت نظام جمهوری اسلامی را نادیده بگیریم. در جمهوری اسلامی حرف منطق می‌زنیم و حرف زور نمی‌زنیم. بنابراین دوستان دست از کار‌هایی بردارند که در شأن افراد قرآنی نیست.

به نمایندگی از طرف مقابل از افکار عمومی عذرخواهی می‌کنم

فراهانی با اشاره به اینکه هیچ کدام از افرادی که وابسته به تشکل‌های قرآن و عترت هستند یک جمله توهین‌آمیز به طرف مقابل نگفته‌اند، ادامه داد: این صحبت‌ها برای این است که به نمایندگی از این آقایان از افکار عمومی عذرخواهی کنم. باید نمونه اخلاق باشیم، اگر ما فعالان قرآنی اسوه اخلاق نباشیم و بداخلاقی کنیم، نمی‌توانیم جامعه را قرآنی کنیم.

وی با تأکید بر اینکه ادغام خلاف قانون اساسی و قوانین موجود است، افزود: در قانون اساسی ماده‌ای وجود دارد که احزاب و تشکل‌ها را نمی‌توان در هم ادغام کرد. برای قرآنی‌ها ناپسند است که تهمت و افترا بزنند. امیدوارم دوستان از این کار دست بکشند، اما اگر به این قبیل کار‌ها ادامه دهند، برای اینکه فضای عمومی در حوزه قرآنی مسموم نشود، قطعاً شکایت قانونی خواهیم کرد و اگر با یک کلمه دیگر فضا را مشوش کنند و اهانت کنند و تهمت بزنند، برای آلوده نشدن جامعه و فضای قرآنی حتماً برخورد قانونی و شکایت خواهیم کرد.

انتهای پیام

captcha