شب قدر، شب تحول و تقدیر است
کد خبر: 3814280
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۷

شب قدر، شب تحول و تقدیر است

گروه معارف ــ استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه مقدرات یک سال ما در شب قدر معین می‌شود، گفت: شب قدر، شب تحول و تقدیر است.

شب قدر، شب تحول و تقدیر است

حجت‌‌الاسلام مهدی گرجی، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌و‌گو با ایکنا از اصفهان، در رابطه با شب‌های قدر اظهار کرد: شب‌های قدر از یک جایگاه خاصی در قرآن کریم و در کلمات اهل بیت(ع) برخودار است. گفته شده که مقدرات یک سال ما در شب قدر معین می‌شود.
وی افزود: شب قدر پرمنزلت و بسیار پراجر است، ملائکه به زمین می‌آیند که فاصله بین زمین و آسمان کم و تنگ می‌شود و قرآن در این شب نازل شده است.
استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: قرآن می‌فرماید: «فِیها یُفرَق‌ُ کُل‌ُّ أَمرٍ حَکِیم‌ٍ؛ در این شب امور و مقدرات یک سال مردم مشخص می‌شود». قرآن دو نوع نزول داشته است؛ یکی نزول تدریجی که در 23 سال دوره نبوت و به مناسبت‌های گوناگون بر قلب مبارک پیامبر(ص) نازل شده است و دیگری نزول دفعی است، به این معنا که این آیات یک باره نازل شده است.
گرجی با اشاره به اینکه پیامبر(ص) از ویژگی ترک تعلقات برخوردار بودند، گفت: باید ایشان را به عنوان الگو قرار دهیم. اگر بتوانیم در روزهای اول ماه مبارک رمضان از تعلقات و دلبستگی‌ها رها شویم، شب قدر ما هم شب نزول هدایای ارزشمند از سوی پروردگار عالم خواهد بود.
وی در رابطه با مقدر شدن سرنوشت در شب قدر گفت: در قرآن و در سخنان پیامبران ما آمده است که هر ساله در شب قدر مرگ‌ها، اجل‌ها، ولادت‌ها، زیارت‌ها، موفقیت‌ها و... مقدر می‌شود. به قرائن برخی از آیات و روایات ما هر شب را می‌توانیم با عبادت، بندگی، پرهیز از گناه، احسان و نیکو کاری، حاکمیت قرآن بر فکر، روح و جان خودمان و همچنین توجه به امام عصر(عج) که انسان کامل و بنده صالح خداوند است، شب قدر را شب تحول و تقدیر قرار دهیم.
این مدرس دانشگاه تصریح کرد: در شب قدر تلاوت قرآن توصیه شده است. در روایات آمده: «من احیا لیلةالقدر؛ هر کس این شب را احیا و زنده نگه دارد»، خداوند متعال گناهان او را می‌بخشد و به او درجات عالی می‌دهد. توصیه دیگر کار خیر کردن می‌باشد که هر کار خیری در این شب برابر با هزار ماه است.
وی خاطرنشان کرد: بهترین کار‌ها طلب علم، صله رحم، احسان و نیکوکاری است. نباید این شب‌ها را به غفلت سپری کرد و باید به ختم قرآن، شرکت در جلسات مذهبی، دعا و راز و نیاز پرداخت.
انتهای پیام

captcha