رکورد فروش ۱۲ میلیاردی در نمایشگاه قرآن
کد خبر: 3814817
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۱

رکورد فروش ۱۲ میلیاردی در نمایشگاه قرآن

گروه ادب ــ مدیر بخش فروش بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن از رکورد فروش ۱۲ میلیارد تومانی در نمایشگاه قرآن خبر داد و گفت: امسال استقبال از این نمایشگاه بی‌سابقه بود.

رکورد فروش ۱۲ میلیاردی در نمایشگاه قرآن/استقبال بی‌سابقه بودمحمدتقی حق‌بین، مدیر بخش فروش بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره میزان فروش در نمایشگاه قرآن گفت: امسال وسعت نمایشگاه به لحاظ تعداد غرفه‌ها در مقایسه با سال گذشته افزایش چشمگیری داشت. تعداد ناشرانی که در این نمایشگاه حضور داشتند بی‌سابقه بود و ۱۵۷ ناشر غرفه مستقل داشتند و بیش از ۳۲۰۰ عنوان کتاب را عرضه کردند و امسال برای اولین‌بار بخش کودک از بزرگسال جدا شد و این اتفاق خوبی برای خانواده‌ها بود که به راحتی برای فرزندان خود کتاب خریداری کنند.

وی افزود: در این دوره شاهد ناشرانی بودیم که فقط در بخش کودک فروشی بیش از ۱۰۰ میلیون تومان داشتند که در نمایشگاه کتاب تهران به ۵۰ درصد این رقم در حوزه کتاب دینی هم نمی‌رسیم. 

حق‌بین ادامه داد: در مجموع استقبال از کتاب‌های دینی در نمایشگاه قرآن بی‌سابقه بود. به دلیل اینکه این نمایشگاه صرفاً محل عرضه قرآن نبود، بلکه اغلب کتاب‌های علوم قرآنی و حوزه دین، یعنی دیوئی ۲۹۷، را می‌توانستند ارائه دهند و ما بر روی این موضوع با ناشران مذاکره کرده بودیم که از تنوع و گستردگی لازم برخوردار باشد؛ از این رو وقتی این فضا به وجود بیاید، قرآن‌پژوهان و مردم از آن استقبال می‌کنند.

وی در ادامه تصریح کرد: در این نمایشگاه هیچ خرید دولتی انجام نشده و همه آنچه خریداری شده از طرف مردم بوده است. عده‌ای در نمایشگاه کتاب تهران بیان می‌کنند که حوزه کتاب‌های دینی به پایان رسیده و غرفه‌های حوزه دین را به تمسخر می‌گیرند، اما کاش می‌آمدند و حجم استقبال مردم را در بخش آثار حوزه دین می‌دیدند و متوجه می‌شدند که چه استقبالی از این بخش می‌شود.

مدیربخش فروش نمایشگاه قرآن گفت: در مجموع در بخش فروش نمایشگاه، که بخش عمده آن مربوط به کتاب و پس ازآن بخش حجاب و عفاف و محصولات فرهنگی و نرم‌افزار‌ها بود، به رقم حدود ۱۲ میلیارد تومان رسیدیم که این رقم حدود ۱۰ درصد نمایشگاه کتاب تهران است، یعنی نمایشگاه کتاب تهران ۱۰۰ میلیارد تومان فروش داشته، آن هم در مساحتی به وسعت ۱۲۰ هزار متر غرفه، اما این نمایشگاه در مساحت ۱۶ هزار متری این میزان فروش را داشته و به چنین رکودی دست یافته است.

وی با اشاره به پیش‌بینی فروش ۹ میلیارد تومانی این نمایشگاه گفت: در روز‌های نخستین نمایشگاه پیش‌بینی ما از میزان فروش ۹ میلیارد تومان بود، اما براساس آخرین آمار تا ساعت ۲۴ روز جمعه سوم خردادماه، از طریق دستگاه‌های پوز بانک صادرات ۱۲۷ هزار و ۳۶۳ تراکنش به مبلغ ۹ میلیارد و ۴۷۳ میلیون تومان انجام شده که با احتساب فروش نقدی و ... این رقم به حدود ۱۲ میلیارد تومان رسید.

حق‌بین ادامه داد: این نشان می‌دهد که کتاب‌های دینی و محصولات فرهنگی این حوزه به شدت مورد استقبال عموم مردم بوده و اگر بتوانیم عرضه خوبی داشته باشیم، قطعاً مورد استقبال خواهد بود و این برای من جاذبه فوق‌العاده‌ای دارد و امیدواریم بتوانیم نارسایی‌های حوزه کتاب‌های دینی به ویژه توزیع آن را رفع کنیم.

وی با اشاره به توزیع سنتی کتاب‌های دینی و قرآنی بیان کرد: با توجه به اینکه ناشران این کتاب‌ها اغلب سنتی هستند و چون شبکه توزیع ندارند، این آثار در اغلب کتابفروشی‌ها وجود ندارند و این نشان می‌دهد که باید وارد کارزاری جدی شویم و روش‌های نوین توزیع و فروش در فضای مجازی را دنبال کنیم تا بتوانیم کتاب‌های مورد نیاز را تأمین کنیم.

حق‌بین همچنین به تخلفات انجام شده در این نمایشگاه اشاره کرد و افزود: در بخش کتاب در مجموع ۵ غرفه متخلف داشتیم که کتاب‌های غیرمرتبط را می‌فروختند و اخطار‌های کتبی دریافت کردند و دو غرفه نیز به دلیل گرانفروشی قرآن یک روز تعطیل شدند. در بخش عفاف و حجاب نیز دو غرفه یک روز و یک غرفه دو روز به دلیل گرانفروشی تعطیل شدند.

وی ادامه داد: بیشتر تخلفات در حوزه فروش، کتاب‌های غیرمرتبط با موضوع نمایشگاه بود و در مجموع ۶۳ اخطار برای غرفه‌های متخلف صادر شد. سازمان دارالقرآن الکریم نیز برحسب وظیفه نظارتی خود، بازرسانی را در نمایشگاه قرآن داشت که به قرآن‌های عرضه شده در این نمایشگاه نظارت داشتند و طی نامه‌ای از ما خواستند تا ۱۱ مورد از قرآن‌های بدون مجوز را از نمایشگاه جمع‌آوری کنیم و ما نیز این کار را انجام دادیم. البته ۳ مورد از این قرآن‌ها  مجوز نداشتند یا با مجوز قبلی قرآن را چاپ کرده بودند و بقیه نیز مجوز نشر نداشتند و ادامه فعالیت آن‌ها در این نمایشگاه و سایر نمایشگاه‌ها منوط به دریافت مجوز از سازمان دارالقرآن شد.

انتهای پیام

captcha