مراجع تقلید میزان فطریه رمضان سال 98 را اعلام کردند
کد خبر: 3816428
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۲

مراجع تقلید میزان فطریه رمضان سال 98 را اعلام کردند

گروه حوزه‌های علمیه ــ در آستانه فرارسیدن عید سعید فطر رمضان سال 98، دفاتر مراجع معظم تقلید میزان فطریه(زکات فطره) امسال را اعلام کردند.

فطریه رمضان سال 98 از سوی مراجع تقلید اعلام شد// سبحانی و صافی موندهبه گزارش ایکنا، براساس این گزارش طبق اعلام آیت‌الله مکارم شیرازی، زکات فطره امسال بر مبنای قوت غالب گندم مبلغ نه هزار تومان(9000 تومان) و بر مبنای قوت غالب برنج خارجی، مبلغ بیست و چهار هزار تومان (24000 تومان) و برنج داخلی، مبلغ شصت هزار تومان (60000 تومان) اعلام شده است و مردم در انتخاب هر یک از آن‌ها مخیرند.
 
کفاره روزه غیرعمد مبلغ سه هزار تومان (3000 تومان) است که باید به صورت نان تهیه و پرداخت شود. همچنین کفاره روزه عمد مبلغ صد و هشتاد هزار تومان (180000 تومان) است.
 
همچنین، براساس مسئله 1692 رساله توضیح المسائل آیت‌الله مکارم شیرازی، زکات فطره بر تمام کسانى که قبل از غروب شب عید فطر بالغ و عاقل و غنى باشند واجب است، یعنى باید براى خودش و کسانى که نان خور او هستند، هر نفر به اندازه یک صاع (تقریباً سه کیلو) از آنچه غذاى نوع مردم آن محل است، اعم از گندم و جو یا خرما یا برنج یا ذرّت و مانند اینها به مستحق بدهد و اگر پول یکى از اینها را بدهد کافى است.
 
آیت‌الله وحید خراسانی
 
دفتر آیت‌الله حسین وحید خراسانی اعلام کرده است: فطریه هر نفر یک صاع (تقریباً ۳ کیلوگرم) گندم یا جو یا خرما یا کشمش یا برنج و مانند اینهاست، که باید به مستحق داده شود و بنابر احتیاط واجب، این مقدار از غذای معمول محل فرد باشد، و اگر پول یکی از این‌ها را هم به همان میزان بدهد، کافی است. بنابراین به حساب گندم به مبلغ 12 هزار تومان در ایران برای هر نفر تعیین شده است.
 
آیت‌الله حسین نوری همدانی
 
فطریه هر نفر سه کیلوگرم گندم یا برنج و یا موارد دیگری که در رساله‌های عملیه ذکر شده است می‌تواند باشد. البته بهتر آن است که قوت غالب پرداخت شود. بر اساس قاعده فوق، قوت غالب گندم برای هر نفر ٩٠٠٠ تومان در نظر گرفته شده است؛ و برای  کسانی که می‌خواهند قیمت برنج را پرداخت نمایند، برنج داخلی حدود ٦٠٠٠٠ تومان و خارجی حدود ٢٤٠٠٠ تومان برای هر نفر است، اما با توجه به تفاوت قیمت در مناطق مختلف به همان قیمت منطقه‌ای محاسبه گردد.
 
کفاره در روزه غیر عمد روزانه ٢٥٠٠ تومان و کفاره در روزه عمدی روزانه ١٥٠٠٠٠ تومان است.
 
آیت‌الله شبیری زنجانی
 
شخصی که پرداخت زکات فطره بر او واجب است باید برای خودش و کسانی که نانخور او هستند، هر نفری یک صاع (تقریباً 3 کیلو و 600 گرم) از خوراکی‌های رایج در منطقه خود (مانند گندم، برنج و ...)  یا مبلغ آن را به مسکین (که از فقیر سخت‌تر زندگی را می‌گذراند) بدهد.
 
دفتر آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی، مبلغ 10،000 تومان را بابت فطریه هر نفر به‌ حساب گندم تعیین کرده است.
 
کفاره افطار غیرعمدی برای هر روز، یک مد طعام (حدود900گرم به‌حساب گندم) است که در صورت اطمینان می‌توان قیمت آن را به مسکین داد تا به وکالت از مکلف، برای خودش این مقدار طعام بخرد.
 
دفترآیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی، مبلغ 2500 تومان را برای کفاره افطار غیرعمدی و مبلغ 150،000 تومان را برای افطار عمدی هر روز تعیین کرده است.
همچنین با توجه به اینکه قیمت گندم و برنج در شهرهای مختلف، ممکن است اندکی متفاوت باشد. لذا مؤمنان می‌توانند معادل مقادیر مذکور را بر طبق قیمت محل زندگی خود، محاسبه و پرداخت کنند.
 
آیت‌الله صافی
 
طبق اعلام دفتر آیت‌الله صافی گلپایگانی مؤمنان مبلغ معادل یک صاع (3 کیلوگرم) گندم یا برنج را به عنوان قوت غالب جهت زکات فطره بپردازند، کفاره روزه غیر عمدی، برای هر روز، یک مد (حدود 750 گرم) طعام مثل گندم است، کفاره عمدی، برای هر روز افطار عمدی، اطعام 60 مسکین؛ هر کدام یک مد (حدود 750 گرم) طعام، مثل گندم پرداخت شود، با توجه به اینکه قیمت گندم و برنج در شهرهای مختلف، متفاوت است. لذا روزه‌داران عزیز می‌توانند معادل مقادیر فوق را بر طبق قیمت محل زندگی خود محاسبه کرده و پرداخت کنند.
 
آیت‌الله علوی گرگانی
 
میزان زکات فطره و کفاره بر‌اساس اعلام دفتر آیت‌الله علوی گرگانی، زکات فطره امسال بر مبنای قوت غالب (برای هر نفر سه کیلو) گندم مبلغ ۹ هزار تومان(۹۰۰۰ تومان) برنج خارجی قیمت متوسط، مبلغ ۲۴ هزار تومان برنج ایرانی، مبلغ ۶۰ هزار تومان (۶۰۰۰۰ تومان) اعلام‌ شده است. مردم در انتخاب هر یک از آن‌ها مخیر هستند. کفاره روزه غیرعمد(هر روز) مبلغ ۲۵۰۰ هزار تومان است که باید به‌ صورت نان تهیه و پرداخت شود. همچنین کفاره روزه عمد (هر روز) مبلغ ۳۰۰هزار تومان است. 

آیت‌الله صانعی

مقدار زکات فطره تقریباً سه کیلوگرم گندم، جو، خرما، کشمش و همچنین برنج است که امروزه جزء قوت غالب است، و پرداختن قیمت هرکدام از آن ها به قیمت بازار همان محل هم کافی است و در حال حاضر قیمت سه کیلوگرم گندم در اکثر شهرهای ایران تقریباً 10000 تومان (ده هزار تومان) و قیمت سه کیلوگرم برنج 45000 تومان(چهل و پنج هزار تومان) است که پرداخت آن مجزی و برائت ذمه با آن حاصل می‌شود.

میزان کفاره یک مد طعام تقریباً هفتصد و پنجاه گرم، که در کفّاره یا فدیه منحصراً باید به فقرا نان، گندم و امثال این دو از اطعمه داده شود و قیمت کفایت نمی کند؛ مگر آنکه پول را به او بدهد که او وکالتاً، طعام تهیّه کند و وثوق به تهیّه آن نیز داشته باشد. کفاره غیرعمد تقریباً 2500 تومان-(دو هزار و پانصد تومان) - کفاره عمد (معادل 60 روز) 150000 تومان (یکصد و پنجاه هزار تومان) است.

انتهای پیام

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۳/۱۳ - ۰۰:۵۵
0
0
لطفا ایت الله خامنه ای و ایت الله سیستانی را هم بنویسید
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۳/۱۵ - ۰۱:۱۱
0
0
باسلام دانشجوی خوابگاهی هستم .مرجع تقلیدم حجت الاسلام وحید خراسانی هستند .میخواستم ببینم زکات فطره برعهده خودمان است چرا که تمامی هزینه زندگی من بر عهده پدرم میباشد.ممنونم
captcha