فیلم/ رشته‌ کوه‌های رنگارنگ قرآنی؛ جاذبه گردشگری امروز چینی‌ها
کد خبر: 3817591
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۵
دانستنی‌های قرآنی/4

فیلم/ رشته‌ کوه‌های رنگارنگ قرآنی؛ جاذبه گردشگری امروز چینی‌ها

گروه چند رسانه‌ای ــ لندفرم «ژانگیه دانکسیا»(Danxia) در چین مشهورترین رشته کوه رنگارنگ در دنیا بوده که به جاذبه‌ای مهم در صنعت گردشگری این کشور تبدیل شده؛ آفرینشی عجیب که قرآن کریم نیز از آن با تعبیر «مِنَ الجِبالِ جُدَدٌ بیضٌ وَ حُمرٌ مُختَلِفٌ اَلوانُها» به زیبایی یاد کرده است.

قرآن کریم در آیه 27 سوره مبارکه فاطر به پدیده‌ای بسیار زیبا اشاره دارد که اندیشمندان در عصر کنونی به کشف آن پرداختند. این پدیده همان کوه‌های رنگارنگ موج‌دار واقع در منطقه غرب چین هستند؛ طرح‌هایی راه‌ راه با رنگ‌های قرمز، سیاه و رنگارنگ و موج‌دار. این پدیده 14 قرن پیش در آیه «أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ أَنْزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَخْرَجْنَا بِهِ ثَمَرَاتٍ مُخْتَلِفًا أَلْوَانُهَا وَمِنَ ‏الْجِبَالِ جُدَدٌ بِيضٌ وَحُمْرٌ مُخْتَلِفٌ أَلْوَانُهَا وَغَرَابِيبُ سُودٌ: آيا نديده‏‌اى كه خدا از آسمان آبى فرود آورد و به [وسيله] آن ميوه‌هايى كه رنگ‌هاى آن‌ها گوناگون است، بيرون آورديم و از برخى كوه‌ها راه‌ها [و رگه‌ها]ى سپيد و گلگون به رنگ‌هاى مختلف و سياه پر رنگ [آفريديم]» به وضوح از آن یاد شده است.

در توصیف «الجبال جدد» باید گفت، جُدَد جمع کلمه‌ جُدَّة بوده که در زبان عربی به معنی راه و خط است. در ادامه آیه می‌فرماید «بیض: سفید و حمر: قرمز بارنگ‌هایی مختلف و نیز غرابیب سود: سیاه پررنگ». این پدیده امروزه یادآور یکی از مهمترین نقاط توریستی دنیا است که در شمال، جنوب غربی و جنوب شرقی چین واقع شده‌اند. لندفرم ژانگیه دانکسیا، صخره‌های موجی شكل با رنگ‌های متنوع و قوس و خمیدگی‌های منحصر به فرد در چین، مشهورترین رشته‌کوه رنگارنگ در دنیا است.

گفتنی است، لندفرم به نوع و شکل زمین اطلاق می‌شود که به‌ویژه در اثر فرسایش، نشست زمین، زلزله و دیگر فرآیندهای طبیعی رخ می‌دهد. این لندفرم که در نیمه‌های قرن بیستم مورد پژوهش قرار گرفت، در پارکی زمین‌شناختی به همین اسم واقع شده و از ماسه سنگ‌ها و لایه سنگ‌های دوران سوم زمین‌شناسی و رسوبات رنگی معدنی تشکیل شده است. صخره‌های Danxia استان گانسو در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده و بیش از 24 میلیون سال قدمت دارند.

انتهای پیام

 

captcha