نخبه ایرانی در جمع خوجه‌ها و اباضی‌ها
کد خبر: 3818120
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۸
گزارشی از سفر یک‌ماهه محمدمهدی حق‌گویان؛

نخبه ایرانی در جمع خوجه‌ها و اباضی‌ها

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ محمدمهدی حق‌گویان، حافظ کل قرآن کریم، با سفر به چهار کشور عمان، عراق، کویت و امارات در جمع شیعیان، خوجه‌ها، اباضی‌ها و اهل تسنن حضور یافت.

محمد‌مهدی حق‌گویان، حافظ کل قرآن کریم، در ماه مبارک رمضان طی 26 روز به کشورهای عراق، کویت، امارات متحده عربی و عمان سفر کرد و به اجرای برنامه‌های مختلف پرداخت.

حق‌گویان درباره برنامه‌هایش در این سفرها به خبرنگار ایکنا؛‌ گفت: این سفر طولانی‌ترین سفر قرآنی من بود. البته قبل از آن سفر ۶۷ روز‌ه‌‌ای به 10 کشور اروپایی داشتم. در سفر اخیرم بیش از ۱۰۰ برنامه‌ قرآنی را در مساجد، حسینیه‌ها و مراکز اسلامی اجرا کردم که با استقبال گسترده شیعیان، اهل تسنن و اباضی‌ها مواجه شد.

حق‌گویان افزود: سفرم از اوایل ماه مبارک رمضان آغاز شد. ابتدا وارد عراق شدم. در شهر بصره سه برنامه تدارک دیده شده بود که برنامه اول در جامع‌الملاک بود و با حضور نماینده مرجعیت اعلی و حدود دو هزار نفر از مردم شهر بصره و همراه با ضبط تلویزیونی اجرا شد. استقبال مردم به نحوی بود که بعد از اجرا، ازدحام شدیدی شد. برنامه بعدی در بصره، در مرکز الکوثر و برنامه آخر نیز در یکی از شهرهای نزدیک به بصره بود.

این حافظ کل قرآن اظهار کرد: سپس به صورت زمینی عازم کویت شدیم. برنامه‌ها در کویت از سوی بزرگان این کشور تدارک دیده شده بود؛ به نحوی که با توجه به ممنوع بودن اعطای ویزای این کشور به ایرانیان، ولی به برکت قرآن، برخی از نمایندگان مجلس این کشور توانستند برای ورود به کویت ویزا تهیه کنند.

وی تصریح کرد: برنامه‌های بسیار بزرگی در کویت اجرا شد؛ به طوری که یکی از برنامه‌ها در یکی از دیوانیه‌های این کشور با جمعیت انبوهی در شبکه‌های اجتماعی در بین عرب‌زبانان منتشر شد و حتی چندین نفر از شخصیت‌های برجسته کویتی از طریق اینستاگرام هشتگ‌هایی را ایجاد کردند. این برنامه به نحوی در بین عرب‌زبانان منتشر شد که حتی برخی از دست‌های رسانه‌ای، سناریویی را جعل کردند و من را به عنوان یک جوان اردنی که در عربستان به دنیا آمده و بزرگ شده معرفی کردند و حتی نامی را هم برای من ساختند. انتشار این برنامه به نحوی بود که در سراسر سفرمان در هر مکانی که حضور می‌یافتیم، مردم از قبل این برنامه را از طریق شبکه‌های اجتماعی دریافت کرده بودند.

حق‌گویان ادامه داد: از دیگر برنامه‌ها اجرای برنامه در مسجد امام صادق(ع) در منطقه صوابر شهر کویت بود. این برنامه نیز با حضور گسترده مردم و شخصیت‌های برجسته شیعه همراه بود. این مسجد همان مسجدی است که یکی از عملیات‌های انتحاری‌ داعش در آن روی داد و منجر به شهادت رسیدن حدود ۳۰ تن از شیعیان شد. همچنین، برنامه در حسینیه رسول اعظم(کربلایی‌ها) که به صورت زنده از شبکه الانوار پخش شد از دیگر برنامه‌ها بود. قسمت‌هایی از برنامه نیز به صورت گسترده در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد.

وی بیان کرد: برنامه در مرکز امیرالمؤمنین(ع) برای بانوان، مسجد الزلزله، حسینیه عاشور و برخی دیگر از مساجد، حسینیه‌ها و دیوانیه‌های این کشور از دیگر برنامه‌ها بود. حدود ۱۱ روز در کویت اقامت داشتیم و بعد از آن عازم کشور امارات شدیم و در شهر دبی، شارجه و رأس‌الخیمه برنامه اجرا کردیم و در دبی در شب شهادت امام علی(ع) به اجرای برنامه در مسجد امام حسین(ع) پرداختم.


حق‌گویان افزود: در شارجه در شب ۱۹ ماه مبارک رمضان در مسجد فاطمه زهرا(س) برنامه داشتم. اجرای برنامه در مسجد بحارنه و حسینیه خوجه‌ها و همچنین تعدادی از دیوانیه‌ها، از دیگر برنامه‌های ما در سفر به امارات بود. دیدار با برخی از شخصیت‌های برجسته اماراتی از جمله رئیس سابق مجلس این کشور و رئیس اوقاف جعفری در شارجه از دیگر ملاقات‌ها در این کشور بود.

وی تصریح کرد: پس از آن عازم عمان شدیم و حدود شش روز در این کشور اقامت داشتیم و برنامه‌های موفقی را در مجامع بزرگ این کشور اجرا کردیم. برنامه‌ها برای شیعیان بود و هم برای اباضی‌ها. شیعیان حدود دو درصد و اباضی‌ها حدود ۴۵ درصد از جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند. بیشترین تراکم جمعیتی این مذهب در عمان است و به لحاظ کلامی به شیعه نزدیک هستند، ولی در مورد امیرالمؤمنین(ع) در قضیه مربوط به جنگ صفین همان دیدگاهی را دارند که خوارج صدر اسلام در مورد ایشان داشتند. در این کشور‌، در شهرهای مسقط، خوض، سیب و ... اجرای برنامه داشتیم.

حق‌گویان در ادامه گفت: اجرای برنامه در مسجد ابراهیم الخلیل، مسجد الرسول الاعظم (بزرگترین مسجد شیعیان)، جامع المعز، مسجد و حسینیه عجمی‌ها، جامع الرحمن، جامع الخلیلی (این مسجد، مربوط به مفتی عمان شیخ احمد الخلیلی است)، جامع‌الدعوه، جامع الهنائی از برنامه‌های در این کشور بود که با استقبال خوب مردم همراه شد. دیدار با شخصیت‌های برجسته عمانی از جمله وزیر و مشاور عالی سابق سلطان قابوس، همچنین، رئیس گروه لواتی (بزرگترین گروه جمعیتی شیعیان)، شیخ افلح الخلیلی و ... از دیگر برنامه‌ها در این کشور بود.

وی در پایان تصریح کرد: لازم می‌دانم از نقش تأثیرگذار جناب آقایی که در این سفر و سفر اروپا همراه بنده بودند، تشکر کنم.
یادآوری می‌شود، حضور در سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسقط و دیدار با سفیر کشورمان و اجرای برنامه در سفارت از دیگر فعالیت‌‌های این گروه قرآنی بوده است.

حق‌گویان در 10 سالگی حافظ کل قرآن شده و به گفته خودش، این توانایی را دارد که قرآن را به ۷۴ روش از حفظ بخواند و همچنین، به قرائت‌های 10‌گانه و چهار تفسیر قرآن مسلط است. وی  در حال نگارش پایان‌نامه دکتری و همچنین، در حال گذراندن درس خارج در حوزه علمیه قم است. از دیگر برنامه‌هایم در عمان، می‌توان به حضور در شبکه تلویزیونی الاستقامه(از پربیننده‌ترین شبکه‌های تلویزیونی این کشور) اشاره کرد.


انتهای پیام

captcha