هشتمین نمایشگاه «ایران‌هلث» به پایان رسید/ ورود وقف به تولید صنایع پزشکی
کد خبر: 3819039
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۳

هشتمین نمایشگاه «ایران‌هلث» به پایان رسید/ ورود وقف به تولید صنایع پزشکی

گروه سلامت ــ هشتمین نمایشگاه «ایران‌هلث» با حضور بیش از 480 شرکت داخلی تجهیزات پزشکی و دارویی در حالی به پایان رسید که شرکت‌های دانش‌بنیان و وقفی در آن حضور پررنگی داشتند.

هشتمین نمایشگاه ایران هلث به پایان خود رسید/ ورود وقف به تولید صنایع پزشکیبه گزارش خبرنگار ایکنا، امروز در حالی آخرین روز از نمایشگاه ایران هلث (تجهیزات و ملزومات مصرفی پزشکی) به پایان رسید که قرار بود این نمایشگاه محل عرضه محصولات تولید داخل باشد.
 
این نمایشگاه با فضایی حدود ۳۵ هزار مترمربع در اختیار بیش از ۴۸۰ شرکت تولیدی و خدمات داخلی قرار گرفت تا آخرین دستاورد‌های خود را در برابر دیدگان بازدیدکنندگان نمایشگاه قرار دهند. همچنین در طول برگزاری این نمایشگاه، که از روز یکشنبه ۱۹ خردادماه آغاز شد، ۲۳ محصول، تجهیزات و ملزومات پزشکی ساخت ایران، که با بهره‌مندی از تکنولوژی و فناوری روز دنیا ساخته شده‌اند، برای اولین بار رونمایی شد.
 
نمایشگاه بین‌المللی «ایران‌هلث» عمدتاً برای به نمایش گذاشتن توان صنعت پزشکی کشور است و در این نمایشگاه حدود ۱۵ شرکت خارجی از کشورهایی چون ایتالیا، چین، پاکستان، کره، هند و ترکیه نیز حضور داشتند.
 
ارتقای کیفیت محصولات از شعار‌هایی بود که در این نمایشگاه و کارگا‌ه‌های آموزشی آن به چشم می‌خورد. ضمن اینکه امسال برای نخستین بار بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌های حوزه سلامت نیز حضور داشتند.
 
نمایشگاه تجهیزات پزشکی یا پوشاک فصلی
اگر به سالن میلاد A مراجعه می‌کردید، عمده چیزی که در آن رخ‌ می‌نمود نه تجهیزات پزشکی و نه ملزومات مصرفی، که وسایلی مانند انواع کفش، زیرانداز، صندلی و سطل‌های بیمارستانی و ... بود، به طوری که اگر بازدید‌کننده‌ای نمی‌دانست این نمایشگاه بزرگترین رخداد نمایشگاهی حوزه سلامت است، بی‌شک آن را نمایشگاه‌ فصلی پوشاک تلقی می‌کرد. همچنین، چندین غرفه تولیدی‌ کفش با پسوند طبی وجود داشت. ضمن اینکه وسایل دیگر مانند توالت فرنگی نیز در این نمایشگاه وجود داشتند که با نام تجهیزات مصرفی پزشکی در کنار وسایل ارتوپدی غرفه‌هایی را در محوطه بیرونی نمایشگاه به خود اختصاص داده بودند.

تکنولوژی‌هایی که دانش تولید را وارد کرده‌اند
بسیاری از شرکت‌های حاضر در این نمایشگاه خود را صادرکننده می‌دانند، اما شاید یک یا دو کشور مشترک عمده آن‌ها باشند، اما شرکت‌هایی نیز وجود دارند که بومی‌سازی کامل یک محصول و ارتقای دانش فنی آن را اولویت خود می‌دانند. بهنام زارعی، مدیر فروش یکی از شرکت‌های حاضر در «ایران‌هلث»، که سرنگ و دستکش‌های یکبار مصرف جراحی تولید می‌کند، از افرادی است که چنین اعتقادی دارد و گفت: به جای اینکه محصول دستکش جراحی را وارد کنیم، تکنولوژی تولید آن را وارد کرده‌ایم و در تلاشیم دانش تولید آن را ارتقا دهیم. در حال حاضر می‌توانیم محصولات تولیدی خود را به کشور‌های اطراف صادر کنیم، اما در تلاشیم نخست کیفیت خود را ارتقا دهیم و بتوانیم در بازار جهانی رقابت کنیم.
 
زارعی یکی از دلایل عدم صادرات برخی از تجهزات و ملزومات پزشکی ایران را نه کیفیت پایین آن که قیمت آن دانست و گفت: بسیاری از تولیدات ساخت ایران از کیفیت بالایی برخوردارند، اما قیمت محصولات بعضی کشورها مثل چین در کشور عراق، که بازار هدف ایران است، بسیار پایین‌تر از نرخ تولید آن در ایران است که باعث می‌شود ایران توان رقابت با آن را نداشته باشند.
 
وی در ادامه ضمن تقدیر از وزارت بهداشت برای حمایت از کالای ایرانی یادآور شد: ممنوعیت واردات سرنگ برای تولیدکننده ایرانی بسیار خوب است، اما از دولت درخواست می‌کنیم که جلوی واردات دستکش‌های جراحی را بگیرد تا این صنعت نیز بتواند در ایران پا بگیرد.

حضور چشمگیر شرکت‌های دانش‌بنیان
شاید تا نام صنایع پزشکی به زبان می‌آید کمتر کسی فکر کند صنایع تهویه، پرس و امحای زباله و پسماند بیمارستانی نیز از صنایعی است که در این حوزه قرار می‌گیرد و اتفاقاً برای کشوری که به فکر سلامت و توسعه پایدار براساس شاخصه‌های محیط زیستی است و می‌خواهد مانعی در برابر انتشار عفونت‌های بیمارستانی بسازد بسیار اهمیت دارد.
 
یکی از برجسته‌ترین صنایعی که در این نمایشگاه به چشم می‌خورد، حضور شرکت‌های دانش‌بنیان است که در طول چند سال گذشته ‌تولید این صنعت را بومی کرده‌اند و در حال حاضر در بسیاری از بیمارستان‌های کشور محصولات این شرکت‌ها وجود دارد.
 
فرزین نهاوندی، مدیر یکی از شرکت‌های این حوزه، گفت: کار خود را از سال ۱۳۶۳ در حوزه صنایع تهویه آغاز کردیم و در حال حاضر ۲۵ محصول تولید می‌کنیم و یکی از رسته‌های کاری به صورت دانش‌بنیان آن را پیگیری می‌کنیم، تولید تجهیزات پزشکی در حوزه امحای زباله‌های بیمارستانی است. در حال حاضر در ۷۶ مرکز شامل ۷۱ مرکز بیمارستانی و ۵ مرکز بی‌خطرسازی پسماند‌های بیمارستانی دستگاه‌های این شرکت نصب شده است.
 
وی افزود: در حال حاضر ما به کشور‌های حوزه مدیترانه شرقی محصولات خود را صادر می‌کنیم و اخیراً هم کشور روسیه جزء کشور‌های هدف برای صادرات محصولاتمان شده‌ است.
 
نهاوندی ادامه داد: همچنین، در این شرکت دانش‌بنیان دستگاه‌های CSSD و CSR نیز که در استریل کردن اتاق عمل کاربرد دارند تولید می‌شوند و در بسته صادراتی ما جای دارند. البته این دستگاه‌ها چون به لحاظ تجاری سود کمتری دارند، طبیعتاً دامنه تولیدی کمتری را نیز به خود اختصاص می‌دهند. حدود ۸۰ درصد مواد اولیه مورد نیاز در داخل ایران تأمین می‌شود و ۲۰ درصد، که عمدتاً بخش الکترونیکال فرایند تولید را شامل می‌شود، وارداتی است.

جوانان پویای حال؛ تولیدکنندگان آینده
در میان هیاهوی بسیار شرکت‌های تولیدات پزشکی، چند دانشجوی مهندسی پزشکی که توانسته‌اند وارد بازار کار و تولید تجهیزات پزشکی شوند نیز شرکت مشاوره‌ای برای آموزش هم‌نسلان و راهنمایی آنان برای ورود به بازار کار و صنعت تجهیزات پزشکی راه‌اندازی کرده‌اند و تا‌کنون بیش از هزار و ۵۰۰ دانشجو از آموزش‌های آنان بهره‌مند شده یا در حال اخذ مشاوره با آنان هستند. همچنین ۵ استاد دانشگاه‌های صنعتی و علوم پزشکی نیز به صورت ثابت در ورکشاپ‌های این جوانان حضور دارند. آنان خود را آیندگان صنعت ایرانی تجهیزات پزشکی می‌خوانند و از هم‌نسلان خود می‌خواهند به آنان بپیوندند. این غرفه یکی از شلوغ‌ترین غرفه‌های نمایشگاه‌ها بود که بازدیدکنندگان آن جوانان بودند.
 
شرکت‌های هواسازی و تهویه، ارتوپدی، تجهیزات ساخت دارو، تجهیزات آمبولانس، تخت‌های بیمارستانی و تخت‌های آی سی یو، اتاق عمل‌ها و بیمارستان‌های صحرایی نیز از جمله بخش‌های دیگر این نمایشگاه‌ است که گاه نه در سالن‌های اصلی که در محوطه بیرونی نمایشگاه غرفه دارند. بسیاری از این شرکت‌ها نوپا هستند و حتی سابقه آن‌ها به یک دهه نمی‌رسد، اما در همین مدت توانسته‌اند بخشی از بازار داخل کشور و گاه کشور‌های همسایه را از آن خود کنند. تمامی شرکت‌های حاضر در نمایشگاه، که خود را صادرکننده می‌نامند، عمدتاً عراق و افغانستان را مقصد صادرات خود می‌دانند، چراکه بازار این کشور‌ها قابل توجه است و به لحاظ جغرافیایی نزدیک ایران قرار دارند.

شرکت‌هایی که فقط نام برند ایرانی بر اجناس خارجی می‌گذارند
در این نمایشگاه شرکت‌هایی نیز حضور دارند که نام برند ایرانی را بر یک محصول خارجی گذاشته‌اند و آن را به نام برند ایرانی به فروش می‌رسانند. این موضوع مورد انتقاد برخی از تولید‌کنندگان و حتی واردکنندگان تجهیزات پزشکی قرار گرفته است.
 
عباس ناظری از واردکنندگان تجیهزات سلامت است که اعتقاد دارد تولید محصولات پزشکی در کشور راه واقعی خود را طی نمی‌کند و در ادامه گفت: تولیدکنندگان مقطعی به موضوع تولید نگاه می‌کنند، گاهی سود را در نظر می‌گیرند و در مقطعی دیگر صادرات را، اما باید توجه کرد اگر صنعت پزشکی می‌خواهد رشد کند، باید صادرات‌محور باشد، در حالی‌که این‌گونه نیست. اینکه بتوانید محصول خود را به دو یا سه شرکت گسترش دهید، هیچ‌گاه نمی‌توان رشد کرد.
 
وی بیان کرد: در حال حاضر سیاست‌های حمایتی دولت کامل نیست. هرگاه دولت توانست از تولیدکننده به عنوان صادرکننده حمایت کند، می‌توان این سیاست‌ها را درست دانست.
 
وی با انتقاد از بسیاری از شرکت‌های حاضر در این نمایشگاه، اظهار کرد: شاید تنها دو یا سه شرکت بتوان پیدا کرد که صادرات واقعی داشته باشند و به کیفیت بیشتر از سود توجه دارند، مانند شرکت صاایران در حوزه تولید مانیتور‌های پزشکی. این‌ها شرکت‌های استخوان‌دار و قدیمی هستند. البته شرکت‌هایی هم هستند که وقفی بوده و به سود توجه چندانی ندارند، مانند شرکت کوثر اوقاف که کیفیت را مورد توجه قرار داده و مورد استقبال بیمارستان‌ها قرار گرفته است.
 
این کارشناس تجهیزات پزشکی یکی از مشکلات این محصولات را در ایران ریمارک کردن محصولات خارجی از سوی شرکت‌های ایرانی دانست و گفت: در همین نمایشگاه چند شرکت ابزار جراحی حضور دارند که وسایل خارجی آورده‌اند و یک مارک ایرانی بر آن چسبانده و فقط بسته‌بندی آن ایرانی است.
 
وی تأکید کرد: اداره‌کل تجهیزات پزشکی باید در امر تولید تجدید نظر کند و سوء استفاده‌ شرکت‌ها از نام تولید داخلی را مدنظر قرار دهد. بسیاری از این شرکت‌ها قبلاً واردکننده بودند و اکنون از این خلأ قانونی سوءاستفاده می‌کنند و کالا‌هایی را که وارد می‌کنند با بسته‌بندی ایرانی با قیمت چند برابر به نام کالای ایرانی به مراکزی می‌فروشند که مجبورند از تولیدات ایرانی استفاده کنند.

وقتی وقف وارد تولید تجهیزات پزشکی می‌شود
یکی از نکات جالب این نمایشگاه ورود وقف و شرکت‌های خیریه و گاه وقفی به موضوع سلامت است. از جمله این شرکت‌ها شرکت کوثر وابسته به اوقاف استان فارس است.
 
فاطمه تقی‌نژاد از مدیران این شرکت در گفت‌وگو با ایکنا اظهار کرد: ۱۰۰ درصد سهام این شرکت وقف است و توزیع سهام وقفی آن به گونه‌ای است که ۵۰ درصد آن وقف بیمارستان شهید رجایی شیراز، ۲۵ درصد وقف مرکز تحقیقات تروما و ۲۵ درصد نیز وقف بیماران بی‌بضاعت می‌شود.
 
وی افزود: اعضای هیئت مدیره این شرکت هیچ‌گونه سود و نفعی از آن نمی‌برند و این شرکت در زمینه ایمپلنت‌های ارتوپدی در زمینه شکستگی‌های فک و صورت و جمجمه، نوروسرجری و ستون فقرات فعالیت می‌کند و به تازگی ایمپلنت‌های دندانی و آنکورسوچر‌ها را نیز تولید می‌کند که در پارگی‌های تاندون مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 
تقی‌نژاد بیان کرد: یکی از مزیت‌های این تولید استفاده از آلیاژ تیتانیوم برای تولیدات است. سایر شرکت‌ها از استیل استفاده می‌کنند، در حالی‌که تیتانیوم از استحکام بیشتری برخوردار است و علاوه بر این، با بدن و محیط سازگاری بیشتری دارد. تمامی محصولات ما استانداردند.
 
وی یادآور شد: تمامی محصولات این شرکت را بیمه ایران پشتیبانی می‌کند و این نشان از کیفیت بالای این محصولات دارد، چرا که بیمه بدون داشتن کیفیت محصولات، هیچ‌گاه روی ایمنی یک محصول سرمایه‌گذاری نمی‌کند. چنانچه اتفاقی برای بیمار در اثر مصرف این محصولات رخ دهد، تمامی خسارت را بیمه جبران می‌کند، اما خوشبختانه تاکنون از بیمه استفاده نکرده‌ایم.
انتهای پیام
captcha