اختتامیه مسابقات قرآن کارکنان وزارت نفت برگزار شد
کد خبر: 3819110
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۹

اختتامیه مسابقات قرآن کارکنان وزارت نفت برگزار شد

گروه مسابقات ـ طی آیین اختتامیه چهارمین دوره مسابقات قرآن کارکنان وزارت نفت، در بخش رقابت‌های تیمی، شرکت ملی گاز توانست رتبه نخست را کسب کند.

اختتامیه مسابقات قرآن کارکنان وزارت نفت برگزار شد
به گزارش خبرنگار ایکنا؛ آیین اختتامیه مرحله نهایی چهارمین دوره مسابقات قرآن کارکنان وزارت نفت، عصر امروز، ۲۳ خردادماه، به میزبانی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران و با حضور احمد مجیدی، مشاور وزیر و دبیر شورای فرهنگی اقامه نماز وزارت نفت؛ حسن ربیعیان، مسئول دارالقرآن وزارت نفت و دیگر مسئولان برگزار شد.
 
این مراسم با پخش سرود جمهوری اسلامی ایران آغاز شد و سپس محمدرضا پورمعین به اجرای برنامه پرداخت. در ادامه تلاوت مرتضی شکوری، رتبه نخست رشته قرائت تحقیق، طنین‌انداز شد.
 
سخنرانی حجت‌الاسلام کافی، رئیس شورای اقامه نماز و امور روحانیون و رئیس دارالقرآن شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، از دیگر بخش‌های این مراسم بود. وی با اشاره به اینکه توفیق الهی نصیب شده است تا در این مراسم قرآنی حضور یافته‌ایم، گفت: قرآن امانت خدا و اصل مهم در زندگی بشر است؛ حال این بشر از نوع مسلمان و غیرمسلمان باشد و یا هرچه باشد، قرآن دامنه لطفش گسترده است.

رئیس شورای اقامه نماز و امور روحانیون اظهار کرد: قرآن برای ایجاد آرامش آمده است. بشر مضطرب، نیازمند به ریسمان الهی برای نجات است. حضرت حق، قرآن را آرامش بخش معرفی کرده است و این نشان می‌دهد که این سفره‌ای عظیم است که گسترده شده است.

کافی اضافه کرد: قرآن درس زندگی است. قرآن کلام وحی به بهترین خلایق پیامبر اکرم(ص) است. قرآن کلامی است که نجوای خدا به عبادالرحمن است. قرآن کلام خصوصی باریتعالی با بندگان خاصش است و حال چه میزان این قرآن از ما راضی است و چه اندازه به آن توجه می‌کنیم، این مسئله مهمی است.
اختتامیه مسابقات قرآن کارکنان وزارت نفت برگزار شد

وی با اشاره به اینکه باید وظیفه خود را در مقابل قرآن ادا کنیم، بیان کرد: خدا به قرآن ویژگی کریم داده است، یعنی جان و نفس قرآن، منشأ خیرات است. قرآن معجزه می‌کند و سفره‌اش برای همه پهن است و کریمانه به همه می‌دهد.

رئیس شورای اقامه نماز و امور روحانیون با اشاره به آیه «إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ يَهْدِي لِلَّتِي هِيَ أَقْوَمُ»(اسراء/10)، گفت: شرط دریافت پاداش بنابرگفته قرآن نخست داشتن ایمان به خدا و مؤانست با اوست. انس با قرآن مقام ما را ارتقا می‌دهد و همچنین مؤانست با اهل بیت(ع) و میزان مؤانست با امام زمان(عج) مهم است. دومین مورد عمل صالح است. اینکه چه میزان قرآن در رفتار ما اثر گذاشته است، مهم است؛ لذا تقوا و عمل صالح و اهل تواضع بودن، مهم است. چنانکه آمده است «إِنَّ أَكرَمَكُم عِندَ اللَّهِ أَتقاكُم».

کافی با اشاره به اینکه نیرو‌های این وزارت در مناطق مختلف عملیاتی و ... در گرمای زیاد، خدمت به خلق خدا و دیگران می‌کنند که یقیناً مأجور خداوند هستند، اضافه کرد: شرکت ملی پالایش و پخش پیشرو در امر نماز و قرآن و عترت است و توانسته با فعالیت ۲۸۰ نمازخانه فعال و روحانی و مبلغ در کشور، ۲۴ دوره مسابقه را درون خود برگزار کند. در آخرین مسابقه در سال ۹۶، بیش از ۱۰ هزار نفر شرکت کرده‌اند. هر سال شاهد رویش در این مسابقات هستیم و تعداد جدیدی در مسابقات شرکت می‌کنند.

رئیس شورای اقامه نماز و امور روحانیون بیان کرد: ۴۰۰ نفر در مرحله نیمه نهایی این دوره از مسابقات انتخاب شدند که از آن‌ها حدود ۵۰ نفر در مرحله نهایی که امروز برگزار شد، با هم رقابت کردند.

وی با اشاره گزارشی از فعالیت‌های قرآنی شرکت ملی پالایش و پخش، افزود: بیش از۰ ۵ حافظ کل و ده‌ها قاری توانمند کارمند این شرکت در مسابقات ملی حضور یافتنذد. جالب اینکه یک مهندس فنی نیز ترجمه قرآن را تبدیل به شعر و نثر کرده است، این‌ها گوشه‌ای از فعالیت‌ها در چهار شرکت اصلی وزارت نفت است.
اختتامیه مسابقات قرآن کارکنان وزارت نفت برگزار شد

بخش دیگر این مراسم اجرای گروه تواشیح نورالهدی با همخوانی سوره مبارکه کوثر، قطعه‌ای با موضوع امام رضا(ع) و حضرت محمد(ص) بود و در پایان نیز از برگزیدگان با حضور مسئولان با لوح تقدیر و هدیه تجلیل به عمل آمد.

همچنین در بخش رتبه‌های تیمی شرکت ملی گاز توانست رتبه اول و سپس شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و شرکت ملی نفت توانستند به ترتیب رتبه‌های دوم و سوم را کسب کنند.

یادآور می‌شود، مرحله نهایی چهارمین دوره مسابقات قرآن کارکنان وزارت نفت امروز، ۲۳ خردادماه با رقابت ۵۰ بانو و آقای ره‌یافته به این مرحله به میزبانی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران برگزار شد.

این دوره از مسابقات در دو نوبت صبح و عصر در رشته‌های قرائت تحقیق، ترتیل، حفظ کل، حفظ ۲۰ جزء، حفظ ۱۰ جزء در بخش شفاهی و مفاهیم قرآن در بخش کتبی و براساس تفسیر نمونه آیت الله مکارم شیرازی برپا شد.
 
اختتامیه مسابقات قرآن کارکنان وزارت نفت برگزار شد
بنابر گفته محمد بادپا، مسئول کمیته فنی این دوره از مسابقات قرآن وزارت نفت روز گذشته قرعه قطعات قاریان و مرتلان اعطا شده تا با آمادگی بیشتر و کاملتر در مسابقات شرکت کنند. همچنین کارنامه و لوح فشرده از تلاوت آن‌ها هنگامی که استاد راهنما، نکاتی را متذکر می‌شد، اعطا شد. همچنین قضاوت این مسابقات را هشت نفر از داوران بین‌المللی و کشوری عهده‌دار بودند.
 
گزارش تصویری کامل این رقابت‌ها را اینجا ببینید.

انتهای پیام

captcha