«امر به معروف و نهی از منکر» سوژه روز صفحات معارفی رسانه‌ها
کد خبر: 3819546
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۱

«امر به معروف و نهی از منکر» سوژه روز صفحات معارفی رسانه‌ها

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ‌ صفحات معارفی رسانه‌ها علاوه بر رویدادهای معارفی بیش از هر موضوع دیگری به امر به معروف و نهی از منکر و توصیه‌های بزرگان دین در این زمینه پرداخته‌اند.

«امر به معروف و نهی از منکر» سوژه روز صفحات معارفی رسانه‌ها

به گزارش ایکنا؛ امروز شنبه 25 خردادماه صفحات معارفی رسانه‌ها بیش از هر موضوعی به مطالب و برنامه‌هایی با رویکرد امر به معروف و نهی از منکر پرداخته‌اند.
خبرگزاری فارس به انتشار تفسیر برخی آیات قرآن کریم در مورد امر به معروف و نهی از منکر پرداخته است و خبرگزاری تسنیم نیز آخرین جزئیات پرونده ضاربان دانشجوی امر به معروف در پارک قیطریه را پیگیری کرده است.
ایسنا در صفحه دین و اندیشه از تشرف تولیت حرم حضرت زینب(س) به مسجد مقدس جمکران خبر داده و باشگاه خبرنگاران جوان نیز به برگزاری سومین نشست صمیمانه فصلی جمعی از ستایشگران جوان آستان اهل‌بیت (ع) اشاره کرده است. خبرگزاری میزان نیز تنها مطلب خبری امروز خود را به یادداشتی با موضوع معاد اختصاص داده است. ایرنا، مهر و ایبنا نیز تا زمان تنظیم این گزارش، خبری بر روی خروجی صفحات معرفی خود قرار نداده‌اند. در ادامه نگاهی گذرا به صفحات معارفی خبرگزاری‌های کشور انداخته‌ایم.
فارس
خبرگزاری فارس تا زمان تهیه این گزارش (ساعت 14) سه مطلب خبری را بر روی خروجی صفحه قرآن و فعالیت‌های دینی قرار داده است. معرفی ویژه برنامه‌هایی که شبکه قرآن و معارف سیما برای سالروز درگذشت آیت‌الله «فاضل لنکرانی» تهیه کرده است، از جمله این اخبار است.
این خبرگزاری همچنین در تحلیلی به موضوع امر به معروف و نهی از منکر و بیان تفسیر برخی آیات قرآن کریم در این موضوع پرداخته است. در این گزارش به تفسیر آیات ۲۱ و ۲۲ سوره مبارکه آل‌عمران پرداخته شده است.
در بخشی از این مطلب می‌‌خوانیم: «در آیه اول آمران به عدالت و دعوت‌کنندگان به معروف و حق در ردیف پیامبران شمرده شده‌اند و کفر به خداوند و کشتن پیامبران و کشتن این‌گونه افراد در یک سطح قرار گرفته است و این نهایت اهتمام اسلام را به مسئله بسط عدالت در اجتماع روشن مى‌سازد. از آیه دوم شدت مجازات کسانى که اقدام به قتل چنین مردم صالحى بکنند به خوبى روشن مى‌شود، زیرا سابقاً گفته‌ایم حبط درباره همه گناهان نیست، بلکه در مورد گناهان شدیدى است که اعمال نیک را نیز از میان می‌برد و از همه گذشته نفى شفاعت از این اشخاص نشانه دیگرى بر شدت گناه آنها است».
بارگذاری تلاوت ترتیل آیات ۶۲ تا ۷۰ سوره مبارکه «آل‌عمران» واقع در صفحه ۵۸ قرآن کریم با صدای مرحوم «خلیل الحصری» از دیگر مطالبی است که خبرگزاری فارس در صفحه قرآن و فعالیت‌های دینی منتشر کرده است.
تسنیم
صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم در بین خبرهای امروز خود به تازه‌ترین استفتائات از رهبر انقلاب درباره احکام سجده اشاره کرده است و در ادامه نیز از انتشار رمان زندگی «ابودجانه انصاری» از صحابه رسول گرامی اسلام(ص) توسط انتشارات دارالحدیث خبر داده است.
تسنیم در ادامه به فرازی از نهج‌البلاغه که امام علی(ع) در آن یکی از عوامل سلب نعمت را معرفی کرده‌اند، پرداخته است. در بخشی از این مطلب آمده است:‌ «نعمت‌ها غالباً به صورت تدریجى بر انسان وارد مى‌شود و وظیفه انسان هوشیار این است که به استقبال نعمت برود و استقبال از آن راهى جز شکرگزارى ندارد. هرگاه با آغاز روى آوردن نعمت به شکر قلبى و زبانى و عملى بپردازد ادامه خواهد یافت و تا پایان آن نصیب انسان مى‌شود. همچنین بسیارى از نعمت‌ها به صورت تدریجى زوال مى‌پذیرند؛ هرگاه انسان در آغاز زوالش هوشیار باشد و به شکر قلبى و زبانى و عملى بپردازد، مانع بازگشت و زوال تدریجى آن مى‌شود. این سخن در اصل برگرفته از قرآن است که مى‌فرماید: «وَ إِذْ تَأَذَّنَ رَبُّکُمْ لَئِنْ شَکَرْتُمْ لاََزیدَنَّکُمْ وَلَئِنْ کَفَرْتُمْ إِنَّ عَذابی لَشَدیدٌ; به خاطر بیاورید زمانى که پروردگارتان اعلام کرد اگر شکرگزارى کنید (نعمت خویش را) بر شما خواهم افزود و اگر ناسپاسى مجازاتم شدید است»».
این خبرگزاری همچنین در خبری به آخرین جزئیات پرونده ضاربان دانشجوی آمر به معروف در پارک قیطریه اشاره کرده و در آن بر این موضوع که هنوز اقدامی برای دستگیری ضاربان صورت نگرفته، تأکید شده است.
از دیگر مطالب خبری این خبرگزاری باید به انعکاس «سومین نشست صمیمانه فصلی جمعی از ستایشگران جوان آستان اهل‌بیت(ع)» اشاره کرد. این نشست با حضور جمعی از مداحان شاخص جبهه انقلاب اسلامی با موضوع تخصصی خانواده و به‌منظور جمع‌بندی راهکارهای مقابله با آسیب‌های اجتماعی در حوزه ستایشگری در مؤسسه فرهنگی شهدای هفتم تیر تهران برگزار شد. در بخشی از این نشست «جلال غفاری» مدیر شبکه افق در این نشست با تأکید بر اینکه رسانه اقتضای خود را نباید به هیأت تحمیل کند، گفته است: «امام‌شناسی، پیشران حرکت اسلام‌شناسی است و هیئت بار این حرکت را بر دوش گرفته است به همین علت انتظار داریم با تقویت هیئت، لایه‌های معرفتی و محبتی نسبت به امام در جامعه موج بزند و در این مسیر مجموعه‌های مختلف باید در حد امکان خود را با هیئت تطبیق دهند».
تسنیم دو مطلب خبری دیگر خود را با تیتر «نظر اسلام درباره ذخیره کردن ارز و سکه چیست؟/ بررسی نقش دولت در افزایش فعالیت‌های نامشروع اقتصادی» و «شاخصه‌های برادری از دیدگاه قرآن و روایات» بر روی خروجی قرار داده است.
ایسنا
خبرگزاری دانشجویان ایران در بین خبرهای امروز خود در صفحه دین و اندیشه به بازتاب سخنان آیت‌الله «علی‌اکبر رشاد»، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در اجلاسیه شورای حوزه‌های علمیه استان تهران پرداخته است. وی در بخشی از صحبت‌های خود در این اجلاسیه گفته است:‌ «اینکه سفارتخانه‌های اجنبی و بخصوص نمایندگی سیاسی کشورهایی با سابقه ممتد استعماری در جهان اسلام همچون ایتالیا و انگلستان با برگزاری مراسمات، در کشور اقدام به هنجارشکنی می‌کنند، برای مردم ما قابل تحمل نیست. آیا مقامات مسئول از این تحرکات و هنجارشکنی‌ها مطلع هستند یا مطلع نیستند؟ اگر مطلع نیستند که مایه تعجب و تأسف است! و اگر مطلعند، اما بی‌تفاوتند که صدچندان مایه تعجب و تأسف است!».
ایسنا همچنین با آیت‌الله «سیدمرتضی محمودی» نماینده ولی فقیه و امام جمعه شهرستان ورامین گفت‌وگویی انجام داده و آن را با تیتر «‌امربه معروف و نهی از منکر ‌اساسی‌ترین راه تحکیم بنیان‌های فرهنگی است» بر روی خروجی قرار داده است. وی در این گفت‌وگو تأکید کرده است که برای اجرای درست امر به معروف و نهی از منکر در جامعه باید وارد صحنه شد.
ایسنا در خبر دیگری از تشرف تولیت حرم حضرت زینب(س) به مسجد مقدس جمکران خبر داده است. در این بازدید تولیت حرم مطهر حضرت زینب(س) از پیشنهاد همکاری مسجد با این حرم شریف در حوزه‌های فرهنگی و پژوهشی استقبال کرده و از پیشنهاد به حضور خادمان مسجد مقدس جمکران برای غبارروبی حرم زینب کبری(س) استقبال کرد.
انتشار گفت‌‌وگویی از آیت‌الله «سیدمحمد سعیدی» تولیت حرم کریمه اهل بیت(س) در مورد جسارت دشمنان به عتبات در کشورهای مختلف و گفت‌وگو با یک کارشناس مذهبی با موضوع نقش قرآن در زندگی افراد جامعه از دیگر خبرهای خبرگزاری دانشجویان ایران در صفحه دین و اندیشه است.
باشگاه خبرنگاران جوان
باشگاه خبرنگاران جوان با انتشار هشت مطلب خبری تا زمان تهیه این گزارش سعی در به‌روزرسانی صفحه قرآن و عترت داشته است که اعلام ویژه‌برنامه‌‌های شبکه قرآن و معارف سیما در سالروز درگذشت آیت‌الله فاضل لنکرانی از جمله آنهاست.
این خبرگزاری همچنین به طور ویژه به سومین نشست صمیمانه فصلی جمعی از ستایشگران جوان آستان اهل‌بیت(ع) پرداخته و دو مطلب خبری از این نشست بر روی خروجی قرار داده که شامل صحبت‌های مدیر شبکه افق و «یدالله بهتاش» ذاکر پیرغلام اهل‌بیت(ع) می‌شود.
برگزاری اجلاسیه شورای حوزه‌های علمیه استان تهران و صحبت‌های آیت‌الله رشاد در این اجلاسیه از دیگر مطالب منتشر شده در این خبرگزاری است. رئیس و موسس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در بخشی از صحبت‌های خود در این اجلاسیه ضمن اشاره به هنجارشکنی و تحرکات فرهنگی غیرمتعارف برخی سفارتخانه‌های خارجی در تهران از بی‌تفاوتی مسئولان امور انتقاد کرده است.
گفت‌‌وگو با معاون فرهنگی و اجتماعی امور مساجد با موضوع برنامه‌های این مرکز در ایام تابستان از دیگر مطالب خبری باشگاه خبرنگاران جوان در صفحه قرآن و عترت است. حجت‌الاسلام والمسلمین «حجت‌الله ذاکر» در این گفت‌وگو درباره فعالیت‌های اخیر امور مساجد در تابستان و ویژه برنامه‌های آن‌ها برای اوقات فراغت تابستانه گفته است:‌ «در حوزه فعالیت‌های تابستانه مساجد طرح نشاط تابستانی را در برخی از نواحی که متقاضی آن بودند، برای اوقات فراغت کودکان و نوجوانان رقم زدیم. البته این برنامه‌ها در همه مساجد اتفاق نمی‌افتد و فقط در مساجدی است که سازمان بسیج و کانون‌های فرهنگی هنری مساجد پیگیر آن نبودند. ما به دنبال موازی‌کاری نیستیم و جایی که ظرفیت‌های کانون‌های مساجد و بسیج نباشد، ائمه جماعات متولی این امر خواهند بود».
«بشارت جبرئیل در جنگ احزاب به پیامبر اکرم(ص) + فیلم»، «حکایتی از بزرگترین گلایه حضرت زینب (س)/ خانم‌ها چگونه بهشتی می‌شوند؟» و «حدیث امام علی(ع) درباره روزهای آسایش» از دیگر مطالب خبری باشگاه خبرنگاران جوان در روز 25 خردادماه است.
میزان
خبرگزاری میزان نیز تنها مطلب خبری منتشر شده در صفحه دین و اندیشه را به یادداشتی در مورد معاد و معادشناسی اختصاص داده است. در بخشی از این یادداشت می‌‌خوانیم: «معادشناسی در زندگی انسان تأثیرات بی‌نظیری می‌تواند ایفا کند. اهمیت و جایگاه معادشناسی به گونه‌ای است که آیات بسیاری در قرآن کریم به‌صورت مستقیم به این موضوع مهم پرداخته‌اند. حدوداً دو هزار آیه قرآنی به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم معاد را مورداشاره قرار داده‌اند. نقش تربیتی قرآن کریم و توجه قابل‌توجه آن به بحث معاد حکایت از جایگاه آن دارد. بر این اساس می‌توان گفت که معاد می‌تواند تأثیر جدی بر تربیت انسان داشته باشد. عنصر هدایتی قرآن بر فطرت خداجوی انسان تکیه دارد؛ لذا انسان از یک‌طرف انذار داده می‌شود و از طرف دیگر مورد تشویق قرار می‌گیرد. امیرالمؤمنین(ع) در خطبه متقین (همّام) می‌فرماید: «وَ لَوْلاَالاَجَلُ الَّذى كَتَبَ اللّهُ عَلَيْهِمْ لَمْ تَسْتَقِرَّ اَرْواحُهُمْ فى اَجْسادِهِمْ طَرْفَةَ عَيْن، شَوْقاً اِلَى الثَّوابِ، وَ خَوْفاً مِنَ الْعِقابِ؛ اگر خداوند براى اقامتشان در دنيا زمان معينى را مقرر نكرده بود از شوق به ثواب و بيم از عذاب به اندازه چشم به هم زدنى روحشان در بدنشان قرار نمى‌گرفت»».
خبرگزاری‌های جمهوری اسلامی (ایرنا)، خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) و خبرگزاری مهر نیز تا زمان تهیه این گزارش هیچ مطلب خبری را بر روی خروجی صفحات معارفی خود قرار نداده‌‌اند.

انتهای پیام 

captcha