جعبه ابزارهای مالی اسلامی در بازار سرمایه ایران تکمیل شده است
کد خبر: 3819602
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۴
شاپور محمدی در افتتاحیه یازدهمین دوره بین‌المللی بازار سرمایه اسلامی:

جعبه ابزارهای مالی اسلامی در بازار سرمایه ایران تکمیل شده است

گروه اقتصاد ــ رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار صبح امروز در مراسم افتتاحیه یازدهمین دوره بین‌المللی بازار سرمایه اسلامی تأکید کرد: می‌توانیم بگوییم جعبه ابزارهای مالی اسلامی ما در بازار سرمایه تکمیل شده و همه ابزارها را داریم و در عرصه اجرایی هم این ابزارها را به فروش رسانده‌ایم. همچنین مایل به اشتراک‌گذاری این ابزارها با سایر کشورها هستیم.

جعبه ابزارهای مالی اسلامی در بازار سرمایه ایران تکمیل شده است

به گزارش خبرنگار ایکنا، مراسم افتتاحیه یازدهمین دوره بین‌المللی بازار سرمایه اسلامی صبح امروز، 26 خردادماه، با تلاوت آیاتی از کلام‌الله محید آغاز شد. 

شاپور محمدی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، در آغاز همایش ضمن خیرمقدم به حضار، گفت: این همایش هرساله با حضور مهمانانی از کشورهای اسلامی، که نقشی مهم در پیشبرد مالی اسلامی دارند، برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: از جناب مصباحی‌مقدم تشکر می‌کنم که زحمات زیادی را در کمیته فقهی می‌کشند. لذا همه ابزارها از جنبه شرعی مورد بررسی قرار گرفته و مشکلی ندارند و ما هم در عرصه اجرایی همه تلاش خود را به کار می‌گیریم که مسائل فقهی را به خوبی اجرا کنیم.

محمدی اظهار کرد: در سال ۲۰۰۵ قانونی برای بازار سرمایه تصویب و در سال ۲۰۰۹ هم قانونی تکمیلی در مورد ابزارهای مالی اسلامی تصویب شد و به شورای عالی بورس اجازه داده شد که قوانین لازم را در این مورد تصویب کند.

وی اضافه کرد: کمیته فقهی هر دو هفته یک‌بار جلسه دارد و ابزارهای لازم را از جهت شرعی بررسی می‌کند‌. البته کار کمیته فقهی فقط بررسی ابزارهای اسلامی نیست، بلکه حتی درباره نحوه انجام معاملات هم اگر سؤالی وجود داشته باشد، آن را از کمیته فقهی می‌پرسیم و آن‌ها هم با دقت پاسخ خواهند داد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار بیان کرد: اگر لازم باشد در فرایند معاملات هم تغییراتی ایجاد شود، خود را موظف به رعایت آن می‌دانیم. از سوی دیگر در سال ۲۰۰۸ حدود ۱۸ میلیارد دلار ابزارهای مالی اسلامی در ایران منتشر شده است. عمده‌ترین ابزاری که در ایران به عنوان ابزار مالی اسلامی منتشر می‌شود، اسناد خزانه اسلامی است. البته اوراق دیگری همانتد صکوک استصناع و اوراق اجاره منتشر می‌شود.

محمدی گفت: همچنین ابزارهایی همانند اختیار خرید و اختیار فروش و قرارداد آتی را که در دنیا مرسوم است نیز در ایران بررسی کرده و آن‌ها را با قواعد فقهی تطبیق داده‌ایم. الان اختیار خرید و فروش در بازار ایران معامله می‌شود و از آن هم استقبال خوبی شده است.

وی ادامه داد: سال گذشته قرارداد آتی سبد سهام را هم راه‌اندازی کردیم. این قرارداد در کشورهایی همانند انگلستان از جایگاه خوبی برخوردار است. اخیراً کمیته فقهی در مورد فروش تعهدی سهام هم بحث و بررسی کرده است. ما به دلیل اینکه باید این ابزار با معیارهای فقهی مطابقت پیدا می‌کرد، توانستیم چنین کاری را انجام دهیم.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار یادآور شد: می‌توانیم بگوییم جعبه ابزارهای مالی اسلامی ما در بازار سرمایه تکمیل شده و همه ابزارها را داریم و در عرصه اجرایی هم این ابزارها را به فروش رسانده‌ایم. همچنین لازم است اشاره کنم که مایل به اشتراک‌گذاری این ابزارها با سایر کشورها هم هستیم.

محمدی بیان کرد: علاوه بر این در زمینه نهادسازی هم تلاش‌های لازم را انجام داده‌ایم و صندوق‌ها، سبدگردان‌ها، پردازش اطلاعات مالی و ... را داریم که همگی جزئی از نهادهای مالی هستند و امروزه حدود ۶۰۰ شرکت و نهاد مالی در بورس و فرابورس فعال هستند.

وی ادامه داد: همچنین در کمیته فقهی اقدامات لازم در مورد بلاک‌چین انجام و معلوم شده که مسائلی همانند برگزاری مجمع از طریق بلاک چین مانعی ندارد. آمادگی داریم که با سایر کشورها در زمینه ابزارهای مالی تجربیات خود را به اشتراک بگذاریم و امیدواریم که برگزاری این نشست در این زمینه به ما کمک کند.

یادآور می‌شود، بیش از 30 کارشناس و متخصص در زمینه بازار سرمایه اسلامی از 16 کشور در این همایش حضور دارند.

انتهای پیام

captcha