تبلیغ دین؛ هدف نهایی سفر پیامبر(ص) به طائف
کد خبر: 3819660
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۵

تبلیغ دین؛ هدف نهایی سفر پیامبر(ص) به طائف

گروه اجتماعی ــ معاون فرهنگی اداره تبلیغات اسلامی استان کردستان گفت: پیامبر اکرم(ص) برای هدایت، توسعه، گسترش و تبلیغ دین اسلام بین خاندان بنی‌ثقیف و مردم طائف در یازدهم شوال به شهر طائف سفر تبلیغی داشتند.

تبلیغ دین؛ هدف نهایی سفر پیامبر(ص) به طائفسفر تبلیغی پیامبر اسلام به شهر طائف در نزدیكی مكه در حالی صورت گرفت كه به تازگی ابوطالب، یاور و حامی بزرگ آن حضرت، وفات یافته و به همین دلیل، مشركان قریش بر آزار و اذیت خود علیه پیامبر، افزوده بودند. بنابراین اگر اهالی طائف به اسلام می‏‌گرویدند، این شهر پایگاه و محل امنی برای مسلمانان تحت ستم مكه می‏‌شد. اما سران قبیله‏ بنی‌ثقیف در طائف، نه تنها به خدای یكتا و رسالت حضرت محمد(ص) ایمان نیاوردند، بلكه به تحریك آن‏ها برخی مردم نادان، پیامبر اكرم(ص) را مورد آزار و اذیت قرار دادند و ایشان را مجروح كردند.
امروز، سالروز عزیمت پیامبر اکرم(ص) به طائف برای تبلیغ دین است در این راستا خبرگزاری ایکنا کردستان، با حجت‌الاسلام علی رستمی، معاون فرهنگی اداره تبلیغات اسلامی استان کردستان گفت‌وگویی داشت که در ادامه متن این مصاحبه می‌آید:

حجت‌الاسلام علی رستمی، معاون فرهنگی اداره تبلیغات اسلامی استان کردستان اظهار کرد: شهر طائف یکی از زیباترین شهرهای حجاز بود که خداوند متعال نعمت‌های فراوان خود را به این مردم اعطا کرده بود اما مردم این سرزمین به جای پرستش خداوند متعال به بت‌پرستی روی آورده بودند.

وی افزود: در این راستا پیامبر اکرم(ص) برای هدایت مردم این دیار و به منظور توسعه و گسترش و تبلیغ دین اسلام بعد از مرگ ابوطالب حامی گرانقدرش به این شهر رفت و با خاندان بنی‌ثقیف دیدار کرد و هدف خود از سفر را برای آنان بیان کرد اما سران این طایفه نه تنها به دین اسلام نگرویدند بلکه مردم را تحریک کردند تا به سوی پیامبر سنگ بریزند و پیامبر اسلام را زخمی کنند.

حجت‌الاسلام رستمی بیان کرد: پیامبر اکرم(ص) به دلیل آزار و اذیتی که در این سفر دید به درگاه خداوند متعال رفت و از این طایفه شکایت کرد و بعد از آن به مکه بازگشت اما در راه و هنگام تلاوت قرآن هفت نفر از طایف جنینان مجذوب صوت دلنواز پیامبر و آیات قرآن شده و به دین اسلام ایمان آوردند و هر کدام مبلغ دین اسلام بین طایفه خود شدند.

وی با اشاره به سختی ها و مصائبی که پیامبر اسلام به خاطر تبلیغ دین اسلام کشیدند اشاره و عنوان کرد: این سختی‌ها مسئولیت ما را به عنوان مبلغان دین اسلام سخت‌تر می‌کند و باید به تبعیت از پیامبر اسلام، ما نیز سختی‌هایی را به خاطر تبلیغ دین اسلام قبول کنیم تا بتوانیم به رسالت خویش در این بخش عمل کرده باشیم.

خیرخواه و ناصح بودن مبلغ
معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی استان کردستان با اشاره به اینکه فرد مبلغ باید دارای شاخص‌ها و ویژگی‌های منحصر به فردی باشد تا بتواند در وادی تبلیغ دین گام بردارد، افزود: اولین شاخص برای یک فرد مبلغ نیکی‌ها در جامعه این است که خیرخواه و ناصح باشد و تمام سخنانش در قالب نصیحت بیان کند و این امر محقق نمی شود مگر اینکه خود عامل به نصیحت ها باشند چراکه پیامبر اکرم(ص) و تمام پیامبران خود عامل به نصایح خود بودند.

وی افزود: امروزه در شرایط کنونی جامعه ما شاهد این امر هستیم که نقش تبلیغ در جامعه کاهش یافته است و این امر از ما مبلغان دین نشأت می‌گیرد چراکه گفتار و عملمان با هم یکی نیست و مردم این تفاوت را دیده و آن را نمی پذیرند چراکه تاثیر عمل بیشتر از گفتار و شعار است.

به روز بودن مبلغ
حجت‌الاسلام رستمی عنوان کرد: دومین ویژگی فرد مبلغ حرف زدن متناسب با شرایط کنونی جامع و به روز بودن است و این گفته‌ها باید در زندگی مردم نقش سازنده‌ای داشته باشد و در این راستا موعظه، خطابه یک فرد مبلغ باید یک گره از کار مخاطبان باز کند.

وی پرهیز از خشونت را سومین شاخص در وجود یک مبلغ عنوان و بیان کرد: وقتی فرد مبلغی پیام خود را با پرخاشگری و خشونت به مردم می رساند دیگر کسی پای صحبت هایش نمی نشیندو از آن لذت نمی برد و براین اساس می بینیم که پیامبراکرم(ص) زمانی که با اهانت اهل طائف روبه رو شد و باوجود مجروح شدن هیچگاه با خشونت با مردم سخن نگفت و همین امر موجب شد که مردم همواره پای سخنان ایشان بنشینند و وجود پیروان پیامبر بعداز گذشت بیش از 1400 سال نشان از خصوصیت‌های اخلاقی در وجود آن حضرت دارد.

زودگذر بودن نصایح آمرانه
معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی استان کردستان با اشاره به اینکه سخنان آمرانه همواره زودگذر و سطحی بوده است، افزود: با امرانه و خشونت صحبت کردن هیچگاه نمی توان در فرهنگ‌سازی موفق بود.

وی تعیین هدف را از دیگر شاخصه موجود در یک فرد مبلغ دانست و اعلام کرد: مبلغ باید اهداف خود را از قبل تعیین کرده و براساس آن برنامه ریزی کند تا بتواند محور گفتمان را مشخص کند.

حجت‌الاسلام رستمی با تأکید بر اینکه ما در حال حاضر در بخش تبلیغ دین با مدینه فاضله مورد نظر فاصله بسیاری داریم و باید مبلغان دینی و دستگاه‌های مختلف به وظیفه خود در این راستا به درستی عمل کرده تا بتوانیم به حد مطلوب برسیم چراکه دشمنان امروز در حال پیشروی در این بخش هستند.

متعهد بودن حوزه‌های علمیه برای تربیت مبلغ
وی در ادامه گفت: حوزه های علمیه شیعه و سنی باید نسبت به تربیت مبلغی که تزکیه نفس و خودسازی داشته باشد، بیشتر متعهد بوده و رسالت خود را به درستی انجام دهند تا با هزینه‌ای که صرف تبلیغ دین می‌شود، بتوان در آینده جامعه را به حد مطلوب برسانیم.

حجت‌الاسلام رستمی در پایان آفت حوزه تبلیغ دین را عدم مراجعه به کتب مرجع و اصلی دانست و یادآور شد: مبلغ خود باید پژوهشگر بوده و متون دینی معتبر را به عنوان منبع اصلی سخنان خود بداند و با کسب اطلاعات از این متون آن را در اختیار مخاطبان قرار دهد.
انتهای پیام

captcha