نشست «فرآیند توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار» برگزار شد
کد خبر: 3819996
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۷
در اصفهان؛

نشست «فرآیند توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار» برگزار شد

گروه اجتماعی ــ نشست طرح «فرآیند توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار مبتنی بر الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی»، روز گذشته، ۲۶ خردادماه در اصفهان برگزار شد.

نشست «فرآیند توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار» برگزار شد

به گزارش ایکنا از اصفهان، به نقل از روابط عمومی جهاددانشگاهی واحد اصفهان، نشست طرح «فرآیند توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار مبتنی بر الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی» روز گذشته، یکشنبه، 26 خردادماه با حضور رئیس جهاددانشگاهی واحد اصفهان، مدیرکل و معاون اشتغال اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مشاور امور بانوان استانداری استان اصفهان برگزار شد.

در این نشست، رئیس جهاددانشگاهی واحد اصفهان اظهار کرد: کارفرمای این طرح معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری است و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ناظر طرح محسوب می‌شود و مجری طرح نیز جهاد دانشگاهی است.

محمود مراثی ادامه داد: فعالیت‌های تحقیقاتی و پژوهشی در زمینه توانمندسازی افراد به ویژه توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در کشور بسیار زیاد انجام شده است که متاسفانه بعضا پراکنده بوده است. اما باید در این طرح، از نتایج و تجربیات طرح‌های پیشین استفاده کرد تا به نتیجه مطلوب رسید.

وی اضافه کرد: به عنوان نمونه فعالیت‌های مطالعاتی طرح توسعه اقتصادی و اشتغال‌زایی روستایی استان اصفهان توسط معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی واحد اصفهان انجام گرفته است، می تواند مورد استفاده مفید و موثر در طرح «فرآیند توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار مبتنی بر الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی» قرار گیرد.
رییس جهاد دانشگاهی واحد اصفهان اضافه کرد: در این طرح 460 نفر سهم استان اصفهان در نظر گرفته شده است و در 4 فاز اجرا خواهد شد.

اتصال به بازار
همچنین محسن نیرومند، مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان در این نشست اظهار کرد: دو فاز اولیه طرح «فرآیند توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار» که شامل شناسایی و ارزیابی اولیه متقاضیان و شناسایی پشتیبان طرح است، سال‌ها انجام شده و تجربیات کافی و وافی در این زمینه وجود دارد. در بحث استعدادسنجی و توانمندسازی متقاضیان (فاز سوم) نیز یکی دوسال است که فعالیت‌هایی آغاز شده و در حال انجام است.

مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان افزود: اما بحث اتصال به بازار (فاز چهارم) است که متاسفانه مغفول مانده و باید در طرح مذکور بیشتر مورد اهمیت و تاکید قرار گیرد. باید برای این موضوع برنامه داشته باشیم. همه قصد داریم کمک کنیم تا این طرح موفق باشد.

وی اضافه کرد: در صورتی که طرح «فرآیند توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار مبتنی بر الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی» به درستی اجرا شود و موفق باشد، می تواند جایگزین طرح‌های شکست خورده قبلی شود که در خوشبینانه ترین حالت 15 درصد اشتغال ایجاد کرده بودند.

حلقه مفقوده طرح‌های اشتغال‌زایی
در ادامه این نشست مدیر دفتر تجاری سازی فناوری و اشتغال جهاد دانشگاهی واحد اصفهان گفت: اگر در پیاده سازی طرح مانند یک خانواده و یک گروه نباشیم، این طرح همانند بسیاری از طرح های پیشین روی زمین می ماند و با شکست مواجه خواهد شد. باید کارگروه تخصصی تشکیل دهیم و از توانمندی های سازمان ها و ارگان ها و بخش های خصوصی استفاده کنیم.

هومن سراج با بیان اینکه مهم‌ترین حلقه مفقوده اینگونه طرح‌ها اتصال به بازار است، خاطرنشان کرد: در این راستا نیز می‌توان از بانک اطلاعاتی جهاد دانشگاهی که تجربیات چندین و چند ساله در رابطه با این موضوع را یدک می‌کشد، استفاده کرد.

همچنین در این نشست، سیدکمال‌الدین میرهادی، مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان، اظهار کرد: فعالیت‌هایی که در گذشته پیرامون اشتغال زایی انجام داده‌ایم، می‌تواند ظرفیت مناسبی در رابطه با طرح مذکور باشد. همچنین می‌توان از فعالیت‌های بخش‌های مختلف از جمله ظرفیت‌های موجود در شهرک علمی و تحقیقاتی نیز استفاده کرد.

همچنین کمالی، مشاور امور بانوان استانداری اصفهان، گفت: مسایل فرهنگی پیرامون فعالیت و اشتغال زنان در شهرها و روستاها باید درنظر گرفته شود. همچنین بحث اتصال به بازار بحث بسیار مهمی در این طرح است و به نحو احسن باید مورد بررسی و برنامه‌ریزی قرار گیرد.
انتهای پیام

captcha