شفاف‌سازی مالی اتحادیه تشکل‌های قرآنی کافی نبود
کد خبر: 3820035
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۵
رحیم قربانی:

شفاف‌سازی مالی اتحادیه تشکل‌های قرآنی کافی نبود

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد ــ مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت کشور با اشاره به اینکه در نشست‌ شفاف‌سازی بودجه‌ اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت، شاهد شفاف‌سازی خاصی نبودیم، خواستار شد تا ریز هرینه‌کرد سه میلیارد و ششصد میلیون تومانی که به صورت امانی در اختیار داشته‌اند، منتشر شود.

انتقاد از شفاف‌سازی اتحادیه تشکل‌‌های قرآنی / ریز هزینه‌کرد سه میلیارد تومان منتشر شود

پس از انتشار گزارش نشست خبری حسن محمدی، مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت که روز گذشته، ۲۶ خرداد، درباره تشریح هزینه‌کرد اعتبارات سال ۹۷ این اتحادیه منتشر شد، رحیم قربانی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، گفت: دوستان از تقسیم مساوی بودجه‌ها صبحت می‌کنند در صورتی که اینگونه نیست. مدنظر ما مبلغ 30 میلیون تومانی که اتحادیه تشکل‌ها اضافه گرفته است، نیست، مد نظر، مبلغ سه میلیارد و 600 میلیون تومان است که مبلغ زیادی است. البته نمی‌گوییم تمام این مبلغ برای خود این اتحادیه بوده است، اما براساس قانون بین پنج تا 10 درصد از این مبلغ به صاحب حساب به دلیل عملکرد و اقداماتی که انجام می‌دهد، تعلق می‌گیرد، همین موضوع رقم زیادی است. منافعی که این حساب برای نهاد صاحب حساب دارد نیز موضوع دیگری است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت.
قربانی با بیان اینکه امور مالی اتحادیه مقابل، مدنظر ما نیست، تصریح کرد: تشکیل این اتحادیه، براساس روند قانونی که شورای توسعه فرهنگ قرآنی پیش‌بینی کرده امور پیش رفته است و همه موارد قانونی است و مستندات نیز وجود دارد و همه چیز مورد تایید خود آنها بوده است، اینکه بخواهند همه چیز را نادیده بگیرند، شدنی نیست، لذا از نظر ما کار تمام شده و قطعی است.

تشکیل این اتحادیه، براساس روند قانونی که شورای توسعه فرهنگ قرآنی پیش‌بینی کرده امور پیش رفته است و همه موارد قانونی است و مستندات نیز وجود دارد و همه چیز مورد تایید خود آنها بوده است، اینکه بخواهند همه چیز را نادیده بگیرند، شدنی نیست، لذا از نظر ما کار تمام شده و قطعی است.


مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت کشور با اشاره به اینکه به پیگیری‌های خود تا زمان متقاعد کردن کامل مسئولان ادامه خواهد داد، گفت: البته مسئولانی که توجه ویژه‌ای به امور موسسات قرآنی ندارند و از مصوبات شورای توسعه نیز دفاع نمی‌کنند، در صورتی که خود همواره بر لازم‌الاجرا بودن مصوبات شورای توسعه فرهنگ قرآنی تأکید دارند.
وی گفت:‌ البته شفاف‌سازی چندانی هم در نشست دیروز صورت نگرفته است، تنها به مبالغی که دریافت شده اشاره شده، درباره سه میلیارد و ششصد میلیون تومان، دریافتی که از امانی بودن آن حرف زده‌اند، هیچ شفاف‌سازی انجام نداده‌اند.
قربانی در ادامه با طرح این سوال که چرا باید مبالغ امانی در اختیار این اتحادیه قرار گیرد؟ گفت:‌ اگر این پول برای نهادهای دولتی است، چرا امانی در اختیار نهادهای دولتی قرار نگرفته است تا در اختیار سایر نهادها قرار گیرد؟ و اگر این مبلغ به صورت امانی است، باید بین دو اتحادیه تقسیم می‌شد تا هر دو اتحادیه آن را بین دستگاه‌ها تقسیم کنند.
وی اظهار کرد: زمانی می‌توانیم ادعای شفاف‌سازی داشته باشیم که جزئیات یک موضوع را بیان کنیم. اگر این مبلغ، توزیع شده است ریز هزینه‌کردها و اختصاص‌ها چرا منتشر نشده است و اگر هیچ مبلغی به نهادها نداده‌اند، چرا این کار را تاکنون و با گذشت سه ماه از سال انجام نداده‌اند؟
مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت کشور افزود:‌ در صورتی که اگر سه میلیارد و ششصد میلیون تومان را توزیع کرده باشند، انتشار جدول توزیع آن هیچ کار سختی نیست. اطلاع داریم هزینه‌های میلیاردی دیگری که به اتحادیه داده شده و جایی هم اعلام نمی‌شود، شفاف‌سازی کنند و در مورد آن توضیح دهند.
قربانی تأکید کرد: بارها اعلام کرده‌ایم که جامعه قرآنی باید دست اقشاری باشد که همه فعالیت‌ها به خصوص فعالیت‌های مالی آن کاملاً شفاف اعلام شود. در بحث بودجه قرآنی چیزی به اسم محرمانه نداریم و باید تمام هزینه‌کردها به صورت شفاف اعلام شود.
وی در ادامه به اختصاص بیش از یک میلیارد تومان به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای توزیع در استان‌ها اشاره کرد و‌ گفت:‌ ما اعتقاد داریم این بودجه نیز باید به نهادهای مردمی واگذار می‌شد. چرا با وجود اینکه سال گذشته وزارت ارشاد تجربه ناموفقی در این زمینه داشت و مبلغ دریافتی را به استان‌ها پرداخت نکرد، امسال نیز این بودجه در اختیار وزارت ارشاد قرار گرفته است؟ با وجود آن تجربه تلخ، چرا این دور باطل مجدد در حال چرخیدن است؟

با تمام این اوصاف ما این مطالبه‌‌گری در مورد شفاف‌سازی بودجه قرآنی کشور چه در بخش مردمی و چه در بخش دولتی را داریم و این آمادگی را داریم که پیش قدم شده و ریز به ریز هزینه‌ها را به طور علنی اعلام کنیم؛ چرا که مورد محرمانه‌ای نداریم و تمام هزینه‌ها در راستای فعالیت‌های قرآنی بوده است.


مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت کشور در ادامه با تأکید بر اینکه مشخص نیست در صندوق مشارکت و کمیته تخصیص این صندوق چه می‌‌گذرد و اصلاً نظارتی صورت می‌گیرد یا خیر،‌ گفت:‌ با تمام این اوصاف ما این مطالبه‌‌گری در مورد شفاف‌سازی بودجه قرآنی کشور چه در بخش مردمی و چه در بخش دولتی را داریم و این آمادگی را داریم که پیش قدم شده و ریز به ریز هزینه‌ها را به طور علنی اعلام کنیم؛ چرا که مورد محرمانه‌ای نداریم و تمام هزینه‌ها در راستای فعالیت‌های قرآنی بوده است.
قربانی با اشاره به اینکه از هزینه شدن بودجه قرآنی برای فعالیت‌های دیگر در برخی دستگاه‌ها اطلاع دارم،‌ بیان کرد: امیدوارم دستگاه‌های نظارتی شورای توسعه فرهنگ قرآنب و صندوق مشارکت به تمام این موارد رسیدگی کنند و شفاف‌سازی کامل در این زمینه صورت گیرد.

انتهای پیام 

captcha