فلسفه حجاب و پوشش ایرانی شفاف بیان شود
کد خبر: 3820575
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۳

فلسفه حجاب و پوشش ایرانی شفاف بیان شود

گروه معارف ــ امام جمعه عجب‌شیر گفت: فلسفه حجاب و پوشش ایرانی روشن و شفاف بیان شود، پوشش اسلامی یا حجاب برای انسان موضوعی فطری و هم یک موضوع قرآنی و دینی است.

لزوم فرهنگسازی فلسفه پوشش ایرانی

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، دین مبین اسلام، به‌عنوان یک دین کامل، جامع و منطبق با فطرت انسان، به تمام نیازهای روحی، روانی، اجتماعی و… پاسخ لازم و کافی داده است. طبیعی است برای رفع نیازهای متفاوت انسان و تکامل و ترقی او تکالیفی را در قالب واجب، مستحب، مکروه و مباح برای زن و مرد در نظر گرفته است.
یکی از تکالیف واجب الهی حفظ حریم و رعایت پوشش در روابط زن و مرد است که انجام آن باعث پاک ماندن زن و مرد و در نتیجه سبب پاک ماندن جامعه از مفاسد، انحرافات و بی بند و باری‌های اخلاقی و جنسی شده و تکامل معنوی و رشد اخلاقی را به‌دنبال دارد.
حفظ پوشش و رعایت حریم در روابط زن و مرد از جمله مسائلی است که در تمام ادیان آسمانی و حتی در بعضی از مکاتب بشری به آن سفارش شده است و دبین مبین اسلام به‌عنوان کامل‌ترین دین، پیروان خود را به رعایت آن ملزم کرده است.
اگر حجاب نمادی است برای زن مسلمان و مروج فرهنگ حقه اسلامی است برماست که در حفظ و حراست از آن بیش از پیش کوشا باشیم.
حجاب، به معنای پوشش اسلامی بانوان، دارای دو بُعد ایجابی و سلبی است. بُعد ایجابی آن، وجوب پوشش بدن و بُعد سلبی آن، حرام بودن خودنمایی به نامحرم است؛ و این دو بعد باید در کنار یکدیگر باشد تا حجاب اسلامی محقق شود؛ گاهی ممکن است بُعد اول باشد، ولی بُعد دوم نباشد، در این صورت نمی‎توان گفت که حجاب اسلامی محقق شده است.
فلسفه حجاب روشن و شفاف بیان شود
حجت‌الاسلام محمود شربیانی، امام جمعه عجب‌شیر در گفت‌وگو ایکنا، اظهار کرد: فلسفه حجاب و پوشش ایرانی روشن و شفاف بیان شود که چرا خداوند فرموده است که حجاب داشته باشند؟! و پوشش اسلامی یا حجاب موضوعی فطری است برای انسان و هم یک موضوع قرآنی و دینی است.
وی با استناد به آیه 59 سوره احزاب «يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلَابِيبِهِنَّ ذَلِكَ أَدْنَى أَنْ يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِيمًا» بیان کرد: در این آیه می‌خوانیم: ای پیامبر، به زنان و دخترانت و نیز به زنان مومنین بگو خود را بپوشانند تا شناخته شوند و مورد اذیت قرار نگیرند‌ و خداوند بخشنده مهربان است.
حجت‎الاسلام شربیانی‌ ادامه داد: زنان با هر تفکر و عقیده‌ای، به نظر و سلیقه همسران خود در انتخاب‌های خویش از جمله لباس و وضع ظاهری توجه می‌کنند. از این رو، غیرت‌مندی مردان در نوع پوشش آن‌ها نقش بسزایی دارد. با توجه به این واقعیت، ترویج فرهنگ غیرت میان مردان به ترویج و تحقق پوشش دینی در جامعه کمک می‌کند.
امام جمعه عجب‌شیر، یادآور شد: فطرت بشر ایجاب می‌کند که خود را در برابر نامحرمان بپوشاند.
وی از نقش صدا و سیما در ساختار فرهنگ اجنماعی جامعه گفت و افزود: رسانه‌ها به‌ویژه صدا و سیما در ساختار فرهنگ اجتماعی مردم نقش مهمی دارند و می‌توانند با نوع برنامه‌های خود، آنان را به فساد یا صلاح بکشانند.
حجت‌الاسلام شربیانی، ضمن بازگو کردن مهم‌ترین هدف پوشش اسلامی تأکید کرد: حجاب و پوشش اسلامی زن را مانند یک دُرّ داخل صدف نمایان می‌سازد و حفاظت از این دُرّ کمیاب و نایاب مهم‌ترین هدف پوشش اسلامی است.
پوشش اسلامی، سالم بودن جامعه را پدیدار می‌سازد
حجت‌الاسلام عبدالغفار غفاری، امام جمعه بخشایش در گفت‌وگو ایکنا، ایکنا، اظهار کرد: پوشش اسلامی تقوا، حفظ آبروی افراد، سالم بودن جامعه و شخصیت انسان را پدیدار می‌سازد و پوشش اسلامی باید درحدی باشد که شرع مقدس فرموده است.
وی با استناد به آیه سوره 30 نور «قُلْ لِلْمُؤْمِنينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ يَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذلِکَ أَزْکي‏ لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبيرٌ بِما يَصْنَعُونَ» بیان کرد: در این آیه می‌خوانیم: (ای رسول) مردان مؤمن را بگو تا چشمها(از نگاه ناروا) بپوشند و فروج و اندامشان را (از کار زشت با زنان) محفوظ دارند که این بر پاکیزگی (جسم و جان) آنان اصلح است و البته خدا به هر چه کنید کاملاً آگاه است.
حجت‌الاسلام غفاری، ضمن بازگو کردن حفظ کرامت انسان درپی حجاب‌ ادامه داد: در فرهنگ دینی و تعالیم والای اسلام حجاب به‌عنوان حافظ ارزش و کرامت انسان است که هر فردی به‌عنوان بنده و مطیع خداوند ملزم به رعایت آن است، علاوه بر اینکه جامعه اسلامی هم می‌طلبد از هرگونه عامل تحریک، و مخل آرامش روحی روانی، و نشانه‌های دهن‌کجی و نافرمانی خداوند، پاک و دور باشد.
امام جمعه بخشایش‌ یادآور شد: اگر عفاف بر روح کسی حاکم باشد، در رفتار و گفتار و نوع پوشش او تأثیر می‌گذارد و از میزان تحریکش خواهد کاست چون سود و زیان عفاف متوجه کل جامعه است، تمام بهای آن را نباید زنان بپردازند بلکه مردان نیز باید از هر نوع رفتاری که به نوعی موجب تحریک جنسی است، خودداری کنند.
وی از عفت عمومی در منظر اسلام گفت و افزود: طهارت و پاک دامنی، اصلی محوری در بینش اسلامی است. اسلام برای طهارت روحی و عفت عمومی، ارزش زیادی قائل است.
حجت‌الاسلام غفاری، زن را ناموس جامعه اسلامی دانست و تأکید کرد: پس از تقویت ریشه‌های حجاب، شناخت معروف و اجرای امر به معروف و نهی از منکر تأثیر بسزایی در کنترل اجتماعی دارد. امر و نهی دینی، تکلیف عمومی است. زن، ناموس جامعه اسلامی است و همه باید در حفظ این گوهر الهی بکوشند، جامعه دینی، هیچ‌گونه تساهل و تسامحی را در این راستا برنمی‌تابد.

انتهای پیام

captcha