اخبار معارفی رسانه‌ها/ برگزاری اولین مجمع عمومی اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت کشور
کد خبر: 3820808
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۶

اخبار معارفی رسانه‌ها/ برگزاری اولین مجمع عمومی اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت کشور

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ از جمله مهم‌ترین رویدادهای معارفی امروز، 29 خردادماه می‌توان به خبر «برگزاری اولین مجمع عمومی و نشست تخصصی اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت کشور» اشاره کرد.

به گزارش ایکنا؛ در کنار اخبار متعددی که طی امروز چهارشنبه، 29 خردادماه در صفحات معارفی رسانه‌ها منعکس شد، خبر برگزاری اولین مجمع عمومی و نشست تخصصی اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت کشور که صبح امروز در حرم مطهر امام خمینی(ره) برگزار شد، یکی از مهم‌ترین این اخبار بود.
تسنیم
صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم طی امروز چهارشنبه، 29 خردادماه و تا ساعت 14 تعداد 12 خبر را بر روی خروجی خود منتشر کرده که تنها یک خبر از این اخبار که عنوان « تفسیری بر آیات جنگ اُحد| نقش منفی سست‌عنصران در نبرد با دشمن» دارد، در حیطه اخبار قرآنی قرار داشته و مابقی اخبار در دیگر حوزه‌های معارفی به‌ویژه حوزه عترت منعکس شده‌اند.
در بخش‌هایی از تنها خبر قرآنی امروز این صفحه که در ارتباط با تفسیر آیات جنگ احد برگرفته از تفسیر نمونه آیات‌الله‌العظمی مکارم شیرازی و تفسیر نور حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی منتشر شده، آمده است: « در هر صورت نتیجه اولیه این جنگ، شکست مشرکان بود؛ اما گروهی از تیراندازان که پیامبر(ص) آنان را به فرماندهی عبدالله بن جبیر بر کوه عینین در سمت چپ کوه احد قرار داده بود، به گمان پیروزی، کوه را ترک کردند. مشرکان از این فرصت استفاده کردند، کوه را دور زده و به این ترتیب زمینه کشتار وسیع مبارزان اسلام فراهم شد. در این نبرد حدود هفتاد نفر از مسلمانان از حمله حمزة بن عبدالمطلب به شهادت رسیدند. همچنین بر صورت مبارک پیامبر(ص) جراحتی وارد آمد و یکی از دندان‌های ایشان دچار شکستگی شد.
در منابع به چندین آیه از قرآن مجید که در‌ شأن غزوه احد نازل شده به ویژه آیات 121 تا 129 سوره آل عمران اشاره شده است. در ادامه ضمن بیان قسمتی از این آیات، به تفسیر آن پرداخته می‌شود.
خداوند در آیه121 و 122 می‌فرماید: «وَ إِذْ غَدَوْتَ مِنْ أَهْلِکَ تُبَوِّئُ الْمُؤْمِنِینَ مَقاعِدَ لِلْقِتالِ وَ اللَّهُ سَمیعٌ عَلیم‏؛ و (یاد کن) زمانى که صبحگاهان (براى جنگ اُحد) از میان خانواده‌‏ات بیرون آمدى تا مؤمنان را براى جنگیدن در سنگرهاى نظامى جاى دهى؛ و خدا شنوا (ی به گفته‏‌ها) و دانا (ی به نیّت‏ها) ست»» .(121)
فارس
اخبار امروز صفحه قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس همانند روزهای گذشته و طبق روال معمول این صفحه با خبر تلاوت ترتیل صفحه 62 قرآن کریم و با صدای خلیل‌الحصری، قاری مشهوری مصری آغاز شده است.
در ادامه و تا این ساعت نیز اخبار دیگری با عناوین «بررسی تاریخ ناشناخته اسلام در یک نمایشگاه هنری آلمانی»، «برنامه‌های مسجد مقدس جمکران در هفته پایانی خردادماه»، «نزدیکی فرهنگ دو ملت ایران و ترکمنستان سبب علاقه و مودّت آنها شده است»، «جلسات خانگی قرآن کریم احیا شد/ فردا اولین جلسه»، «تسهیل امور رسانه‌ای جشن‌های دهه کرامت در آستان امام رضا(ع)» و «عزل و نصب از شئون ولایت است نه از شئون فتوا/ «ولایت» از دیدگاه امام رضا (ع)»‌ بر روی خروجی این صفحه منتشر شده که تنها یکی از این اخبار قرآنی است.
خبر قرآنی امروز این صفحه که عنوان «جلسات خانگی قرآن کریم احیا شد/ فردا اولین جلسه» دارد، مربوط به برگزاری جلسات قرآنی نفحات‌القرآن بوده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «اولین جلسه قرآن خانگی نفحات‌القرآن، پنجشنبه ۳۰ خردادماه از اذان مغرب و عشاء در منزل اسماعیل درودیان از فعالان قرآنی تهران برگزار می‌شود.
این جلسه با محوریت سوره مبارکه واقعه برگزار و در آن ضمن تلاوت آیات این سوره مبارکه نکات و تفاسیر آیات نیز شرح داده می‌شود.
این جلسات قرار است هر دو هفته یکبار در منازل قرآن‌دوستان و با محوریت تلاوت قرآن و تصحیح روخوانی و تفسیر و مفاهیم آیات الهی برگزار شود. البته درصورت استقبال علاقه‌مندان این جلسات به صورت هفتگی برگزار خواهد شد.
علاقه‌مندان به حضور در اولین محفل خانگی نفحات‌القرآن می‌توانند فردا شب بعد از نماز مغرب و عشاء به نشانی واقع در میدان شهدا، خیابان شهید کفایی امانی، خیابان سادات، کوچه یاوری، پلاک ۶ طبقه پنجم مراجعه کنند».
مهر
طی امروز و تا این ساعت هیچ خبری بر روی خروجی صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر منتشر نشده و آخرین خبر این صفحه نیز که عنوان «اولین مجمع عمومی اتحادیه موسسات و تشکل‌ها برگزار می‌شود» دارد، مربوط به روز 27 خردادماه است.
ایرنا
«اولین مجمع عمومی تشکل‌های قرآنی در حرم امام راحل برگزار شد» و «۱۵ شوال سالروز وفات خورشید تابناک آسمان ری»، عناوین دو خبر امروز صفحه قرآن و معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی تا این ساعت را تشکیل می‌دهند که یکی از این اخبار قرآنی و خبر دیگر نیز در حوزه عترت قرار دارد.
تنها خبر قرآنی امروز این صفحه نیز مربوط به برگزاری اولین مجمع عمومی تشکل‌های قرآنی در حرم مطهر امام خمینی(ره) بوده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «اولین مجمع عمومی و نشست تخصصی اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت کشور امروز (چهارشنبه) همراه با تجدید میثاق آرمان‌های امام راحل در حرم بنیانگذار امام خمینی(ره) برگزار شد.
به گزارش ایرنا، رییس اتحادیه موسسات و تشکل های قرآن و عترت کشور روز چهارشنبه در حاشیه برگزاری این نشست اظهار داشت: هدف اصلی از برگزاری این برنامه تخصصی، ایجاد هماهنگی و راهکار به منظور سرعت بخشیدن به فعالیت های قرآنی از طریق تشکل های مردمی و مشارکت در توسعه حوزه‌های فرهنگی است.
مرتضی طلایی با بیان اینکه ادغام هزاران مؤسسه قرآنی کشور پس از سه سال تلاش شورای توسعه فرهنگ قرآنی سرانجام امسال به نتیجه رسید، افزود: تمامی مسئولان اتحادیه‌ها و مؤسسات قرآن و عترت از فرصت به وجود آمده باید نهایت استفاده را در جهت توسعه فرهنگی این کتاب آسمانی در جامعه انجام دهند».
ایسنا
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان نیز طی امروز و تا این ساعت تعداد چهار خبر را با عناوین «شریعتی و خلق جهان چهارم به روایت امام موسی صدر»، «نخستین اظهارات مداح جنجالی «داره میریزه»»، «آثار مربوط به شریعتی که فاقد اعتبارند» و «ایران سرآمد قرآن‌پژوهی در بلاد اسلامی» بر روی خروجی خود انعکاس داده که یکی از این اخبار قرآنی بوده و در رابطه با موضوع قرآن‌پژوهی است.
در بخش‌هایی از تنها خبر قرآنی امروز این صفحه آمده است: « معاون گروه پژوهشی مطالعات قرآنی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی گفت: ایران طی ۴۰ سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی به اندازه ۱۴ قرن پس از نزول قرآن در قرآن‌پژوهی جلو افتاده است و ایرانیان در این زمینه سرآمد بلاد اسلامی هستند.
به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن مؤمن زاده، امروز ۲۸ خردادماه در مراسم رونمایی از هفت قرآن بازوبندی که در موزه قرآن آستان قدس رضوی برگزار شد، اظهار کرد: از ابتدای نزول قرآن پیامبر اکرم (ص) اهتمام ویژه برای حفظ قرآن داشتند و لذا مسئله کتابت به چند قرن اخیر برنمی‌گردد. کتابت قرآن در مدینه نمونه بارز این مسئله است؛ لذا استنساخ قرآن مربوط به زمان نزول و حیات نبی مکرم اسلام(ص) است.
وی افزود: در گذشته کتابت بر روی سنگ صاف و پوست حیوان و سایر اشیا مرسوم بوده و به خاطر اهمیتی که داشته، از اولین وصیت‌های پیامبر(ص) نیز اهتمام به کتابت قرآن بود. از زمان رسول خدا (ص) تاکنون تحولات زیادی در خصوص خوشنویسی، تذهیب و … در زمینه کتابت قرآن رخ داده است».
باشگاه خبرنگاران جوان
اخبار امروز صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان نیز طبق روال معمول این صفحه با موضوع حدیث از معصومین(ع) آغاز شده که خبر حدیثی امروز این صفحه عنوان «حدیث امام علی(ع) درباره خودپسندی» دارد.
در ادامه و تا این ساعت نیز اخبار دیگری با عناوین «شرح مختصری از زندگی عموی پیامبر(ص)/ حضرت حمزه سیدالشهدا (ع) چگونه مسلمان شد؟»، «۴۰ درصد از ساخت ضریح حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) باقی مانده است» و «ضد انقلاب داخلی کیست؟» بر روی خروجی این صفحه منعکس شده که اغلب در حوزه عترت جای دارند.
ایبنا
«چالش با توهم‌های ایدئولوژیک در مورد فرودست قلمداد کردن زنان در قرآن»، عنوان تنها خبر امروز صفحه دین خبرگزاری تخصصی کتاب ایران است که خبری قرآنی بوده و در رابطه با دیدگاه متفاوت نصر حامد ابوزید در کتاب «نهادهای هراس: خوانشی در گفتمان زنان» منعکس شده است.
در بخش‌هایی از این خبر قرآنی آمده است: «نصر حامد ابوزید در کتاب «نهادهای هراس: خوانشی در گفتمان زنان» تلاش کرده است با رویکرد معرفتی و تاریخی ـ‌ اجتماعی ضمن مقایسه گفتمان زن در دو دوره پیش از نزول وحی ـ که زن در آن به صورت غیرمستقیم و از طریق مردان مورد خطاب قرار می‌گرفته با عصر وحی ـ که زن در زبان قرآن به مثابه شخصیتی مستقل از مرد مورد خطاب قرار گرفته است ـ همه برداشت‌های زن‌ستیزانه و برخی توهم‌های ایدئولوژیک در مورد فرودست قلمداد کردن زنان را در گفتمان قرآن به چالش بکشاند.

درواقع فصل‌های مختلف این کتاب، بررسی زوایای مختلف یک چالش فکری‌ست و وحدت موضوع و روش پرداخت باعث پیوند میان زوایای مختلف آن می‌شود و همین مسئله توجیه‌گر گردآوری آن‌ها در یک کتاب شده است. خواننده در حین مطالعه گاه با برخی از موضوع‌های تکراری مواجه می‌شود که سبب آن است که پاره‌ای از فصل این کتاب، مستقل و به طور جداگانه نوشته شده‌اند».
میزان
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان که زیر نظر قوه قضائیه فعالیت می‌کند نیز طی امروز و تا این ساعت تنها دو خبر با عناوین «با زیارت حضرت «عبدالعظیم حسنی(ع)» ثواب کربلا را ببرید» و «زیارت «حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)» یکی از برترین اعمال عبادی است/سیدالکریم با تمام وجود از ولایت اهل بیت(ع) دفاع کرد»‌ را بر روی خروجی خود منعکس کرده که این دو خبر نیز در حوزه عترت قرار داشته و مربوط به زندگی حضرت عبدالعظیم‌الحسنی(ع) هستند.
انتهای پیام

captcha