مرگ نویسنده مسلمان در کمپ سین‌کیانگ چین
کد خبر: 3820959
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۷

مرگ نویسنده مسلمان در کمپ سین‌کیانگ چین

گروه بین‌الملل – «نور محمد توهتی»، نویسنده مسلمان اویغوری، در یکی از بازداشتگاه‌های استان سین‌کیانگ چین درگذشت.

به گزارش ایکنا به نقل از گاردین؛ مرگ نورمحمد توهتی، نویسنده معروف اویغوری، در کمپی واقع در استان سین‌کیانگ چین با محکومیت سازمان‌های حقوق بشری روبه‌رو شده است.

این نویسنده 70 ساله از سال 2018 در یکی از بازداشتگاه‌های اجباری، که دولت چین آنها را کمپ‌های کارآموزی می‌خواند، زندانی بود.
 
«زری‌گل» نوه این نویسنده، که ساکن کاناداست اعلام کرد: وی مبتلا به دیابت و بیماری قلبی بود و به امکانات درمانی دسترسی نداشت.
 
وی افزود: 11 روز پس از درگذشت پدربزرگش،  از مرگ وی باخبر شده زیرا مقامات چینی خانواده او را تهدید کرده‌اند که در صورت انتشار این خبر، به کمپ‌های اجباری برده خواهند شد.

انجمن قلم آمریکا مرگ این نویسنده را نمونه‌ای از نقض آزادی بیان از سوی دولت چین دانست و آن را محکوم کرد.
 
یادآور می‌شود دولت چین در چند سال اخیر فشار زیادی را بر اقلیت‌های مسلمان این کشور وارد کرده است تا دیدگاه‌های فرهنگی و سیاسی آنان را تغییر دهد. گزارش‌های مختلف سازمان‌های بین‌المللی نشان می‌دهد که چین هزار و ۲۰۰ اردوگاه برای مسلمانان ساخته که جمعیتی بین یک تا دو میلیون نفر در آن‌ها نگهداری می‌شوند. همچنین، چندی پیش سازمان دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد که اقلیت مسلمان اویغور در چین با محدودیت در انجام تکالیف دینی و «دین‌زدایی اجباری» روبرو هستند.
 
انتهای پیام
captcha