شهید چمران؛ مرد متعهد به وعده‌ها/ نسل جدید لبنان چقدر چمران را می‌شناسند؟
کد خبر: 3821247
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۹
نماينده جنبش «أمل» در ایران بیان کرد:

شهید چمران؛ مرد متعهد به وعده‌ها/ نسل جدید لبنان چقدر چمران را می‌شناسند؟

گروه بین‌الملل ـ نماينده جنبش «أمل» لبنان در ایران شهید چمران را یکی از بنیانگذاران این جنبش دانست و اظهار کرد: شهید چمران مرد متعهد به وعده‌ها بود، مردی متواضع و بزرگ‌منش که پدری مهربان و دلسوز برای محرومان و ایتام در لبنان به شمار می‌آمد.

به گزارش ایکنا؛ شهید مصطفی چمران (۱۳۱۰-۱۳۶۰)، در اوایل دهه ۱۳۴۰ به همراه دانشجویان ایرانی و نیز دانشجویان مسلمان سایر کشورهای اسلامی، «انجمن اسلامی دانشجویان در آمریکا و کانادا» را پایه‌گذاری کرد که به یکی از فعال‌ترین سازمان‌های اسلامی در آمریکا تبدیل شد.
 
در اواخر سال ۱۳۴۹  شهید چمران برای ادامه مبارزه سیاسی و به دعوت امام موسی صدر، رهبر شیعیان لبنان، راهی این کشور شد و در جنوب آن اقامت گزید و از همانجا با فلسطینی‌ها در ارتباط بود. وی به كمك امام موسی‏ صدر، «جنبش محرومان» و سپس شاخه نظامی آن یعنی جنبش «أمل» را براساس اصول و مبانی اسلامی پی‏‌ريزی کرد. همچنین، مدیریت مدرسه صنعتی جبل عامل را در صور به عهده گرفت و پس از ربوده شدن امام موسی صدر، یکی از اعضای اصلی رهبری جنبش محرومان شد.
 
چمران مردی وارسته و با عواطف عمیق انسانی بود که در برابر مصائب بشری به شدت منقلب می‌شد. راز و نیازهای عارفانه‌اش در دست‌نوشته‌هایی که از او به جا مانده، حاکی از عشق و علاقه خالصانه او به خدا و اوج محبت و دوستی‌اش به همنوعانش است، چنانکه دوستانش لقب «خدای عشق» را به او داده بودند. او فردی وحدت‌گرا و از گرایش به هر جریانِ منهای اسلام به شدت گریزان بود.
 
شهید مصطفی چمران شخصیتی برجسته و پایه‌گذار جنبش مقاومت اسلامی در لبنان بود که می‌خواست انقلاب اسلامی ایران را به جنوب لبنان متصل سازد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن ۱۳۵۷، پس از ۲۳ سال دوری از وطن به ایران بازگشت. نخستین اقدام او راه‌اندازی اولین دوره آموزش سپاه پاسداران بود که خود تربیت اعضا را به عهده گرفت و پس از انتصاب به سمت معاونت نخست‌وزیر، به حل و فصل مسائل مناطق بحرانی کشور پرداخت.
 
در آبان ۱۳۵۸چمران به پیشنهاد شورای انقلاب و به فرمان امام خمینی(ره) به مقام وزارت دفاع منصوب شد. او برنامه‌هایی را برای دگرگونی و اصلاح در ارتش پی‌ریزی کرد که یکی از مهم‌ترین آنها توجه به صنایع و تحقیقات دفاعی بود. وی در نخستین دور انتخابات مجلس شورای اسلامی با بیش از یک میلیون رأی به نمایندگی مردم تهران انتخاب شد و براساس حکم امام خمینی در اردیبهشت ۱۳۵۹، نماینده و مشاور رهبر انقلاب در شورای عالی دفاع ملی شد.
 
با آغاز جنگ تحمیلی، چمران به همراه شماری از رزمندگانی که در کردستان جنگیده بودند، برای ساماندهی نیروهای مردمی در برابر حملات عراق راهی اهواز شد و در نخستین شب ورود، اولین حمله چریکی را به تانک‌های دشمن، که اهواز را محاصره کرده بودند، انجام داد. یکی از اقدامات مهم وی تشکیل ستاد جنگ‌های نامنظم در اهواز بود تا در جبهه‌های غرب و جنوب اهواز خط دفاعی به وجود آورد. شهید مصطفی چمران در دهلاویه در ۳۱ خرداد ۱۳۶۰ به شهادت رسید.
 
خبرگزاری ایکنا در سی‌وهشتمین سالگرد شهادت شهید چمران به منظور آشنایی بیشتر با نقش این شخصیت برجسته علمی و نظامی در خدمت به مردم لبنان و ایران گفت‌وگویی با «صلاح فحص»، نماینده جنبش «أمل» لبنان در ایران، انجام داده است که از نظر می‌گذرد:
 
صلاح فحص در ایتدای این گفت‌وگو شهید چمران را یک شخصیت بزرگ و قهرمان مقاومت اسلامی دانست و گفت: چمران شخصیتی بود که توانست از نظر فکری، فرهنگی، هنری، تربیتی، علمی و نظامی شخصینی برجسته باشد، او در عین حالی که شاعر بود، هنرمند، نقاش و پدری مهربان و دلسوز برای محرومان و ایتام در لبنان بود، مردی که توانست در عرصه نظامی نیز قدرتمند باشد.
 
وی با اشاره به اینکه شهید چمران دانشمندی در مهم‌ترین رشته‌های علمی جهان یعنی «هوا و فضا» بود و در این زمینه دستاوردهای بزرگی را کسب کرد، افزود: مرحوم چمران با این ویژگی‌ها وارد لبنان شد و به مردی پیوست که به‌عنوان یک برادر، قدر و منزلت او را به خوبی دانست. او در لبنان به امام موسی صدر ملحق شد و امام موسی صدر او را به عنوان مدیر مؤسسه «جبل عامل» انتخاب کرد.
 
جامعیت شخصیتی شهید چمران کم‌نظیر بود / تأکید بر رفع محرومیت و ظلم‌ستیزی

نماینده جنبش أمل در ایران گفت: این مؤسسه در واقع مرکزی برای حمایت از ایتام و تربیت علمی و فرهنگی آنان بود و همین مرکز اساس جنبش «أمل» را تشکیل داد. اگر به پیشینه این مرکز نگاه کنیم، می‌بینیم که بیشتر حرکت‌های مقاومت و شهادت‌طلبانه از این مرکز شروع شده و اکثر شهیدان مقاومت لبنان، در واقع تربیت‌یافتگان و فارغ‌التحصیلان این مرکز هستند. این افراد در واقع شاگردان مکتب شهید چمران و امام موصی صدر هستند. شهید چمران امروزه در لبنان یک اسطوره، اسوه و نماد است که ما فرزندان خود را با نام او نام می‌نهیم. بسیاری از مؤسسات و مدارس در لبنان نیز به نام شهید چمران است.

صلاح فحص در ادامه شهید چمران را یکی از بنیانگذاران جنبش «أمل» در لبنان دانست و تصریح کرد: شهید چمران مرد متعهد به وعده‌ها بود. او همیشه به وعده‌های خود عمل می‌کرد و به آنها پایبند بود، مردی بسیار متواضع و در عین حال بزرگ‌منش و بزرگ، دانشمندی در مهم‌ترین رشته‌های علمی جهان و شاعر، هنرمند، نقاش و پدری مهربان و دلسوز برای محرومان و ایتام در لبنان، مردی توانمند در عرصه نظامی و آگاه از عرفان و متصل به خداوند.
 
چمران و تأسیس جنبش أمل
 
نماینده جنبش «أمل» در لبنان در مورد نقش شهید چمران در فرایند تأسیس این جنبش گفت: وی یکی از مؤسسان این جنبش بود. شهید چمران از مصر به لبنان آمد، امام خمینی(ره) هم با امام موسی صدر ارتباط بسیار نزدیکی داشتند و با هم هماهنگ بودند، امام از امام موسی صدر خواست شهید چمران را به‌عنوان مدیر مؤسسه جبل عامل انتخاب کند و از همین جا بود که این جنبش با همکاری شهید چمران و امام موسی صدر آغاز شد و شهید چمران ساماندهی مرکزی این جنبش را برعهده داشت. این جنبش یک مرکز مقاومت در برابر اشغالگری رژیم صهیونیستی بود و شهید چمران علاوه بر اینکه نقش تربیت و آموزش نظامی نیروهای مقاومت را برعهده داشت، در مقابله با اسرائیل همیشه در خط مقدم مبارزه بود. یکی از اقدامات شهید چمران پایه‌گذاری گروه‌های نامنظم مقاومت بود.

وی یادآور شد: «حرکة المحرومین: جنبش محرومان» در لبنان به‌ صورت کاملا محرمانه راه‌اندازی شد و هنگامی که آموزش نیروهای آن از سوی شهید چمران آغاز شد و خیل عظیمی از مردم به آن پیوستند و تبدیل به پایگاهی علنی شد. 

اساسنامه جنبش أمل

صلاح فحص درباره اساسنامه جنبش أمل در لبنان اظهار کرد: این اساسنامه متشکل از 9 بند است؛ نخست این‌که جنبش «أمل» ادامه خط انبیا و ائمه معصومین(علیهم السلام) و ادامه خط کربلاست. یعنی مبدأ این جنبش، خط انبیاء و اولیای الهی است و تا ظهور ولیعصر(عج) ادامه خواهد داشت. دوم این که جنبش امل حامی فلسطینیان بوده و بر مبنای دیدگاه بنیانگذاران این جنبش یعنی شهید چمران و امام موسی صدر، مسئله فلسطین یکی از مبانی اصلی این جنبش محسوب می‌شود. بنابراین این جنبش یک حرکت اسلامی، انسانی و اخلاقی است که اسرائیل را یک شرّ مطلق می‌داند که باید با چنگ و دندان با آن مقابله کرد.
 
جامعیت شخصیتی شهید چمران کم‌نظیر بود / تأکید بر رفع محرومیت و ظلم‌ستیزی
 
فحص افزود: سومین اصل جنبش «أمل» تقویت جبهه مقاومت ضد اسرائیل و بسیج جوانان و ترویج اندیشه ضد صهیونیستی است. چهارم این که شهید چمران و امام موسی صدر، مقاومت را چند بُعدی و چند جانبه‌نگر می‌دانستند؛ جنبه نظامی، جنبه فرهنگی، جنبه تربیتی و جنبه ملی. به همین دلیل امام موسی صدر با همکاری شهید چمران مدیر مؤسسه جبل عامل به ایجاد مؤسسات تربیتی برای مردم لبنان به ویژه شیعیان لبنان همت گماردند تا قادر به تحمل مسئولیت خود در آینده باشند. نقش شهید چمران در جنبه آموزشی اساسی‌ترین نقشی بود که این جنبش بر عهده داشت و او در واقع یک مهندس طراح و عالمی آگاه بود که اقدام به تأسیس مؤسسات آموزشی و علمی کرد و در واقع جنبه علمی این جنبش را تقویت کرد. علاوه بر این، شهید چمران وحدت ملی را مهم‌ترین نوع مقاومت علیه اسرائیل می‌دانست. بنابراین از دیدگاه وی، مقاومت باید چند بُعدی باشد که یکی از ابعاد آن، رفع محرومیت مردم به ویژه در جنوب لبنان بود.
 
چمران و انقلاب اسلامی ایران

نماینده جنبش امل در ایران همچنین بیان کرد: شهید چمران و امام موسی صدر نقشی اساسی در انقلاب اسلامی ایران داشتند و این دو از ارکان اصلی این انقلاب بودند و در واقع دیدگاه آنان منحصر در لبنان و فلسطین نبود، چشم‌انداز این دو نفر، ایجاد جنبش‌های ضد امپریالیسم و صدور انقلاب اسلامی در سراسر جهان بود. بنابراین ارتباط آنان با بیشتر جنبش‌های ضد امپریالیستی و ضد صهیونیستی و ظلم‌ستیز برقرار بود و در همین راستا جنبش امل همچنان ارتباط خود را با این جنبش‌ها حفظ کرده و هم‌اکنون «نبیه بری»(رهبر جنبش أمل) در پی ایجاد وحدت ملی میان گروه‌های مختلف فلسطینی است و تاکنون چندین نشست در مجلس شورای نمایندگان لبنان درباره وحدت فلسطین برگزار کرده است، زیرا وحدت ملی مردم فلسطین همانطور که شهید چمران نیز معتقد بود، اصلی‌ترین عامل برای مقابله با اسرائیل محسوب می‌شود.
 
وی تأکید کرد: بنابراین شهید چمران نگاهی وسیعتر از دایره جنبش «أمل» داشت و آن را تنها محدود به لبنان نمی‌دانست. در همین راستا، جنبش أمل شهدای زیادی را تقدیم انقلاب اسلامی ایران کرد و ده‌ها نفر از افراد این جنبش هم اکنون در زمره شهیدان انقلاب اسلامی ایران هستند. در آغاز انقلاب اسلامی، صدها نفر از افراد این جنبش به رهبری شهید چمران به ایران آمدند و با همکاری وی به آموزش شیوه‌های جنگ‌های نامنظم در ایران پرداختند. بعد از پیروزی انقلاب، صدها نفر از شاگردان چمران در لبنان که جوانانی مؤمن و جنگ‌دیده بودند، در ستاد جنگ‌های نامنظم در اهواز حضور یافتند و این جوانان هم به بسیجی‌های آموزش نظامی می‌دادند و هم خود در جبهه شرکت داشتند که چند نفر از آنها شهید شدند و در کنار مزار شهید چمران در قطعه شهدا دفن هستند.
 
نسل جدید لبنان چقدر چمران را می‌شناسند؟

صلاح فحص در پایان به میزان آشنایی نشل جدید لبنان با شخصیت چمران اشاره کرد و گفت: در لبنان مؤسسات و مدارس مختلفی با نام شهید چمران وجود دارد که دانش‌آموزان و نسل جدید در این مدارس مشغول به تحصیل هستند مانند مدرسه شهید چمران در بیروت و این نهادها خود یکی از راه‌های اصلی معرفی این شخصیت برای نسل جدید از کودکی و نوجوانی است. شهید چمران در لبنان رمز، اسطوره و یک قهرمان است. خیابانی در بیروت به نام شهید چمران است و به مناسبت سالگرد شهادت وی همواره در لبنان نشست‌ها و سخنرانی‌هایی برگزار می‌شود.
تصاویری از گرامیداشت سالروز شهادت شهید چمران در لبنان
جامعیت شخصیتی شهید چمران کم‌نظیر بود / تأکید بر رفع محرومیت و ظلم‌ستیزی
 
جامعیت شخصیتی شهید چمران کم‌نظیر بود / تأکید بر رفع محرومیت و ظلم‌ستیزی
 
جامعیت شخصیتی شهید چمران کم‌نظیر بود / تأکید بر رفع محرومیت و ظلم‌ستیزی
 
جامعیت شخصیتی شهید چمران کم‌نظیر بود / تأکید بر رفع محرومیت و ظلم‌ستیزی
گفت‌و‌گو: سیدحسین حسینی
انتهای پیام
captcha