نمایش نسخه خطی ۷۰۰ ساله در نمایشگاه گنج ملک
کد خبر: 3821977
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۳

نمایش نسخه خطی ۷۰۰ ساله در نمایشگاه گنج ملک

گروه ادب ــ نمایشگاه گنج ملک به همت سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران میزبان نسخه‌ای خطی به قدمت حدود ۷۰۰ سال شد.

نمایش نسخه خطی ۷۰۰ ساله در نمایشگاه گنج ملکبه گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، در آستانه روز قلم (چهاردهم تیرماه) به کوشش موزه کتاب و میراث مستند سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران نمایشگاه «گنجِ مَلِک» برپا شد.

در این نمایشگاه، ۲۳ تصویر از نفایس گنجینه بی‌نظیر «موزه ملی ملک» به نمایش درآمده است که از نسخ خطی، مرقعات و قطعات خوشنویسی برگزیده شده‌اند. نفاست آثار به دلیل بهره آن‌ها از هنر‌های ایرانی و اسلامی همچون خوشنویسی، مینیاتور، تذهیب و جلد‌سازی است.

از این آثار می‌توان به نسخ خطی قرآن کریم به خط محمدشفیع بن علی‌عسگر ارسنجانی و محمد بقاء اصفهانی، دیوان حافظ به خط محمدعلی مستوفی شیرازی و علینقی شیرازی، قطعات خوشنویسی از میرعماد، درویش عبدالمجید طالقانی و سیدعلی‌اکبر گلستانه اشاره کرد.

از جمله کهن‌ترین نفایس این نمایشگاه، تصویر نگاره شمع جهان خان از کتاب هشت تک چهره، متعلق به ۷۷۳ هجری قمری، صفحه افتتاح دیوان حافظ به خط درویش محمود نیشابوری با تاریخ ۸۹۸ هجری قمری، کتاب دعا، اثر شاه محمود نیشابوری به تاریخ ۹۵۸ هجری قمری و مرقعی به خط تعلیق خواجه اختیار منشی با تاریخ ۹۷۵ هجری قمری را می‌توان نام برد.

نگاره گل و پروانه از دیگر آثار این مجموعه است که لطفعلی صورتگر شیرازی آن را در ۱۲۶۰ هجری قمری، در نهایت زیبایی به تصویر کشیده‌است.

انعکاس واقعه غرورآفرین جنگ چالدران بر روی قلمدان لاکی و روغنی با تاریخ ۱۱۶۱ هجری قمری نیز از دیگر زیبایی‌های این نمایشگاه است.

«نمایشگاه گنج ملک» که در راستای همکاری مشترک میان «موزه کتاب و میراث مستند ایران» و «موزه ملی ملک» به نمایش در‌آمده‌ است تا ۲۳ تیرماه ادامه خواهد داشت.

علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید از آن، همه روزه به ورودی موزه کتاب و میراث مستند ایران، واقع در ساختمان کتابخانه ملی ایران، مراجعه کنند.

انتهای پیام

captcha