۱۹۶ کتاب خطی ۶۰۰ ساله وقف آستان قدس رضوی شد
کد خبر: 3821986
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۳
در قزوین؛

۱۹۶ کتاب خطی ۶۰۰ ساله وقف آستان قدس رضوی شد

گروه فرهنگی ــ خیر قزوینی در اقدامی قابل تحسین تعداد ۱۹۶ کتاب خطی ارزشمند فقهی و ۳۰ جلد کتاب چاپی خود را وقف آستان قدس رضوی کرد.

196 کتاب خطی 600 ساله در قزوین، وقف آستان قدس رضوی شد

به گزارش ایکنا از قزوین، سیدعلی ضوابط‌اصول، ملقب به فهول قزوینی از شهروندان قزوینی 196 کتاب خطی خود را وقف آستان قدس رضوی کرد.

این کتاب‌ها متعلق به چهار نسل گذشته وی یعنی پدر پدربزرگش «سیدعلی‌اکبر موسوی قزوینی» است که نزدیک به 600 سال قدمت دارند و طبق وصیت‌نامه‌ پدران این خیر قزوینی که از نویسندگان شایسته بودند و زحمت جمع‌آوری کتب علمی و معنوی را به عهده‌ داشتند این کتب خطی وقف دانشمندان و طلاب دینی شده است.

این کتاب‌ها با موضوعات تفسیر قرآن، فقه، دعا و مناجات شامل برخی دست‌نوشته‌های علمی، معنوی، تفسیر جلالی، ادبیات عرب، صرف و میر، فلسفه زیارت عاشورا، جوامع‌الکریم و کتب تاریخی است. این شهروند قزوینی این کتاب‌های ارزشمند که برخی نسخه‌های کتب تک‌چاپ بوده و ارزش‌ میلیاردی دارد را وقف آستان قدس رضوی کرده است.

کتب موقوفی علاوه بر علوم مکتوب خود سیدرضی به تعداد 3 جلد با نام‌های اوصول فقه، انوارالهدایه و الوظایف و مرتبط به مسائل فقهی و اعتقادی، شامل دست‌نوشته‌هایی از ملامحمد برقانی، سیدباقر موسوی و اوصول ضوابط سید علی‌اکبر موسوی است.

به گفته مسئول امور وقف دفتر آستان قدس رضوی، کارشناسان آستان قدس بعد از فهرست برداری، مرتب‌سازی و اسکن، کتب موقوفی را در اختیار طلاب و پژوهشگران علوم دینی قرار می‌دهند، همچنین نسخه‌ی اصلی این آثار ارزشمند در موزه‌ی آستان قدس رضوی و در محیطی با دما و نور مناسب قرار می‌گیرند.

به گزارش ایکنا، قزوین یکی از استان‌هایی پیشتاز در حوزه وقف است که قدیمی‌ترین وقف ثبت شده در کشور را به خود اختصاص داده است.
انتهای پیام

captcha