معامله قرن طبق معیارهای عقلی و منطقی مردود است
کد خبر: 3822722
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۸
سیداحمد هاشمی:

معامله قرن طبق معیارهای عقلی و منطقی مردود است

گروه اندیشه ــ نماینده ماموستا پیرانی و دبیر کل جماعت دعوت و اصلاح، ضمن محکوم کردن معامله قرن، این رویداد را ذلت برشمرد و اظهار کرد: معامله قرن با تمام معیارها و موازین عقلی و منطقی مردود است، اما ترامپ می‌خواهد به هر شکل ممکن این کار را انجام دهد تا در انتخابات بعدی نزد لابی‌های صهیونیستی برگ برنده‌ای داشته باشد.

معامله قرن طبق میعارهای عقلی و منطقی مردود استبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ کنفرانس بین‌المللی «ظرفیت‌های راهبردی آموزه‌های اسلام در تحقق همزیستی مسالمت‌آمیز» امروز، 5 تیرماه، با حضور جمعی از اندیشمندان جهان اسلام و علاقه‌مندان در دانشگاه تهران برگزار شد.
 
سیداحمد هاشمی، نماینده ماموستا پیرانی و دبیر کل جماعت دعوت و اصلاح، در این کنفرانس بیان کرد: در عصر حاضر ما مسلمانان هم نیاز به همزیستی داریم و این وضعیت خاورمیانه به صورتی است که نیازمند انسجام هستیم که در آموزه‌های قرآنی به صورت واضح درباره آن تأکید شده است. 
 
وی در ادامه افزود: یکی از آیات بسیار معروف قرآن، که منشور همزیستی مسالمت‌آمیز به شمار می‌رود، آیه «لا إِکْراهَ فِی الدِّینِ» است که می‌فرماید در دین اکراهی نیست. خداوند اکراه را نفی کرده است. یعنی نمی‌توانیم کسی را برای مسلمان شدن اجبار کنیم. بنده وقتی قبول کنم که نمی‌توانم کسی را برای گرویدن به عقیده‌ام مجبور کنم، زمینه همزیستی مسالمت‌آمیز با طرف مقابل نیز ایجاد می‌شود. به همین خاطر در دین اکراهی وجود ندارد. اگر اکراهی باشد و بر اساس آن کسی مسلمان شود یا کسی بااکراه از دین خارج شود، هر دوی این ورود به ایمان و خروج از آن بی‌اعتبار است، چه اینکه نص قرآن همین را می‌گوید: «مَنْ كَفَرَ بِاللَّهِ مِنْ بَعْدِ إِيمَانِهِ إِلَّا مَنْ أُكْرِهَ وَقَلْبُهُ مُطْمَئِنٌّ بِالْإِيمَانِ».
 
هاشمی تصریح کرد: باید توجه کنیم که چرا خدا توبه انسانی را که در حال احتضار است قبول نمی‌کند؟ و می‌فرماید: «وَ لَيْسَتِ التَّوْبَةُ لِلَّذِينَ يَعْمَلُونَ السَّيِّئاتِ حَتَّى إِذا حَضَرَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ»، چون در آن لحظه انسان، تنها مرگ و توبه را در پیش دارد. چرا خداوند توبه فرعون را قبول ندارد؟ چون او تنها گزینه توبه و مرگ را دارد و تحت فشار است و توبه‌اش نیز قبول نمی‌شود. لذا ایمان تحت فشار و کفر تحت فشار اعتبار ندارد و این آموزه‌ای است که ما به شدت در این عصر به آن نیاز داریم.
 
وی در ادامه افزود: یکی دیگر از ظرفیت‌های راهبردی که در قرآن وجود دارد، آیه‌ای است که خدا خطاب به اهل کتاب فرمود: «قُل يا أَهلَ الكِتابِ تَعالَوا إِلىٰ كَلِمَةٍ سَواءٍ بَينَنا وَبَينَكُم أَلّا نَعبُدَ إِلَّا اللَّهَ وَلا نُشرِكَ بِهِ شَيئًا وَلا يَتَّخِذَ بَعضُنا بَعضًا أَربابًا مِن دونِ اللَّهِ فَإِن تَوَلَّوا فَقولُوا اشهَدوا بِأَنّا مُسلِمونَ». پیام آیه این است که جز الله کسی را نپرستیم و برای خدا شریک قائل نشویم و یکدیگر را خدا نپنداریم و نسبت به هم دچار خداانگاری نشویم. واژه «سواء» یعنی کلمه یکسان بین مسلمان و اهل کتاب، توحید و نفی شرک است که اهل کتاب را دعوت می‌کند تا بیایید بر اساس کلمه سواء که توحید و نفی شرک است، با هم به توافق برسیم و همزیستی مسالمت‌آمیز داشته باشیم. وقتی خدا به اهل کتاب این گونه فرمود، این مسئله بین ما مسلمانان به طریق اولی باید رعایت شود، اما متأسفانه از این کلمه سواء غافل هستیم. 
 
هاشمی بیان کرد: در اسلام دو نوع احکام داریم؛ یک مجموعه دستوراتی که از قطعیات و ضروریات شرع و دستوراتی هستند که همه ما به آن اعتقاد داریم و اینها کلمه سواء بین ماست و اگر بر اساس این کلمه سواء حرکت کنیم، چیزی نمی‌تواند ما را از یکدیگر جدا کند. اما بخش دوم، ظنیات شرع است که مسائل اجتهادی را شامل می‌شود. بر اساس این مسائل است که مذاهب چهارگانه و بیستگانه درست شده است و در طول تاریخ، مذاهب فراوانی داشته‌ایم که این چهار مذهب زنده مانده‌اند. اما اینها چیزهایی نیست که اگر کسی به آنها اعتقاد نداشته باشد، از دین خارج شود، بلکه اگر کسی به دستورات دسته اول و کلیات اعتقاد نداشته باشد، از دین خارج می‌شود که قیامت و رسالت پیامبر(ص) و نماز و این قبیل مسائل را شامل می‌شود. اما در مورد مسائل اجتهادی چنان نیست که اگر اختلافی وجود داشت، موجب خروج از دین شود. 
 
وی در ادامه تصریح کرد: مسائل مشترک زیادی داریم که می‌تواند سبب پیوندمان شود، اما متأسفانه تمام مسائل مشترک و کلمه سواء را رها کرده‌ایم و خیلی اوقات به مسائل خلاف متمسک شده‌ایم. در هر حال، این مسائل اجتهادی فرمان خدا نیست، بلکه نظر مجتهد است و قطعاً کسی نمی‌تواند ادعا کند چیزی که مجتهد گفته نظر خداست. نظر خدا چیزهایی است که در نصوص قطعی‌الصدور برای ما تشریح کرده است و این موارد ما را کنار یکدیگر جمع می‌کند و اگر بر سر اینها به توافق برسیم، مشکلات حل می‌شوند. 
 
هاشمی با اشاره نقل قولی از ماموستا پیرانی بیان کرد: استاد پیرانی می‌فرمایند که اگر در ایران شیعه و سنی بخواهند به جان هم بیفتند و میلیون‌ها نفر کشته شوند که شیعه بگوید سنی نباشد و برعکس، خداوند روز قیامت به ما احسنت نمی‌گوید. بنابراین آن چیزی که در عصر حاضر به آن نیاز داریم، همزیستی مسالمت‌آمیز است. البته در کشورهای دیگر محقق شده است، اما هنوز در کشورهای ما محقق نشده یا اگر محقق شده باشد تا تحقق کامل آن راه بسیار طولانی در پیش است.
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود به مسئله معامله قرن اشاره کرد و گفت: در واقع معامله قرن را باید ذلت قرن نامگذاری کنیم. همچنین باید گفت که اگر با صهیونیست‌ها مشکلی داریم، دلیلش این است که آنها ثابت کرده‌اند هرگز به دنبال همزیستی مسالمت‌آمیز نیستند و در این‌ صورت راهی برای همزیستی وجود ندارد. معامله قرن نیز با تمام معیارها و موازین عقلی و منطقی مردود است، اما ترامپ می‌خواهد به هر شکل ممکن این کار را به پیش ببرد تا در انتخابات بعدی، نزد لابی‌های صهیونیستی برگ برنده‌ای داشته باشد. حقیقت این است که معامله قرن یک ذلت است.
انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محمد نور
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۴/۰۶ - ۰۰:۰۵
0
0
با سلام واحترام.سخنران دکتر سیداحمدهاشمی مسلط به دو زبان عربی و انگلیسی دکترا تفسیر وعلوم قرآنی را از دانشگاه مالزی گرفته اند وفوق لیسانس را از سودان.جهت اطلاع از استان فارس شهر خور لار هستن فعلا ساکن تهران مسوول معاونت تربیتی جماعت دعوت واصلاح کشور.موفق باشید.
captcha