50درصد جمعیت بالای 30 سال کشور فشارخون بالا دارند
کد خبر: 3823322
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۹

50درصد جمعیت بالای 30 سال کشور فشارخون بالا دارند

گروه اجتماعی ــ رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: بعد از شروع طرح بسیج ملی کنترل فشار خون، بررسی‌های اولیه نشان داد که 50درصد جمعیت بالای 30 سال کشور مبتلا به بیماری پرفشاری خون هستند.

50درصد جمعیت بالای 30 سال کشور فشارخون بالا دارندبه گزارش ایکنا از قم، ابوالفضل ایرانی‌خواه، رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم، در نشست خبری امروز 9 تیرماه بیان کرد: جامعه ما در خصوص مسائل مرتبط با سلامت دچار یک دگرگونی مثبت شده است، در حل حاضر ایران در شاخص‌های بهداشتی در کنار کشورهای پیشرفته اروپایی و آمریکایی که ادعای ارتقا و پیشرفت شاخص‌های بهداشتی را دارند، قرار دارد و خوشبختانه ایران دیگر درگیر بیماری‌های عفونی که آمار مرگ و میر بالایی داشته، نیست. 
وی افزود: امروزه در ایران سال‌های امید به زندگی به صورت قابل توجهی افزایش داشته است و هر سال این روند بهتر می‌شود، اما زمانی شاخص‌های امید به زندگی و افزایش طول عمر ارزش واقعی خود را نشان می‌دهد که با افراد کهن سالی که از سلامتی کامل برخوردار هستند، مواجه باشیم.
ایرانی‌خواه ادامه داد: امروزه با بیماری‌هایی تحت عنوان بیماری‌های نوپدید مواجه هستیم، محور این بیماری‌ها، بیماری‌های قلبی عروقی، بیماری‌های مغزی و سرطان‌ها هستند، عمده این بیماری‌ها با اقدامات پیشگیرانه و بازنگری در شیوه زندگی قابل پیشگیری هستند.
وی بیان کرد: یکی از عوامل مهم در ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، بیماری‌های مغزی، نارسایی کلیه و سرطان‌ها بیماری پرفشاری خون است، قبل از شروع طرح بسیج ملی کنترل فشارخون، پیش‌بینی می‌شد که 30درصد جامعه بالای 30 سال از بیماری پرفشاری خون رنج می‌برند اما خودشان اطلاعی ندارند، بعد از شروع طرح بررسی‌های اولیه 30رصد را به 50درصد نزدیک کرده است، یعنی 50درصد از جمعیت بالای 30 سال کشور مبتلا به بیماری پرفشاری خون هستند و خودشان اطلاعی ندارند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم یادآور شد: بیماری پرفشاری خون با یک سری اقدامات اولیه و کم هزینه قابل پیشگیری است اما اگر از این بیماری پیشگیری نشود یا اقدام به موقع صورت نگیرد، حداکثر بعد از یک دهه، فرد مبتلا دچار سکته‌های قلبی و مغزی و دیگر بیماری‌ها می‌شود.
در ادامه حسن ایزانلو رئیس مرکز بهداشت و معاون بهداشتی  دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: در هفته پایانی طرح بسیج ملی کنترل فشار خون قرار داریم، با اتمام این مرحله شاهد شروع مرحله سوم این طرح خواهیم بود که مرحله سوم، ارجاعات به سطح دوم سلامت یعنی همان درمان است.
وی افزود: گروه هدف در طرح بسییج ملی کنترل فشار خون افراد بالای 30 سال، مادران باردار و بیماران کلیوی بودند، جمعیت افراد بالای 30 سال در استان قم 606هزار نفراست که قرار شد در این طرح50درصد جمعیت یعنی 303هزار نفر به عنوان جمعیت  هدف، مورد سنجش قرار بگیرند، برآورد می‌شود که 80هزار نفر مبتلا به پرفشاری خون در این طرح شناسایی و در صورت لزوم به سطح بالاتر ارجاع داده شوند.
ایزانلو تصریح کرد: هدف کلی از این بسیج این بود که نسبت شناسایی و شروع درمان در بیماران مبتلا افزایش نسبی داشته باشد و آگاهی جامعه نسبت به عوامل خطر، پیامدها و اهمیت تشخیص زودهنگام افزایش داده شود، این کار انجام شد و در کل کشور به این اهداف رسیده‌ایم.  
یادآور می شود تا زمان برگزاری نشست خبری و طبق آمار منتشر شده از سوی دکتر ایزانلو 15 میلیون و 858 هزار نفر در کل کشور در سامانه یکپارچه بهداشت (سیب) فشار خون آنان توسط کاربران بهداشت ثبت شده است که این تعداد در استان قم به  94 هزار و 130 نفر می‌رسد.
انتهای پیام
captcha