جشنواره موسیقی دفاع، مقاومت و حماسه به کار خود پایان داد
کد خبر: 3824567
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۸
با معرفی نفرات برتر؛

جشنواره موسیقی دفاع، مقاومت و حماسه به کار خود پایان داد

گروه فرهنگی - دومین جشنواره موسیقی دفاع، حماسه و مقاومت با معرفی و تجلیل از برگزیدگان در تالار پتروشیمی تبریز به کار خود پایان داد.

جشنواره موسیقی دفاع، مقاومت و حماسه به کار خود پایان دادبه گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، دومین جشنواره موسیقی دفاع، حماسه و مقاومت عصر روز پنج‌شنبه 13 تیرماه با معرفی و تجلیل از برگزیدگان در تالار پتروشیمی تبریز به کار خود پایان داد.

اللهیار فومنی، مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در این مراسم، گفت: تبریز درطول تاریخ همواره مرکز و مهد مقاومت و حماسه بوده است، بنابراین در بهترین نقطه زمانی و مکانی این جشنواره برگزار شد.

وی با بیان اینکه موسیقی زبانی فراتر از گفتار است، خاطرنشان کرد: اینکه چرا بعد از گذشت چهار دهه از پیروزی انقلاب؛ شاهد برگزاری جشنواره‌های مختلف در حوزه موسیقی حماسه و مقاومت هستیم، به این دلیل است که موسیقی حماسه و مقاومت در وحدت و هم‌دلی ملت ایران نقشی بی‌بدیل داشته است.

فومنی با اشاره به این‌که موسیقی مقاومت همواره دین خود را نسبت به انقلاب اسلامی ادا کرده است، تصریح کرد: موسیقی مقاومت می‌تواند تلاقی نسل پیشین و کنونی فعال در این عرصه هنری باشد، در شرایطی که مورد هجمه فرهنگی دشمنان هستیم، موسیقی مقاومت در زمینه وحدت و همگرایی ملت ایران برای مقابله با توطئه‌های دشمن اثرگذار باشد.

مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که تولید آثار جدید در حوزه انقلاب اسلامی و بازتولید آثاری که حس نوستالژیک دارند، می‌تواند در احیای روحیه حماسه و مقاومت نزد اقشار مختلف مردم نقشی اثرگذار داشته باشد، افزود: سیاست‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز حمایت از موسیقی ارزشی است.

محمد محمدپور، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی، نیز در این مراسم، با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی، دوران دفاع مقدس و جبهه مقاومت اسلامی اظهار کرد: عزت و سرافرازی کشور مرهون مجاهدت و خون شهدا گرانقدر است.

وی با تقدیر از هیأت انتخاب، داوران، شورای سیاستگذاری و دست‌اندرکاران برگزاری جشنواره موسیقی مقاومت خاطرنشان کرد: این جشنواره با هدف تولید آثار موسیقایی در عرصه دفاع، حماسه و مقاومت برگزار شد، چنانکه آثار ارزشمندی ارائه شد که هر یک با مضامین فاخری همراه بوده‌اند.

محمدپور با اشاره به اینکه حفظ روحیه ایثارگری، فداکاری، مقاومت و حماسه می‌تواند در استمرار نشاط اجتماعی و حرکت مردم برای مشارکت در توسعه همه جانبه کشور نقش بسزایی داشته باشد، افزود: همواره در تاریخ روحیه حماسی و مقاومت منشاء آفرینش رویدادهای مهم و تحولات بزرگ سیاسی و اجتماعی و حفظ کیان این کشور در برابر مطامع بیگانگان بوده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی تصریح کرد: اگر روحیه فرهنگ ایثار و شهادت‌طلبی ملت ایران نبود، اکنون از هویت ملی و دینی ما چیزی بر جای نمانده بود، در حقیقت موسیقی توانسته در همه دوره‌هایی که شاهد ظهور و بروز حماسه‌های عظیم بودیم، نقش‌آفرینی کند، موسیقی ملی، بومی، محلی و اصیل ما همچون یک عنصر شتاب دهنده و تاثیرگذار در کنار رزمندگان و ارزش‌آفرینان عرصه جهاد و شهادت نقش ایفا کرده است.

وی با بیان اینکه موسیقی با تقویت روحیه مبارزان و مجاهدان عرصه مقابله با دشمنان همواره توانسته پیروزی را به ارمغان آورد، یادآور شد: به روایت تاریخ می‌دانیم که موسیقی عاشیقی آذربایجان در مقاطع مختلف منشأ روحیه و پیروزی ایرانیان بر متجاوزان بوده است، در دوران مشروطه، انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و مقاومت اسلامی؛ همه شاهد اثرگذاری موسیقی بوده‌ایم.

محمدپور ادامه داد: موسیقی اصیل و محلی کشور نباید در مقابل موسیقی بی‌مایه و مبتذل غرب سر خم کند، باید از موسیقی حمایت کنیم تا با تولید و آفرینش آثار فاخر به مقابله با اهداف شوم دشمنان در عرصه موسیقی بپردازیم، خوشبختانه جشنواره موسیقی مقاومت توانست به اهداف خود برسد و به دنبال تداوم این رویداد هنری هستیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی با اشاره به نقش بزرگان عرصه موسیقی در ادوار مختلف تاریخی گفت: تجربه نشان داده که هر گاه اثری با مفاهیم متعالی و ارزشی تولید شود، ماندگار خواهد بود؛ آثار تولیدی این جشنواره نیز ماندگار است و باید مورد توجه قرار گیرند.

در پیان هیات داوران دومین جشنواره موسیقی دفاع، مقاومت و حماسه پس از استماع ٢٠ اثر تولیدی راه یافته به مرحله نهایی جشنواره، به اتفاق آرا، «محمد رنجی» برای شعر اثر قیرخ باهار از آذربایجان شرقی را به عنوان شاعر برتر، «محمد ملکی اصل» برای آهنگسازی اثر تندیس آزادی از آذربایجان شرقی را به عنوان آهنگساز برترو «شاهرخ پناهی فرد» برای تنظیم اثر لشگر عاشورا از آذربایجان شرقی را به عنوان تنظیم کننده برتر معرفی کرد.

هیات داوران ضمن ارج نهادن به مقام هنری استاد اسفندیار قره باغی که خوانندگی ایشان مورد ارزیابی قرار نگرفت، جایزه خوانندگی این بخش را به عباس بیرانوند خواننده اثر خاک آسمونی از لرستان اهدا کرد.

همچنین آثار برتر بخش تولیدی به ترتیب ذیل معرفی شدند: جایزه پنجم این بخش به اثر «دایاقلی اولکه» از آذربایجان‌شرقی، جایزه چهارم این به اثر «عیدالشهاده» از قم، جایزه سوم این بخش به اثر «سپاه محمد» از خراسان جنوبی، جایزه دوم این بخش به اثر «تندیس آزادی» از آذربایجان‌شرقی و جایزه اول این بخش به اثر « قیرخ باهار» از آذربایجان شرقی تعلق گرفت.

در بخش گروه نوازی، «هدایت رستمی» خواننده گروه نغمه های افلاکی زاگرس از لرستان به عنوان خواننده برتر، «امین گجری» شاعر شیران ایران از گروه روچیار کرمانشاه به عنوان شاعر برتر، «علی پیله‌ور» آهنگساز قطعه لیلای دشت از گروه عشیران اردبیل به عنوان آهنگساز برتر، «شاهرخ پناهی‌فرد» برای تنظیم قطعه قهرمان تبریز از گروه کرُ هنرستان‌های اقبال آذر و کوثر تبریز به عنوان تنظیم کننده برتر و «سعید میرزازاده» نوازنده کمانچه از گروه سماء از آذربایجان شرقی به عنوان نوازنده برتر معرفی شدند.

همچنین گروه‌های برتر بخش گروه نوازی به ترتیب ذیل معرفی شدند: جایزه پنجم این بخش، بطور مشترک به گروههای «روچیار» از کرمانشاه و « ئَوین» از خراسان رضوی، جایزه چهارم این بخش بطور مشترک به گروههای «قیه باشی مکتبی» از آذربایجان شرقی و «ژنده پیل جام» از خراسان رضوی ، جایزه سوم این بخش بطور مشترک به گروههای «آتیلا» از آذربایجان شرقی و «عشیران» از اردبیل،جایزه دوم این بخش بطور مشترک به گروههای «نغمه افلاکی زاگرس» از لرستان و « سماء» از آذربایجان‌شرقی و جایزه اول این بخش به گروه «ساوالان» از آذربایجان شرقی تعلق گرفت.

انتهای پیام

captcha