برگزاری دوره‌های شیعه‌شناسی در دانشگاه ادیان و مذاهب/ ایجاد رشته فقه مقارن
کد خبر: 3825198
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۲
حجت‌الاسلام غضبانی خبرداد:

برگزاری دوره‌های شیعه‌شناسی در دانشگاه ادیان و مذاهب/ ایجاد رشته فقه مقارن

گروه حوزه‌های علمیه ــ رئیس دانشکده مجازی دانشگاه ادیان و مذاهب از برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت شیعه‌شناسی با حضور استادان و نخبگانی از کشورهای دیگر و نیز ایجاد رشته فقه مقارن در این دانشگاه خبر داد.

برگزاری دوره‌های شیعه‌شناسی در دانشگاه ادیان و مذاهب/ ایجاد رشته فقه مقارنبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین یوسف غضبانی، رئیس دانشکده مجازی دانشگاه ادیان و مذاهب امروز 16 تیرماه در جریان بازدید از دفتر ایکنا در قم با اشاره به پیشینه تشکیل این دانشگاه از سال 73 بیان کرد: از سال 75 با جذب تعدادی طلبه، یکسری کارهای پژوهشی در حوزه ادیان و مذاهب شکل گرفت که مقدمه تشکیل دانشگاه در سال 84 با دریافت مجوز شد و در چهار رشته فعالیت می‌کرد که این تعداد رشته به 9 رشته بالغ شد و هم‌اکنون 15 رشته در دوره دکتری، 19 رشته در ارشد حضوری، ده رشته در ارشد غیرحضوری و دو رشته هم در کارشناسی داریم و در مجموع 46 رشته دانشگاهی در این دانشگاه در حال تدریس است.

غضبانی با بیان اینکه دانشکده شیعه‌شناسی با دارابودن برخی رشته‌ها مانند فرق و کلام شیعه و تاریخ تشیع، دانشکده مذاهب با رشته‌هایی چون مذاهب کلامی، مذاهب فقهی و فقه مقارن و ... همچنین دانشکده فلسفه با دارابودن رشته‌های چون فلسفه دین، دانشکده ادیان با رشته‌هایی چون ادیان ابراهیمی و غیرابراهیمی، دانشکده عرفان با رشته‌هایی مانند تصوف در جهان، عرفان امام خمینی(ره)، دانشکده زنان با رشته‌هایی مانند زن و خانواده، جنسیت، زن در ادیان و دانشکده زبان و ... (که در شرف تأسیس است) دانشکده‌های این دانشگاه را تشکیل می‌دهند. 

دعوت از نخبگان کشورهای مختلف

وی با اشاره به آموزش‌های آزاد در این دانشگاه و اعلام آمادگی برای همکاری با جهاد دانشگاهی در این زمینه اظهار کرد: همچنین دوره‌های آموزشی آزاد به صورت حضوری برای نخبگان و استادانی از کشورهای مختلف داریم و زمینه آموزش آنلاین و آف‌لاین آن هم در حال برنامه‌ریزی است.

غضبانی، دوره ایران‌شناسی برای غیرایرانی‌ها را از دیگر برنامه‌ها برشمرد و تصریح کرد: دانشکده‌ای مانند عرفان در این دانشگاه وجود دارد که بی‌نظیر است یا دانشکده زن و خانواده را داریم که در دانشگاه‌های دیگر وجود ندارد. دانشگاه موضوعات متفاوتی را مورد توجه قرار داده است و می‌طلبد تا فعالیت رسانه‌ای خوبی در این عرصه صورت بگیرد.

وی همچنین با اشاره به ایام پیش رو برای انتخاب رشته‌های دانشگاهی از سوی شرکت‌کنندگان در کنکور تصریح کرد: این دانشگاه با داشتن رشته‌های متعدد در دانشکده‌های مختلف دانشگاه آمادگی پذیرش دانشجو را دارد و دانشجویان می‌توانند کد رشته‌های این دانشگاه را انتخاب کنند.

غضبانی همچنین بر لزوم تعامل بیشتر با ایکنا در انتشار اخبار مربوط به پایان‌نامه‌های قرآنی دانشگاه تأکید کرد و گفت: این دانشگاه آمادگی دارد تا ایکنا بتواند از ظرفیت محتوای تولیدشده در این پایان‌نامه‌ها و همچنین مقالات استادان بهره‌مند شود.

تأکید برتعامل ایکنا با دانشگاه ادیان

همچنین جعفر فخرآذر، مدیر روابط عمومی و بین‌الملل و مدیر دفتر تقریب دانشگاه ادیان و مذاهب خواستار گسترده‌شدن همکاری میان این خبرگزاری و دانشگاه ادیان شد.

وی با بیان اینکه برخی نهادها و دانشگاه‌ها ممکن است مواجهه مناسبی با مقوله خبر و خبرنگار نداشته باشند، افزود: ما معتقدیم که خبرنگاران و اصحاب رسانه باید هم نقاط قوت و هم کاستی‌ها را مورد توجه قرار دهند تا جامعه پویایی لازم را پیدا کند.

فخرآذر با تأکید مجدد بر انعکاس خبرهای دانشگاه ادیان از یکسو و افزایش تعاملات علمی میان ایکنا و این دانشگاه اظهار کرد: این دانشگاه فعالیت‌های خود را در دو بخش عمومی و تقریبی در دو سایت جداگانه که به این منظور ایجاد شده بارگزاری می‌کند.

مدیر دفتر تقریب دانشگاه ادیان و مذاهب با بیان اینکه این دانشگاه فقط متعلق به خود نیست، بلکه متعلق به شیعه، نظام و اسلام است، تصریح کرد: درهای این دانشگاه برای کسانی که دوست دارند آموزه‌های علمی در حوزه ادیان و مذاهب به خصوص شیعه را کسب کنند، می‌توانند آزادانه وارد این دانشگاه شده، گفت‌وگو کنند و حقایق را ببینند که در مواردی شاهد بوده‌ایم که این اتفاق رخ داده است.

وی با بیان اینکه دانشگاه کارهای بی‌نظیری کرده است، ادامه داد: از جمله دانشگاه در زمینه مهدویت مباحث خوبی ارائه می‌کند که رویکرد تقریبی دارد. گرچه ممکن است برخی این رویکرد دانشگاه را برنتابند، اما ما خروجی‌های علمی برجسته‌ای تحویل داده‌ایم و گنجینه از مطالب علمی در قالب پایان‌نامه و کتاب تولید شده است.

فخرآذر بیان کرد: هیئت‌های مختلف از اقصی نقاط دنیا به دانشگاه می‌آیند و در جریان فعالیت‌های این دانشگاه قرار می‌گیرند؛ البته اساس کار ما این است که حقائق شیعه و نظام اسلامی به دنیا منتقل شود و اگر صحبت از دانشگاه ادیان است، این بعد مورد توجه ما هست و از این رو اصرار داریم تا تعاملات رسانه‌ای خود را توسعه دهیم.

دوره شیعه‌شناسی

وی با اشاره به برگزاری دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت شیعه‌شناسی برای استادانی از کشورهای مختلف تأکید کرد: این اساتید و نخبگان از کشورهای مختلف با هزینه خودشان به کشور می‌آیند و علاوه بر آشنایی با مذهب شیعه با فرهنگ ایرانی و شهرهای ایران هم آشنا می‌شوند و بسیاری از تفکرات اشتباهشان  در مورد ایران اصلاح می‌شود.

مدیر دفتر تقریب مذاهب دانشگاه ادیان و مذاهب با بیان اینکه این افراد با این تفکر وارد کشور می‌شوند که در ایران اینترنت وجود ندارد و کسی داشته باشد با او برخورد می‌شود، اظهار کرد: این تفکر در چنین جلساتی اصلاح می‌شود.

انتهای پیام 

captcha