گزارش ایکنا از چهل‌ودومین دوره مسابقات قرآن اوقاف آذربایجان‌شرقی
کد خبر: 3825668
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۲

گزارش ایکنا از چهل‌ودومین دوره مسابقات قرآن اوقاف آذربایجان‌شرقی

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ مسابقات استانی قرآن کریم همه‌ساله توسط اداره‌کل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌شرقی برگزار می‌شود، از نظر شرکت‌کنندگان این مسابقات محلی برای محک زدن آموزه‌های قرآنی آن‌ها طی چندین سال آموزش و فعالیت قرآنی است و آن‌ها که طی سال‌های مختلف در این رقابت‌ها شرکت می‌کنند.

گزارش ایکنا از چهل‌ودومین دوره مسابقات قرآن اوقاف آذربایجان‌شرقی

مسابقات استانی قرآن همه‌ساله توسط اداره‌کل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌شرقی برگزار می‌شود. از نظر شرکت‌کنندگان این مسابقات محلی برای محک زدن آموزه‌های قرآنی آن‌ها طی چندین سال آموزش و فعالیت قرآنی است و آن‌ها که طی سال‌های مختلف در این رقابت‌ها شرکت می‌کنند به ارائه دیدگاه‌های خود در مورد این مسابقات پرداخته‌اند.

صابر افتخار، قاری قرآن‌ در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، گفت: آخرین باری که در مسابقات قرآن اوقاف شرکت کرده بودم پنج سال قبل بود، به علت برخی دلایل وقفه پنج ساله‌ای پیش آمده بود، حالا که پس از این وقفه دوباره شرکت کردم به لحاظ کمی و کیفی پیشرفت زیادی صورت گرفته است.

وی در آخرین مسابقات برگزارشده پنج سال پیش رتبه اول در رشته قرائت را کسب کرده و به مسابقات کشوری اوقاف اعزام شده بود.

افتخار افزود: نسبت به پنج سال گذشته طراحی مسابقات بهتر شده بود و شرکت‌کنندگان از نظر تکنیک تلاوت و به لحاظ فنی در رقابت تنگاتنگ بوده و پیشرفت خوبی داشتند و از نظر تعداد نیز شرکت‌کنندگان افزایش زیادی داشتند.

این قاری قرآن با مقایسه تعداد قاریان و حافظان ملی و بین‌المللی تبریز نسبت به سال‌های گذشته گفت: اگر قبلاً 5 یا 6 قاری برتر در شهر تبریز یا استان آذربایجان‌شرقی مطرح بود الان به جرئت می‌توان گفت ۱۰۰ نفر قاری یا حافظ قرآن که چهره ممتاز و شاخصی هستند در این استان پرورش یافته و فعال هستند.

وی با اشاره به زمان برگزاری مسابقات اظهار کرد: زمان برگزاری مسابقات در صبح حضور افراد شاغل را سخت و دشوار می‌کند اگر ترتیبی اتخاذ شود که مسابقات در یک روز تعطیل یا بعد از ظهر برگزار شود خیلی خوب است.

وی با اشاره به اینکه در مسابقات قرائت قرآن امتحان مفاهیم نیز گرفته می‌شود، ادامه داد: از امسال علاوه بر مسابقات مفاهیم که به‌صورت جدا برگزار می‌شود در کنار مسابقه قرائت آزمون مفاهیم هم گرفته می‌شد که این بخش به‌صورت کامل اطلاع‌رسانی نشده بود. ضمن اینکه نمره مفاهیم در کسب نمره کامل هم تاثیرگذاراست.

افتخار‌ که تجربه حضور در مسابقات سراسری اذان را نیز دارد با اشاره به فعالیت‌های مؤسسات قرآنی در شهر گفت: مؤسسات قرآنی زیادی در شهر فعال هستند و به نظر می‌رسد هر مؤسسه برای خود فعالیت می‌کند، اگر این مؤسسات به‌صورت منسجم و هماهنگ با همدیگر فعالیت کنند خیلی بهتر است و در این صورت از پراکندگی و موازی کاری‌ها نیز جلوگیری می‌شود.

وی که از هفت سالگی تلاوت قرآن را آغاز کرده است اکنون به سبک عبدالباسط، مصطفی اسماعیل، شحات انور، علی البناو استاد رفعت تقلید کرده و اکنون به‌صورت ترکیبی از آن‌ها قرائت می‌کند.

علی انگوتی، قاری قرآن در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، با اظهار ناراحتی از اینکه در کشور ما به ورزشکاران رشته‌های مختلف ارزش بیشتری قائل می‌شوند، گفت: در کشور ما اعتبار و هزینه بسیار زیادی به ورزشکاران مختلف تعلق می‌گیرد ولی‌ برای برگزیدگان و منتخبان قرآنی کار خاصی صورت نمی‌گیرد، حداقل نصف آن هزینه را به فعالان و برگزیدگان قرآنی اختصاص دهند.

وی در رشته ترتیل شرکت کرده و در مسابقات سال گذشته رتبه چهارم را کسب کرده بود در مورد زمان برگزاری مسابقات گفت: بهتر است مسابقات بعد از ظهرها برگزار شود؛ چرا که صدای قاریان برای تلاوت و قرائت از نظر صوتی در صبح آماده نیست.

انگوتی ادامه داد: اینکه مسابقات در دو روز برگزار می‌شود خیلی خوب است و بهترین ویژگی مسابقات همین موضوع است که دیگر مسابقات خیلی طول نمی‌کشد که بعد از مسابقات دو روز هم برای اعلام نتایج منتظر باشیم.همان روز و از طریق الکترونیکی نتایج اعلام می‌شود و در روز اختتامیه نیز نفرات معرفی می‌شوند.

وی دقت داوران این مسابقات را بسیار دقیق ارزیابی کرد و گفت: سطح داوری مسابقات خیلی بالاست و داوران نمره واقعی افراد را اعمال می‌کنند و حق کسی ضایع نمی‌شود.

انگوتی که نفر اول مسابقات سراسری دانشجویان را در کارنامه قرآنی خود دارد با اشاره به نبود فینال در رشته ترتیل گفت: تنها کمبودی که در این مسابقات به چشم می‌خورد فینال مسابقات است. چون رقابت‌ها خیلی تنگاتنگ است بنابراین در همه رشته‌ها باید فینال برگزار شود تا نفراتی که اختلاف نمره خیلی جزئی دارند در فینال رقابت کنند.

این قاری قرآن افزود: در مسابقات قرآنی آذربایجان‌شرقی فینال فقط در رشته قرائت تحقیق است در حالی که باید در ترتیل و سایر زمینه‌ها نیز فینال باشد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اظهار ناراحتی از اینکه در شهرستان میانه به فعالیت‌های قرآنی اهمیت داده نمی‌شود، بیان کرد: استعدادهای قرآنی در شهرستان میانه زیاد است ولی متأسفانه به فعالیت‌های قرآنی ارزش و بها داده نمی‌شود و من نیز از کودکی در خانواده مذهبی و قرآنی رشد کرده‌ام بدون اینکه مربی خاصی داشته باشم و طی سال‌های اخیر به‌صورت حرفه‌ای فعالیت می‌کنم.

انگوتی همچنین در مسابقات کشوری اذان رتبه دوم را کسب کرده و معتقد است در مدارس و در نظام آموزش و پرورش نیز به فعالان و منتخبان قرآنی ارزش داده نمی‌شود و از ظرفیت آن‌ها در امر تعلیم و تربیت بهره‌گیری نمی‌شود در حالی که در کشور ما و در تمام سازمان‌ها باید قرآن در رأس تمام فعالیت‌ها باشد.

محمدرضا جمشیدی، از دیگر شرکت‌کنندگان حاضر در مسابقات اوقاف است که بیشتر از ۱۰ سال در این رقابت‌ها شرکت می‌کند. وی معتقد است سطح کمی و کیفی مسابقات هر سال بهتر می‌شود به طوری که می‌گوید: قبلا مراحل ثبت نام و نتایج به‌صورت دستی نوشته شده و چند روز بعد نتایج اعلام می‌شد در حالی که طی سال‌های اخیر همه موارد از طریق سایت سیستمی بوده و نتایج نیز همان روز به صورت الکترونیکی اعلام می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین لوح فشرده مسابقات نیز به شرکت‌کنندگان اهدا می‌شود، در واقع این مسابقات محلی برای محک زدن متسابقان است.

جمشیدی با اشاره به اینکه مراحل برگزاری و مقدمات مربوط به مسابقات با ارسال پیامک به شرکت‌کنندگان اعلام می‌شود، افزود: ارسال پیامک و اطلاع‌رسانی از این طریق خیلی روش خوب و مناسبی است.

وی که در رشته قرائت تحقیق در این مسابقات شرکت کرده است روند توجه به آموزش قرآن را در حفظ و قرائت قرآن کریم در شهرستان هشترود خوب و مناسب ارزیابی کرد و افزود: آموزش قران کریم از نظر حفظ و قرائت از طریق آموزش و پرورش و هییت قرآنی امام زمان(عج) در حال رشد و گسترش بوده و رضایت‌بخش است و کلاس‌های متعدد قرآنی برگزار می‌شود.

انتهای پیام

captcha