همکاری‌های علمی دانشگاه ادیان و مراکز آموزش عالی عراق توسعه می‌یابد
کد خبر: 3826021
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۶
با سفر حجت‌الاسلام نواب به عراق؛

همکاری‌های علمی دانشگاه ادیان و مراکز آموزش عالی عراق توسعه می‌یابد

گروه حوزه‌های علمیه – رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب در سفری به کشور عراق و بازدید از دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی این کشور بر توسعه همکاری‌های علمی، آموزشی و تحقیقاتی این دانشگاه با مراکز آموزش عالی عراق تأکید کرد.

همکاری‌های علمی دانشگاه ادیان و مراکز آموزش عالی عراق توسعه می‌یابد

به گزارش ایکنا؛ به نقل از دانشگاه ادیان، رئیس دانشگاه دانشگاه ادیان و مذاهب، در سفر علمی به عراق از مراکز علمی و دانشگاهی این کشور بازدید و با مسئولان آن دیدار و گفت‌وگو کرد.

وی در سفر علمی به کشور عراق از نهم تا دوازدهم تیرماه 1398 ضمن زیارت عتبات مقدسه ائمه(ع) از مراکز علمی و دانشگاهی شهرهای نجف، کربلا و بغداد بازدید و با مسئولان آن دیدار و گفت‌وگو کرد.

رئیس دانشگاه روز یکشنبه با حضور در دارالعلم آیت‌الله العظمی خویی با حجت‌الاسلام و المسلمین سید احمد خویی، نوه گران‌قدر مرحوم آیت‌الله العظمی خویی و مدیر دارالعلم، دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار درباره شرایط کلی عراق و فعالیت‌های دو مرکز علمی تبادل‌نظر و گفت‌وگو شد.

وی همچنین در نشستی صمیمی با طلاب ایرانی شاغل به تحصیل در دارالعلم شرکت کرد. طلاب شاغل به تحصیل گزارشی از شرایط اقامت، شرایط تحصیل و موقعیت علمی شهر نجف سخن گفتند و رئیس دانشگاه نیز ضمن پیگیری و پرسش در خصوص شرایط تحصیل طلاب ایرانی در نجف آمادگی خود را برای همه‌ گونه همکاری برای رشد و اعتلای علمی طلاب اعلام کردند.

معهد العلمین دیگر مرکز علمی بود که رئیس دانشگاه در شهر نجف از آن دیدار به عمل آورد. وی در بازدید از این دانشگاه، با حجت‌الاسلام والمسلمین بحرالعلوم رئیس این دانشگاه به عنوان تنها دانشگاه خصوصی عراق که در سطح کارشناسی ارشد دانشجو می‌پذیرد، دیدار کرد. حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب در این دیدار ضمن تجلیل از مقام شامخ مرحوم آیت‌الله بحرالعلوم از زحمات و مبارزات و فعالیت‌های علمی ایشان تجلیل کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین بحرالعلوم نیز درباره اساتید، نحوه تدریس، شرایط تحصیل، و رشته‌های ارائه شده در این دانشگاه سخن گفت. رئیس دانشگاه در ادامه از بخش‌های مختلف دانشگاه بازدید کرد.

آیت‌الله بحرالعلوم از جمله 15 عالم بارز عراق بود که به عضویت شورای حکم برای نظارت بر احکام و قوانین پس از سقوط صدام درآمد.

رئیس دانشگاه در ادامه سفر خود، از دانشگاه شیخ طوسی نیز بازدید به عمل آورد و با قائم‌مقام این دانشگاه دیدار و گفت‌وگو کرد. قائم‌مقام دانشگاه شیخ طوسی در این دیدار ضمن معرفی دانشگاه متبوعش از فعالیت‌های دانشگاه ادیان و مذاهب در زمینه تقریب مذاهب و گفت‌وگو بین ادیان تشکر کرد. از آن‌جا که دو دانشگاه پیش‌تر با امضای تفاهم‌نامه، همکاری‌های خود را آغاز کرده بودند، در این دیدار درباره گسترش همکاری‌ها و اجرای مفاد تفاهم‌نامه هم‌چون تبادل استاد و دانشجو و برگزاری‌ دوره‌های کوتاه‌مدت مشترک بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

رئیس دانشگاه در ادامه سفر خود پس از زیارت بارگاه ملکوتی امیرالمؤمنین(ع) رهسپار کربلای معلی شد. وی در این شهر از مرکز بحوث والدراسات کربلا بازدید و با قریشی رئیس این مرکز دیدار کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب در ادامه با حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ مهدی کربلایی، تولیت عتبه مقدسه امام حسین(ع) دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار درباره گسترش اخلاق در جامعه و توسعه مفاهیم و ارزش‌های اخلاقی گفت‌وگو صورت گرفت. هم‌چنین حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ مهدی کربلایی به ارائه گزارشی از فعالیت‌های عتبه مقدسه امام حسین(ع) پرداخت.

وی سپس رهسپار دانشگاه وارث الانبیاء این شهر شد. رئیس دانشگاه در گفت‌وگو با مسئولان این مرکز علمی از تحقیقات علمی صورت گرفته در این مرکز در خصوص اربعین، اماکن مقدسه و تلاش‌های صورت گرفته در مسیر اهل‌بیت(ع) و ائمه معصومین(ع) و تاریخ میراث شیعی تقدیر و تجلیل کرد.

رئیس دانشگاه در ادامه سفر خود به کشور عراق، رهسپار شهر بغداد شد و در نخستین برنامه خود در این شهر، از اتحادیه روزنامه‌نگاران عراق بازدید به عمل آورد. وی در دیدار با رئیس و اعضای این اتحادیه با اشاره به آیه شریفه «إِنَّا أَوْ إِيَّاكُمْ لَعَلَى هُدًى أَوْ فِي ضَلَالٍ مُبِينٍ»، به رویکرد دانشگاه ادیان و مذاهب اشاره کرد و گفت: دانشگاه ادیان و مذاهب رویکرد گفت‌وگوی بین ادیان را سرلوحه کار خود قرار داده است. رئیس اتحادیه روزنامه‌نگاران نیز ضمن استقبال از سخنان رئیس دانشگاه آمادگی خود را برای حضور در ایران و بازدید از دانشگاه ادیان و مذاهب و آشنایی با فعالیت‌ها و اهداف و رویکردهای آن اعلام کرد. رئیس دانشگاه در ادامه از بخش‌های مختلف اتحادیه روزنامه‌نگاران عراق بازدید کرد.

وی هم‌چنین از جمعیه الخیره الاصول الدین بازدید و با دکتر کاظم عسکری گفت‌وگو کرد. وی که فرزند مرحوم علامه عسکری است و تولیت این جمعیت را که به دست پدر گران‌قدرشان تأسیس شده بر عهده دارد، در سخنان کوتاهی گزارشی از تاریخچه این جمعیت و فعالیت‌های کنونی آن ارائه کرد. گفتنی است مرحوم علامه عسکری مراکز علمی و خیریه بسیاری در عراق تأسیس کرده بود که بخشی از آن‌ها در دوران رژیم صدام مصادره شده بود و بعد از سقوط عراق مجدداً فعالیت خود را آغاز کرد.

دیدار با حجت‌الاسلام والمسلمین سید عمار حکیم، رئیس حزب حکمت وطنی دیگر برنامه رئیس دانشگاه در بغداد بود. وی در این دیدار درباره شرایط سیاسی، اجتماعی و فرهنگی عراق به گفت‌وگو پرداخت. حجت‌الاسلام والمسلمین سید عمار حکیم نیز بر آغاز همکاری های مشترک تأکید کرد.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب در ادامه سفر خود از دانشگاه امام کاظم (ع) بغداد نیز بازدید به عمل آورد. معاون علمی دانشگاه امام کاظم (ع) در این دیدار به ارائه گزارشی از فعالیت‌های دانشگاه متبوع خود پرداخت.

نواب، ضمن ابراز خرسندی از حضور در این دانشگاه، آمادگی دانشگاه ادیان و مذاهب را برای شروع همکاری‌های علمی دو دانشگاه اعلام کرد. در ادامه دو طرف در خصوص تبادل استاد و دانشجو، برگزاری رشته‌های مشترک دانشگاهی و گسترش همکاری‌های علمی به بحث و تبادل و نظر پرداختند. هم‌چنین مقرر شد به زودی تفاهم‌نامه همکاری دو دانشگاه به امضای رؤسای دانشگاه‌ها برسد. رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب هم‌چنین از بخش‌های مختلف این دانشگاه بازدید کرد.

بازدید از دانشگاه امام جعفر صادق(ع) و دیدار با آیت‌الله شامی رئیس هیئت امنای این دانشگاه و نیز رئیس این دانشگاه، دیگر برنامه رئیس دانشگاه در شهر بغداد بود. آیت‌الله شامی در این دیدار در خصوص فعالیت‌های دانشگاه امام جعفر صادق(ع) سخن گفت و در ادامه تفاهم‌نامه همکاری بین دو دانشگاه به امضا رسید.

رئیس دانشگاه هم‌چنین از دانشگاه اصول‌الدین نیز بازدید و با رئیس و استادان این مرکز علمی گفت‌وگو کرد.

در پایان این سفر، عبدالجبار رفاعی با حضور در محل استقرار رئیس دانشگاه، با وی دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار درباره مناسبات فرهنگی بین مسلمانان و مسیحیان در عراق، روابط دانشگاه ادیان و مذاهب با دانشگاه‌ها و مراکز علمی عراق بحث و تبادل نظر صورت گرفت. رئیس دانشگاه در این دیدار به تفصیل درباره فرهنگ عمومی عراق سخن گفت و با اشاره به شخصیت‌های برجسته تربیت شده در حوزه علمیه نجف، از شخصیت عبدالجبار رفاعی به عنوان یکی از بزرگان فرهنگ و روشنفکران عراق و جهان عرب تجلیل به عمل آورد.

عبدالجبار رفاعی نیز ضمن تجلیل از شخصیت حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب و فعالیت‌های وی در زمینه تقریب و گفت‌وگوی بین ادیان و مذاهب، از وی به عنوان شخصیتی یاد کرد که به اعتلا و باروری اندیشه در ایران کمک کرده است.

انتهای پیام

captcha