عوامل رشد قرآنی فرزندان از دیدگاه صدرالحفاظ حرم رضوی
کد خبر: 3826244
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۲

عوامل رشد قرآنی فرزندان از دیدگاه صدرالحفاظ حرم رضوی

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ سیدمرتضی سادات‌فاطمی با اشاره به اینکه دو عامل مهم در جذب و رشد قرآنی فرزندان نقش اساسی دارد، اظهار کرد: یکی از این عوامل خانواده و دیگری مدرس و قرآن‌آموز است. میان این دو عامل، اولویت اول خانواده است، اگر خانواده مذهبی و در مسیر قرآن باشد فرزند هم در این مسیر به ادامه راه خواهد پرداخت.

عوامل رشد قرآنی فرزندان از نظر صدرالحفاظ حرم رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، سیدمرتضی سادات‌فاطمی، قاری بین‌المللی قرآن و پیشکسوت قرآنی کشور، عصر روز گذشته، 19 تیرماه در جلسه هم‌اندیشی با اساتید و مدرسان قرآن شهرستان کاشمر بیان کرد: بعد از خانواده، دیگر عامل رشد قرآنی فرزند، هدف و نیت استاد قرآن و قرآن‌آموز است، اگر هدف آموزش قرآن خدایی باشد کار نتیجه می‌دهد، در غیر این صورت آموزش قرآن تأثیر و ارزش چندانی نخواهد داشت.

اهمیت نیت و هدف در کار قرآنی
وی افزود: اگر کسی کار قرآنی را برای خود قرآن و نه برای عنوان و حقوق و مزایا و چنین خواسته‌هایی انجام دهد، نتیجه‌بخش خواهد بود و در این مسیر نیت انسان بسیار مهم است، خود من در زمان طاغوت تلاوت قرآن داشتم و موقعیتی وجود داشت که می‌توانستم در مسابقات قرآن شرکت کنم و رتبه اول کشور بشوم. آن زمان قاری اول را مسابقات مالزی می‌فرستادند اما من می‌گفتم مسابقات ‌قرآن این حکومت حرام است چرا که حکومت شاه ضد اسلام و قرآن بود.

سادات‌فاطمی بیان کرد: یک نمونه ضد قرآنی فعالیت‌های حکومت پهلوی که من به چشم خود دیدم، این بود که قبل از انقلاب وقتی در مغازه‌ها نوارهای مذهبی و انقلابی مشهور بود، جوانی آمد و گفت: «ببین چگونه کف پای مرا ساواک سوزانده است»، از او پرسیدم: «چرا این کار را با تو کردند؟» آن جوان گفت: «ساواک مرا به خاطر حفظ سوره انفال به این روز انداخته است». رژیم ضددین پهلوی اینگونه بود و اگر ادامه پیدا می‌کرد دیگر امروز خبری از قرآن نبود.

این قاری بین‌المللی قرآن با تأکید بر اهمیت جلسات قرآن اضافه کرد: قبل از انقلاب من جلسات قرآن داشتم یکی در حسینیه خیاط‌ها که ابتدا جلسات آن با حضور پیرمردها و در یک فضای نامناسب برگزار می‌شد و بعد که ما به جلسه رفتیم وضعیت تغییر کرد، به برکت همین قرآن با رهبر انقلاب آشنا شدیم و جلسات قرآن مسجد کرامت را برگزار کردیم و هم اکنون این جلسه به عنوان جلسه مرکزی جامعه قاریان مشهد ادامه دارد.

سادات‌فاطمی افزود: جلسات مسجد کرامت صبح جمعه ابتدا از سوی مرحوم مختاری اداره می‌شد و بعد هم مسئولیت این جلسه به عهده من گذاشته شد، رهبر انقلاب هم در کنار این جلسه ضمن ترویج و تشویق جوانان به قرآن مسائل سیاسی را در قالب تفسیر برای حاضران ادامه می‌دادند و اینگونه مباحث روز را برای بچه‌ها باز می‌کردند.

وقتی بودجه به قرآن می‌رسد، آب می‌شود
سادات‌فاطمی در ادامه به مسائل و مشکلات موجود در جامعه قرآنی کشور اشاره کرد و گفت: متأسفانه از جمله مسائلی که در این حوزه وجود دارد کار غیرکارشناسانه در مسابقات و داوری آن است، مسئله دیگر هم بحث بودجه‌های قرآنی است که وقتی همه کارها انجام می‌شود و کار به قرآن می‌رسد، بودجه‌ها آب می‌شود و این مسئله‌ای است که محدود به دولت و جریان خاصی نیست و همواره وجود داشته است.

این قاری بین‌المللی قرآن بیان کرد: کار و مسئولیت قرآنی در اکثر موارد دست نااهلان و ناآگاهان است، هر مسئولی که می‌آید مسابقات قرآن را آنگونه که می‌خواهد برگزار می‌کند و در این مسیر داوری و کارشناسی مسابقات نیز به خوبی انجام نمی‌شود، البته این فضای غیرکارشناسی در رسانه‌های قرآنی مانند شبکه قرآن و معارف سیما و رادیو قرآن نیز ادامه دارد و اظهار نظرهای غیرکارشناسانه پخش می‌شود.

وی با بیان اهمیت داوری در مسابقات قرآن سایر کشورهای اسلامی اظهار کرد: داوری در مسابقات کشور الجزایر با ارائه رزومه مدارک و فعالیت‌های قرآنی توسط اساتید قرآن انجام می‌شود و خود من فقط با ارسال همین رزومه قرآنی توانستم در آن مسابقات داوری کنم، اما متأسفانه در تمام سطوح مسابقات قرآن ما کار غیرکارشناسی به انجام می‌رسد.

صدرالحفاظ آستان قدس رضوی تأکید بر اهمیت کار تخصصی در حوزه آموزش قرآن ادامه داد: من در مسابقات و محافل قرآنی و حتی در خدمت رهبر انقلاب که تلاوت می‌کنم، سعی دارم تا کار تخصصی خود را در حد توان و علمی که دارم انجام دهم و تلاوت را در هر جا که باشد در حد دانسته‌های خود اجرا می‌کنم.

قاریان شهرستان‌ها پیگیر محافل قرآنی خودجوش باشند
سادات‌فاطمی با اشاره به اهمیت برگزاری محافل قرآنی و دانش‌افزایی مدرسان قرآن گفت: شما مدرسان قرآن نباید منتظر بمانید تا نهادها محافل قرآنی مناسبی برگزار کنند، یا اینکه برای افزایش سطح دانسته‌ها از اساتید قرآن به شهر شما دعوت شود، بلکه باید با کمک خیرین متدین برگزاری محافل و کلاس‌های تخصصی را خودتان دنبال کنید.

وی با اشاره به تأثیر قرآن و پیگیری فعالیت‌های قرآنی در شهرستان کاشمر ادامه داد: در اوایل انقلاب، وقتی برای برگزاری مسابقات قرآن  خراسان به شهرستان کاشمر آمدیم، شاید اول به دلیل کم بودن امکانات در شهرستان‌ها با برگزاری این مسابقات در شهرستان مخالف بودیم اما وقتی با حضور قاریان استانی محفل انس با قرآن در شهرستان برگزار شد که این جلسه بسیار پرشور بود. خود من هم تاثیر این محفل قرآنی در شهرستان کاشمر را باور نمی‌کردم.

این قاری بین‌المللی قرآن افزود: 6 ماه بعد از این مسابقات، مرحوم جواد پورحسن که بعدها یکی از اساتید بزرگ کاشمر شد، به جلسه دارالحفاظ حرم حضرت رضا(ع) آمد و قرآن قابل توجهی خواند، من از او پرسیدم اهل کدام شهر هستی؟ گفت اهل کاشمرم و از وقتی شما به کاشمر آمدید آن محفل قرآنی را برگزار کردید و کار قرائت قرآن را به صورت جدی آغاز کردم.

انتهای پیام

captcha