گِلِه‌های یک کارآفرین از موانع تولید/ سود تسهیلات؛ آفت اشتغال
کد خبر: 3829014
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۶

گِلِه‌های یک کارآفرین از موانع تولید/ سود تسهیلات؛ آفت اشتغال

گروه اجتماعی ــ جوان کارآفرین روستایی با بیان اینکه سود تسهیلات بالاست و افراد توانایی باز پرداخت آن‌ها را ندارند، گفت: زمانی که یک کارآفرین متضرر می‌شود چگونه می‌تواند بازپرداخت این تسهیلات را سر موقع انجام دهد، انتظارم از مسئولان این است که تسهیلات اعطایی با درصد پایین یا بدون درصد برای بنگاه‌های اقتصادی و کارگاه‌های کوچک زودبازده اختصاص داده شود.

شکست‌های پی‌درپی با تجربه‌ام کرد

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، علیرضا ذاکری، جوان کارآفرین روستایی یکی از همان افرادی است که شکست‌های متعدد در راه‌اندازی گلخانه و کاشت محصول نتوانست عشق و علاقه او را به کار تولیدی کم‌رنگ کرده و او را منصرف سازد. او دست از تلاش و کوشش برنداشت و با عزم و اراده مثال‌زدنی و با روحیه مقاوم و استوار خود همچنان به کار خود ادامه داد تا اینکه شهد شیرین موفقیت را چشید و الگویی برای سایر جوانان است تا در کار و حرفه خود ثابت قدم باشند.

علیرضا ذاکری، ساکن روستای قراجه محمد از توابع شهرستان مرند دانش‌آموخته رشته برق و الکترونیک بوده و درسال 95 طرح تأسیس و ایجاد گلخانه را با اعتبار آورده اولیه شخصی 20 میلیون تومان و با تسهیلات اولیه بانکی 50 ملیون تومان به‌صورت تجربی ایجاد کرده است.

وی کشاورز‌زاده‌ای است که با توجه به ساکن بودن در روستا و گذراندن دوره آموزشی راه‌اندازی گلخانه را به‌صورت تجربی و با هدف رفع بیکاری بعد از فارغ‌التحصیلی شروع کرده است.

بذر بومی نداریم

وی در مورد بذرهای کشت شده در گلخانه خود گفت: بذرهای کاشته شده محصول کشور تانزانیا بوده وچون این بذرهم بازار پسند بوده وهم دارای طعم خاص و خوشی است بیشتر از این بذر استفاده می‌شود. ولی خوب است تلاش کنیم یک بذر بومی تولید کنیم؛ چرا که جوانان ما در این زمیه استعداد دارند به شرط که مسئولان ذیربط پشتیبانی کنند.

ذاکری در ادامه در مورد زمان و نحوه کاشت بذر افزود: دوره هر کاشت تقریباً شش ماه طول می‌کشد من در اول کار در یک سال 6 نوبت کاشت انجام دادم.

وی با اشاره به ضرر و زیان ناشی از گاز منواکسید کربن در ابتدای کار گفت: در اول کار به علت کهنه بودن دستگاه‌ها و نشتی گاز منواکسیدکربن از بخاری‌ها 5 میلیون تومان ضرر و زیان کردم ولی هیچ وقت روحیه‌ام سست نشد. برای این که در مراحل بعدی دچار ضرر و زیان ناشی از نشست گاز نباشم در بهمن ماه 96 گازکشی با هزینه شخصی انجام دادم. در اول کار کشت عقب افتاد و قیمت‌ها نزول کرد تقریباً 10 میلیون تومان ضرر کردم. چون فصل اصلی و طلایی محصولات گلخانه بهمن، اسفند، فروردین و اردیبهشت‌ است و از آن طرف مهر، آبان و آذر، برای کشت خوب است و دی‌ماه به علت سرمای زیاد بازدهی محصولات گلخانه پایین است.

کارآفرین روستای قراجه محمد ادامه داد: در اردیبهشت سال 96 جهت کاشت بذر جدید مبلغ 50 ملیون تومان از بسیج سازندگی سپاه مرند وام گرفتم این بار خوب جواب داد و بهره‌برداری اولیه خوب و عالی بود.

افزایش یا کاهش ناگهانی دما خسارت زیادی به کشاورزان وارد می‌کند و گلخانه این جوان فعال اقتصاد مقاومتی نیز از این آسیب‌ها در امان نیست، درست در زمانی که همه چیز خوب و عالی بود باز هم ورق برگشت. چنانچه خودش می‌گوید: بهره‌برداری اولیه خیلی خوب بود ولی در اواسط کشت و به علت افزایش زیاد دما و نبود سیستم سرمایشی دوباره بار افت پیدا کرد. ولی من با توکل بر خدا باز روحیه‌ام را قوی کرده و به کاشت سوم امید بستم. کاشت سوم را در مهر‌ماه 96 انجام دادم، بعد از یک و نیم ماه به علت نبود امکانات کافی مثل تهویه هوا محصول دچار بیماری سفیدک داخلی شده و کشت کلاً از دست رفت.

شکست‌های پی در پی به علت نبود وسایل سرمایشی، تهویه مناسب و بیماری‌های مخصوص محصولات گلخانه‌ای باعث می‌شود این کشاورز جوان راه‌های جدید را برای موفقیت و کاشت جدید تجربه کند، او نه تنها از این شکست‌ها خسته نمی‌شود بلکه به کاشت چهارم امیدوار شده و می‌گوید: زمستان 96 را با کاشت تربچه واسناک که درآمد چندانی هم ندارد سپری کردم و بعد کاشت چهارم که به کشت بهاره معروف است انجام دادم. محصولات کاشت چهارم از فروردین‌ماه شروع شده و تا‌کنون شکر خدا 10 تن به مبلغ 15 میلیون تومان به فروش رساندم.

این جوان موفق روستایی با تولید محصولات گلخانه‌ای دربحث بازار‌یابی 15 درصد نیاز مردم روستای قراجه محمد را تأمین کرده و بقیه تولیدات وی به میدان تره بار میوه مرند ارسال می‌شود.

او حالا یکی از تولید‌کنندگانی است که در تولید محصولات کشاورزی و تأمین میوه و تره‌بار شهرو دیار خود حرفی برای گفتن دارد.

ذاکری در ادامه بزرگترین آسیب برای بازار محصولات خود را، عرضه خیار ورامین در استان به خصوص شهرستان مرند اعلام کرد و گفت: کیفیت خیار ورامین پایین است و طعم چندان خوشی هم ندارد. ولی چون قدرت و توان خرید مردم پایین است مردم نسبت به خرید خیار ورامین تمایل بیشتری دارند و این برای محصولات شهرستان مرند یک آسیب و چالش بزرگ محسوب می‌شود.

این کارآفرین جوان با اشاره به اشتغال‌زایی راه‌اندازی گلخانه محصولات کشاورزی خود گفت: با ایجاد این گلخانه برای 3 نفر به‌طور مستقیم و برای 10 نفر به‌طور غیرمستقیم شغل ایجاد شده است. خدا را شاکرم که هم خودم و هم سایر دوستان که برایشان شغل ایجاد شده می‌توانند روزی حلال کسب کرده و من هم به نوبه خود توانسته‌ام در ایجاد اشتغال در کشورم سهیم باشم.

ذاکری عمل کردن به فرمایشات مقام معظم رهبری را یکی از مهم‌ترین اولویت‌های جوانان ذکر کرد و افزود: توصیه من به جوانان این است که منتظر سیاست‌های دولت و سازمان‌ها نباشند، هر فرد با توجه به توان خود در ایجاد شغل به جوانان سهیم باشد. اگر این کار را انجام دهیم درعمل به فرمایش رهبر فرزانه انقلاب پیشقدم خواهیم بود و این خیلی برایمان خوشایند است که گوش به فرمان رهبر باشیم. اگر افراد در راستای عناوینی که مقام معظم رهبری هر ساله به‌عنوان شعار سال انتخاب می‌کنند حرکت کنند می‌توانند گام‌های مهمی در پیشرفت و اقتصاد کشور بردارند.

وی با اشاره به این‌که بسیج سازندگی نقش بزرگی در به ثمر رساندن این گلخانه داشته است با ابراز رضایت و ضمن تشکر از مدیریت و مشاوره مدیران بسیج سازندگی افزود: سپاه و بسیج سازندگی شهرستان مرند به نوبه خود توانست بخشی از مشکلات را حل و برآورده سازد و این جای شکر دارد که بسیج و سپاه در تمامی عرصه‌ها پیش قراول هستند.

کارآفرین مرندی با اظهار ناراحتی از بالا بودن سود تسهیلات بانکی اظهار کرد: سود تسهیلات اخذ شده بالا بوده و افراد توانایی باز پرداخت آن‌ها را ندارند، زمانی که یک کارآفرین متضرر می‌شود چگونه می‌تواند بازپرداخت این تسهیلات را سر موقع انجام دهد. انتظارم از مسئولان و دولت این است که تسهیلات اعطایی با درصد پایین یا بدون درصد برای بنگاه‌های اقتصادی و کارگاه‌های کوچک زودبازده اختصاص داده شود چون در صورت عدم موفقیت و بازدهی مناسب دچار ضرر و زیان مضاعف می‌شود.

وی در پایان با تاکید مجدد بر مقاومت و ایستادگی در برابر مشکلات و شکست‌هایی که در کار ممکن است به وجود آید، افزود: انجام 4 دوره کشت در سال با توجه به شکست و عدم بازدهی برای هر فرد و با هر روحیه‌ای سازگار نیست. ولی من توانستم با اراده و روحیه جهادی جهت رسیدن به یک نتیجه مطلوب این کار را انجام دهم. تولید هر کشت به‌طور استاندارد 20 تن بوده ومن دراین پروژه 16 تن محصول برداشت کردم.

انتهای پیام

captcha