روند معاملات «فرابورس» از ابتدا تا کنون
کد خبر: 3832598
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۲
هامونی تشریح کرد:

روند معاملات «فرابورس» از ابتدا تا کنون

مدیرعامل فرابورس ایران، طی یک نشست خبری که به مناسبت گشایش نماد «فرابورس» در بازار اول و ارتقای نماد این شرکت از تابلو الف بازار پایه برگزار شد، گزارشی از عملکرد معاملاتی این رکن بازار سرمایه در طول سال‌های اخیرارائه داد.

به گزارش ایکنا، به نقل از مدیریت ارتباطات فرابورس ایران، در ابتدای این نشست خبری رئیس هیات‌مدیره فرابورس با بیان اینکه فرابورس یکی از شرکت‌های حاکمیتی بازار سرمایه است، گفت: فرابورس با یک بازار فعالیت خود را آغاز کرد و اکنون ۹ بازار دارد و علاوه بر اینکه از نظر بازارها و ابزارهای معاملاتی پا به پای شرکت‌های برتر دنیا حرکت می‌کند، از نظر عملکرد سهام نیز بازده مناسبی طی مدت یک دهه فعالیت خود داشته است.
محمدحسن ابراهیمی سروعلیا که از گستره فعالیت‌ها و عملکرد فرابورس سخن می‌گفت همچنین از خبرنگاران درخواست کرد کمک کنند تا شفافیت مالی و سطح سواد مالی جامعه افزایش یابد و شاهد توسعه بازار مالی در کشورمان باشیم.
خلاصه‌ای از عملکرد معاملاتی فرابورس
امیرهامونی مدیرعامل فرابورس ایران نیز در این نشست خبری صحبت‌های خود را با نگاهی به عملکرد معاملاتی فرابورس آغاز کرد.
وی با بیان اینکه فرابورس هم‌اکنون در دهه دوم از فعالیت خود بسر می‌برد و سال گذشته شاهد گذشت ده سال از عمر آن بود به تاریخچه‌ای از این شرکت اشاره و عنوان کرد: این رکن بازار سرمایه با 3 نفر نیروی انسانی در سال 1387 تاسیس شد و 11 ماه بعد در سال 1388 به بهره‌برداری رسید و در حالی که ارزش بازاری آن در مهرماه همان سال 8 میلیارد تومان بود این رقم هم اکنون به 350 هزار میلیارد تومان و سرمایه انسانی آن به 133 نفر افزایش یافته است.
به گفته هامونی طی 10 سال گذشته در فرابورس ایران 406 هزار میلیارد تومان انواع اوراق بهادار معامله شده و حجم معاملات نیز در این 10 سال یعنی از ابتدای تاسیس تا 12 مردادماه 1398 رقمی در حدود 731 میلیارد ورقه بهادار طی 77 میلیون دفعه دادوستدی بوده که این میزان خرید و فروش در 2393 روز معاملاتی رقم خورده است.
وی همچنین با یادآوری اینکه شاخص کل فرابورس 12 مردادماه در ارتفاع 3393 واحد بوده است به کسب بازدهی 50 درصدی آیفکس از آغاز سال تا پایان معاملات دیروز اشاره و اظهار کرد: ارزش بازار فرابورس ایران نیز 36 درصد از آغاز سال رشد کرده است.
مدیرعامل فرابورس ایران اعلام کرد: از ابتدای سال جاری تا روز معاملاتی گذشته، 61 هزار میلیارد تومان معامله در فرابورس ایران صورت گرفته است که رشد 221 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد.
هامونی با اشاره به اینکه در حوزه تامین مالی نیز در سال گذشته 42 هزار میلیارد تومان رقم تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی، دولت و بعضا اشخاصی که قصد خرید خانه را داشته‌اند از طریق سازوکارهای فرابورس بوده است، خاطرنشان کرد: در این میان سال گذشته برای تامین مالی خانوار و در حوزه خرید خانه 7300 میلیارد تومان از طریق ابزار اوراق تسهیلات مسکن تامین مالی صورت گرفته و91 هزار نفر توانسته‌اند از اوراق تسهیلات مسکن برای خرید خانه استفاده کنند که رقم قابل توجهی است.
هامونی ارقام تفکیکی تامین مالی در سال 1397 را برای شرکت‌ها 1900 میلیارد تومان از باب افزایش سرمایه، 6400 میلیارد تومان پذیره‌نویسی، 25 هزار میلیارد تومان اسناد خزانه اسلامی و 683 میلیارد تومان تامین مالی از طریق عرضه‌های اولیه که تجهیز منابع برای هلدینگ‌ها وسهامداران عمده به شمار می‌رود عنوان کرد.
وی همچنین به روند معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله اشاره و اظهار کرد: در حوزه صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) که از سال 1393 راه‌اندازی شده است، از آنجا که هر ابزار و نهادهای مالی که به وجود می‌آید چند سالی طول می‌کشد تا در بازار پخته و بالغ شود و سرمایه‌گذار، ناشر و تمامی افرادی که درگیر طراحی و به کارگیری این ابزارها هستند با مزایا و کارکردهای آن به خوبی آشنا شوند می‌توان گفت بعد از چند سال، به ویژه امسال شاهد رشد و رونق این صندوق‌ها در بازار سرمایه هستیم.
وی گفت: در حالی که در روزهای نخست راه‌اندازی این ابزار در فرابورس ارزش معاملات ETFها شاید تنها چند میلیون تومان بود، اما در حال حاضر ارزش معاملات این صندوق‌ها از ابتدای سال تا 12 مردادماه رقم 4500 میلیارد تومان بوده است که رشد 336 درصدی را در مقایسه با مدت مشابه سال 1397 تجربه کرده است.
روند معاملات «فرابورس» از ابتدا تا کنون
هامونی همچنین روند بازدهی سهم «فرابورس» را زیر ذره‌بین گذاشت و در خصوص آن توضیح داد: در حوزه معاملات نماد «فرابورس» از ابتدای تاسیس که هر سهم شرکت 100 تومان پذیره‌نویسی شد، هم‌اکنون قیمت این سهم بیش از 14 برابر شده است و سهامداران ما اگر از ابتدا این سهم را داشته‌اند بازدهی 140 برابری را نسبت به قیمت 100 تومان سهم در پذیره‌نوسی کسب کرده‌اند که از محل افزایش سرمایه و سهام جایزه به سهامداران و رشد قیمت سهم بوده است.
وی همچنین توضیح داد که سهم «فرابورس» از ابتدای ورود به بازار پایه نیز رشد 9 برابری را در بازدهی کسب کرده است و همچنین سال گذشته در مجموع 13 هزار نفر سهامدار خریدار «فرابورس» و 8999 نفر نیز فروشنده در این سهم بوده‌اند و در حالی که سهامداران فرابورس در روزهای ابتدایی تقریبا 2500 نفر بوده‌اند، در حال حاضر به 9 هزار نفر رسیده‌اند.
هامونی در خصوص ارتقای شرکت به بازار اول نیز افزود: از آنجا که سهام شناور آزاد فرابورس زیاد است روش عرضه اولیه ما دیگر بوک‌بیلدینگ نخواهد بود و صرفا انتقال نماد از تابلو الف بازار پایه به بازار اول و کشف قیمت به شیوه گشایش نماد بدون دامنه نوسان قیمت را خواهیم داشت.
جایگاه بین‌المللی فرابورس
از سوی دیگر وی به جایگاه بین‌المللی فرابورش اشاره کرد و در زمینه تشریح کرد: سال گذشته شاخص فرابورس در فدارسیون جهانی بورس‌ها رتبه اول را در زمینه درصد بازدهی با 106 درصد رشد در میان تمامی اعضا کسب کرد.
به گفته هامونی به لحاظ ارزش بازاری نیز فرابورس ایران در جایگاه 55ام در بین 81 بورس عضو این فدارسیون ایستاد و این در حالی است که فرابورس در زمینه ارزش معاملات سهام بین 80 بورس مشمول رتبه‌بندی در جایگاه پنجاهم و در حوزه ارزش معاملات اوراق بدهی در رتبه بیستم در میان 68 بورس مشمول رتبه‌بندی قرار گرفت که مورد آخر به ویژه نشان‌دهنده ظرفیت بالای معاملات صکوک و اوراق بدهی در فرابورس ایران و در مقیاس جهانی است.
به گفته مدیرعامل فرابورس ایران، این رکن بازار سرمایه در غرب آسیا، شمال آفریقا و شرق اروپا نیز به ترتیب در زمینه بازده شاخص، ارزش بازار (سهام پذیرش‌شده)، ارزش معاملات سهام و ارزش معاملات اوراق بدهی در جایگاه نخست، هشتم، هشتم و دوم قرار دارد.
وی عنوان کرد: فرابورس ایران همچنین عضو هیات‌مدیره فدارسیون بورس‌های اروپایی-آسیایی و نائب رئیس کمیته کاری فیاس نیز هست که می‌‌توانیم برای ریاست بر کمیته کاری این فدراسیون برنامه‌ریزی کنیم.
لازم به ذکر است بخش دیگری از نشست خبری مدیرعامل فرابورس ایران به پرسش و پاسخ خبرنگاران اختصاص داشت که در زمینه‌های متعددی همچون وضعیت بازار پایه، شرایط بازار شرکت‌های کوچک و متوسط، عملیات بازار باز و نقش فرابورس و ... توضیحاتی از سوی مدیرعامل فرابورس و معاونان حاضر در جلسه به خبرنگاران ارائه شد.

captcha