سیاست‌های حمایتی وزارت ارشاد از کتاب‌های الکترونیک
کد خبر: 3883867
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۷

سیاست‌های حمایتی وزارت ارشاد از کتاب‌های الکترونیک

مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب گفت: وزارت ارشاد در خرید کتاب و بخش جوایز به نشر الکترونیک توجه می‌کند و نکته کلیدی حقوق مؤلف و ناشر است که باید زیرساخت‌های آیین‌نامه‌ای آن فراهم شود.

سیاست‌های حمایتی وزارت ارشاد از کتاب‌های الکترونیک

نیکنام حسینی‌پور، مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب در گفت‌وگو با ایکنا، درباره فرصت‌هایی که با شیوع ویروس کرونا ایجاد شده است، گفت: این بیماری فرصتی است تا بخشی از فعالیت‌هایمان را به سمت الکترونیک شدن پیش ببریم و آن را تبدیل به فرصتی برای کتابخوانی کنیم. بخشی از این فرصت کتابخوانی می‌تواند مربوط به کتاب‌های چاپی باشد، اما با توجه به اینکه سیاست وزارت بهداشت این است که مردم حداقل تماس را با هم داشته باشند، باید در خانه بمانند تا بتوانیم از این بحران عبور کنیم.

وی با اشاره به ایجاد بانک اطلاعاتی کتاب‌های الکترونیک، افزود: این مسئله در راستای قانونی بودن بهره‌گیری از کتاب‌های الکترونیک است تا مخاطبان دسترسی آسانی به آن داشته باشند و از کپی غیرمجاز اثر خودداری کنند. البته این مسئله به دلیل مرتبط بودن با حق و حقوق معنوی ناشر و مؤلف باید از طریق آن‌ها انجام شود و مربوط به بخش خصوصی است.

لزوم افزایش سرعت الکترونیکی شدن آثار

حسینی‌پور ادامه داد: در سال‌های گذشته شرکت‌هایی در زمینه الکترونیکی کردن آثار فعال بوده‌اند که جای تقدیر دارد، اما شیوع بیماری کرونا باعث شده که به کمبود‌های این عرصه وجود بیش از پیش واقف شوند و تدابیری را بیندیشند و با سرعت بیشتری برای الکترونیکی کردن کتاب‌ها اقدام کنند. البته طی روز‌های گذشته، ناشران هم ابتکاراتی انجام داده‌اند تا کتاب‌های بیشتری را به دست مردم برسانند.

وی تأکید کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و خانه کتاب می‌توانند سیاست حمایتی داشته باشند. چند سالی است که وزارت ارشاد در خرید کتاب و بخش جوایز به نشر الکترونیک توجه می‌کند تا ناشران را بیش از پیش به آن جلب و آن‌ها را تشویق کند که از ابزار‌های جدید نشر هم بهره ببرند، زیرا کتاب‌های الکترونیک مزایای بسیاری دارند، از جمله حفظ محیط زیست و دسترسی جهانی به آن، اما بحث اساسی و کلیدی حقوق مؤلف و ناشر است که باید وزارت ارشاد زیرساخت‌های آیین‌نامه‌ای و قوانین آن را فراهم کند.

تصور غلط از کتاب الکترونیک

حسینی‌پور بیان کرد: متأسفانه برخی تصور اشتباهی از این کتاب‌ها دارند و تصور می‌کنند کتاب الکترونیک فایل پی‌دی‌اف یک اثر است و ناشر این نگرانی را دارد که به راحتی مورد سوء استفاده قرار گیرد، در حالی که کتاب الکترونیک نسخه الکترونیک کتاب است که در کامپیوتر یا موبایل و تبلت قرار می‌گیرد و سیستم امنیتی آن به گونه‌ای است که به راحتی قابل سوء استفاده نیست.

مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب با ذکر اینکه بخش اعظمی از فعالیت‌ها و برنامه‌های فرهنگی، هنری و ... در کشور تعطیل شده است، گفت: کتابخوانی می‌تواند گزینه مناسبی برای پر کردن اوقات مردم باشد تا کتاب‌های نخوانده خود را مطالعه کنند و به همراه اعضای خانواده فرصت بیشتری را به مطالعه کتاب اختصاص دهند و یا برای سال جدید برنامه‌ریزی کنند. با شیوع ویروس کرونا، یکی از ابتکارات مهم می‌تواند فروش اینترنتی و تلفنی کتاب باشد. درست است که جای فروش حضوری را نخواهد گرفت، اما می‌توان در این فرصت عادت‌های مخاطبان را تغییر داد.

انتهای پیام
captcha