شیوع کرونا از مهم‌ترین رخدادهای بشریت است
کد خبر: 3890896
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۶:۵۴
حجت‌الاسلام احمدی:

شیوع کرونا از مهم‌ترین رخدادهای بشریت است

مشاور استاندار آذربایجان‌شرقی در امور روحانیت، گفت: شیوع بیماری کرونا از مهم‌ترین رُخدادهای بشریت است که همه کشورها را درهم نوردیده و از جنبه‌های دینی و فلسفی قابل بررسی است.

کرونا از مهم ترین رُخدادهای بشریت استحجت‌الاسلام قهرمان احمدی، مشاور استاندار آذربایجان‌شرقی در امور روحانیت در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، اظهار کرد: شیوع بیماری کرونا از مهم‌ترین رُخدادهای بشریت است که فراگیر شده و همه کشورهای جهان را درهم نوردیده است و از جنبه‌های دینی و فلسفی قابل بررسی است.

وی افزود: کرونا در منظر فلسفه هستی‌شناسی یعنی جهان‌بینی و درحقیقت شر محسوب نمی‌شود، چون خدای تبارک و تعالی «خیر محض» است و از خیر جز خیر ایجاد نمی‌شود. خداوند در همان شر، خیری را قرار داده است.

حجت‌الاسلام احمدی، ادامه داد: در مبحث انتظارات بشر از دین، دین خودش را نسبت به همه مسائلی که اتفاق می‌افتد، جوابگو می‌داند، چون درحقیقت دین برنامه زندگی است و ارتباط انسان‌ها با خداوند محسوب می‌شود و ارتباط انسان‌ها با نظام هستی است؛ بنابراین سه وظیفه بسیار مهم برعهده انسان‌ها در مقابل جهان وجود دارد. انسان‌ها باید جهانداری کنند و مدیریت جهان را به عهده بگیرند و جهان‌آرایی کنند. همانطور که در آیه 13 سوره جاسیه «وَسَخَّرَ لَكُمْ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ جَمِيعًا مِنْهُ ۚ إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ» آمده است: و همه آنچه را در آسمان‌هاست و آنچه را در زمین است از سوی خود برای شما مسخّر و رام کرد؛ بی تردید در این امور برای مردمی که می‌اندیشند، نشانه‌هایی بر ربوبیت، حکمت و قدرت خداست.

مشاور استاندار آذربایجان‌شرقی در امور روحانیت در پاسخ به اینکه، به نظر شما کرونا چه تأثیری در مناسبات دینی و معرف‌شناختی جامعه ایجاد می‌کند؟ بیان کرد: امروز توقف در دنیا حاصل شده است یعنی بازگشت به فطرت، می‌بینیم که در همه ادیان و کلیساها توجه خاص و بازگشت به دین شده است. خدای متعال این آزمایش و بیماری را پیش روی انسان‌ها قرار داده تا انسان‌ها از غفلت بیدار شوند و به فطرت اصیل خودشان بازگردند. لازم بود که انسان‌ها پس ار سال‌ها مشغول بودن به خود به فطرت خدادادی بازگردند. در اقصی نقاط عالم یک انسجام اجتماعی هم پدیدار شده است، در جوامع مسلمان بیشتر و در سایر جوامع این همبستگی مشهود است. می‌توان گفت که فرهنگ دوران دفاع مقدس را شاهد هستیم.

امام جمعه هریس همچنین در پاسخ به این سوال که دین علاوه بر تأکید به رعایت نکات بهداشتی و مراقبتی، چه راهکارهای مدون دیگری برای برون‌رفت از این بحران موجود دارد؟ افزود: دین به نکات بهداشتی و مراقبت‌های لازم از ناحیه متخصصان تأکید دارد و متخصصان باید راهکاری برای کنترل بیماری بیابند. ولی به طور کلی مردم در کنترل بیماری کرونا نقشی اساسی دارند و با اجرای دستورات ستاد ملی مقابله با کرونا، این بیماری کنترل می‌شود و در کنار مراقبت‌های بهداشتی، جنبه‌های معنوی نظیر توکل جهادی، تمسک و توسل و انس با قرآن کریم را مورد توجه قرار دهیم، تحقیقات علمی هم لازم است.

انتهای پیام
captcha