مجلس صدای تولیدکنندگان محصولات حجاب را شنید / قانونی برای کمک به کاهش قیمت چادر
کد خبر: 3912285
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۸
سلیمانی مطرح کرد؛

مجلس صدای تولیدکنندگان محصولات حجاب را شنید / قانونی برای کمک به کاهش قیمت چادر

نائب رئیس انجمن فعالان و متخصصان حوزه حجاب با اشاره به اینکه مقرر شده موضوع قرار گرفتن چادر در گروه کالاهای فرهنگی در مجلس مطرح شود، گفت: تصویب این موضوع منجر به کاهش قیمت چادر و محصولات عفیفانه در کشور می‌شود.

اسدالله سلیمانیاسدالله سلیمانی، نائب رئیس انجمن فعالان و متخصصان حوزه حجاب، در گفت‌وگو با ایکنا، ضمن ابراز خرسندی از اینکه پس از سال‌ها بالاخره موضوع لحاظ شدن چادر به عنوان کالای فرهنگی، مورد توجه نمایندگان مجلس قرار گرفته است، گفت: همانطور که انتظار می‌رفت پس از سال‌ها وقفه مجلس یازدهم صدای تولیدکنندگان و دغدغه‌مندان بحث حجاب را شنید و طبق اخبار، احسان قاضی‌زاده هاشمی، نماینده مجلس، اظهار کرده‌ که به زودی موضوع به شمار آوردن چادر جزء اقلام فرهنگی با قید فوریت در مجلس مطرح خواهد شد. اگر این اتفاق بیفتد، بسیاری از مشکلات تولید‌کنندگان محصولات حجاب در حوزه چادر مشکی رفع می‌شود.

وی در خصوص تأثیرات قرار گرفتن چادر در زمره اقلام فرهنگی، گفت: قرار گرفتن چادر جزء اقلام فرهنگی موجب کاهش قیمت چادر می‌شود و مصرف‌کنندگان چادر می‌توانند با قیمت کمتری این محصول را خریداری کنند. در زمینه بیمه و مالیات نیز حدود 50 تا 60 درصد مشکلات تولیدکنندگان محصولات حجاب رفع می‌شود و به تبع آن بسیاری از دغدغه‌های مردم از باب کیفیت و قیمت پوشاک عفیفانه نیز کاهش می‌یابد.

سلیمانی ضمن تشکر از تمام کسانی که به شنیده شدن صدای تولیدکنندگان محصولات حجاب کمک کرده‌اند، اظهار امیدواری کرد که مجلس یازدهم با تصویب سریع این قانون، راه را برای تأمین چادر و محصولات حجاب مدارس و دانشگاه‌ها با کیفیت و قیمت مناسب باز کند.

وی در پاسخ به این سؤال که به رسمیت شناخته شدن چادر به منزله کالای فرهنگی چه تأثیری در قیمت این محصول خواهد داشت؟ گفت: وقتی چادر کالای فرهنگی محسوب شود، همانند کاغذ و صنایع دستی از جهت تأمین ارز شامل حمایت‌های دولتی می‌شود. یکی از مشکلات تولیدکنندگان محصولات حجاب این است که به پارچه چادری ارز دولتی تعلق نمی‌گیرد. وقتی به پارچه چادری ارز تعلق گیرد قیمت آن حداقل تا یک سوم کاهش خواهد یافت.

سلیمانی بر تأثیر مثبت این مسئله بر تولید پارچه چادر مشکی داخلی نیز اشاره کرد و افزود: در صورتی که چادر مشکی جزء اقلام فرهنگی قرار گیرد، تولیدکنندگان داخلی پارچه چادری نیز مورد حمایت قرار خواهند گرفت. وقتی کالای فرهنگی قرار باشد در داخل کشور تولید شود، وام‌ و تسهیلات خوبی به آن اختصاص داده می‌شود و در صورت تصویب این پیشنهاد حمایت‌های خوبی از تولید داخلی چادر مشکلی صورت خواهد گرفت و حتی امیدواریم کارخانه‌هایی که قبلاً در این حوزه فعال بودند و اکنون تعطیل هستند نیز کار خود را از سر گیرند. از سوی دیگر شناخته شدن چادر به عنوان کالای فرهنگی به حذف مافیای فضای کسب و کار چادر مشکلی منجر خواهد شد و امیدواریم با این کار به زودی بتوانیم پای تولیدات خارجی چادر مشکلی را نه تنها از کشور قطع کنیم، بلکه مشتریان و بازارهای منطقه‌ای این محصول را نیز از آن خود کنیم.

وی در پایان گفت: تولیدکنندگان محصولات حجاب طی 20 سال اخیر در حوزه طراحی و تولید محصولات حجاب رشد کرده‌اند؛ این تولیدکنندگان سرمایه اجتماعی کشور محسوب می‌شوند، اما به علت خلأ قانون حمایتی به شدت دچار رکود شده‌ و هیچ کس به مشکل آنها رسیدگی نمی‌کند. کرونا موجب کاهش نقدینگی شدید تولیدکنندگان محصولات حجاب شده است و امیدواریم با رسیدگی به این تولیدکنندگان، صنعتی که می‌تواند منطقه را با طراحی و توانمندی ایرانی تحت‌الشعاع خود قرار دهد رونق گیرد.

انتهای پیام
captcha