ارتباط با 37 درصد کره زمین؛ بخشی از ظرفیت سیستان‌وبلوچستان
کد خبر: 3920128
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۴

ارتباط با 37 درصد کره زمین؛ بخشی از ظرفیت سیستان‌وبلوچستان

فرماندار شهرستان زاهدان گفت: استان سیستان‌وبلوچستان به‌دلیل موقعیت جغرافیایی خاصی که دارد، می‌تواند با کشورهای مختلف که در مجموع 37 درصد کره زمین را تشکیل می‌دهند، روابط برقرار کند؛ اگر این کشورها به شرکای تجاری ما تبدیل شوند، سرمایه‌ زيادي برای کشور به ارمغان می‌آورد.

ابوذر مهدی نخعی، فرماندار شهرستان زاهدان در گفت‌وگو با ایکنا از سیستان‌وبلوچستان گفت: تصویری که در رسانه‌ها و به‌خصوص فیلم‌ها از استان سیستان‌وبلوچستان ارائه می‌شود، به هیچ وجه مطابق با واقعیت‌ها نیست، این تصویرها علاوه بر آن‌که ذهنیت سایر هموطنان ما را نسبت به این استان منفی می‌کند، اعتماد به نفس جوانان خود این استان را هم می‌گیرد.

وی ادامه داد: استان سیستان‌وبلوچستان ظرفیت‌های بسیاری دارد که بخش اعظم آن بالقوه بوده و نیاز دارد تا با برنامه‌ریزی مناسب و تدبیری هوشمندانه، آنان را بالفعل کرد. باید زمینه بروز و ظهور این ظرفیت‌ها و استعدادهای بی‌شمار را فراهم کرد.

فرماندار زاهدان بیان کرد: استان سیستان‌وبلوچستان به‌دلیل موقعیت جغرافیایی خاصی که دارد، می‌تواند با کشورهای مختلف که در مجموع 37 درصد کره زمین را تشکیل می‌دهند، روابط برقرار کند؛ اگر این کشورها به شرکای تجاری ما تبدیل شوند، ببینید چه سرمایه‌ای برای کشور به ارمغان می‌آورد.

وی افزود: این استان حدود یک‌هزار و 300 کیلومتر با کشورهای همسایه مرز خاکی دارد. همچنین دریای عمان در جنوب این استان، تنها دریایی در کشور است که به آب‌های آزاد دسترسی دارد و می‌تواند تمام کشورهای منطقه را به هم متصل سازد.

نخعی اظهار کرد: در حال حاضر، استان سیستان‌وبلوچستان از لحاظ مناسبات سیاسی روابط خوبی با کشورهای منطقه از جمله افغانستان، عمان و پاکستان دارد که باید این ظرفیت‌ها دیده شده و دروازه تجارت سیستان و بلوچستان باز شود.

وی گفت: در بعد اجتماعی نیز می‌بینیم که تمام اساطیر در تاریخ این استان، همه توحیدی بوده‌اند، حتی یک نفر در این تاریخ و فرهنگ نداریم که برجسته باشد، اما توحیدی نباشد. این عمق مذهب و فرهنگ منطقه، چه در شمال و چه در جنوب استان را نشان می‌دهد.

این مقام مسئول اضافه کرد: استان سیستان و بلوچستان همچنین دارای معادن بسیاری از جمله مس و آنتیموان است که باید از این ظرفیت بی نظیر به نحو مطلوب بهره برداری کرد. در حال حاضر، در معادن استان سیستان و بلوچستان ۱۷ هزار نفر مشغول به کار هستند که این ظرفیت تا ۱۵ برابر هم قابل افزایش است.

وی افزود: باید با همکاری دولت و بخش خصوصی، منطقه ویژه معدنی در استان تعریف شود و سرمایه گذاران می‌توانند با ورود به این بخش، اشتغال و رونق اقتصادی در منطقه را تحقق بخشند. با بهره برداری از معادن، صنایع معدنی فراوانی ایجاد می‌شود و به ازای هر شغل معدنی، ۱۷شغل جدید نیز به وجود می‌آید. هر کدام از معادن استان به تنهایی زنجیره‌ای از کارآفرینی هستند که می‌توانند در خدمت توسعه منطقه قرار گیرند.

فرماندار زاهدان اظهار کرد: با وجود همه این ظرفیت‌ها، مشکلاتی همچون محرومیت ناشی از فاصله زیاد تا پایتخت، افزایش حاشیه‌نشینی ناشی از مهاجرت بی‌رویه و غیره نیز در استان وجود دارد که امیدواریم با نگاه خوبی که دولت به استان دارد و همت هم‌استانی‌ها، این مشکلات برطرف شده و سیستان‌وبلوچستان به جایگاه واقعی خود دست پیدا کند.

انتهای پیام
captcha