نسبت‌سنجی مکتب شهید سلیمانی با مکتب امامین انقلاب
کد خبر: 3941160
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۵
حجت‌الاسلام رکنی تشریح کرد:

نسبت‌سنجی مکتب شهید سلیمانی با مکتب امامین انقلاب

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) اظهار کرد: شهید سلیمانی در طول زندگی خود هیچ‌گاه اعلام نکرده بود که جهان‌بینی، ایدئولوژی مختص به خود دارد؛ بلکه حیات و ممات او برگرفته از آموزه‌های مکتب امامین انقلاب بود. او چیزی غیر از مبانی و اصول مکتب امامین انقلاب را برنمی‌تافت. با این وصف، مراد از مکتب شهید سلیمانی، مکتبی مستقل نیست، بلکه برآیند و بروندادی از مکتب امامین انقلاب است.

به گزارش ایکنا، سی و چهارمین نشست علمی پیش از دومین همایش بین‌المللی «گام دوم انقلاب اسلامی: مکتب شهید سلیمانی؛ الگوی تربیت مدیران جهادی تمدن‌ساز» با همکاری مشترک گروه معارف اسلامی دانشگاه جامع امام حسین(ع) و معاونت پژوهشی پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع) با موضوع «مکتب شهید سلیمانی، برآیند و برونداد مکتب امامین انقلاب اسلامی» از سوی محمدتقی رکنی‌لموکی، استادیار پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع) برگزار شد. دبیری علمی این نشست را حجت‌الاسلام اسدالله کرد، استادیار پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (ع) بر عهده داشت.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی رکنی، استادیار پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع) در این نشست گفت: انتساب مکتب به هر شخصیتی مانند شخصیت شهید سلیمانی، بیانگر جهان‌بینی، نظام فکری و اعتقادی و سیاسی او در عرصه‌های مختلف است. مجاهدت شهید سلیمانی در این عرصه به‌ویژه عرصه مقاومت اسلامی، او را به الگویی بی‌بدیل تبدیل کرده است. به گفته بسیاری از کارشناسان، الگو شدن سپهبد شهید قاسم سلیمانی، به خاطر برخورداری او از مبانی فکری و اعتقادی و سیاسی محکم، منسجم و همت والا و خستگی‌ناپذیر او بوده است. اکنون این دغدغه وجود دارد که شاید تفکر شهید سلیمانی که برخاسته از مکتب او بوده، در میان مجاهدان جبهه مقاومت و آزادی خواهان عالم، به‌ویژه نسل جوان، رفته‌رفته کم‌رنگ شود. بر اساس این احتمال و نیز برای ترویج و نشر مکتب شهید سلیمانی، لازم است زوایای پیدا و پنهان مکتب او بررسی و به همگان شناسانده شود. یکی از راه‌های این امر مهم، نسبت‌سنجی مکتب شهید سلیمانی با مکتب امامین انقلاب اسلامی در عرصه‌های مختلف است.

وی افزود: مکتب شهید سلیمانی الگویی فکری و عملی، برخواسته از نگرش شهید سلیمانی به عالم هستی است. شهید سلیمانی با نگاه و نگرش الهی به جهان و انسان، مدرسه تربیتی بنانهاده است که همه شئون زندگی دنیوی و اخروی را می‌توان از آن استخراج نمود. با این وصف، می‌توان گفت مکتب شهید سلیمانی هم از حیث سلوک فردی و هم از حیث سلوک اجتماعی غنی است. یعنی با جستجو در حالات فردی و اجتماعی شهید سلیمانی می‌توان به موارد فراوانی از خوبی‌ها راه یافت که در کنار هم قرارگرفته‌اند و همگی می‌توانند الگودهنده و درس‌آموز باشند. مقام معظم رهبری دراین‌باره می‌فرماید «سردار شهید عزیز ما را با چشم یک مکتب، یک راه، یک مدرسه درس‌آموز، با این چشم نگاه کنیم».

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق بیان کرد: برای تحقق هر مکتب مستقل، نیاز به برخورداری آن مکتب از ویژگی‌های خاص است. ازجمله این ویژگی‌ها داشتن جهان‌بینی و ایدئولوژی خاص و متمایز از سایر مکاتب؛ بایدونبایدها، اصول و مبانی خاص؛ اهداف الهام‌بخش خاص و نیز یقین تحقق به اهداف در صورت تبعیت از مبانی و اصول است. با توجه به حقیقت بالا، این سؤال پیش می‌آید که آیا مکتب شهید سلیمانی یک مکتب مستقل با جهان‌بینی، ایدئولوژی، مبانی و اصول خاص بوده است یا نه، مکتب این شهید والامقام وابسته به مکتب دیگری است؟ پاسخ آن است که شهید سلیمانی در طول زندگی خود هیچ‌گاه اعلام نکرده بود که جهان‌بینی، ایدئولوژی مختص به خود دارد؛ بلکه حیات و ممات او برگرفته از آموزه‌های مکتب امامین انقلاب بود.

حجت‌الاسلام رکنی تأکید کرد: او چیزی غیر از مبانی و اصول مکتب امامین انقلاب را برنمی‌تافت. با این وصف، اگر گفته می‌شود مکتب شهید سلیمانی، مراد مکتب مستقل نیست، بلکه برآیند و بروندادی از مکتب امامین انقلاب است. چنانکه مقام معظم رهبری (حفظه الله) در پی شهادت سردار سلیمانی می‌فرماید: او نمونه‌ برجسته‌ای از تربیت‌شدگان اسلام و مکتب امام خمینی(ره) بود، او همه‌ عمر خود را به جهاد در راه خدا گذرانید. شهادت پاداش تلاش بی‌وقفه‌ او در همه‌ این سالیان بود.

وی ادامه داد: این جمله رهبر فرزانه انقلاب دو حقیقت مهم پیرامون مکتب شهید سلیمانی را آشکار می‌سازد؛ اولا مکتب شهید سلیمانی چیزی جدای از مکتب امام خمینی(ره) نیست و از آنجایی‌که امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) خود را ادامه‌دهنده راه امام خمینی(ره) می‌داند، پس مکتب شهید سلیمانی چیزی غیر از مکتب امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) نیست. ثانیاً در میان تمام مبانی مکتب امامین انقلاب، آنچه در مکتب شهید سلیمانی بیشترین ظهور و بروز را پیدا کرده است، صبغه جهادگری در راه خدا و مبارزه مستقیم با دشمنان دین می‌باشد. چنانکه مقام معظم رهبری (حفظه الله) عبارت «او همه‌ عمر خود را به جهاد درراه خدا گذرانید» را در جمله بالا بیان داشتند. این سخن به معنای انکار بروز سایر مبانی مکتب امامین انقلاب در مکتب شهید سلیمانی نیست، بلکه به معنا برجستگی جهادگری در شخصیت شهید بزرگوار است.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) افزود: شهید سلیمانی خود بیان می‌دارد: «حقیر سرباز صفر ولایت و نظام جمهوری اسلامی و ملت شجاع و عزیزتر از جانم بوده و ان‌شاء‌الله با استعانت از خدای سبحان تا آخر عمر در همین جایگاه «سربازی» خواهم بود». دوستداران شهید سلیمانی با مراجعه به زندگینامه، سخنان، وصیت‌نامه و خاطرات هم‌رزمان و نزدیکان او می‌توانند تلاش برای احیاء مؤلفه‌های اصلی مکتب امامین انقلاب را درجای جای زندگی این مجاهد فی سبیل‌الله بیابند؛ مؤلفه‌هایی همچون رسیدن به تمدن نوین اسلامی، زمینه‌سازی ظهور امام زمان(عج)، اعتقاد به نقش مردم در امور جامعه، اعتمادبه‌نفس و خوداتکایی و امید به پیروزی، گرایش فراجناحی در امور سیاسی، درهم‌تنیده بودن دین باسیاست، حفظ نظام اسلامی در هر شرایطی و عدالت اجتماعی.

یادآور می‌شود، دومین همایش بین‌المللی «گام دوم انقلاب اسلامی: مکتب شهید سلیمانی؛ الگوی تربیت مدیران جهادی تمدن ساز» هم‌زمان با چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در تاریخ 14 و 15 بهمن 1399 و با حضور مهمانان ویژه داخلی و خارجی از جبهه مقاومت به‌صورت حضوری و مجازی برگزار خواهد شد و محورهای اصلی آن عبارت‌اند از: «مکتب سلیمانی، ظهور عینی مکتب امامین انقلاب اسلامی»، «الگوی تربیت مدیران جهادی تمدن‌ساز در تراز مکتب امامین انقلاب اسلامی»، «الگوی عملی مدیران جهادی تمدن‌ساز در تحقق عرصه‌های بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی»، «شهید سلیمانی و نظم نوین انقلابی تمدن‌ساز»، «مدیریت جهادی و دستاورد‌های مکتب شهید سلیمانی».

یادآور می‌شود، این نشست، روز 23 آذرماه برگزار شده است. علاقه‌مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر و آشنایی با سایر نشست‌های علمی پیش از همایش به سایت همایش به نشانی mgt.ihu.ac.ir مراجعه کنند.

انتهای پیام
captcha