حمایت جهاد دانشگاهی از هنر خوشنویسی
کد خبر: 3951885
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۵
در شورای مشورتی اولین بزرگداشت سلطان محمود نیشابوری عنوان شد؛

حمایت جهاد دانشگاهی از هنر خوشنویسی

اولین جلسه شورای مشورتی بزرگداشت سلطان محمود نیشابوری (زرین قلم) در سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور برگزار شد‌.

به گزارش ایکنا، نخستین جلسه شورای مشورتی اولین بزرگداشت سلطان محمود نیشابوری (زرین قلم) با حضور عیسی علیزاده؛ معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی، محمدحسین حسنی؛ رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور، هادی بختیاری؛ معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی خراسان، علی تن؛ معاون جشنواره‌های و نمایشگاه‌ها ‌وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حمید شاکری؛ کارشناس موزه ملک، هادی مظفری؛ مدیر کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، عادل تقوی؛ مدیر کل راهبردی امور فرهنگی جهاد دانشگاهی و میثم لعل عوض‌پور؛ مدیر جهاد دانشگاهی نیشابور روز گذشته 15 بهمن در سازمان قرآنی دانشگاهیان برگزار شد.

پاکیزگی هنر خوشنویسی

در ابتدای این جلسه عیسی علیزاده گفت: زبان هنر برای جوانان و دانشجویان جذابیت ویژه دارد و سخن درست با این ابزار بهتر پذیرفته می‌شود، به همین روی با بهره از هنر و معرفی بزرگان این عرصه، می‌توانیم گام‌های بهتری در اعطای فرهنگ این سرزمین برداریم.

 

خوشنویسی را باید پاک‌ترین هنر دانست

وی تصریح کرد: پیشنهادها درباره بزرگداشت سلطان محمود نیشابوری باید مکتوب شود تا از میان آنها بتوان بهترین‌ها را یافت، همانطور که در سابقه جهاد دانشگاهی پیداست این نهاد همواره از فعالیت‌هایی که با زبان هنر به مفاهیم معنوی پرداخته است؛ حمایت می‌کند.

کتابت قرآن با خط نستعلیق

هادی بختیاری؛ معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی خراسان درباره دلیل برگزاری بزرگداشت برای سلطان محمود نیشابوری توضیح داد: هنرمندان نیشابوری با دوستان جهاد دانشگاهی مذاکره کردند تا از شخصیت‌ها و مفاخر حمایت شود. بزرگداشت سلطان محمود نیشابوری از جمله این موارد است. سلطان محمود نیشابوری کاتبی بود که قرآن را برای اولین بار به خط نستعلیق نوشت. من شناخت چندانی از این استاد نداشتم پس از مطالعه درباره شخصیت او متوجه شدم باید این چهره را به جوانان این سرزمین معرفی کرد. استاد نیشابوری در حوزه شعر و ادبیات نیز سررشته داشتند و در اشعارشان همواره ارادت خود را به امام رضا(ع) نشان داده است.

وی اضافه کرد: پیوند خوشنویسی با کتابت قرآن کریم، پیشگامی شاه محمود در کتابت قرآن به خط نستعلیق، نقش ممتاز ایران و ایرانیان در تعالی و تکامل هنر خوشنویسی، جایگاه شاه محمود نیشابوری در هنر خوشنویسی، جایگاه ویژه خراسان در فرهنگ ایرانی و پیشینه نیشابور در فرهنگ و هنر خراسان از جمله دلایل برگزاری این بزرگداشت است.

خوشنویسی را باید پاک‌ترین هنر دانست

بختیاری ادامه داد: نشست کاتبان وحی، نمایشگاه آثار شاه محمود، چاپ و نشر فیزیکی و دیجیتالی آثار، جشنواره و مسابقه، همایش علمی و یادواره، رویدادهای هم آفرینی هنری، نامگذاری مکان، بوستان و ...، نامگذاری در تقویم رسمی، اعطای جایزه ملی و بین‌المللی هنری و اعطای نشان دولتی کتابت قرآن عرصه‌هایی هستند که انتظار می‌رود محلی برای بزرگداشت سلطان محمود نیشابوری باشد از جمله پیشنهاداتی است که برای این رویداد فرهنگی ارائه شده است.

فراگیری خط عثمان طاها در ایران

در ادامه این نشست مشورتی، علی تن تصریح کرد: با توجه به اینکه اساتید بزرگ دیگری همچون استاد نیشابوری در زمینه خوشنویسی به فرهنگ این مرز و بوم خدمت کرده‌اند؛ پیشنهاد می کنم در این رویداد از مقام اساتید تراز این رشته تقدیر شود.

وی ادامه داد: کاتبان کتاب خدا اقبال چندانی به نستعلیق ندارند، چون می‌دانند این خط اقبالی برای مردم نخواهد داشت. نکته تأسف‌آور اینکه هنوز قرآن نستعلیقی که مختص ما ایرانی‌ها باشد نداریم. در چنین شرایطی طبیعی است که خط عثمان طاها در کتابت قرآن حرف اول را بزند.

تن در ادامه بیان کرد: تا زمانی که اهداف خود را شناسایی نکنیم بسیاری از کارهایمان صرفاً هزینه‌های بی‌فایده خواهد بود.

ارزش‌گذاری اساتید ممکن نیست

میثم لعل عوض‌پور؛ مدیر جهاد دانشگاهی نیشابور با تاکید بر جایگاه والای استاد سلطان محمود نیشابوری تاکید کرد: کمتر خوشنویسی در نیشابور وجود دارد که حدیث سلسله‌الذهب را نگارش نکرده باشد استاد سلطان محمود نیز از جمله این خوشنویسان است که نگارشی خیره‌کننده از این حدیث داشته‌ است.

عوض‌پور با بیان اینکه با هیچ جایزه‌ای نمی‌شود ارزش کار اساتیدی چون سلطان محمود را اندازه‌گیری کرد، گفت: اینگونه برنامه‌ها معنوی است، زیرا ارزش کار اساتید ما قابل اندازه‌گیری نیست، در این راستا پیشنهاد می‌کنم نشان علمی در نظر گرفته شود تا بتوان از هنرمندان برجسته‌ای چون سلطان محمود نیشابوری تقدیر کرد.

انتهای پیام
captcha