معراج و عظمت بخشیدن به روح و قلب رسول اکرم(ص)
کد خبر: 3967692
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۱
تفسیر آیات منتخب /11

معراج و عظمت بخشیدن به روح و قلب رسول اکرم(ص)

حجت‌الاسلام حیدری با اشاره به آیه معراج رسول اکرم(ص) گفت: سیر در آسمان‌ها برای پیغمبر(ص) برای عظمت بخشیدن بیشتر به روح ایشان بود تا در آسمان‌ها آیات بینات عظمت پروردگار را مشاهده کنند و قلب و روحشان عظمت و آمادگی بیشتر برای هدایت انسان‌ها پیدا کند.

معراج و عظمت بخشیدن به روح و قلب رسول اکرم(ص)

به گزارش ایکنا از خوزستان، حجت‌الاسلام رضا حیدری، استاد حوزه علمیه امروز چهار‌شنبه 8 اردیبهشت ضمن تبریک سالروز ولادت امام حسن مجتبی(ع)، در بیان تفسیر آیات منتخب جزء پانزدهم قرآن کریم گفت: سوره مبارکه اسراء که در ابتدای جزء پانزدهم قرار دارد با این آیه شریفه آغاز می‌شود: «سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَى بِعَبْدِهِ لَيْلًا مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى الَّذِي بَارَكْنَا حَوْلَهُ لِنُرِيَهُ مِنْ آيَاتِنَا إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ» خدای متعال در این آیه شریفه، به سفر شبانه رسول اکرم(ص) از مسجدالحرام به مسجدالاقصی اشاره می‌کند.


وی اظهار کرد: در روایات شریف آمده است که پیغمبر اکرم(ص) از مسجدالاقصی به معراج رفتند. معراج پبامبر(ص) در میان همه فرق اسلامی معروف است، مشهور است که این معراج با جسم و روح بود، اما ممکن است نظرات دیگری وجود داشته باشد که این معراج را صرفا روحانی بدانند نه جسمانی. معمولا مفسران در سوره مبارکه نجم مطالب زیادی درباره معراج پیغمبر(ص) بیان کرده‌اند.

حیدری ادامه داد: این سفر در یک شب و در مدت کوتاهی انجام شد. پیامبر اکرم(ص) به اراده الهی اموری را در این سیر شبانه خارق‌العاده دیدند که مربوط به عظمت خدای متعال است. سیر در آسمان‌ها برای پیغمبر(ص) برای عظمت بخشیدن بیشتر به روح ایشان بود تا در آسمان‌ها آیات بینات عظمت پروردگار را مشاهده کنند و قلب و روحشان عظمت و آمادگی بیشتر برای هدایت انسان‌ها پیدا کند.

این استاد حوزه با اشاره به عبارت پایانی آیه اول سوره اسراء: «إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ» گفت: خداوند بی‌دلیل پیغمبر(ص) را به سیر شبانه نبرده است. او سمیع و بصیر است و گفتار و کردار پیغمبر(ص) را دیده و شنیده است. او دیده که لباس نبوت و معراج بر قامت ایشان کاملا راست می‌آید.

وی با بیان اینکه مسجدالاقصی قبلکه‌گاه نخست مسلمین است که به بیت‌المقدس معروف است و جایگاه عظیمی در میان ادیان توحیدی دارد، گفت: اگر ملامت‌های یهودیان نبود قبله‌گاه اول مسلمین، مسجدالاقصی باقی می‌ماند و به سمت کعبه متمایل نمی‌شد.

حیدری ادامه داد: گرچه کعبه اولین کانون توحید بشریت است، اما خدای متعال اراده کرده بود که مسلمانان رو به بیت المقدس یا مسجدالاقصی نماز بخوانند تا شاید این معنا موجب شود که بیت‌المقدس که از مقدسات یهودیان و مسیحیان است، عاملی برای همگرایی بیشتر شود، اما متاسفانه این طور نشد، بلکه این موضوع را مایه ملامت پیامبر(ص) قرار دادند.

انتهای پیام
captcha