بقیع نقطه اتصال و وحدت مسلمین است
کد خبر: 3973268
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۱
ماموستا عنایتی:

بقیع نقطه اتصال و وحدت مسلمین است

ماموستا عارف عنایتی، عضو شواری افتاء کردستان تأکید کرد: بقیع می‌تواند مهمترین نقطه اتصال و اشتراک مسلمین بعد از قرآن و اهل بیت باشد.

ارسال/ بقیع نقطه اتصال و وحدت مسلمین استبه گزارش ایکنا؛ نشست تخصصی «بقیع؛ میراث مشترک مسلمانان»، دوم خردادماه با حضور میرزاعلیزاده، رئیس پژوهشکده حج و زیارت، ماموستا سیدعارف عنایتی، امام جمعه و عضو شورای عالی افتاء استان کردستان، شیخ ابراهیم ابراهیمی، امام جمعه اهل تسنن و مدرس حوزه و دانشگاه و حجت‌الاسلام والمسلمین نوایی، استاد حوزه و دانشگاه برگزار شد.

ماموستا عارف عنایتی، عضو شواری افتاء کردستان در این نشست، با محکوم کردن جنایات اخیر صهیونیسم در فلسطین، به مسئله بقیع اشاره کرد و گفت: بقیع می‌تواند مهمترین نقطه اتصال و اشتراک مسلمین بعد از قرآن و اهل بیت باشد؛ قرآن کریم فرموده است: «إِنَّ هَذِهِ أُمَّتُكُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَ أَنَا رَبُّكُمْ فَاعْبُدُونِ»(92 انبیاء)؛ امت اسلامی امت واحده هستند و باید به عنوان ید واحده در برابر دشمنان قرار بگیرند.

وی افزود: القاعده، داعش و گروه‌های مختلف ایجاد شد که مسلمین را تکفیر کرد و سر برید، ولی در برابر یهودیت افراطی و صهیونیست و کشتار مردم مظلوم فلسطین هیچ حرکتی نکرد، بلکه در پشت پرده آنها را هم تشویق و ترغیب کردند.

عارف عنایتی بیان کرد: یقیناً در روز قیامت در بارگاه عدل الهی و پیامبر، مورد مؤاخذه خواهیم بود؛ اگر ما امت اسلامی به معنای واقعی اهل اتحاد و همدلی باشیم، می‌توانیم بقیع و مقدسات اسلامی را از این وضع نجات داده و به سطح حقیقی خود برسانیم.

وی اضافه کرد: اسلام به واسطه تبعیت از پیامبر توانست به جایگاه رفیع خود برسد و در دوره‌های بعد تا اندلس مسلمان شدند؛  قرآن فرموده است «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا»؛ و چه ریسمانی مهمتر از اهل بیت(ع) پیامبر و صحابه ایشان؛ امروز اگر بتوانیم بقیع را احیاء کنیم، می‌توانیم پیوند میان مسلمین قرار دهیم.

ماموستای کردستان با اشاره به آیه 32 حج «ذَلِكَ وَمَنْ يُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِنْ تَقْوَى الْقُلُوبِ» گفت: حرمت شعائر و حرمات الهی در این آیه ترسیم شده و کوتاهی در این زمینه حرام است؛ یکی از این شعائر و حرمات و خط قرمزهایی که خدا برای ما ترسیم کرده، بعد از خدا و پیامبر و مشاهد مشرفه، بقیع است و این نظر علمی سلف و بزرگان سابق ما هم هست؛ یکی از سنن پیامبر این بود که وقتی به بقیع می‌رسید، می‌فرمود «اللهم غفر لاهل البقیع الغرقد»؛ این دعای پیامبر است.

عارف عنایتی اظهار کرد: در بقیع اصحاب و همسران و اهل بیت و دوستان پیامبر دفن هستند؛ ابن عباس، امام باقر، امام مجتبی و امام حسن و امام صادق در آنجا دفن هستند؛ اگر ما مدعی سیادت هستیم، نسل ما به این بزرگان باز می‌گردد؛ نسب بسیاری از اهل تسنن کردستان به امام سجاد باز می‌گردد و به همین دلیل بقیع می‌تواند قطه اتصال مسلمین باشد.

مدرس دانشگاه مذاهب بیان کرد: بقیع در قلب و در رأس همه امور ما قرار دارد؛ وقتی پیامبر برای اهل بقیع دعا می‌کند، چرا ما باید کوتاهی کنیم؛ دشمنانی که نشانه‌های بزرگان و مقابر را تخریب کردند، حرمت اهل بیت و زنان پیامبر و پیامبر را حفظ نکردند.

کارشناس فقه شافعی اظهار کرد: در روایت بیان شده که پیامبر خطاب به بلال فرمودند که ای بلال، چرا به مدینه و زیارت ما نمی‌آیی؟ بنابراین ما زیارت بقیع را برای خود واجب می‌دانیم و یکی از بزرگترین آرزوهای اهل تسنن در کردستان این است که به زیارت بقیع بروند.

وی تأکید کرد: عباس عموی پیامبر در کنار قبور ائمه دفن است و اگر این حرمت‌ها و مقابر را حفظ کنیم، یقیناً می‌توانیم به نقطه اتصالی برسیم که مسلمین دچار تفرقه و مشکلات امروز نباشند.

انتهای پیام
captcha