مرحوم اسعدی تولیدکننده آثار قرآنی با نگاه‌ روز و عمیق بود
کد خبر: 3994070
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۷
آیت‌الله علیرضا اعرافی:

مرحوم اسعدی تولیدکننده آثار قرآنی با نگاه‌ روز و عمیق بود

مدیر حوزه‌های علمیه، گفت: مرحوم اسعدی در مباحث قرآنی، در تولید متن و منابع فاخر زبردست بود و برخی آثار وی در حوزه و دانشگاه تدریس می‌شود؛ ایشان محقق و تولیدگر علوم قرآنی با نگاه‌های نو، عمیق و دارای سبک بود.

اعرافیبه گزارش ایکنا، آیت‌الله علیرضا اعرافی، هشتم شهریور ماه در مراسم بزرگداشت علمی مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی اسعدی، قرآن‌پژوه، حافظ قرآن و عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، که چند روز قبل بر اثر کرونا درگذشت، گفت: بیش از 300 نفر از عالمان و مبلغان، اندیشمندان حوزه و طلاب جهادی به علت کرونا به لقای الهی رفتند و به روان پاک همگی درود می‌فرستیم. 

وی با بیان اینکه در دوره‌ای که در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه بودم با آقای اسعدی انس عمیقی داشتم و او را گرامی می‌داشتم، افزود: ما امسال در آستانه صدمین سال تاسیس حوزه علمیه هستیم، حوزه در این صد سال پر از فراز و فرود و موفقیت و شکست و لبریز از تولید اندیشه دینی، فقهی و فلسفی، قرآنی، تفسیری و ... بوده است. 

مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به تطورات تفسیری و قرآنی حوزه در صد سال اخیر، گفت: ما شاهد سه نسل قرآن‌پژوهی در حوزه بوده‌ایم؛ نسل نخست علامه طباطبایی، امام و برخی بزرگان دیگر  هستند که پرچمدار آن علامه طباطبایی است و این مقطع، نقطه عطف در تاریخ قرآنی حوزه است و اوج آن با نوشتن المیزان رقم است.

وی اضافه کرد: نسل دوم شاگردان علامه طباطبایی مانند مرحوم استاد معرفت، آیات عظام مصباح یزدی، جوادی آملی، مکارم شیرازی و سبحانی و ... هستند. همچنین آیات دیگری مانند حضرات مشکینی، خزعلی و میانه‌جی و ...؛ نسل سوم هم شاگردان طبقه دوم هستند که جمع زیادی از فضلای حوزه را شامل می‌شود که صاحب کرسی تدریس و تفسیر و تحقیق هستند و مرحوم اسعدی از نسل سوم بود.

مدیر حوزه‌های علمیه بیان کرد: نکته دیگر در تطورات تفسیری حوزه، بسط دامنه پژوهش‌های قرآنی بعد از انقلاب است زیرا علوم قرآنی با ابتکارات صورت گرفته دامنه وسیعی یافته است؛ تفسیر ترتیبی جامع قرآن با تنوع زیاد نوشته شده است. تفسیر موضوعی مسیر تکاملی خود را طی می‌کند و با علوم انسانی و نیز با دانش‌های غیرعلوم انسانی گره خورده است. از منظر دیگر کارهای تطبیقی و نقد آثار مستشرقان انجام شده و در حوزه روش‌شناسی گام‌های بزرگی برداشته شده است.

اعرافی تصریح کرد: در مراکز حوزوی، شاهد بسط و تنوع رشته‌های علوم قرآنی هستیم، ضمن اینکه آثار فراوانی در این چند دهه در حوزه قرآنی پدید آمده است؛ کتب، مقالات،، پایان‌نامه‌ها، مجلات و پروژه‌های متعدد؛ ترجمه قرآن و تفاسیر به بیش از 20 زبان در قم انجام شده و در حال انجام است، همچنین قرآن‌پژوهان زیادی تربیت شده و تعداد زیادی از این افراد متعلق به بیرون از مرزهای کشور هستند. بانوان هم وارد این مقوله شده‌اند و فنون و حفظ و قرائت قرآن هم تنوع و سبط پیدا کرده و راه تعالی را طی کرده است.

مدیر حوزه علمیه با بیان اینکه تنوع و تعدد رشته‌ها مطابق با نیازهای روز در درختواره رشته‌ها پیش‌بینی شده است، اظهار کرد: مهارت‌های قرآنی، تعدد و تنوع پیدا کرده است؛ به سمت درس‌های عالی تحقیقی و اجتهادی در قلمروهای غیر فقه و اصول حرکت می‌کنیم و باید به سمت قلمروهای جدید تفسیری هم پیش برویم و توسعه این رشته‌ها را در سایر شهرها پیگیری کنیم. 

وی اضافه کرد: مرحوم آقای اسعدی از نسل سوم برآمده از تجربیات قرآن‌پژوهی بود؛ او انس والا با قرآن و حدیث داشت و حافظ قرآن بود؛ در عین اینکه فضل خوبی در قلمرو فقه و اصول داشت در حوزه قرآنی دارای روش اجتهادی و عمیق بود؛ او در طیف وسیع دانش‌های قرآنی تمرکز بر مباحث پیرامونی قرآن داشت گرچه تلاش‌های علمی تفسیری زیادی هم داشت و آثار بسیار خوبی تولید کرده که در حوزه و دانشگاه مورد توجه است.

اعرافی بیان کرد: وی نگاه کاملا تطبیقی، مقایسه‌ای و انتقادی دارد و به نقد دیدگاه‌های غربی پرداخته است و همین موضوع باعث طروات آثار اوست؛ وی خوش قلم بود و هنر تدریس خوب و برجسته‌ای داشت. همچنین وی در حوزه مباحث قرآنی، در تولید متن و منابع فاخر زبردست بود و برخی آثار وی در حوزه و دانشگاه تدریس می‌شود؛ ایشان محقق و تولیدگر حوزه علوم قرآنی با نگاه‌های نو، عمیق و دارای سبک بود.

اعرافی تصریح کرد: وی از ویژگی‌های عمیق اخلاقی و معنوی برخوردار بود و مطالب خوبی از سوی دوستان و همکاران وی در این خصوص نقل شده است. وفات وی را به خانواده محترم ایشان و دوستان و همکارانش تسلیت گفته و از خداوند علو درجات را برای آن مرحوم خواستارم. 

 

انتهای پیام
captcha