آیت‌الله رجبی: اسعدی متواضع و ساده‌زیست بود/ سعیدی روشن: زیست قرآنی؛ ویژگی بارز او بود
کد خبر: 3994081
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۳
بزرگداشت یک پژوهشگر حوزوی برگزار شد؛

آیت‌الله رجبی: اسعدی متواضع و ساده‌زیست بود/ سعیدی روشن: زیست قرآنی؛ ویژگی بارز او بود

آیت‌الله رجبی در مراسم بزرگداشت علمی مرحوم اسعدی را فردی مردم‌دار، ساده‌زیست، خوش سخن، منصف و عالم دانست همچنین حجت‌الاسلام سعیدی روشن او را فردی دانست که به معنای واقعی زیست اخلاقی داشت.

ارسال// آیت‌الله رجبی: مرحوم اسعدی فردی متواضع و ساده‌زیست بود/ سعیدی روشن: زیست قرآنی؛ ویژگی بارز آن مرحومبه گزارش ایکنا، آیت‌الله محمود رجبی، عضو شورای عالی حوزه و رئیس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره)، هشتم شهریور ماه در مراسم بزرگداشت علمی مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی اسعدی، قرآن‌پژوه، حافظ قرآن و عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، گفت: ایشان شخصیتی بود که در عرصه تحقیق، ترویج و هم تدریس و مدیریت در حوزه تفسیر و علوم قرآن و نهج‌البلاغه و تا حدی صحیفه سجادیه، فرد برجسته‌ای بود. در مقام تحقیق محقق با دقت و دارای قدرت نقد منصفانه، مؤدبانه و متین و انسانی فکور و دارای اندیشه‌های جدید بود.

وی افزود: به لحاظ علمی و اخلاقی، استادی اثرگذار بود و با رویکرد نقادانه توانست شاگردان خوبی تربیت کند. در ترویج فرهنگ و معارف اسلامی هم موفق بود و پس از رحلت وی نهادهای مختلف فرهنگی و قرآن‌پژوهی این ضایعه را تسلیت گفتند.

رجبی بیان کرد: مدتی که بنده مدیریت قرآن‌پژوهی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه را داشتم ایشان را فردی موفق در این عرصه دیدم و عضوی فعال و فکور و صاحب اندیشه و طرح بود؛ توان مدیریتی ایشان هم توام با سعه صدر، برنامه‌ریزی و توام با قاطعیت لازم همراه با مهربانی بود. ارتباطات علمی با مراکز مختلف هم از ویژگی‌های ایشان بود و با 11 مرکز ارتباط علمی داشت.

وی اضافه کرد: آثار ایشان آثار ارزشمندی است که دارای دقت نظر، نوآوری و رویکرد انتقادی و منصفانه و ناظر به مسائل جدید و روز قرآن‌پژوهی بود؛ آثاری بود که از اطناب و تکرار بری بود، دقت در استناد و امانت در نقل هم در آثار وی مشهود و اتقان علمی بالایی داشت. دغدغه‌های فکری را مدنظر داشت و حتی وقتی مشاوره پایان‌نامه‌ها را می‌پذیرفت دغدغه‌های روز را در نظر می‌گرفت.

استاد حوزه علمیه اظهار کرد: مرحوم اسعدی، حافظ کل قرآن بود که دارای ارزش و فضیلت بسیار بزرگی است هرچند هیچ وقت آن را مطرح نکرد؛ با اینکه مرتبه والای علمی داشت بسیار متواضع بود و حسن خلق، خوشرویی، خوش سخنی داشت؛ بسیار ساده‌زیست بود و از تجملات پرهیز داشت، ارتباطات مردمی خوبی داشت و در محل سکونت چهره مردمی شناخته می‌شد.

وی افزود: او ولایی و مدافع نظام و رهبری و انقلاب بودند و در آثارش موضوعاتی انتخاب کرد که به دفاع از نظام اختصاص داشت. وی در عرصه علمی و قرآنی فردی بی‌ادعا بود؛ در جبهه جنگ حضور یافت در حالی که از لحاظ سن و جثه او را نمی‌پذیرفتند ولی با اصرار در جبهه‌ها حضور یافت و انشاءالله خداوند تلاش‌های مخلصانه وی را ذخیره عالم برزخ و قیامت قرار دهد.

زیست اخلاقی و قرآنی

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین محمدباقر سعیدی روشن، همکار وی در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، گفت: مرحوم اسعدی مصداق بارز عباد صالح خدا و همه کارهای او منشا خیر و خدمت بود؛ وی دارای پشتکار علمی و خستگی‌ناپذیری بود، تمرکز علمی قوی داشت و از پراکندگی علمی دور بود. خصوصیت علمی دیگر ایشان، روشمندی مبتنی بر چارچوب علمی پذیرفته شده بود و این ویژگی‌ها سبب شد تا محققی برجسته‌ای و استادی شایسته و فرزانه باشند.

ارسال// آیت‌الله رجبی: مرحوم اسعدی فردی متواضع و ساده‌زیست بود/ سعیدی روشن: زیست قرآنی؛ ویژگی بارز آن مرحوم

وی افزود: از لحاظ اخلاقی، زیست قرآنی و اخلاق حسنه داشت، مسئولیت‌پذیر بود و تعهد و رسالت‌مداری و در یک کلام وارستگی به تمام معنا داشت و انسان به تمام معنا خوب بود. در طول تمام دوره دوستی و همکاری ما جز خیر و خوبی و فرزانگی از او ندیدیم.

سعیدی روشن تصریح کرد: حاصل ویژگی‌های علمی، اخلاقی و فردی وی آثاری است که به عنوان باقیات الصالحات باقی مانده است؛ یکی از آثار وی بررسی دلالت‌های برخی آموزه‌های قرآنی در پرتو روایات است؛ وی شخصا 4 محور از پروژه آسیب‌شناسی جریانات تفسیری را برعهده گرفت و به خوبی از عهده این تحقیق برآمد. در گام بعد این پروژه به مثابه یک طرح ملی شناخته شد و در آن مرحله هم خوش درخشید و کار را به فرجام رساند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه اضافه کرد: وی رویکرد، مبانی، روش و پیامدهای روایت‌گروی در تفسیر را نقد و بررسی علمی کرد؛ طرح دیگر ایشان در پروژه کلان تفسیری، جریان قرآن‌بسندگی در تفسیر بود، رویکردی در جهان اسلام پدید آمده بود که حاصل سخن حسبنا کتاب الله، است و مرحوم اسعدی با بررسی این رویکرد از عصر اول تا دوران متاخر، آن را نقد و تحلیل و آن را به مثابه جریان ناقص معرفی کرد.

سعیدی روشن گفت: پژوهش دیگر وی، جریان‎‌شناسی تفسیر معتزله و عقل‌گرایی بود؛ توفیقات و نواقص این جریان از جمله قدری‌گری از سوی مرحوم اسعدی بررسی شد و رویکرد عقل‌گرایانه افراطی را با پشتکار علمی به بوته نقد برد و با موفقیت این پژوهش را به پایان برد.

تحقیق درباره تفسیر اجتماعی عقلی

وی افزود: پروژه دیگر ایشان، جریان‌شناسی تفسیر اجتماعی عقلی است؛ تفسیر اجتماعی عقلی در چند قرن اخیر، رویکردی است که جامعه دینی را به قرآن فرامی‌خواند و رفع مشکلات جامعه را با قرآن قابل حل می‌داند البته توام با نوعی عقل‌گرایی؛ این جریان معارضاتی با جریانات دیگر روایت‌گرایی و قرآن‌بسندگی دارد و مرحوم اسعدی پروژه اجتماعی عقلی قرآن را با توفیق بسیار خوبی به ثمر رساند در حالی که دامنه مطالعاتی آن بسیار وسیع است.

وی گفت: اثر دیگر آن مرحوم کتاب امامت و ولایت بود که الحق کاری ارزشمند و فاخر در اثبات ولایت و امامت محسوب می‌شود؛ مسئله محکم و متشابه هم از دیگر تحقیقات وی بود که در آن سنخ‌شناسی آیات از جهت تاویلی انجام شده که مسئله‌ای در خور توجه و مبتلابه محققان است.

سعیدی روشن تاکید کرد: او قرآنی زیست و فقدانش خلایی جبران‌ناپذیر است و امیدوارم بتوانیم خلا وجودی وی را جبران کنیم.

انتهای پیام
captcha