نحوه خرید سیمان از بورس کالا
کد خبر: 4018035
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۸

نحوه خرید سیمان از بورس کالا

عرضه سیمان در بورس کالا می‌تواند به بازار سیمان نظم دهد و قیمت‌گذاری این محصول مهم را شفاف‌تر کند. سیمان در بورس کالا عرضه می‌شود و برای معامله در بورس کالا نیاز به کد بورس کالا داریم. در این مقاله نحوه خرید سیمان از بورس کالا را بررسی می‌کنیم.

سیمان در سال ۱۴۰۰ برای اولین بار در بورس کالا عرضه شد. عرضه سیمان در بورس کالا می‌تواند به بازار سیمان نظم دهد و قیمت‌گذاری این محصول مهم را شفاف‌تر کند. سیمان در بورس کالا عرضه می‌شود و برای معامله در بورس کالا نیاز به کد بورس کالا داریم. در ادامه نحوه خرید سیمان از بورس کالا را بررسی می‌کنیم.

در حال تکمیل/ نحوه خرید سیمان از بورس کالا

نحوه خرید سیمان از بورس کالا چگونه است؟

پس از دریافت کد بورس کالا و افتتاح حساب وکالتی، می‌توان از طریق سامانه آنلاین معاملات بورس کالا اقدام به ثبت سفارش سیمان کرد. پس از این که حجم و قیمت را انتخاب کردید، سفارش خرید را ثبت کنید تا مبلغ وجه تضمین در حساب وکالتی شما بلوکه و سفارش برای بررسی ارسال شود.

دقت داشته باشید که اگر زمان معامله تقاضا روی محصول کمتر از حجم عرضه آن باشد، خرید در قیمت پایه انجام می‌شود. در شرایطی که میزان تقاضا از حجم عرضه بیشتر باشد، خریدار با بیشترین قیمت پیشنهادی موفق به خرید محصول می‌شود. به عبارتی خریداران باید برای خرید محصول رقابت و بیشترین قیمت را پیشنهاد کنند.

 

مراحل خرید سیمان در بورس کالا

برای یادگیری نحوه خرید سیمان از بورس کالا لازم است مرحله به مرحله اقدام کنید. روز قبل از عرضه سیمان در بازار بورس، اطلاعیه عرضه آن در سایت بورس کالا قرار می‌گیرد. همچنین می‌توانید از طریق کانال تلگرام (agahmetals) هم از عرضه‌های سیمان مطلع شوید. ابتدا لیست عرضه را بررسی کنید تا پس از انتخاب محصول از شرکت مورد نظر به قسمت شرایط آن دسترسی پیدا کنید. شرایط را به دقت مطالعه کنید. پس از بررسی شرایط و نهایی شدن انتخاب، می‌توانید سفارش خود را ثبت کنید. روز عرضه محصول، ۱۰۰ درصد ارزش کل معامله باید تا قبل از ساعت ۱۰:۱۵ به عنوان وجه تضمین در حساب وکالتی موجود باشد. سفارش خرید نیز باید تا قبل از این زمان ثبت شود.

ساعت ۱۱ ظهر تالار صنعتی تشکیل می‌شود که مقدار تقاضا روی محصول مشخص می‌شود. اگر حجم تقاضا کمتر از حجم عرضه شده باشد، معامله در محصول با قیمت پایه انجام می‌شود. در صورتی که حجم تقاضا بیشتر از حجم عرضه شده محصول باشد، سقف قیمت خرید از شما دریافت می‌شود.

پس از انجام معامله، فرم اعلامیه خرید برای شما ارسال می‌شود که در آن مبلغ کل قرارداد و هزینه مالیات بر ارزش افزوده قید شده است. شما هزینه باقیمانده را به حساب بورس کالا واریز می‌کنید و پس از واریز مالیات به حساب فروشنده و صدور حواله، کالای خود را تحویل بگیرید.

 

مراحل تسویه و تحویل سیمان در بورس کالا

پس از ثبت سفارش خرید سیمان خریدار باید حداکثر تا سه روز کاری بعد، باقیمانده وجه خرید و مالیات را واریز کند. مبلغ باید با شناسه پرداخت به حساب بورس کالای ایران واریز شود و خریدار باید هزینه مالیات را نیز به حساب فروشنده واریز کند.

اگر پرداخت مبلغ تا سه روز کاری بعد از خرید انجام نشود، خریدار طی سه روز کاری آینده باید وجه تسویه بورس کالا را با جریمه روزانه معادل با ۰.۲۵ درصد به حساب بورس کالا واریز کند. چنانچه مجددا خریدار موفق به پرداخت مبلغ در ۶ روز نشد، پس از اتمام روز کاری ششم قرارداد فسخ می‌شود. در این شرایط کارمزد خریدار و کارمزد فروشنده به اضافه ۵ درصد ارزش کل قرارداد از وجه تضمین اولیه خریدار کسر می‌شود.

پس این‌که تمام مبلغ توسط خریدار پرداخت شد، محل تخلیه، باربری، نماینده خریدار و شماره تماس او باید توسط خریدار مشخص شود. تمام این اطلاعات باید در سامانه آنلاین سفارشات بورس کالا به همراه دو فیش پرداختی ثبت شود. پس از ثبت اطلاعات و تکمیل موارد فوق، مدارک بارگذاری شده توسط کارگزار خریدار به کارگزار فروشنده ارسال می‌شود.

کارگزار فروشنده مدارک را برای دریافت حواله به شرکت فروشنده ارسال می‌کند. در این مرحله فروشنده اقدام به صدور حواله کرده و حواله را به نماینده خریدار و بار را به باربری اعلام شده تحویل می‌دهد.

 

نکاتی ضروری در معاملات سیمان

تا این جا نحوه خرید سیمان از بورس کالا را با هم بررسی کردیم. در ادامه نکات مهمی را در این زمینه بررسی خواهیم کرد:

  • شرایط و قوانین معاملات در بورس کالای ایران متفاوت است. علاوه بر این سیمان به عنوان کالایی ارزشمند و استراتژیک شناخته می‌شود. به این ترتیب شرایط خاصی برای معاملات محصول سیمان در نظر گرفته شده است. علاوه بر برخی از الزامات که در ادامه عنوان می‌شود، برای اطلاع یافتن از محدودیت‌های خرید این محصول باید روزانه به اطلاعیه‌های بورس کالا توجه کنید.
  • سیمان در تالار صنعتی معامله می‌شود. شروع تالار صنعتی روزانه ساعت ۱۱ صبح است که خریدار می‌تواند تا ساعت ۹:۳۰ نسبت به ثبت سفارش اقدام کند. وجه تضمین نیز باید تا همین ساعت در حساب موجود باشد.
  • طبق اطلاعیه بورس کالا خریدار برای انجام معامله سیمان باید حتما وجه تضمین را به حساب وکالتی خود واریز کند. به این منظور برای وجه تضمین خرید محصولات سیمانی، باید کل ارزش قرارداد به حساب وکالتی واریز شود.
  • در تناژ و تعداد مجاز ثبت سفارش برای مشتریان محدودیت‌هایی وجود دارد. روز قبل از روز عرضه در بورس کالا لیستی منتشر می‌شود که حداکثر تناژ بعضی شرکت‌ها را می‌توان در آن مشاهده کرد. علاوه بر این حداکثر تعداد محصولاتی که خریدار می‌تواند خریداری کند در این لیست منتشر می‌شود.
  • طبق اطلاعیه بورس کالا، متقاضیان معامله در بازار بورس کالای ایران باید ابتدا در سامانه جامع تجارت ثبت نام کنند.

 

سخن آخر

بازار سیمان ایران با بیش از ۷۷ شرکت سیمانی مشغول به فعالیت است؛ که بازاری جذاب برای خریداران و فروشندگان خود ایجاد کرده است. با عرضه سیمان در بورس کالا برای این محصول شفافیت قیمتی ایجاد می‌شود. تمایل واحد‌های تولیدی برای عرضه محصولات خود در بورس کالا روز به روز افزایش پیدا می‌کند. اکنون بیش از ۸۵ درصد از شرکت‌های تولیدی سیمان، محصولات خود را در بورس عرضه می‌کنند.

علاوه بر این عرضه سیمان در بورس موجب جلوگیری از چند نرخی شدن قیمت و سوء استفاده دلالان سیمان می‌شود. شرکت‌های سیمانی محصولات خود را در بورس کالا عرضه می‌کنند و با ورود خریداران بیشتر به بازار این محصول، بورس کالا تبدیل به بستری مناسب برای معاملات سیمان می‌شود. در این مطلب به بررسی نحوه خرید سیمان از بورس کالا پرداختیم و جزئیات آن را بررسی کردیم.

انتهای پیام
captcha