دیدگاه طب سنتی در خصوص تغذیه در زمستان
کد خبر: 4107760
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۱

دیدگاه طب سنتی در خصوص تغذیه در زمستان

یک متخصص طب سنتی با بیان ویژگی‌های فصل زمستان و تغذیه مناسب این فصل گفت: در زمستان ظاهر بدن سرد و داخل آن گرم است و شخص به مصرف غذاهای حجیم و سنگین تمایل دارد.

طب سنتی

آزاده زارعی، متخصص طب سنتی، در گفت‌وگو با ایکنا از قزوین، با بیان اینکه در میان نعمت‌های بی‌شمار الهی، تندرستی جایگاه ویژه‌ای دارد، گفت: پیش‌نیاز بهره گرفتن از دیگر نعمت‌های زندگی سلامتی است، پس باید به شکل شایسته و با دانش و آگاهی شکر این نعمت را با حفظ آن به جای آوریم.

وی اظهار کرد: در زندگی‌های امروز آنقدر از وسایل گرمایشی یا سرمایشی استفاده می‌کنیم که متوجه تابستان و زمستان نمی‌شویم به عنوان مثال بدن فرصت تعریق متعادل را در تابستان ندارد؛ مواد زائد باید از بدن خارج شوند درغیر این‌صورت برای ما مشکل‌ساز خواهد شد لذا تعریق باعث دفع مواد زائد بدن می‌شود. در شهرهای سردسیر نیز زیاد از وسایل گرمایشی استفاده می‌کنند لذا بدن برخوردی با سرما ندارد، سرما باعث می‌شود آنتی‌اکسیدان‌ها در بدن ترشح شده و رادیکال‌های آزاد خنثی‌ شوند.

این متخصص طب سنتی خاطرنشان کرد: البته در تغییرات فصول، تغییرات تقویمی مدنظر نیست بلکه تغییرات طبی مدنظر هستند، یعنی مثلاً از نظر تقویمی در روزهای آخر فصل زمستان باشیم و نشانه‌های ورود به فصل بهار را در منطقه زندگی خود مشاهده کنیم. معمولاً با توجه به موقعیت شهرها فصل طبی چند هفته با فصل تقویمی فاصله دارد.

وی در خصوص ویژگی‌های فصل زمستان بیان کرد: مزاج این فصل سرد و تر بوده لذا سپری کردن آن برای افرادی با مزاج گرم و خشک سهل است، البته عبور از این فصل برای سالمندان و افراد دارای مزاج سرد و خشک دشوار است.

زارعی بیان کرد: در زمستان ظاهر بدن سرد و داخل آن گرم است و این امر باعث تقویت قوه هاضمه می‌شود لذا شخص به مصرف غذاهای حجیم و سنگین تمایل دارد، تعریق در این فصل کمتر است و استفاده غذاهای حجیم و عدم ورزش می‌تواند باعث تجمع زیاد مواد زائد در بدن شود و دفع سخت و یبوست فرد را آزار دهد.

وی در خصوص تدابیر فصل زمستان بیان کرد: از مصرف غذاهای سرد و تر مانند ماست، دوغ، خیار، هنداونه، ماهی و برنج سفید خودداری شود، فرد در طول روز خواب نداشته باشد و بعد از حمام در معرض هوای خارج از منزل قرار نگیرد.

این متخصص طب سنتی توصیه کرد: در این فصل ورزش جدی را جزو عادت‌های روزانه قرار دهیم چون به تعریق مناسب و تحلیل مواد زائد کمک می‌کند، همچنین بهتر است در مکان‌ها و فرش‌های گرم بخوابیم و یا بنشینیم، پوشیدن لباس پشمی نیز در این فصل توصیه می‌شود. اگر کف‌پوش خانه سرامیک و سنگ است با پای برهنه حرکت نکنیم چون موجب انتقال سرما به بدن می‌شود لذا بهتر است از پاپوش و صندل مناسب استفاده کنیم. اشخاصی که مستعد سینوزیت هستند نیز هنگام خروج از منزل سر و پیشانی خود را بپوشانند.

وی تأکید کرد: استفاده از غذاها و نوشیدنی‌ها به صورت گرم توصیه می‌شود، غذای خارج شده از یخچال نیز باید حتماً گرم و سپس استفاده شود، فرد در روزهای بدون آلودگی نیز در فضای باز قدم بزند تا ویتامین «د» بدن تأمین شود.

زارعی در خصوص توصیه‌های غذایی در فصل زمستان اظهار کرد: از میوه‌های خود فصل مثل سیب و مرکبات شیرین، انار شیرین استفاده شود اما افراط نشود؛ خشکبار مثل انجیز خشک، مویز، توت خشک و نیز مغزها مخصوصاً فندق و پسته و بادام، شلغم یا کدو حلوایی پخته شده به تنهایی یا با عسل مفیدند.

این متخصص طب سنتی بیان کرد: در فصل زمستان حلیم گندم، فسنجان گردو، کله پاچه، آبگوشت و آش‌های مقوی مثل شله قلمکار برای افراد دارای هاضمه قوی و پرتحرک توصیه می‌شود. همچنین در این فصل نوشیدنی‌های گرم مانند دارچین، پونه و بابونه نیز قابل توصیه است، شیره انگور، شیره توت و عسل همراه با کمی کره حیوانی برای افراد سالم منعی ندارد و می‌تواند مفید باشد.

انتهای پیام
captcha