جشن‌های مردمی نیازمند تمهیدات بیشتر است
کد خبر: 4153403
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۱

جشن‌های مردمی نیازمند تمهیدات بیشتر است

آنچه که امسال در روز عید غدیر در همدان برگزار شد حرکت جدید و نویی با نقاط برجسته و ضعفی در سطح استان بود که بررسی این نکات می‌تواند به روند بهتر شدن چنین جریان‌ها و برنامه‌هایی در استان کمک کند.

جشن کیلومتری غدیر در همدانبه گزارش ایکنا از همدان، غدیر پیوند عاشورا با امامت است، غدیر و عاشورا دو نقطه عطف جامعه اسلامی و شیعیان است، غدیر با کربلا پیوسته است، اگر امت مسلمان جهان به پاسداری از غدیرها بپردازند هیچ‌گاه شاهد وقوع عاشوراهای مظلومیت و کربلاهای خون و شهادت در جهان نخواهیم بود، واقعه بزرگ غدیر باعث کاشتن بذر ولایت در جان‌ انسان‌ها شده است.

اگر غدیر نبود امروز جهان اسلام و به‌ویژه مذهب تشیع فلسفه وجودی نداشت. با غدیر بود که امامت و ولایت زنده ماند. در رابطه با وحدت شیعه و سنی، مطالب بسیار زیادی گفته شده که اکثر راویان واقعه غدیر از اهل سنت بوده که در کتاب الغدیر موجود است؛ لذا آنها نیز این روز را گرامی داشته و جشن می‌گیرند، در این روز، مراسم‌ مختلفی در سراسر جهان برگزار می‌شود.

با برگزاری مجالس و سخنرانی‌ها، اطعام دادن، برپایی ایستگاه‌های صلواتی و نذورات فرهنگی، انتقال واقعه غدیر با زبان هنر و با بهره‌برداری از همه امکانات و ظرفیت‌ها این واقعه مهم و تاریخی و اثرگذار را تبیین کرد.

در دهه اخیر می‌توان گفت اعیادی همچون اعیاد شعبانیه، به ویژه نیمه شعبان و عید غدیر در بین مسلمانان پررنگ و پرشورتر از گذشته برگزار می‌شود؛ غدیر باید آن‌قدر پررنگ شود که مردم غیرمسلمان جهان که مسلمانان را با فرهنگ عاشورا و مراسم عزای امام حسین(ع) می‌شناسند در کنار این واقعه نیز عید غدیر را هم بشناسند، چراکه اسلام تنها دین عزاداری نیست. به قول یکی از اساتید تفسیر قرآن همدان در روز عید غدیر همه حتی در بین اعضای خانواده و بستگان نزدیک در اطعام‌دهی سهیم شوند، همچون روز عاشورا که کسی در خانه غذا درست نمی‌کند و معمولا از نذری‌ها استفاده می‌کنند، این چنین شود.

آنچه که امسال در روز عید غدیر در همدان برگزار شد حرکت جدید و نویی در سطح استان بود که نقاط برجسته و ضعفی دارد و بررسی این نکات می‌تواند به روند بهتر شدن چنین جریان‌ها و برنامه‌هایی در استان کمک کند. امسال شاهد برپایی جشن 18 کیلومتری در سطح استان همراه با 130 غرفه در سطح شهر همدان و در بلوار ارم بودیم. سبک برپایی غرفه‌ها تا حدودی الگوگرفته از موکب‌های اربعینی نجف تا کربلا بود؛ از این‌رو حال و هوای اربعین البته با رویکرد شاد را برای کسانی که در پیاده‌روی اربعین حضور داشته‌اند را هم زنده می‌کرد، البته در این بین غرفه‌هایی با رویکرد فرهنگی و تربیتی و ویژه کودکان بیشتر به چشم می‌خورد.

در نیمه شعبان این مدل جشن نیز برای اولین بار در پیاده‌راه بوعلی و اکباتان برگزار شد که تعداد غرفه‌های آن محدودتر از جشن عید غدیر بود، در جشن روز گذشته هم تعداد غرفه‎‌ها بیشتر بود و هم میزان خدمات ارائه شده. در دسته‌بندی غرفه‌ها از غرفه‌هایی که شربت و میوه تا غذاهای پلویی و لقمه‌ای توزیع می‌کردند و غرفه‌های توزیع‌کننده تنقلات جذاب برای کودکان همچون پشمک و پفیلا فعالیت داشتند. همچنین غرفه‌های درمانی و بهداشتی از جمله غرفه دندانپزشکی، سنجش فشار خون و قند و ارائه مشاوره تا اجرای سرود زنده توسط نوجوانان و نقاشی روی صورت کودکان، بازی و برپایی سرسره و قصر بادی برای کودکان به چشم می‌خورد.

جشن کیلومتری غدیر در همدان

تنوع غرفه‌های برپایی به نظر خیلی خوب بود، البته برای همدان که این نوع مراسم کمتر در آن دیده شده و همیشه استقبال مردم بیش از عرضه بوده است، طوری که مردم در مناسبت‌هایی همچون 22 بهمن همیشه مشتاق داشتن پرچم‌ ایران در ابعاد مناسب در دستان خود هستند اما هیچ‌وقت از این نظر به اقناع نرسیده‌اند.

در کنار غرفه‌ها نیز در محل بوستان ارم فضای برپایی مراسم جشن در نظر گرفته شده بود که این جشن تنها با رویکرد ارائه پذیرایی و خدمت نباشد، اما به نظر اگر در این فضا از مداحان همدانی بیشتری استفاده می‌شد مناسب‌تر بود، چراکه زمان برنامه از ساعت 17 تا 23 زمان طولانی و مناسبی بود تا حاضران در این منطقه تفریحی شهر از اجرای مولودی زنده و پخش این مولودی‌خوانی در سطح بلوار ارم بهره‌مند شوند.

انتخاب این مکان یعنی بلوار ارم نیز موجب شده بود تا عموم مردم از افراد مذهبی و شاید غیر مذهبی یا بهتر است بگوییم کمتر مذهبی هم در این مراسم جشن حضور پیدا کنند، در صورتی که جانمایی این مراسم در میدان امام و پیاده‌راه بوعلی و اکباتان که در نیمه شعبان برگزار شد و شاید بیشتر چهر‌ه‌های مذهبی در آن حاضر بودند، اما در جشن عید غدیر حضور افراد مختلف به چشم می‌خورد و این مسئله‌ای قابل توجه برای همدلی بیشتر بین عموم محبان علی(ع) است.

با توجه به موقعیت مناسب این بلوار و علی‌رغم اینکه مدیرکل تبلیغات اسلامی همدان قبل از برگزاری مراسم نسبت به در نظر گرفتن تمهیدات ترافیکی هشدار داده بود، اما هیچ تدبیری برای این موضوع در نظر گرفته نشده بود، ترافیک سنگین در بلوار ارم تردد مردم سواره و همچنین پیاده را سخت کرده بود، و کم بودن عرض محدوده پیاده‌روی در مقابل غرفه‌ها، خانواده‌ها و بازدیدکنندگان را با مشکل روبه‌رو کرده بود در صورتی که حداقل یک لاین این بلوار باید به عابران پیاده اختصاص داده می‌شد.

بهتر بود که یک طرف مسیر ورودی به بلوار ارم قرار می‌گرفت، به‌طور مثال از میدان قائم خودروها وارد و از سعیدیه انتهای بلوار ارم خارج می‌شدند، اما با در نظر نگرفتن این موضوعات علاوه بر اینکه خانواده‌ها دقایق و حتی ساعت‌‎های طولانی در ترافیک بودند جایی برای پارک خودرو نیز پیدا نمی‌کردند و این وضعیت موجب گره خوردن ماشین‌ها به یکدیگر و رفت و آمد چندین باره آنها در بلوار شده بود. همچنین می‌شد از ظرفیت حمل و نقل عمومی که همیشه در همدان با ضعف روبرو بوده است برای این مراسم استفاده می‌شد، اما متأسفانه هیچ‌گونه حمل و نقل عمومی در این زمینه وجود نداشت.

یکی از نکات برجسته این جشن، مردمی بودن آن بود که از گروه‌های مختلف مردمی، پایگاه‌ها، هیئت‌ها، مساجد، خیرین، ارگان‌ها، ادارات و نهادها، کانون‌ها و انجمن‌ها به‌صورت خودجوش در آن شرکت داشتند. استقبال عمومی مردم از این مراسم بسیار زیاد بود، اما خانواده‌هایی که با کودکان و با کالسکه حضور پیدا کرده بودند به دلیل جانمایی نامناسب غرفه‌ها در محل پیاده‌رو بلوار با مشکل روبرو بودند.

جشن کیلومتری غدیر در همدان

در اغلب غرفه‌ها یک بی‌نظمی به چشم می‌خورد که این به دلیل کم تجربه بودن و استقبال زیاد مردم بود، در مواردی غرفه‎ها با صف‌های طولانی مواجه بودند که نظمی برای دریافت پذیرایی وجود نداشت، اگر غرفه‌های پر ازدحام از قبل به این موضوع پرداخته و با داربست مسیر صف بانوان و آقایان را مشخص کرده بودند، از طرفی حجم بالای زباله‌ها و ظروف یکبار مصرف و نبود سطل زباله کافی در اغلب غرفه‌ها موجب سرازیر شدن زباله‎‌ها در کنار درختان و محوطه اطراف شده بود که شبی پر زحمت برای رفتگران شهرداری را رقم زد، هر چند در آن بین افرادی را می‌دیدی که خودجوش به جمع‌آوری زباله‌های کف پیاده‌رو مشغول بودند.

با همه این‌ها همدلی مردم نمایان بود با وجود اینکه مراسم مرکزی نماز جماعت هم در محل بوستان با امامت آیت‌الله شعبانی نماینده ولی فقیه در استان برپا شد، اما در سایر قسمت‌های بلوار به محض اینکه اذان مغرب شد هرکسی هر تکه زیلو و حصیری داشت در فضاهای خالی بین غرفه‌ها پهن کرد و خود مردم دسته‌های نماز جماعت و البته در بعضی موارد که امام جماعتی نبود نماز فرادا اول وقت را راه انداختند.

از کوچه‌باغ‌های بلوار ارم و کنار تالار قرآن روانه می‌شویم به نظر می‌رسد جشن تمام شده اما با این وجود تازه بساط توزیع غذا در برخی از غرفه‌ها داغ شده و همچنان مردم رهگذر را می‌بینی که در حال توزیع اقلام و خوراکی‌هایی هستند؛ حسن ختام این جشن برای من می‌شود یکی خودکار و یک اسکناس 10 هزار تومانی نو که به آن وصل شده است و آخرین عیدی خود را هم در عید غدیر امسال از دست سیدی ناآشنا می‌گیرم.

اکرم یوسفی پارسا

انتهای پیام
captcha