از نارضایتی تا پیشنهادات شرکت‌کنندگان مسابقات قرآن اوقاف همدان
کد خبر: 4163615
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۶

از نارضایتی تا پیشنهادات شرکت‌کنندگان مسابقات قرآن اوقاف همدان

شرکت‌کننده مرحله استانی چهل‌وششمین دوره مسابقات قرآن اوقاف همدان گفت: اگر سطح مسابقات شهرستانی بالاتر برده شود، یک غربالگری صورت می‌گیرد و افراد کمتری به مرحله استانی راه پیدا می‌کنند که این خود راهی برای بالاتر بردن سطح مسابقات استانی است. به نظر لازم است در مرحله شهرستانی سخت‌گیری بیشتری از سوی داوران لحاظ شود.

ندا کرد شرکت کننده در مسابقات قرآنی اوقاف همدانمرحله استانی چهل‌وششمین دوره مسابقات قرآنی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان همدان روز گذشته، 28 مردادماه با رقابت 80 شرکت‌کننده از شهرستان‌های مختلف استان در آستان مقدس امامزاده عبدالله(ع) همدان برگزار شد، با وجود کم بودن جمعیت شرکت‌کنندگان اما شاهد چهره‌های جوان و نوجوان زیادی بودیم. در مورد نحوه برگزاری مسابقات قرآن، کمبودها و مشکلاتی که در برگزاری این دسته از مسابقات وجود دارد با چند نفر از متسابقان گفت‌وگویی داشتیم تا انتقادات و پیشنهادات آنان، راهکاری برای برگزارکنندگان این رویدادهای قرآنی باشد.

ندا کرد، شرکت‌کننده رشته ترتیل مرحله استانی چهل‌وششمین دوره مسابقات قرآن همدان از شهرستان نهاوند، در گفت‌وگو با ایکنا از همدان با اشاره به اینکه نزدیک به هفت یا هشت سال است که در مسابقات قرآن اوقاف شرکت می‌کند، اظهار کرد: تا به حال موفق به کسب رتبه استانی نشده‌ام و تنها در شهرستان در چند مورد موفق به کسب رتبه اول شده‌ام.

وی با اشاره به نحوه و سطح برگزاری این دوره از مسابقات افزود: نحوه برگزاری، نظم و کیفیت مسابقه از نظر امکانات، نسبت به سال‌های قبل بهتر بود، اما در مورد تعداد شرکت‌کنندگان باید بگویم، تعداد نسبت به سابق خیلی کمتر شده است که یکی از دلایل کاهش افراد شرکت‌کننده به نظر من ضعیف بودن تبلیغات است.

کرد ادامه داد: درباره این مسابقات بسیار کم اطلاع‌رسانی شد و به شخصه تبلیغات مسابقات اوقاف را در جایی ندیدم. من به‌عنوان فردی که چندین سال است در مسابقات شرکت داشتم از قبل در جریان برگزاری آن بودم و همچنین از طریق دوستان قرآنی‌ام زمان و نحوه شرکت در مسابقات را متوجه شدم. در این زمینه تبلیغاتی که به‌صورت همگانی باشد متأسفانه وجود نداشت و در شهر بنری نصب نشد، خیلی از افراد اصلا از برگزاری چنین مسابقاتی مطلع نیستند، در صورتی که باید از افراد جدید هم در این مسابقات دعوت کرد.

نهاوند استاد حرفه‌ای برای آموزش قرآن ندارد

این قاری جوان با اشاره به اینکه اگر اساتید استان برای ارتقای سطح خود تلاش کنند لازم نیست از استان‌های دیگر داور در مسابقات حضور پیدا کند، گفت: مربیان و داوان اگر نمی‌توانند سطح خود را بالا ببرند بهتر است که عرصه را برای جوان‌ترها باز بگذارند. به نظر من استان همدان در زمینه مسابقات آن‌طور که باید قوی نیست و لازمه این ارتقای سطح استفاده از اساتید حرفه‌ای است. در شهرستان نهاوند اصلا استاد حرفه‌ای برای آموزش قرآن نیست، من یا به‌صورت مجازی یا حضوری از دوره‌های آموزشی همدان و مشهد بهره گرفتم.

وی با اشاره به مشکلات قرآنی نهاوند ادامه داد: باید بگویم دارالقرآن یا جامعةالقرآن فعال، استاد و مربی قرآنی در سطح بالا نیز در این شهرستان وجود ندارد. اغلب مربیان تخصصی نیستند و بیشتر کسانی هستند که در مسابقه‌ای رتبه‌ای کسب کرده‌اند.

کرد با بیان اینکه متخلق به اخلاق قرآنی بودن یک استاد می‌تواند موجب شود که قرآن‌آموز سایر دوستان خود را نیز به وادی قرآن بکشاند، بیان کرد: تبلیغات تصویری و استاد قرآنی خوش‌اخلاق در جذب نوجوان و خردسالان به قرآن تأثیر زیادی دارد. من از کودکی در فضای قرآنی و کلاس‌هایی که حضور داشتم چه در مورد خودم، چه دوستان دیده‌ام که به‌طور مثال یک برخورد تند مربی در مقابل قرائت اشتباه چقدر می‌تواند قرآن‌آموز را از این فضا جدا کند. لذا، اخلاق خوب و تشویق مربی عامل مهمی برای جذب به قرآن است. در این زمینه هم لازم نیست دروس قرآنی را خیلی فلسفی و سخت کرد.

بودن در فضای قرآن برایم کفایت دارد

کرد یادآور شد: همیشه سعی کرده‌ام از قرآن فاصله نگیرم؛ اینکه رتبه‌ای کسب کنم یا نه برایم مهم نیست، چراکه همین بودن در فضای قرآن برایم کفایت دارد و از فضای معنوی و مأنوس بودن با این کتاب الهی بهره می‌گیرم؛ البته وجود مسابقات را از بابت ایجاد شور و رقابت و سنجش سطح قرآنیان لازم و مناسب می‌دانم.

حنانه حسنی، از دیگر شرکت‌کنندگان این دور از مسابقات که از شهرستان ملایر حضور پیدا کرده بود، به ایکنا گفت: در رشته حفظ 5 جزء قرآن به رقابت پرداختم و برای اولین بار است که در این مسابقات شرکت می‌کنم.

حنانه حسنی شرکت کننده در مسابقات قرآنی اوقاف همدان

وی با بیان اینکه از پنج سالگی قرآن حفظ می‎کردم، افزود: در این زمینه پدر و مادرم مشوق من بودند و مرا کمک می‌کردند. متأسفانه به خاطر مدرسه و دانشگاه مدتی در این زمینه وقفه افتاد، اما از سال گذشته به‌صورت جدی‌تر حفظ قرآن را از سر گرفتم. دانشجو هستم و در تهران تحصیل می‌کنم، اغلب از کلاس‌های حفظ مجازی و تهران استفاده می‌کنم و از وضعیت کلاس‌ها و دوره‌های قرآنی شهرستان ملایر اطلاعی ندارم.

حسنی در مورد نحوه برگزاری مسابقات قرآن گفت: به نظرم مسابقات دارای نظم خوبی است، اساتید خوب و مطرحی هم در مسابقه حضور دارند. وضعیت داوران با توجه به کارنامه‌ای که دریافت کردیم خوب بود یعنی همان‌طور بود که انتظار داشتیم.

حسنی در پایان یادآور شد: ورود به عرصه قرآن راهی است که اصلا پشیمانی ندارد، اگر وارد این راه شوی دنبال بهانه‌ای نیستی که از آن خارج شوی و انسان در این راه برای هر امری به خدا و ائمه متوسل می‌شود.

ایرادات خود را در مسابقات درمی‌یابیم

همچنین فاطمه روغنی که در رشته حفظ 5 جزء از ملایر در این دور از مسابقات شرکت کرده بود، در گفت‌وگو با ایکنا از همدان بیان کرد: متولد سال 1380 هستم، امسال سومین سالی است که در این دور از مسابقات شرکت کردم، هر سال شاهد این بودم که سطح مسابقات بالاتر رفته و از متسابقان بیش از گذشته ایراداتی گرفته می‌شود، اشکالاتی که از آن خبر نداشتیم در این مسابقات بیشتر مشخص می‌شود و از آنها مطلع می‌شویم.

فاطمه روغنی شرکت کننده در مسابقات قرآنی اوقاف همدان

وی افزود: در ملایر یک جامعةالقرآن وجود داشت که بازسازی شد و اخیرا راه‌اندازی شده است؛ اما فقط برای خردسالان است، متأسفانه برای بزرگسالان و ارائه حفظیات جایی وجود ندارد، من خود بدون مربی و به تنهایی محفوظاتم را مرور می‌کنم. همچنین در شهرستان ملایر برای صوت و لحن کلاسی وجود ندارد و این دوره حتی به‌صورت موقت حداقل در زمان پیش از مسابقات هم برپا نمی‌شود که متسابقان در آن بازه اشکالات خود را مرور و رفع کنند.

روغنی گفت: اگر سطح مسابقات شهرستانی بالاتر برده شود، به‌طور مثال سطح مشخص و نمره بالای 90 را برای افراد در نظر بگیرند، یک غربالگری صورت می‌گیرد و افراد کمتری به مرحله استانی راه پیدا می‌کنند که این خود راهی برای بالاتر بردن سطح مسابقات استانی است. به نظر من لازم است در مرحله شهرستانی سخت‌گیری بیشتری از سوی داوران لحاظ شود.

وی با بیان اینکه داوران همه در سطح کشوری هستند و از داوری آنها راضی هستم، تصریح کرد: مهم‌ترین عامل برای جذب به قرآن برگزاری کلاس و فراهم کردن شرایطی است که بتوان این افراد را به قرآن علاقه‌مند کرد. عامل جذب من به قرآن مربوط به دوره ابتدایی و یک لوح آموزشی قرآن می‌شود؛ در کلاس ما این صوت و آموزش قرآن پخش می‌شد، صدای کودکانه‌ای که آیات را تکرار می‌کرد برایم بسیار جذاب بود و همان موجب جذب من به قرآن شد بعد از آن خیلی دنبال این لوح آموزشی برای سایر جزء‌ها گشتم اما فقط جزء 30 آن موجود بود. لذا از دوم و یا سوم ابتدایی وارد عرصه قرآن شدم.

روغنی در پایان با تأکید بر خواندن ترجمه و معنی قرآن هنگام حفظ بیان کرد: خواندن ترجمه حین حفظ به دلیل فهم آیات موجب می‌شود آیات بهتر در خاطر بماند و در مسابقات هم کمک‌کننده است و موجب می‌شود استرس کمتری داشته باشیم.

اکرم یوسفی پارسا

انتهای پیام
captcha