انتقاد همیشگی از تبلیغات ضعیف مسابقات قرآن و بی‌توجهی مسئولان
کد خبر: 4163853
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۱۵

انتقاد همیشگی از تبلیغات ضعیف مسابقات قرآن و بی‌توجهی مسئولان

شرکت‌کننده مرحله استانی چهل‌وششمین دوره مسابقات قرآن اوقاف همدان گفت: تبلیغات و اطلاع‌رسانی مسابقات قرآن ضعیف است. من به‌عنوان فردی علاقه‌مند به قرآن که در فضاهای قرآنی عضو هستم از برگزاری آن مطلع شدم؛ متأسفانه تبلیغات مناسبی برای اطلاع‌رسانی به‌ویژه در شهرستان‌ها انجام نمی‌شود.

مسعود بابایی توسی شرکت کننده مسابقات قرآنیمسعود بابایی توسکی، شرکت‌کننده مرحله استانی چهل‌وششمین دوره مسابقات قرآن اوقاف همدان در گفت‌وگو با ایکنا از همدان اظهار کرد: از اواخر مقطع راهنمایی در رشته‌های حفظ، قرائت، اذان و دعاخوانی مسابقات قرآن اوقاف شرکت کردم و در این دوره از مسابقات در رشته ترتیل به رقابت پرداختم که طی شرکت در این مسابقات در سال‌های گذشته به مرحله کشوری نیز راه پیدا کرده‌ام.

وی که از شهرستان لرستان در این دوره از مسابقات حضور داشت، افزود: سطح مسابقات نسبت به سال‌های قبل کمی بهتر شده است؛ شرکت‌کنندگان به‌ویژه در رشته اذان خیلی خوب با هم رقابت می‌کردند و سطح قابل قبولی داشتند. در مورد اطلاع‌رسانی مسابقات باید بگویم تبلیغات بسیار ضعیف است و تبلیغاتی در این مورد به‌ویژه در شهرستان‌ها وجود ندارد. چهره‌های جدید در مسابقات دیده نمی‌شود، افرادی را می‌بینیم که چندین سال است حضور دارند، در این زمینه می‌طلبد آن‌قدر تبلیغ شود که مسابقه پر از افراد مختلف باشد تا رقابت نیز بالاتر برود.

این فعال قرآنی با اشاره به اینکه در مسابقات کارشناسانی باید حضور پیدا کنند که درک مناسبی از اقتضائات رقابت‌های قرآنی داشته باشند، افزود: هدایای مسابقات درخور نفرات برتر نیست، هرچند این موضوع اصل نیست، اما با توجه به اینکه مسابقات در سطح استان برگزار می‌شود جوایز باید متناسب با سطح آن باشد.

بابایی یادآور شد: در مورد داوری باید بگویم سلیقه بسیار دخالت دارد؛ به‌طور نمونه آن قاری که سبک مصطفی اسماعیل را دنبال می‌کند در مقابل داوری که چنین سبکی را به هیچ وجه نمی‌پسندد، کنار گذاشته می‌شود، یا یکی از آسیب‌های سلیقه‌ای شدن داوری این است که اغلب داوران سبک شحات انور را نمی‌پسندد و این موضوع موجب حذف این سبک از مسابقات شده است.


بیشتر بخوانید:

از نارضایتی تا پیشنهادات شرکت‌کنندگان مسابقات قرآن اوقاف همدان


شرکت‌کننده مرحله استانی چهل‌وششمین دوره مسابقات قرآن اوقاف همدان با اشاره به اینکه بهتر است پیش از مسابقه چارچوب داوری مشخص و برای متسابقان توضیح داده شود، تصریح کرد: گاهی داوران خیلی سخت می‌گیرند و گاهی آسان، و این رویه مشخصی ندارد، در کل خوب است فضای کلی داوری و چارچوب‌ها برای متسابقان اعلام شود، این توضیحات موجب بهتر شدن قضاوت در مسابقات شود.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین کار در این مسابقات این است که رضای خدا را مدنظر داشته باشیم و بتوانیم افراد زیادی را با خود همراه کنیم، گفت: مشکل دیگر این است که یک قاری خوب از دل این مسابقات بیرون نمی‌آید و این ضعفی کلی در امور قرآنی استان است. امیدوارم اطلاع‌رسانی قوی‌تر شود، سطح مسابقات بالاتر برود، کلاس‌های قرآنی بیشتر و تخصصی‌تری برگزار شود، جوایز بهتر شود که در این صورت متسابقان بیشتری شرکت خواهند کرد.

بابایی با بیان اینکه متأسفانه در حوزه قرآن ضعیف کار شده است، ادامه داد: شش سال است، معلم هستم گاهی مطالبی در کلاس مطرح می‌شود که نشان می‌دهد دانش‌آموزان ما حتی ساده‌ترین مسائل را هم نمی‌دانند. از طرف دیگر کتب درسی ما ایراداتی دارد، به‌طور نمونه در کتاب قرآن آموزش و پرورش ایرادات اعرابی وجود دارد.

وی با بیان اینکه اهمیت دادن به قرآن باید از پایه آغاز شود، اظهار کرد: متأسفانه در کتب هدیه‌های آسمانی ما به‌ویژه در مقطع پنجم ابتدایی آن‌قدر که در مورد حضرت مریم(س) و حضرت عیسی(ع) صحبت شده است در مورد امام علی(ع) و پیامبر اکرم(ص) مطلبی وجود ندارد. دانش‌آموزان ما باید بیشتر در مورد ارزش‌های دینی و شخصیت‌های قرآنی و اسلامی بدانند؛ محرم امسال داستان‌هایی از کربلا از جمله نحوه شهادت حضرت قاسم(ع) و علی‌اکبر(ع) را که در کلاس مطرح می‌کردم خیلی از آنها نمی‌دانستند و واکنش‌های جالبی داشتند.

بابایی توسکی ادامه داد: داستان زندگی اهل بیت(ع) و قرآن برای آنها باید بیشتر بیان شود اگر از ابتدا بچه‌ها را با قرآن آشنا کنیم سطح مسابقات بسیار بالا می‌رود و این یک چشم‌انداز برای سال‌های آینده است که لازم است در این زمینه برنامه‌ریزی شود.

وی اظهار کرد: از ظرفیت قرآنیان در عرصه‌های مختلف به‌ویژه در هیئت‌های مذهبی باید استفاده شود، اینکه برخی از بچه مسلمان‌ها و هیئتی‌های ما توانایی تلاوت صحیح قرآن را ندارند باعث تأسف است و لازم است در این زمنیه آموزش‌های کاربردی‌تری لحاظ شود. این مسئله باید از دل هیئت‌ها و خانه‌های ما آغاز شود نه مسابقات.

محمد قلعه‌جویی، از شهرستان کبودرآهنگ که در رشته دعاخوانی مرحله استانی چهل‌وششمین دوره مسابقات قرآن اوقاف همدان شرکت کرده بود، به خبرنگار ایکنا گفت: دومین سال است که در این رشته در مسابقات اوقاف شرکت می‌کنم، سال گذشته حائز رتبه اول استان شدم، اما متأسفانه در مرحله کشوری رتبه‌ای به دست نیاوردم. حد نصاب قرار دادن برای شرکت‌کنندگان نقطه مثبتی است که اخیرا در مسابقات رعایت می‌شود و رتبه‌بندی بدون در نظر گرفتن حد نصاب نمره خوشبختانه از دور خارج شده است.

محمد قلعه جویی شرکت کننده مسابقات قرآن

این مربی قرآن افزود: آنچه که در مسابقه به چشم می‌خورد این است که آنچنان که باید جوانان در این مسابقات حضور پیدا نکرده‌اند، در شهرستان ما یک نفر هم در رشته حفظ کل در مسابقات شرکت نکرده است، شاید این حضور کمرنگ به خاطر نبودن انگیزه در بین قشر نوجوان و جوان است و شرکت در کلاس‌های متفرقه از جمله کلاس زبان انگلیسی دغدغه مهم‌تری برای آنان به‌شمار می‌آید که این مهم نیز به خانواده‎ها هم مربوط می‌شود. خانواده‌ای که خود اهل خواندن قرآن نیست چطور می‌توان از آنها انتظار داشت که فرزندانشان را به کلاس‌های قرآنی بفرستند، از این‌رو لازم است در ابتدا اول خانواده‌ها توجیه شوند. برخی غیر منطقی مشکلات جامعه و مشکلات اقتصادی را مانعی برای شرکت در کلاس‌های قرآن می‌دانند.

شرکت‌کننده مرحله استانی چهل‌وششمین دوره مسابقات قرآن اوقاف یادآور شد: تبلیغات و اطلاع‌رسانی مسابقه ضعیف است، من به‌عنوان فردی علاقه‌مند به قرآن که در فضاهای قرآنی عضو هستم از برگزاری آن مطلع شدم، اما متأسفانه تبلیغاتی برای اطلاع‌رسانی انجام نمی‌شود، مسابقه قرآن و نکات قرآن هیچ وقت از سوی صداوسیما تبلیغ نمی‌شود، شبکه‌های تلویزیونی پر شده از تبلیغات قابلمه و آچار و... و جای چنین رویدادهای مهمی در صداوسیمای ما خالی است.

وی با بیان اینکه در شهرستان کبودرآهنگ مربی قرآن است، ادامه داد: یکی از مشکلات آموزشی و عدم جذب جوانان و نوجوانان به قرآن به عدم توانایی در برقراری ارتباط با این افراد برمی‌گردد، ما قرآنیان هنوز ارتباط‌گیری با کودکان و نوجوانان را بلد نیستیم؛ یکی دیگر از مشکلات ما در شهرستان نبود مکان مناسب است؛ اغلب کلاس‌های قرآنی کبودرآهنگ در ساختمان‌ بسیار قدیمی و شاید واقعا بتوان گفت مخروبه برگزار می‌شود که در تابستان گرم و بدون کولر است و در زمستان نیز سرد و بدون وسیله گرمایشی.

این فعال قرآنی یادآور شد: یکی دیگر از مسائل، کمبود بودجه است، وقتی برای مسائل قرآنی و فرهنگی هزینه نمی‌شود سطح کار پایین می‌آید، همان‌طور که در کشور ما هزینه کردن برای ورزش‌هایی مثل فوتبال جا افتاده برای مسائل قرآنی هم تا حدی باید هزینه کنند چون جذب نوجوانان و جوانان بدون هزینه کردن امکان‌پذیر نیست، چراکه افراد در این زمینه دچار تناقض می‌شوند که اگر قرآن واقعا مهم است پس چرا به فعالیت‌ها و امور مربوط به آن اهمیت داده نمی‌شود.

محمد داوریان، متسابق رشته حفظ کل نیز در گفت‌وگو با ایکنا از همدان اظهار کرد: از سال 1389 در مسابقات قرآن اوقاف از شهرستان همدان شرکت داشته‌ام، و در حال حاضر در 27 سالگی نیز در این مسابقات شرکت کردم. طی این سال‌ها چندین بار موفق به کسب رتبه اول در مسابقات شده‌ام، در سال 1397 نیز به مرحله کشوری راه یافتم.

محمد داوریان شرکت کننده مسابقات قرآن

وی افزود: مسابقات از لحاظ کمی در سطحی است که در برخی از رشته‌ها به اندازه رتبه اول تا سوم متسابق وجود ندارد، این نشان‌دهنده افت مسابقات است. ظرفیت قرآنیان همدان قابل قبول است، اما برخی از افراد قرآنی از استان رفته و دیگر در این مسابقات حضور ندارند، اما در کل سطح خیلی بالا نیست.

داوریان گفت: رشته حفظ کل در مسابقات همدان افت داشته است البته از لحاظ کمی؛ هر سال در این زمینه از همدان صاحب رتبه کشوری شده است. در مورد داوری مسابقه ضمن احترام به اساتید و داوران استانی، بهتر بود از یک چهره برجسته کشوری هم استفاده می‌شد، سال‌های گذشته چهره‌ای همچون استاد ابوالقاسمی را در مسابقات داشتیم که امسال حضور ندارد.

این مربی قرآن با اشاره به وضعیت جذب قرآنیان در همدان تصریح کرد: جذب خردسالان و تعداد حافظان کل خردسال در همدان خوب و قابل توجه است، در این حوزه در استان خوب کار می‌شود، اما اشکالی که وجود دارد این است که پس از آن رها می‌شوند و کار حفظ برای بزرگسالان آن‌طور که باید دنبال نمی‌شود.

داوریان ادامه داد: از سوی دیگر از حافظان حمایت نمی‌شود، حمایت به این معنا که همان‌طور که برای قاریان جلسات و محافلی برگزار می‌شود برای حافظان نیز جلسات و محافلی برگزار شود تا خروجی فعالیت قرآنی خود را ببینند و دیده شوند البته دیده شدن به این معنا که کار حافظان نیز ثمره داشته باشد و بتوانند کار قرآنی خود را به دیگران انتقال دهند. اگر حافظی که استعداد صوت و لحن و هوش موسیقیایی نداشته باشد ببیند که کارش ثمره ندارد و دیده نمی‌شود از این فضا جدا می‌شود، از این‌رو در محافل قرآن می‌توان از ظرفیت حفاظ استفاده کرد.

وی در مورد فعالیت‌های قرآنی خود گفت: در حال حاضر کلاس حفظ قرآن در آستان مقدس امامزاده یحیی(ع) و مسجد صاحب‌الزمان(عج) شورین را برگزار می‌کنم. 13 سال است جلسات حفظ قرآن را دنبال می‌کنم و مدرک درجه دو را دریافت کرده‌ام و امسال برای دریافت مدرک درجه یک اقدام خواهم کرد. مرحله سوم مفردات نیز در تهران برگزار می‌شود و در آن نیز شرکت خواهم کرد، در حوزه قرآن یکی از اهدافم به‌روز ماندن است، چراکه اگر از این دوره‌ها فاصله بگیریم عقب می‌مانیم.

انتهای پیام
captcha