تنوع رشته‌های مسابقات قرآن موجب جذب افراد بیشتر می‌شود
کد خبر: 4164115
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۵۶
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد

تنوع رشته‌های مسابقات قرآن موجب جذب افراد بیشتر می‌شود

شرکت‌کننده مرحله استانی مسابقات قرآن اوقاف همدان با بیان اینکه اضافه شدن رشته ترجمه به سایر رشته‌ها در این دور از مسابقات موجب شد فهم قرآن نیز در اولویت قرار بگیرد، گفت: تنوع رشته‌های مسابقات قرآن باعث جذب خیلی از افراد به قرآن می‌شود به‌ویژه افرادی که در زمینه صوت، لحن و ترتیل علاقه یا استعدادی ندارند.

شکوفه صبوری، ناظر چهل‌وششمین دوره مسابقات قرآن اوقاف همدانشکوفه صباغی، ناظر مرحله استانی چهل‌وششمین دوره مسابقات قرآن اوقاف همدان در بخش آوایی در گفت‌وگو با ایکنا از همدان اظهار کرد: دارای مدرک درجه 2 تخصصی حافظان قرآن هستم و در این دوره از مسابقات به‌عنوان ناظر از سوی مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه شرکت داشتم.

وی با بیان اینکه سطح مرحله استانی مسابقات همدان را خوب ارزیابی می‌کنم اما شور و نشاط لازم در مسابقه وجود نداشت، افزود: تعداد شرکت‌کنندگان در این دور از مسابقات بالا نبود، اما با توجه به تلاوت‌هایی که انجام شد، پیشرفت متسابقان همدانی با توجه به استعدادهایی که مشاهده شد خالی از تصور نیست و می‌طلبد برای رسیدن به مقام‌های کشوری و افتخار‌آفرینی برای استان خود باید بیشتر تلاش کنند.


بیشتر بخوانید:


وی با تأکید بر اینکه برای رفع خلأهای قرآنی در استان و در جذب حداکثری به قرآن و مسائل مذهبی احتیاج به برنامه‌ریزی‌های دقیق است، یادآور شد: در این زمینه لازم است محافل قرآنی متعددی برگزار شود، این محافل که می‌توان آنها را به‌صورت ماهانه برگزار کرد هم موجب آمادگی بیشتر شرکت‌کنندگان در مسابقات می‌شود، هم ایرادات و اشکالات مشخص می‌شود و هم انگیزه ایجاد می‌کند. در این صورت قرآنیان در طول سال آمادگی لازم را پیدا می‌کنند و به حال خود رها نمی‌شوند.

ناظر مرحله استانی مسابقات قرآن اوقاف همدان گفت: برگزاری کلاس و دوره آموزشی دائمی در طول سال بسیار کمک‌کننده است، چراکه در این کلاس‌ها ارتباط بین قرآن‌آموزان با اساتید و با یکدیگر شکل گرفته و ضمن ایجاد انگیزه و رقابت باعث ارتقای سطح آموزش آنها می‌شود.

وی افزود: برای تشویق قرآنیان نیاز به جوایز آنچنانی نیست، در سال 1400 مسابقاتی در سطح شهر اراک برگزار می‌شد که به‌صورت ماهانه و با حضور داوران استانی بود؛ این مسابقات جوایز و هزینه آنچنانی نداشت، اما همان هدایای کوچک رقابت خوبی را در بین قرآنیان ایجاد می‌کرد.

صباغی اظهار کرد: برخی از افراد خود قرآنی هستند و با توجه به علاقه‌ای که دارند اغلب در مسابقات هم شرکت می‌کنند، اما یک بُعد برگزاری این مسابقات جذب افرادی است که در این فضا نیستند، برگزاری مسابقات باید به‌گونه‌ای جذاب باشد که مخاطب غیر شرکت‌کننده هم به آن جذب شود؛ در این زمینه نحوه برخورد مسئولان برگزارکننده و توضیح بخش‌های مختلف مسابقات می‌تواند عامل مهمی باشد، به‌ویژه که در سال‌های اخیر بخش‌های مختلفی همچون نهج‌البلاغه، ترجمه و دعاخوانی و... به آن اضافه شده است.

اکرم رستمی، شرکت‌کننده رشته قرائت ترتیل در مرحله استانی چهل‌وششمین دوره مسابقات قرآن اوقاف همدان به خبرنگار ایکنا گفت: سال‌های زیادی است که در مسابقات شرکت می‌کنم شاید شانزدهمین دوره است که در مرحله استانی آن شرکت کردم، اما تاکنون موفق به راهیابی به مرحله کشوری نشده‌ام و تنها در دوره دانشجویی در مسابقات دانشگاهی به مرحله کشوری راه پیدا کرده‌ام.

اکرم رستمی، شرکت‌کننده مسابقات قرآن اوقاف همدان

وی افزود: همدان در مسابقات جزء بهترین‌هاست و اغلب شرکت‌کنندگان ملایری سطح بالایی دارند. سطح مسابقات به نظرم خوب و به‌گونه‌ای بود که شرکت‌کننده را برای رسیدن به مراحل ایده‌آل و بالاتر ترغیب می‌کرد.

رستمی یکی از خلأهای مسابقات را نبود ارتباط بین قرآنیان در غیر از ایام مسابقات عنوان کرد و گفت: دوره‌های آموزشی در زمان نزدیک به ایام مسابقات برقرار می‌شود و پس از آن دیگر دوره‌ای وجود ندارد. در مورد اطلاع‌رسانی مسابقه هم باید بگویم در گذشته بهتر بود، چراکه به شماره‌های شرکت‌کنندگان پیام می‌دادند و یا تماس می‌گرفتند، اما همین اطلاع‌رسانی در این دوره انجام نشد و من برگزاری این دوره از مسابقات را از طریق دوستانم مطلع شدم.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات این است که اختتامیه‌ای برای مسابقات استانی برگزار نمی‌شود؛ نفرات برتر تعیین می‌شوند، اما برنامه‌ای برای تجلیل و معرفی آنها در نظر نمی‌گیرند. بعد از مسابقات با نفرات برتر تماس می‌گیرند تا خود به اداره مراجعه کنند و لوح و هدیه‌شان را دریافت کنند. شاید آخرین مراسم اختتامیه در همدان حدود 8 یا 10 سال پیش برگزار شد؛ برخی از افراد به دلیل مشغله‌هایی که دارند یا فراموش می‌کنند یا فرصت نمی‌کنند برای دریافت مراجعه کنند و بسیاری از لوح‌ها در اداره اوقاف باقی می‌ماند. این روش مناسب برگزارکنندگان و شرکت‌کنندگان نیست، می‌توان همچون بسیاری از استان‌ها پس از پایان مسابقات این اختتامیه را برگزار کنند.

رستمی با بیان اینکه در کنار انتقادات باید بگویم اضافه شدن رشته ترجمه به سایر رشته‌ها موجب شد فهم قرآن نیز در اولویت قرار بگیرد، اظهار کرد: وجود این رشته در مسابقات موجب شد صرفاً یک رقابت صرف بین قرآنیان نباشد. این رشته‌ها باعث جذب خیلی از افراد دیگر به قرآن می‌شود به‌ویژه افرادی که در زمینه صوت، لحن و ترتیل علاقه یا استعدادی ندارند.

شرکت‌کننده مرحله استانی مسابقات قرآن اوقاف همدان که به همراه فرزند کوچک خود در مسابقات شرکت داشت، گفت: من با وجود دو فرزند کوچک هنوز دوست دارم در مسابقات شرکت کنم و این هم به خاطر برکت قرآن است، همچنین با توجه به اینکه سه سال است از حضورم در چنین مسابقاتی فاصله افتاده با قرار گرفتن در آن هم حال و هوا و حس خوبی پیدا می‌کنم هم دوستان قرآنی‌ام را در مسابقات می‌بینم و اینکه این حضور را وظیفه خود می‌دانم.

وی ادامه داد: در عرصه قرآن باید حضور داشته باشیم حتی اگر شده در حد حضور در مسابقه، هرچند این کم است و انتظار بیشتری وجود دارد و باید گام‌های بیشتر برداریم، اما همین شرکت کردن را برای خود وظیفه می‌دانم.

رستمی بیان کرد: گرچه فرزندانم یک ساله و سه ساله هستند، اما سعی می‌کنم روزانه آنها را با تلاوت قرآن آشنا کنم حتی شده با تلاوت‌های شبکه پویا که کودکانه هستند. البته برای قرآنی شدن فرزندان باید با برنامه‌ریزی پیش رفت و به دنبال مشاوره گرفتن از مادرانی هستم که فرزندان قرآنی دارند. 

وی در پایان گفت: خودم را قرآنی نمی‌دانم، این قرآن است که دستم را گرفته است، شاید در زمان‌هایی از آن فاصله گرفته‌ام، اما خود قرآن بوده که دوباره دستم را گرفته و به سمت خود کشانده؛ حالا یا با محفل انس با قرآن و یا با حضور در مسابقات. 

یادآور می‌شود، مرحله استانی چهل‌وششمین دوره مسابقات قرآن اوقاف همدان در بخش آوایی با حضور 80 شرکت‌کننده خانم و آقا روز جمعه، 27 مردادماه در آستان مقدس امامزاده عبدالله(ع) همدان برگزار شد.

انتهای پیام
captcha