توقف کنید اینجا ایستگاه عاشقی است
کد خبر: 4167020
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۱

توقف کنید اینجا ایستگاه عاشقی است

مسئول موکب امام حسن مجتبی(ع) روستای نمازگاه ملایر با بیان اینکه این موکب از سال 1400 با حضور حدود 50 خادم فعالیت خود را آغاز کرده است، گفت: امسال سومین سالی است که این موکب با هدف خدمت‌رسانی به زائران سیدالشهدا(ع) در 9 کیلومتری شهرستان ملایر برپا شده است.

موکب امام حسن مجتبی(ع) ملایربه گزارش ایکنا از همدان، در روزهایی که هر کس دنبال عاشقی با ارباب خویش است؛ عاشقانی برای خدمت به زوار حسین(ع) دست از کار و زندگی می‌کشند و در این راه با نیت شفاعتش در روز جزا آستین بالا می‌زنند. در این میان، من خبرنگار نیز شاید فرا خوانده شدم تا قلمی بزنم و در این راه عشق سهیم باشم.

سوار ماشین می‌شوم؛ مسیر را نمی‌دانم چگونه می‌گذرد چند دقیقه‌ای به گپ‌وگفت با مسئول موکب می‌پردازم و از موکب برایم می‌گوید تا به مقصدی که بوی بهشت می‌دهد برسم. اینجا موکب امام حسن مجتبی(ع) روستای نمازگاه در 9 کیلومتری ملایر است و مسئولش آقای احمدی است؛ مردی با اخلاق و متواضع که منزل شخصی خود و پدرش را برای این موکب اختصاص داده تا سهمی از عاشقی در خدمت به زائران ارباب داشته باشد.

محوطه‌ای بسیار تمیز و منظم و خادمانی که اخلاص در چشمانشان موج می‌زند، از پیرمرد 80 ساله تا نوجوان دهه هشتادی؛ اینجا مقصدی مزین به پرچم‌های برافراشته و اجاق‌های برافروخته با چایی و غذای گرم برای عشق‌ورزی؛ اینجا حال و هوایت کربلایی می‌شود.

چقدر این آمد و رفت‌ها زیباست؛ اینجا کسی بیکار نیست همه در حال خدمت به زائران هستند، کسی ادعایی ندارد و فقط هدف خدمت است و عشق؛ نفس‌ها، ذکرها، توسل‌ها حتی خندیدن‌ها و به اشک افتادن‌ها رازگونه است و هر چه هست عشق است و عشق و عشق.

وارد آشپزخانه موکب امام حسن مجتبی(ع) می‌شویم، خانم‌ها مسئول پخت غذای این موکب هستند. در این میان خانم زندی که 53 سال سن دارد و در کنار سایر خانم‌ها مشغول فعالیت است با ابراز خوشحالی از خدمت‌رسانی به زائران اربعین می‌گوید: دو سالی است در این موکب به زائران امام حسین(ع) خدمت‌رسانی می‌کنم و در کنار سایر بانوان هر کاری باشد انجام می‌دهم، ظرف می‌شویم، چایی دم می‌کنم، کفش جفت می‌کنم هر خدمتی که از دستم بیاید دریغ نمی‌کنم. هنوز کربلا قسمت من نشده؛ از امام حسین(ع) زیارت کربلا را می‌خواهم، خدا کند روزی من هم بشود.

خادم‌الحسین موکب امام حسن مجتبی(ع) روستای نمازگاه

این بانوی خادم‌الحسین(ع) با اشاره به اینکه خداوند سه فرزند به وی عطا کرده و همین که همسری خوب و فرزندانی سالم دارد بهترین لطف امام حسین(ع) به ایشان است، بیان کرد: از امام حسین(ع) عاقبت به‌خیری همه جوانان و فرزندانم را می‌خواهم و ان‌شاءالله که این اربعین‌ها با ظهور امام عصر(عج) پیوند بخورد.

دختر دهه هشتادی و عاشق خدمت به زائران اربعین

ستایش عباسی، 13 ساله و یک دهه هشتادی است که با آرامش سینی‌های غذا را جمع می‌کند و به محل شست‌وشوی ظروف می‌برد؛ از آرزوهایش می‌گوید که تاکنون به کربلا نرفته است و دوست دارد زائر امام حسین(ع) باشد. وی با بیان اینکه در این موکب هر کاری که بزرگترها به وی بسپارند انجام می‌دهد، گفت: وقتی زائران به من می‌گویند «آفرین» انگار همه دنیا را به من می‌دهند که سهم کوچکی در خدمت‌رسانی به زوار داشتم.

زهرا احمدی دیگر بانوی خادم‌الحسین(ع) این موکب است که در کنار مادر و برادر و دیگر اعضای خانواده‌اش به زائران اباعبدالله(ع) خدمت‌رسانی ‌می‌کند، افزود: دو بار در اربعین به کربلا رفته‌ام، اما امسال شرایط فراهم نشد و اینجا احساس می‌کنم در کربلا هستم، حس‌ و حال خوبی دارم که به زائران خدمت می‌کنم و از خدا خواسته‌ام تا زمانی که نفس دارم این خادمی را از من دریغ نکند.

وی با بیان اینکه فرزندانش را به نام‌های حسین، حسن و ابوالفضل نامگذاری کرده و نام همسرش نیز علی است، بسیار خوشحال است و از خدا و امام حسین‌(ع) می‌خواهد که زندگی‌شان نیز مانند نامشان اهل بیتی باشد. 

احمدی به حس خوب زائران از این موکب اشاره کرد و گفت: وقتی زائران این موکب را ترک می‌کنند برایمان دعا می‌کنند و از خدا می خواهند در اربعین سال‌های بعد نیز میهمان این موکب باشند.

خادم‌الحسینی که توفیق زیارت خانه خدا را می‌طلبد

مراد فلاحی، پیرمرد چابک و باصفای موکب امام حسن مجتبی(ع) است که به‌عنوان پیرغلام 80 ساله این موکب پا به پای جوانان و نوجوانان خادمی می‌کند بدون اینکه بگوید خسته می‌شوم. اخلاق خوش و روی گشاده‌اش همه را مجذوب خود می‌کند، دلم نمی‌آید حرفهایش را نشنوم.

این خادم‌الحسین(ع) با بیان اینکه از کودکی در کار خیر و برنامه‌های مناسبتی و مذهبی فعالیت داشتم، اظهار کرد: امام حسین(ع) لطف و عنایتش بسیار بالاست. من هم به زیارت کربلا و هم به پابوسی امام رضا(ع) رفته‌ام و از خدا می‌خواهم اگر توفیق بدهد زیارت بیت‌الله الحرام را هم نصیبم کند.

وی با بیان اینکه فرزندانش به یاری خدا و عنایت اربابش حسین(ع) موفق هستند و زندگی خوبی دارند، افزود: همسرم امسال در بیمارستان بستری شد و به خاطر کسالت نتوانست اینجا در این موکب کنارم باشد، از امام حسین(ع) می‌خواهم به همه بیماران لباس شفا بپوشاند و همسرم من نیز شفا پیدا کند.

ارائه خدمات فرهنگی به زوار اربعین

مریم شهبازی، بانوی جوانی که فرماندهی پایگاه بسیج خواهران روستای نمازگاه را برعهده دارد و یک گروه از بانوان جهادی را دورهم جمع کرده تا در این موکب به زائران خدمت کنند با اشاره به برنامه‌های فرهنگی موکب گفت: غرفه‌های حجاب و عفاف، غرفه کودکان با برنامه‌های متنوع نقاشی و دلنوشته و... برای کودکان زائر داریم و به آن‌ها هدایای فرهنگی نیز اعطا می‌کنیم.

این خادم‌الحسین(ع) با بیان اینکه نماز جماعت هر روز در این موکب برپاست، تصریح کرد: دوست داشتم که با گروه جهادی‌ به کربلا مشرف شوم، اما خدمت به زائران امام حسین(ع) را ترجیح دادم و در کنار سایر بانوان فعالیت‌های مختلفی در موکب دارم.

علیرضا قاسمی، 19 ساله، حسین احمدی، 18 ساله و حسن شهبازی، 26 ساله جوانانی هستند که در این موکب خادمی می‌کنند و حرف مشترکشان زیارت کربلا، عاقبت به‌خیری و ظهور امام زمان(عج) است.

اردشیر ترکاشوند، 60 ساله با محاسن و موهای جوگندمی دو سال است که در کنار سماور جوشان این موکب چای‌ریز امام حسین(ع) است. وی با بیان اینکه 10 روز اول محرم و 10 روز مانده به اربعین کارش که نقاشی ساختمان است را برای خدمت به زائران تعطیل می‌کند، گفت: بارها زائر امام حسین(ع) بوده‌ام و این عنایت آقاست. داشتن خانواده و فرزندان خوب از برکات خدمت به امام حسین(ع) است.

خادم‌الحسین موکب امام حسن مجتبی(ع) روستای نمازگاه

خدمت به عاشقان حضرت سیدالشهدا(ع)؛ میراث ماندگار خانوادگی

شاهرخ احمدی، مسئول موکب است؛ به گفته وی عزاداری دهه اول محرم هم در این مکان برگزار می‌شود و از کودکی گوشت و خونش با عزای امام حسین(ع) آمیخته شده؛ چراکه اجدادش نیز بانی برنامه‌های خیر و هئیت عزاداری بوده و امروز او این چراغ را روشن نگه داشته، او که عشقش عجین با دلدادگی شده بسیار جدی است و تمام هم و غمش این است که زائری بدون پذیرایی از این موکب بار سفر نبندد.

مسئول موکب امام حسن مجتبی(ع) با بیان اینکه این موکب از سال 1400 با حضور حدود 50 خادم در روستای نمازگاه در 9 کیلومتری شهرستان ملایر، فعالیت خود را آغاز کرده است، گفت: امسال سومین سالی است که این موکب با هدف خدمت‌رسانی به زائران حضرت سیدالشهدا(ع) برپا شده است.

احمدی تصریح کرد: از 70 سال پیش مراسم عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع) در خانه پدری ما برپا بوده و پدر و پدربزرگ من همه نوکر این خاندان بودند در حال حاضر نیز خانه پدری‌مان به مساحت 1500 مترمربع در ایام اربعین وقف زائران است و موکب را در این خانه برپا می‌کنیم.

توقف کنید اینجا ایستگاه عاشقی است

وی با بیان اینکه در هر وعده یک هزار و 500 پرس غذا طبخ و توزیع می‌شود، گفت: علاوه بر امکان اسکان زائران در موکب، حسینیه سیدالشهدای روستا برای اسکان 200 نفر آمادگی دارد. تمام هزینه‌های موکب که از هفت روز قبل از اربعین تا سه روز بعد از آن برپاست، با کمک‌های مردمی تأمین می‌شود و خوشبختانه تاکنون چیزی کم و کسر نبوده است.

احمدی با اشاره به اینکه هرکس سر سفره اهل بیت(ع) باشد هیچ‌وقت ضرر نکرده است و ما به عشق خدمت در این دم و دستگاه زنده‌ایم، بیان کرد: این موکب پذیرای زائرانی از شهرهای مختلف از جمله تربت حیدریه، کرمان، خراسان شمالی و رضوی است و در صورت حمایت دستگاه‌های اجرایی، می‌توانیم در هر وعده تا 10 هزار پرس غذا طبخ کنیم.

مسئول موکب امام حسن مجتبی(ع) روستای نمازگاه که همراه همسر و فرزندانش در منزل پدری‌شان میزبان زائران اربعین حسینی است از هیئت امنای هیئت سیدالشهدا و بسیجیان پایگاه بسیج روستا که همکاری بسیار خوبی با موکب داشتند، قدردانی کرد.

وی ضمن قدردانی از ایجاد چند سرعتگاه در مسیر موکب، خواستار ایجاد سرعتگاه‌های بیشتر در این مسیر برای توقف زائران و نورپردازی بیشتر این مسیر شد و با اشاره به کمبود سرویس بهداشتی در موکب اظهار کرد: در صورت تأمین نیازهای مالی، افزایش تعداد سرویس‌های بهداشتی، مسقف کردن حیاط برای مواقع بارندگی و توسعه آشپزخانه موکب را در برنامه داریم.

احمدی موکب امام حسین مجتبی(ع) را بین‌الحرمین عاشقان حسین دانست و گفت: امیدوارم لیاقت خدمتگزاری در دستگاه امام حسین(ع) را داشته باشیم.

و این عشق بی‌نهایت ادامه دارد........

فاطمه رحمتی ملایر

انتهای پیام
captcha