روایت بانوی یزدی از ۲۴ سال خدمت در مسیر علم
کد خبر: 4169277
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۰

روایت بانوی یزدی از ۲۴ سال خدمت در مسیر علم

فاطمه سعادت‌جو، بانوی یزدی که در دوران کرونا ریاست سازمان جهاددانشگاهی استان یزد را برعهده داشت، با اشاره به 24 سال خدمت در دانشگاه گفت: هرچند شرایط در آن ایام روز به روز سخت‌تر‌ می‌شد، به دلیل اینکه اگر از ادامه فعالیت خودداری کنم، شاید باعث شود در استان دیگر به بانوان اعتمادی صورت نگیرد، ایستادم و جنگیدم.

فاطمه سعادتجو، معاون آموزش جهاددانشگاهی استان یزدفاطمه سعادت‌جو، رئیس سابق سازمان جهاددانشگاهی استان یزد، در گفت‌وگو با ایکنا یزد، گفت: سال 1364 زمانی که در مقطع سوم دبیرستان و رشته تجربی تحصیل‌ می‌کردم، ازدواج کردم و بلافاصله صاحب فرزند شدم و سال دیپلم را با فعالیت‌های متفرقه سپری و در کنار آن مدرک دیپلم را اخذ کردم.

وی ادامه داد: بعد از هشت سال از گذشت دیپلم و با تغییر گرایش از تجربی در کنکور رشته ریاضی و فیزیک شرکت کردم و دوره شبانه ریاضی کاربردی دانشگاه یزد پذیرفته شدم. با توجه به اینکه پسرم در مقطع دبستان و دخترم پیش‌دبستانی تحصیل‌ می‌کردند، سختی‌های زیادی را پشت سر گذراندم اما خوشبختانه با رتبه اول از دانشگاه یزد فارغ‌التحصیل شدم. در همان سال در مقطع ارشد دانشگاه یزد پذیرفته شدم.

سعادت‌جو با اشاره به چرایی تغییر گرایش از رشته تجربی به ریاضی گفت: سعی کردم زندگی را در اولویت قرار دهم، همه این موارد باعث تغییر گرایش از تجربی به ریاضی شد تا بعد از اتمام تحصیل شغل پرافتخار معلمی را پیشه کنم.


بیشتر بخوانید:


وی ادامه داد: در سال 1373 در کنکور دو مرحله‌ای آن سال شرکت و در رشته ریاضی کاربردی مقطع شبانه دانشگاه یزد پذیرفته شدم. دانشجوی شبانه فقط باید در کلاس‌های عصر و شب شرکت می‌کرد که این خود تأثیر بسیاری در تنها ماندن فرزندانم در منزل می‌گذاشت و شرایط تحصیل را برایم سخت می‌کرد. با همه این موارد تصمیم جدی برای ادامه تحصیل و تغییر در روند زندگی خود و خانواده داشتم.

سعادت‌جو با بیان خاطره‌ای در این زمینه اظهار کرد: به یاد دارم روز اول کلاس را به این امید رفتم که روزی من هم استاد همین کلاس درس باشم اما وقتی استاد درس را آغاز کرد، چون تغییر گرایش داده بودم، صحبت‌هایش را متوجه نمی‌شدم در حالیکه همه هم‌کلاسی‌هایم به نشانه تأیید صحبت‌های استاد سر تکان می‌دادند و همین امر دلهره شدیدی در من ایجاد کرد. بعد از اتمام آن کلاس از استاد سؤال کردم و ایشان با خوشرویی پاسخ دادند که مطالبی که در این رشته بیان می‌شود اکثراً در همین قالب است و وقتی متوجه تغییر گرایش من شدند، خواستند انصراف دهم. عجب اتفاقی!! اول جلسه برای استاد شدن آمدم و آخر جلسه انصراف مطرح شد.

تلنگری که فرصت شد

این فعال اجتماعی استان یزد با اشاره به اینکه با خود فکر کردم که چاره‌ای نیست و باید انصراف دهم گفت: با یکی از همسایه‌ها که ارتباط نزدیکی با هم داشتیم، صحبت کردم و او را در جریان قصد انصراف از تحصیل گذاشتم و گفت: مطمئن بودم که نمی توانید بعد گذشت این همه سال درس‌ خواندن را شروع کنید و مجبور به انصراف می‌شوید. سالیان سال گذشته اما تلنگری که ایشان به من زد را نمی‌توانم فراموش کنم.

سعادت‌جو افزود: از آنجا که در آن زمان دانشجویان شبانه حداکثر 16 واحد می‌توانستند اخذ کنند و طبق چارت تحصیلی 9 ترم فارغ‌التحصیل می‌شدند ولی من با کسب معدل بالا و اخذ 18 واحد در هر ترم توانستم تنها فارغ‌التحصیل شبانه بین هم‌ورودی‌هایم با کسب رتبه اول باشم. در آن سال سه نفر دانشجوی روزانه و من دانشجوی شبانه رشته ریاضی کاربردی ورودی سال 73 توانستیم، هشت ترم در سال 77 فارغ التحصیل شویم که در همان سال هم هر چهار نفر در مقطع ارشد پذیرفته شدیم.

وی ادامه داد: در همین جا از همراهی مؤثر همسرم که شرایط ادامه تحصیل را برایم فراهم کرد، همین‌طور از فرزندانم که در مدت تحصیل زحماتی را متحمل شدند، سپاسگزاری می‌کنم.

این بانوی فعال فرهنگی و اجتماعی افزود: آن زمان و در دانشگاه یزد، یک سال در میان، دانشجوی ارشد رشته ریاضی آن هم دو نفر  پذیرش‌ می‌شدند، بنده باید سال 77 یا به کنکور ارشد‌ می‌رسیدم یا با توجه به شرایط زندگی، درس را رها‌ می‌کردم اما با همه شرایط، خود را به کنکور ارشد سال 77 که در اصفهان برگزار شد، رساندم. خوشبختانه در کنکور ارشد پذیرفته شدم و این افتخار برایم لذت‌بخش بود.

آغاز ورود به عرصه مدیریتی

رئیس سابق سازمان جهاددانشگاهی استان یزد بیان کرد: سال 1378 یکی از اساتید، حضور در مؤسسه آموزش عالی جهاددانشگاهی شعبه اشکذر را پیشنهاد دادند، هر چند علاقه داشتم در دانشگاه مطهری تفت که بانوان فعالیت داشتند، حضور داشته باشم، اما با توصیه ایشان تدریس دروس کامپیوتر و ریاضی را از مهر 78 در آنجا شروع کردم و از بهمن همان سال به عنوان هیئت علمی آموزشی در مؤسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی اشکذر مشغول به کار شدم. در آن سال مؤسسه تنها در اشکذر و اردکان شعبه داشت و در یزد هیچ فعالیت آموزشی نداشت. در ابتدا به عنوان معاون گروه کامپیوتر و سپس رئیس مرکز فعالیت کردم.

وی ادامه داد: سال 1385 دکترای دانشگاه یزد قبول شدم و به عنوان مدیرکل پژوهشی مؤسسه آموزشی جهاددانشگاهی مسئول راه‌اندازی حوزه پژوهشی شدم. بعد از آن و همزمان با تحصیل، مسئولیت مدیرکل نظارت و ارزیابی، مدیرکل آموزش و سپس معاونت آموزشی را عهده‌دار شدم. در سال 90 پیگیر ارتقای مؤسسه آموزش عالی جهاددانشگاهی به دانشگاه علم و هنر شدم که خوشبختانه موافقت اصولی دانشگاه علم و هنر حاصل پیگیری‌های شبانه‌روزی اینجانب به همراه تیم مدیریت دانشگاه است.

سعادت‌جو اشاره کرد: در تمام 24 سال خدمت در دانشگاه همواره مسئولیت داشته‌ام. مدیریت گروه آموزشی، ریاست مرکز آموزش، مدیرکل پژوهشی، مدیرکل نظارت و ارزیابی، ریاست دانشکده فنی و مهندسی و معاونت آموزشی دانشگاه از مسئولیت‌های اینجانب در دانشگاه علم و هنر از سال 1378 تا سال 1399 است. همچنین ریاست جهاددانشگاهی استان از سال 99 تا سال 1401 و معاونت آموزشی سازمان از سال 1401 تا کنون را عهده‌دار بوده‌ام.

ایستادم و جنگیدم

این بانوی فعال یزدی بیان کرد: سال 1399 به ریاست دانشکده فنی و مهندسی منصوب شدم و از شهریورماه افتخار ریاست جهاددانشگاهی یزد به مدت دو سال نصیب بنده شد، هرچند دوران کرونا شرایط بسیار سختی را رقم زده بود اما چون قبل از آغاز موج کرونا جواب مثبت جهت پذیرش این مسئولیت را داده بودم، شرایط را پذیرفتم و به خدا توکل کردم. هرچند شرایط روز به روز سخت‌تر‌ می‌شد، به دلیل حفظ آبروی بانوان و اینکه اگر از ادامه این فعالیت خودداری کنم، شاید باعث شود در استان دیگر به بانوان اعتمادی صورت نگیرد، بنابراین ایستادم و جنگیدم.

سعادت‌جو در پایان گفت: خدا را شاکرم با شرایطی که مجموعه داشت، روزهایی سخت سپری شد و معتقد هستم بانوان مدیریت مالی خوبی هم در زندگی و هم در محیط کار دارند و‌ می‌توانند هر کجا که مسئولیتی به آنها داده شود، به خوبی مدیریت کنند و البته تلاش‌های همکارانم در این مجموعه بی‌تأثیر نبود. بنابراین خواستن توانستن است به شرط داشتن هدف مشخص و پشتکار برای رسیدن به هدف.

خبرنگار: اعظم السادات میرجلیلی

انتهای پیام
captcha